Kaksinaismoralismia

Anonyymi

Täällä palstalla näkee usein varsin provosoitunutta keskustelua siitä, onko järkevää ajaa talvirenkaat loppuun kesäkäytössä, siis joko nypityt nastarenkaat tai kitkarenkaat.

Toisaalta näkee suoranaista riidanhaastamista sen suhteen, että nastarenkaiden käyttäminen talvella olisi muka oikea ongelma ja jotenkin "haitallista" Euroopan Unionin pohjoisimmassa osavaltiossa. Kitkoihin kuulemma pitäisi kaikkien siirtyä.

No mikä tässä on se ongelma. Vastaus: Se aina jankutettu "varmuuden vuoksi turvallisin vaihtoehto". Käytännössä kesäaikaan "varmuuden vuoksi turvallisin" vaihtoehto on laadukas uusi kesärengas. Talvella "varmuuden vuoksi turvallisin" on laadukas uusi nastarengas.

Jos sitten näistä vähemmän turvallisista vaihtoehdoista pitäisi valita se, ajanko talvella kitkarenkailla vai kesällä vanhoilla kitkarenkailla tai nypityillä nastarenkailla, niin valinta on selvä. Ei vanha talvirengas ole kesällä lähellekään niin altis vaaratilanteille kuin huono talvirengas (kitkarengas) voi olla talvella! Kitkarengas on nastarenkaaseen verrattuna vähän sama kuin kytkisi auton toisen jarrupiirin pois käytöstä, sillä ajatuksella että "pärjään kyllä kokemuksella ja ajamalla varovasti". Toisaalta kesällä taas kukaan ei pakota ajamaan mutkateillä ja kaatosateessa tuhatta ja sataa jos ei ole priimarenkaita alla, eikä välttämättä osa autoilijoista poistu 80 km/h rajoitusalueelta lainkaan.

9

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      E ole tainnut tutustua näihin uudempiin ja parempiin kitkarenkaisiin?

      • Anonyymi

        Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.

        Ei ole märkäpidossa mitään merkittävää eroa. Ainoa ero oikeasti on vain kiillottuneen jään kanssa ja sitä olosuhdetta on vain kiertoliittymissä ja risteysalueilla kun olosuhde on otollinen ja se on todella helppoa ennakoida.
        Minä en enää koskaan hanki nastarenkaita ja kesät ajan oikeilla kesärenkailla.


    • Anonyymi

      Ennen valveutuneisuutta herättiin vuosia samoilla vuosirenkailla ja monet pyrkii nykyään samaan. Käykö kauan pysytellä ihan paikallaan sitten.

    • Anonyymi

      Miksi kitkarenkaiden heikompi märkäpito talvella on ongelma jos kesällä nastarenkaiden kesärenkaita huomattavasti huonompi märkäpito ei ole? Olennaista on oma pito suhteessa muihin autoilijoihin ja vanhoilla nastarenkailla kesäkelissä ruuhkassa äkkitilanteessa olet pulassa.

      • Anonyymi

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.

        Kitkarengas on usein parempi lumessa kuin nastarengas.
        Sun kannattaa oikeasti lukea talvirengastestit, niin voit päivittää tietosi nykyaikaan.
        Tuo melujuttukin on aika naurettava, mieti vähän mitä kirjoitat vai oletko oikeasti noin pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.

        Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.

        Paljon ajavalla se rengastus on kuitenkin aiheellista olla kunnossa. Tällöin pahimpien olosuhteiden välttely ei usein edes onnistu, kun taas vähemmän ajava saattaa jättää jonkun asiointireissun tekemättäkin kun on epävarma kelistä, itsestään ja renkaista. Pitää nyt muistaa vielä sekin, että onnettomuuteen joutuminen on todennäköisyyksien kauppaa, jossa onnettomuusriski kasvaa hyvinkin suorassa suhteessa ajettuihin kilometreihin, mikäli sitä ei muilla keinoilla pyritä aktiivisesti alentamaan. Onnettomuusriskin kannalta on ihan eri asia ajaa taksia ammatikseen heikoilla renkailla kuin käydä heikoilla renkailla ajellen "kylillä kaupassa" pari kertaa viikossa. Monesti taksia ajetaan vieläpä kohtuullisen heikolla palkalla, jolloin oma henki tulee myytyä huonoja renkaita käyttäen liian halvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      258
      1001
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      940
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      923
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      879
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe