Bayliner OMC 130hv käynnistys

Anonyymi

Ostin tuollaisen vanhan veneen ilman aiempaa kokemusta.
Kun yritän startata käyntiin se vaan pyörittää muttei käynnisty, kaasari kone on.
Onko siinä jossain imu/ryyppy tms, en löytänyt ja kahvastakaan ei löydy mitään?

31

1548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ostit ilmeisesti ilman kokemusta ”pommin”, jonka parissa kesä ja rahaa menee mukavasti. Noilla tiedoilla ei kukaan osaa neuvoa. Pyydä paikalle osaava ammattilainen, niin arvuuttelut vähenevät huomattavasti.

      • Anonyymi

        Olipa kannustava kommentti. Oletko saanut itse samanlaista kannustusta kun nyt päätit panna sen kiertämään?

        Taas kerran toteutui täällä endeemisesti esiintyvä ilmiö, jonka mukaan aloittaja täytyy nuijia heti kättelyssä maanrakoon.
        Tuollaisia postauksia on äärimmäisen vastenmielistä lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kannustava kommentti. Oletko saanut itse samanlaista kannustusta kun nyt päätit panna sen kiertämään?

        Taas kerran toteutui täällä endeemisesti esiintyvä ilmiö, jonka mukaan aloittaja täytyy nuijia heti kättelyssä maanrakoon.
        Tuollaisia postauksia on äärimmäisen vastenmielistä lukea.

        Ei aloittajaa tarvitse nuijia maanrakoon, mutta kyllä aloittajan täytyy itsekin osata vähän ajatella ja omata ainakin perustiedot polttomoottorin toiminnasta. Muutoin on ihan turha yrittää itse saada konetta käyntiin.

        Käyttäkää aivoja ja kysykää vasta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloittajaa tarvitse nuijia maanrakoon, mutta kyllä aloittajan täytyy itsekin osata vähän ajatella ja omata ainakin perustiedot polttomoottorin toiminnasta. Muutoin on ihan turha yrittää itse saada konetta käyntiin.

        Käyttäkää aivoja ja kysykää vasta sitten.

        Mistä ihmeestä voi tietää jokaisen moottorin käynnistyksen kommervenkit, ellei kysy? Ja senhän aloittaja juuri tekee. Kyllä mullakin on ollut perämoottori 20v ja muita moottorivempeleitä, mutta voisin itse kysyä ihan saman kysymyksen.


    • Anonyymi

      Siinä ei ole varsinaista ryyppyä, vaan kiihdytyspumppu, joka syöttää bensaa suoraan imusarjaan kun kaasukahvaa pumppaa. Ensin pari kolme kunnon pumppausta ja sitten vääntää avaimesta. Ellei heti käynnisty, niin voi kokeilla pumpata samalla kun pyörittää starttia.

      • Anonyymi

        On siinä automaatti "ryyppy", joka ajaa läpät kiinni kun kone on kylmä. Keneen öämmetessä läpät aukeavat täysin.


      • Anonyymi

        Kiihdytyspumppu ei ole tarkoitettu käynnistysavuksi, vaan nimenomaan antamaan rikastusta kiihdytyksessä. Eikä se anna yhtään mitään jos kaasari ja linjat ovat tyhjät.


    • Anonyymi

      Jos bensalinja on tyhjä, niin hetki menee ennen kuin bensapumppu täyttyy ja alkaa siirtämään bensaa kaasarille.

      Ilmuilman liekkisuoja pois ja kurkkaus kaasariin samalla kun käännetään kahvasta.
      Jos bensa liikkuu ja haisee, niin hyvä.
      Sitten voi kokeilla startilla ja samalla pitää kättä tai rättiä kaasarin päällä estämässä ilman pääsyn sylintereihin.
      Jos hörähtää, niin joku ilmalukko oli haittaamassa käynnistymistä.

      Jos bensaa ei näy, niin starttaus ja suihkaus starttipilottia.
      Jos hörähtää, niin sytytys, puristukset ja ajoitus on jollain tavalla mukana, vain bensa puuttuu.

      • Anonyymi

        Joo, mä kans aina puran puol moottoria ennen käynnistämistä. On se moottorin käynnistäminen sen verran suuri tapahtuma nääs.


    • Anonyymi

      Osaatko käyttää moottoriveneen vaide/kaasukahvaa? Moottorivenehän ei ole auto.

      Ilmeisesti et osaa vetää kaasukahvasta vapaakaasulle? Jos käännät kaasua kahvasta, niin vaihfde menee päälle ja konehan ei käynnisty vaihde päällä. Vedä kahvaa ulos sivusuunnassa , jolloin vaihde vapautuu ja vain kaasu toimii. Nyt voit laittaa kaasua päälle ja yrittää käynnistystä.

      Olisiko liikaa vaadittu, että etsisit netistä kyseisen moottorin ja vaihdekahvan toimintamanuaalin ja käynnistysproseduurin.

      • Anonyymi

        Starttimoottori ei pyöritä vaihteen ollessa päällä . Kaikissa kahvoissa ei vedetä ulos sivusuunnassa , vaan keskinapin painaminen riittää .


    • Anonyymi

      Sori, mutta en usko koko juttua.

      • Anonyymi

        Uskon 13 % koko jutusta!


    • Anonyymi

      Itsellä on aika paljon kokemusta kaasari vehkeistä ja useasti on käynyt niin, että koneet toimii hienosti mutta sitten kun toinen yrittää käynnistää niin ei tule mitään. Ei osata käyttää ryyppyä ja kaasukahvaa, perä rutkuissa kaasukahvahan vaikuttaa sytytysennakkoon, ja sitä kautta käynnistyvyyteen. Ja tarkoitan nyt niitä vanhanliiton kaasarikoneita.
      Aloittajalle tuossa joku jo vastasikin vaihteen vapaalla olemisesta ja kaasun pumppauksesta. No parin akun ja starttimoottorin käräytyksen jälkeen ehkä oppii.

    • Anonyymi

      Jos tankissa vanhaa bensaa, niin suosittelen vaihtamaan sen tuoreeseen, vanha bensa ei toimi, koska talven aikana lämpötila vaihtelu tekee siitä skeidaa ..

      • Anonyymi

        Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
        Tapahtuuko niin myös autoissa?
        Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
        Tapahtuuko niin myös autoissa?
        Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?

        Olemme vaimoni kanssa veneileet yli 30 vuotta ja koskaan, siis ei kertaakaan ole ilmennyt että moottori ei olisi käynnistynyt keväällä.Olisiko niin että tässä ei veneilijä antaa ohjeita veneilijäille ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Olemme vaimoni kanssa veneileet yli 30 vuotta ja koskaan, siis ei kertaakaan ole ilmennyt että moottori ei olisi käynnistynyt keväällä.Olisiko niin että tässä ei veneilijä antaa ohjeita veneilijäille ?

        Olet taas väärässä olettamuksiesi kera.

        https://www.is.fi/autot/art-2000005386225.html


      • Anonyymi

        Älä höpise . Bensa on talven jäljiltä käyttökelpoista .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet taas väärässä olettamuksiesi kera.

        https://www.is.fi/autot/art-2000005386225.html

        Ei tämä ole mikään olettamus, se on faktaa.Siis meillä ei koskaan ole ollut käynnistys vaikeuksia keväällä.Mistä sinä voit tietää että asia ei ole näin ? Taidat olla näitä Lithiumakkufanaatikoita jotka tietää ja osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
        Tapahtuuko niin myös autoissa?
        Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?

        Bensa koostuu monista eri tisleistä ja lisäaineista. Kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi se sisältää matalassa lämpötilassa helposti haihtuvia yhdisteitä ja periaatteessa on mahdollista että pitkän varastoinnin aikana nämä pääsevät haihtumaan pois ainakin osittain jolloin kylmäkäynnistys kylmällä säällä voi olla haasteellista. Irtotankillisessa perämoottorissa on helppo syksyllä irroittaa polttoaineletku moottorista ja antaa koneen käydä tyhjäksi. Keväällä kun laittaa uutta bensaa tankkiin niin pitäisi käynnistyä hyvin. Kiinteä polttoainejärjestelmä on tässä mielessä haasteellisempi mutta jos tulee kunnon kipinä ja bensaa ja ilmaa tulee oikeassa suhteessa niin kyllä pitäisi käyntiin lähteä. Jos on tankannut syksyllä niin eipä se bensa juuri huonone talvipakkasilla.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Ei tämä ole mikään olettamus, se on faktaa.Siis meillä ei koskaan ole ollut käynnistys vaikeuksia keväällä.Mistä sinä voit tietää että asia ei ole näin ? Taidat olla näitä Lithiumakkufanaatikoita jotka tietää ja osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu.

        Olettamusta oli ensimäisessä postauksessa "ei veneilijä" toisessa postauksessasi "Lithiumakkufanaatikoita"

        Sinä taidat olla punaperse pawiaani tupla w:llä jolla surkea bensa kiulu, jossa bensa paranee, kuin vuosikerta viini ikäntyessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
        Tapahtuuko niin myös autoissa?
        Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?

        Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olettamusta oli ensimäisessä postauksessa "ei veneilijä" toisessa postauksessasi "Lithiumakkufanaatikoita"

        Sinä taidat olla punaperse pawiaani tupla w:llä jolla surkea bensa kiulu, jossa bensa paranee, kuin vuosikerta viini ikäntyessään.

        Minua maalitetaan.Ihminen joka ampuu puskista ja suojautuu anonyymin alle ja jolla ei ole edes niin paljon selkärankaa että käyttäisi nimimerkkiä mitä hänestä pitää ajatella.Syvää halveksuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.

        Minä sain tuon opetuksen jo yli 40 vuotta sitten lentokonemekaanikolta.
        Yli 3 kk vanhaa Avgas 100 LL pidettiin ongelmajätteenä.
        Ilmajäähdytteisessä suuritehoisessa lekomoottorissa on sylinterissä kuumat paikat, joten bensan täytyy olla ensiluokkaista tavaraa.

        Tuohon aikaan autobensa oli vielä melko turvallista käyttää vanhanakin sen aikaisissa autoissa, mutta toisin on tänä päivänä.
        Kyllä 98 säilyy melko hyvin sydän talven yli, mutta onko sitäkään pakko koeponnistaa kun
        Muitakin keinoja on olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain tuon opetuksen jo yli 40 vuotta sitten lentokonemekaanikolta.
        Yli 3 kk vanhaa Avgas 100 LL pidettiin ongelmajätteenä.
        Ilmajäähdytteisessä suuritehoisessa lekomoottorissa on sylinterissä kuumat paikat, joten bensan täytyy olla ensiluokkaista tavaraa.

        Tuohon aikaan autobensa oli vielä melko turvallista käyttää vanhanakin sen aikaisissa autoissa, mutta toisin on tänä päivänä.
        Kyllä 98 säilyy melko hyvin sydän talven yli, mutta onko sitäkään pakko koeponnistaa kun
        Muitakin keinoja on olemassa.

        Aikaisemmin oli 95 E 5 ja nykyään 98 E 5, siis vähäalkoholista. Hyvin on talven jälkeen toiminut tai ainakin niin hyvin että käynnistys vaikeuksia ei keväällä ole ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.

        Kumpaa bensaa he käyttävät, 98 tai 95 ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kumpaa bensaa he käyttävät, 98 tai 95 ?

        Mistä he ostaessaan tietävät montako kuukautta tai vuotta se tavara on jossain suuressa varastosäiliössä maannut?
        Mitä tapahtuu parhaat päivänsä nähneelle bensalle, ottavatko sen jotkut parempaan talteen...


    • Anonyymi

      Tämä kuulostaa tyhmältä, mutta... Itsellä oli täsmälleen sama kone ja vene. Kerran meni 10min konetta käynnistäessä, kun en aluksi muistanut laittaa "kuolleen miehen kytkintä" paikoilleen...

    • Anonyymi

      Olisko jossain poltoainehana? Suodatin tukossa? Huonot tulpat? Akussa liian vähän virtaa?

    • Anonyymi

      Aloittajan kysymykseen viitaten jokohan olet saanut moottorin käyntiin? Ohjeita olet saanut laidasta laitaan. Jos käynnistynyt, niin kenen neuvoilla sait moottorin käyntiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe