Kaksinaismoralismia

Anonyymi

Täällä palstalla näkee usein varsin provosoitunutta keskustelua siitä, onko järkevää ajaa talvirenkaat loppuun kesäkäytössä, siis joko nypityt nastarenkaat tai kitkarenkaat.

Toisaalta näkee suoranaista riidanhaastamista sen suhteen, että nastarenkaiden käyttäminen talvella olisi muka oikea ongelma ja jotenkin "haitallista" Euroopan Unionin pohjoisimmassa osavaltiossa. Kitkoihin kuulemma pitäisi kaikkien siirtyä.

No mikä tässä on se ongelma. Vastaus: Se aina jankutettu "varmuuden vuoksi turvallisin vaihtoehto". Käytännössä kesäaikaan "varmuuden vuoksi turvallisin" vaihtoehto on laadukas uusi kesärengas. Talvella "varmuuden vuoksi turvallisin" on laadukas uusi nastarengas.

Jos sitten näistä vähemmän turvallisista vaihtoehdoista pitäisi valita se, ajanko talvella kitkarenkailla vai kesällä vanhoilla kitkarenkailla tai nypityillä nastarenkailla, niin valinta on selvä. Ei vanha talvirengas ole kesällä lähellekään niin altis vaaratilanteille kuin huono talvirengas (kitkarengas) voi olla talvella! Kitkarengas on nastarenkaaseen verrattuna vähän sama kuin kytkisi auton toisen jarrupiirin pois käytöstä, sillä ajatuksella että "pärjään kyllä kokemuksella ja ajamalla varovasti". Toisaalta kesällä taas kukaan ei pakota ajamaan mutkateillä ja kaatosateessa tuhatta ja sataa jos ei ole priimarenkaita alla, eikä välttämättä osa autoilijoista poistu 80 km/h rajoitusalueelta lainkaan.

9

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      E ole tainnut tutustua näihin uudempiin ja parempiin kitkarenkaisiin?

      • Anonyymi

        Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät fysiikan lait ole tässä välissä mihinkään muuttuneet. Sen lisäksi kitkarengas on monilta ominaisuuksiltaan paljon huonompi kompromissi (mm. märkäpito) kuin kuin nastarengas, kun nastojen puuttumista joudutaan kompensoimaan kumiseosta optimoimalla.

        Ei ole märkäpidossa mitään merkittävää eroa. Ainoa ero oikeasti on vain kiillottuneen jään kanssa ja sitä olosuhdetta on vain kiertoliittymissä ja risteysalueilla kun olosuhde on otollinen ja se on todella helppoa ennakoida.
        Minä en enää koskaan hanki nastarenkaita ja kesät ajan oikeilla kesärenkailla.


    • Anonyymi

      Ennen valveutuneisuutta herättiin vuosia samoilla vuosirenkailla ja monet pyrkii nykyään samaan. Käykö kauan pysytellä ihan paikallaan sitten.

    • Anonyymi

      Miksi kitkarenkaiden heikompi märkäpito talvella on ongelma jos kesällä nastarenkaiden kesärenkaita huomattavasti huonompi märkäpito ei ole? Olennaista on oma pito suhteessa muihin autoilijoihin ja vanhoilla nastarenkailla kesäkelissä ruuhkassa äkkitilanteessa olet pulassa.

      • Anonyymi

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.

        Kitkarengas on usein parempi lumessa kuin nastarengas.
        Sun kannattaa oikeasti lukea talvirengastestit, niin voit päivittää tietosi nykyaikaan.
        Tuo melujuttukin on aika naurettava, mieti vähän mitä kirjoitat vai oletko oikeasti noin pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaan huonompi märkäpito talvella ei ole erityisongelma, vaan ongelma on se ettei kitkarengas ole hyvä millään osa-alueella verrattuna nastarenkaaseen. Se pienempi ajomelukin on vähän niin ja näin eduksi laskettava, koska talvirenkaat meluavat lähinnä niissä olosuhteissa joissa niitä ei oikeastaan edes tarvita. Hyvin vähän ääntä sen sijaan tulee lumen ja jään peittämillä teillä. Jos nyt sattuisi toinen täysin lumeton talvi vielä toisen kerran elämässä (vrt. 2019-2020), niin sitten ehkä jotain oikeitakin syitä löytyisi kitkojen eduksi. En muista ainakaan miettineeni hymyssä suin renkaiden hiljaisuutta kun jouduin töissäni ajamaan kitkarenkain varustettua autoa huonossa kelissä. Ja olivat siis kuitenkin väitetysti premium-mallia. Ja vittuako sitä asfaltin kulumista nyt oikeasti suremaan, kyllä se raha on autoilijoilta moninkertaisesti kerätty ja kerätään jatkossakin.

        Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa talven kilometreistä tuli tänäkin vuonna lumettomilla ja jäättömillä teillä. Silloin nastarenkaat metelöivät asfalttia rouhien. Varsinkin aikaisin syksyllä ja myöhään keväällä nastarenkailla ajellaan täysin paljailla teillä. Ei renkaanvaihtoa voi jokaisen kelin mukaan tehdä.

        Paljon ajavalla se rengastus on kuitenkin aiheellista olla kunnossa. Tällöin pahimpien olosuhteiden välttely ei usein edes onnistu, kun taas vähemmän ajava saattaa jättää jonkun asiointireissun tekemättäkin kun on epävarma kelistä, itsestään ja renkaista. Pitää nyt muistaa vielä sekin, että onnettomuuteen joutuminen on todennäköisyyksien kauppaa, jossa onnettomuusriski kasvaa hyvinkin suorassa suhteessa ajettuihin kilometreihin, mikäli sitä ei muilla keinoilla pyritä aktiivisesti alentamaan. Onnettomuusriskin kannalta on ihan eri asia ajaa taksia ammatikseen heikoilla renkailla kuin käydä heikoilla renkailla ajellen "kylillä kaupassa" pari kertaa viikossa. Monesti taksia ajetaan vieläpä kohtuullisen heikolla palkalla, jolloin oma henki tulee myytyä huonoja renkaita käyttäen liian halvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1439
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      926
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      783
    Aihe