Liian nopeat valssit

Takkujalka

Jotkut valssit ovat ihan liian nopeita että niitä voisi askeltaa oikealla tekniikalla. Voiko valssissa rikkoa rytmiä vai meneekö pipariksi koko tanssi?

13

3047

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitää voi

mutta rytmihän ei rikkoonnu jos jaat tahdit eritavalla tansiessa tai kunhan pyrit fraasien päissä olemaan ykkös iskulla aloittamassa no sekin siksi että se näyttää musiikin eli sävellyksen kanssa samalta. (tanssi)

• Takkujalka

Teetkö sinä itse näin, eli tuntuuko jotkut valssit sinusta liian nopeilta tanssittaviksi?

Itseä mietityttää kun lavallakin ollaan oltu ja katseltu toisten tanssimista niin en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin ja itsekin tulee joskus niin tehtyä kun menee liian nopeaksi.

Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta. Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan...

Eli: tapaatko itse "hidastaa" soitetun valssin rytmistä koskaan?

• Päivi
        Takkujalka kirjoitti:

Teetkö sinä itse näin, eli tuntuuko jotkut valssit sinusta liian nopeilta tanssittaviksi?

Itseä mietityttää kun lavallakin ollaan oltu ja katseltu toisten tanssimista niin en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin ja itsekin tulee joskus niin tehtyä kun menee liian nopeaksi.

Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta. Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan...

Eli: tapaatko itse "hidastaa" soitetun valssin rytmistä koskaan?

"en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin"

Ero johtuu mm. siitä, että foksin perusaskel ei ole samalla tavalla musiikkin rakenteeseen perustuva kuin valssi, eli foksissa musiikki ei määrää esim. hitaiden ja nopeiden askelien paikkaa (vaan vain tempon ja tyylin), mutta valssin askellus (ja joustot) sen sijaan ovat syntyneet kuvastamaan nimen omaan valssimusiikkia. Tästä syytä foksia voi tanssia sujuvasti tupla- tai puoleen tempoon, mutta valssia ei; jos valssissa astut askeleen vain joka toisella iskulla (nousut ja laskut askeleisiin, ei musiikkiin sidottuna), niin hassultahan se näyttää ja varmaan tuntuukin... :)

Mutta ainahan voi improvisoida: kuulostella minkä MUUNlainen askellus kyseiseen musiikkiin sopisi! Esim. yhden hitaan askeleen ottaminen kolmen askeleen sijasta silloin tällöin sopii ihan hyvin valssiin, kun säilyttää silloinkin valssille tunnusomaisen jouston. Tämä ei myöskään sekoita tanssia, koska päädytte seuraavalle ykköselle samalle jalalle, vaikka daami jatkaisi tanssimista normaali rytmityksellä.

Itse olen viehtynyt nykyään "foksivalssiin" (itsekeksitty; "foksivalssin" kursseja on siis turha etsiskellä:).
        "Foksivalssia" tanssitaan (perusmuodossaan) rytmityksellä: hidas, hidas, noop-nop: Hidas = 3 iskua, noop = 2 iskua, nop = 1 isku. Jousto musiikin mukaan; ei siis riitele millään tavalla musiikin kanssa.
        Mukavaa herkkua varsinkin silloin jos laiskottaa tai vaikkapa silloin kun haluttaisi tanssia slowaria, mutta sitä ei ole tarjolla.

Mutta jos haluat tanssia nopeatkin valssit nautittavalla tavalla valssina, suosittelen askel- ja liikkumistekniikan kehittämistä esim. tanssikurssilla.

"Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta."

Saman olen havainnut.

"Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan..."

Valssin pyörimistapoja on monenlaisia. Yksi, ei päätä ehkä niin sekoittava, aika yleisesti käytetty tapa, on eteneminen ja väistäminen: se, jonka nenä on menosuuntaan, menee suoraan (lähtee siis suuntaamaan parinsa "läpi") ja selkä menosuuntaan oleva väistää sivulle ja palaa sitten takaisin samalle linjalle.

• Olikoli
        Päivi kirjoitti:

"en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin"

Ero johtuu mm. siitä, että foksin perusaskel ei ole samalla tavalla musiikkin rakenteeseen perustuva kuin valssi, eli foksissa musiikki ei määrää esim. hitaiden ja nopeiden askelien paikkaa (vaan vain tempon ja tyylin), mutta valssin askellus (ja joustot) sen sijaan ovat syntyneet kuvastamaan nimen omaan valssimusiikkia. Tästä syytä foksia voi tanssia sujuvasti tupla- tai puoleen tempoon, mutta valssia ei; jos valssissa astut askeleen vain joka toisella iskulla (nousut ja laskut askeleisiin, ei musiikkiin sidottuna), niin hassultahan se näyttää ja varmaan tuntuukin... :)

Mutta ainahan voi improvisoida: kuulostella minkä MUUNlainen askellus kyseiseen musiikkiin sopisi! Esim. yhden hitaan askeleen ottaminen kolmen askeleen sijasta silloin tällöin sopii ihan hyvin valssiin, kun säilyttää silloinkin valssille tunnusomaisen jouston. Tämä ei myöskään sekoita tanssia, koska päädytte seuraavalle ykköselle samalle jalalle, vaikka daami jatkaisi tanssimista normaali rytmityksellä.

Itse olen viehtynyt nykyään "foksivalssiin" (itsekeksitty; "foksivalssin" kursseja on siis turha etsiskellä:).
        "Foksivalssia" tanssitaan (perusmuodossaan) rytmityksellä: hidas, hidas, noop-nop: Hidas = 3 iskua, noop = 2 iskua, nop = 1 isku. Jousto musiikin mukaan; ei siis riitele millään tavalla musiikin kanssa.
        Mukavaa herkkua varsinkin silloin jos laiskottaa tai vaikkapa silloin kun haluttaisi tanssia slowaria, mutta sitä ei ole tarjolla.

Mutta jos haluat tanssia nopeatkin valssit nautittavalla tavalla valssina, suosittelen askel- ja liikkumistekniikan kehittämistä esim. tanssikurssilla.

"Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta."

Saman olen havainnut.

"Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan..."

Valssin pyörimistapoja on monenlaisia. Yksi, ei päätä ehkä niin sekoittava, aika yleisesti käytetty tapa, on eteneminen ja väistäminen: se, jonka nenä on menosuuntaan, menee suoraan (lähtee siis suuntaamaan parinsa "läpi") ja selkä menosuuntaan oleva väistää sivulle ja palaa sitten takaisin samalle linjalle.

Olisikohan swing-valssi aika lähellä sinun foksivalssiasi.

• Päivi
        Olikoli kirjoitti:

Olisikohan swing-valssi aika lähellä sinun foksivalssiasi.

Jaapajaa, enpä osaa sanoa, kun en ole swing-valssiin päässyt tutustumaan.
        Jos sana swing esiintyy tässä rock'n'swingtanssimerkityksessä*, voisin ajatella, että swing-valssi olisi silloin kädenalitanssia (jota "minun" "foksivalssi" ei siis ole).
        (*Sanaa swinghän käytetään myös kilpatanssissa, jossa sanalla on vähän saman tapainen merkitys kuin golfissa.)

"Boogie-valssia" olen sen sijaan kyllä valssimusiikkiin tanssinut; valssin keinunta, boogie-woogien askeleet ja kuviot. Vänkää! :)

• Takkujalka
        Päivi kirjoitti:

Saman olen havainnut.

"noop-nop"-hommissa on se vika että kun tulee vieras daami niin se onkin ihan pihalla ja ajattelee: "voi kun loppuis pian tää biisi ja ton tanssitaidottoman nuijan vieminen"

Oman daamin kanssa voisin kylläkin kokeilla kaikenlaisia versiota; oma-, sekä muiden keksimiä. ;-)

Ai ai kun tuo Tarja Lunnas laulaa tossa taustalla kauniisti "sun kanssas kuljen nyt kuunsiltaa" ja basso leikkii niin että tekis mieli heti mennä tanssimaan. Kaappasin emännän kainaloon äsken ja vein foksiin keinumaan, mutta se jo kiirehti kauppaan yhden kappaleen jälkeen.

Pitää tosiaan mennä tanssikurssille hiomaan taitoja, vaikka sieltäkään ei tule apuja tuohon nopeus-ongelmaan. Kuviot ja askeleet siellä opetetaan mutta tuntuu että monet orkesterit tosiaankin soittaa tarkoituksella liian nopeasti valsseja (erikoisuuden tavoittelua?) Valssi on mukavinta tanssia kun ehtii askeltaa rauhassa ja keskittyä keinuntaan ja laajoihin kaariin ja silloin tällainen takkujalkakin ehtii nousta ja laskea mukavasti!

• rajana

Nopeatkin valssit voi hyvin tanssia valssina, mutta se vaatii erilaisen tekniikan, johon kaikkien osaaminen ei taivu. Valssiahan voi soveltaa myös kädenalitanssina, kehruuvalssin, fuskun tai buggin tyylien pohjalta - osaamisesta ja parin yhteisestä vientikielestä riippuen.

Olen alkanut aina enemmän nauttia eri tanssien "rikkomisesta", mutta viejiä, joiden kanssa sen voi tehdä, ei ole monia.

• Laahustaja

Kun minimoi tanssista ns. pystysuuntaisen (ylös alas) liikkeen niin se auttaa huomattavasti nopeatenpoisten valssien tanssimista. Aika monellakin tanssijalla ylös alas liike pyrkii lisääntymään nopeuden kasvaessa, vaikka pitäisi tapahtua juuri päin vastoin.

• Teppo Tulppu

Nopeat valssit tuntuvat hitaammalta, kun ykköstä hieman venyttää (tyyliin: yyyks kaks kol). Tuo siis kuvastaa miehen askelta. Valssiin kuuluu keinunta, jos tarkoitit ylös-alas liikettä. Samoin kylkien kallistukset auttavat käännöksissä, ja tuovat valssiin pehmeyden.

• Laahustaja
        Teppo Tulppu kirjoitti:

Nopeat valssit tuntuvat hitaammalta, kun ykköstä hieman venyttää (tyyliin: yyyks kaks kol). Tuo siis kuvastaa miehen askelta. Valssiin kuuluu keinunta, jos tarkoitit ylös-alas liikettä. Samoin kylkien kallistukset auttavat käännöksissä, ja tuovat valssiin pehmeyden.

Valssiin kuuluva keinunta on aivan eri asia kuin se joka iskulle joidenkin tanssijoiden tanssima ylös-alas liike.

• Pelimanni

Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita. Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin. Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.

No sitten asiaan. Kansanmusiikin/tanhun puolella valssin nopeutumien jotaa siliavalssiin, jonka kriteerinä on opetteluvaiheessa hernepussin pysyminen pään päällä. Tämä kuvastaa nopeaa valssia varsin hyvin. Tansitaessa kantapää osuu yhä harvemmin lattiaan ja meno onkin lähinnä nopeaa pyörimistä varpaiden varassa. Meille soittajille nopea valssi on myöskin tasaisempaa, ilman voimakasta rytmin korostusta (YKS! kaks kol... )

• Olikoli
        Pelimanni kirjoitti:

Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita. Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin. Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.

No sitten asiaan. Kansanmusiikin/tanhun puolella valssin nopeutumien jotaa siliavalssiin, jonka kriteerinä on opetteluvaiheessa hernepussin pysyminen pään päällä. Tämä kuvastaa nopeaa valssia varsin hyvin. Tansitaessa kantapää osuu yhä harvemmin lattiaan ja meno onkin lähinnä nopeaa pyörimistä varpaiden varassa. Meille soittajille nopea valssi on myöskin tasaisempaa, ilman voimakasta rytmin korostusta (YKS! kaks kol... )

Kun osaa oikean tekniikan niin bändit eivät edes pysty soittamaan niin nopeaa valssia ettei sitä pystyisi tanssimaan. Keinuminen ja iskuille nytkyttäminen sekä aaltoilu pois ja askellus päkiäpainotteisesti sekä polvet joustaviksi, niin kulkee se nopeakin valssi aika helposti. Se miltä tanssi tuntuu on sitten eri juttu.

• Pelimanni kirjoitti:

> Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita.
        > Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin.
        > Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.

Olen samaa mieltä. Etenkin sambat ja cha-chaat joutuvat usein urakkakäsittelyyn.

Valsseista nautin eniten, kun ne ovat hitaahkoita. Ranskalaistyyliset mieluummin vain kuuntelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      202
      6993
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4622
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      38
      4228
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      71
      3239
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1945
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1696
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1670
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1573
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1449
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1237
    Aihe