Ostin tuollaisen vanhan veneen ilman aiempaa kokemusta.
Kun yritän startata käyntiin se vaan pyörittää muttei käynnisty, kaasari kone on.
Onko siinä jossain imu/ryyppy tms, en löytänyt ja kahvastakaan ei löydy mitään?
Bayliner OMC 130hv käynnistys
31
1276
Vastaukset
- Anonyymi
Ostit ilmeisesti ilman kokemusta ”pommin”, jonka parissa kesä ja rahaa menee mukavasti. Noilla tiedoilla ei kukaan osaa neuvoa. Pyydä paikalle osaava ammattilainen, niin arvuuttelut vähenevät huomattavasti.
- Anonyymi
Olipa kannustava kommentti. Oletko saanut itse samanlaista kannustusta kun nyt päätit panna sen kiertämään?
Taas kerran toteutui täällä endeemisesti esiintyvä ilmiö, jonka mukaan aloittaja täytyy nuijia heti kättelyssä maanrakoon.
Tuollaisia postauksia on äärimmäisen vastenmielistä lukea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa kannustava kommentti. Oletko saanut itse samanlaista kannustusta kun nyt päätit panna sen kiertämään?
Taas kerran toteutui täällä endeemisesti esiintyvä ilmiö, jonka mukaan aloittaja täytyy nuijia heti kättelyssä maanrakoon.
Tuollaisia postauksia on äärimmäisen vastenmielistä lukea.Ei aloittajaa tarvitse nuijia maanrakoon, mutta kyllä aloittajan täytyy itsekin osata vähän ajatella ja omata ainakin perustiedot polttomoottorin toiminnasta. Muutoin on ihan turha yrittää itse saada konetta käyntiin.
Käyttäkää aivoja ja kysykää vasta sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittajaa tarvitse nuijia maanrakoon, mutta kyllä aloittajan täytyy itsekin osata vähän ajatella ja omata ainakin perustiedot polttomoottorin toiminnasta. Muutoin on ihan turha yrittää itse saada konetta käyntiin.
Käyttäkää aivoja ja kysykää vasta sitten.Mistä ihmeestä voi tietää jokaisen moottorin käynnistyksen kommervenkit, ellei kysy? Ja senhän aloittaja juuri tekee. Kyllä mullakin on ollut perämoottori 20v ja muita moottorivempeleitä, mutta voisin itse kysyä ihan saman kysymyksen.
- Anonyymi
Siinä ei ole varsinaista ryyppyä, vaan kiihdytyspumppu, joka syöttää bensaa suoraan imusarjaan kun kaasukahvaa pumppaa. Ensin pari kolme kunnon pumppausta ja sitten vääntää avaimesta. Ellei heti käynnisty, niin voi kokeilla pumpata samalla kun pyörittää starttia.
- Anonyymi
On siinä automaatti "ryyppy", joka ajaa läpät kiinni kun kone on kylmä. Keneen öämmetessä läpät aukeavat täysin.
- Anonyymi
Kiihdytyspumppu ei ole tarkoitettu käynnistysavuksi, vaan nimenomaan antamaan rikastusta kiihdytyksessä. Eikä se anna yhtään mitään jos kaasari ja linjat ovat tyhjät.
- Anonyymi
Jos bensalinja on tyhjä, niin hetki menee ennen kuin bensapumppu täyttyy ja alkaa siirtämään bensaa kaasarille.
Ilmuilman liekkisuoja pois ja kurkkaus kaasariin samalla kun käännetään kahvasta.
Jos bensa liikkuu ja haisee, niin hyvä.
Sitten voi kokeilla startilla ja samalla pitää kättä tai rättiä kaasarin päällä estämässä ilman pääsyn sylintereihin.
Jos hörähtää, niin joku ilmalukko oli haittaamassa käynnistymistä.
Jos bensaa ei näy, niin starttaus ja suihkaus starttipilottia.
Jos hörähtää, niin sytytys, puristukset ja ajoitus on jollain tavalla mukana, vain bensa puuttuu.- Anonyymi
Joo, mä kans aina puran puol moottoria ennen käynnistämistä. On se moottorin käynnistäminen sen verran suuri tapahtuma nääs.
- Anonyymi
Osaatko käyttää moottoriveneen vaide/kaasukahvaa? Moottorivenehän ei ole auto.
Ilmeisesti et osaa vetää kaasukahvasta vapaakaasulle? Jos käännät kaasua kahvasta, niin vaihfde menee päälle ja konehan ei käynnisty vaihde päällä. Vedä kahvaa ulos sivusuunnassa , jolloin vaihde vapautuu ja vain kaasu toimii. Nyt voit laittaa kaasua päälle ja yrittää käynnistystä.
Olisiko liikaa vaadittu, että etsisit netistä kyseisen moottorin ja vaihdekahvan toimintamanuaalin ja käynnistysproseduurin.- Anonyymi
Starttimoottori ei pyöritä vaihteen ollessa päällä . Kaikissa kahvoissa ei vedetä ulos sivusuunnassa , vaan keskinapin painaminen riittää .
- Anonyymi
Sori, mutta en usko koko juttua.
- Anonyymi
Uskon 13 % koko jutusta!
- Anonyymi
Itsellä on aika paljon kokemusta kaasari vehkeistä ja useasti on käynyt niin, että koneet toimii hienosti mutta sitten kun toinen yrittää käynnistää niin ei tule mitään. Ei osata käyttää ryyppyä ja kaasukahvaa, perä rutkuissa kaasukahvahan vaikuttaa sytytysennakkoon, ja sitä kautta käynnistyvyyteen. Ja tarkoitan nyt niitä vanhanliiton kaasarikoneita.
Aloittajalle tuossa joku jo vastasikin vaihteen vapaalla olemisesta ja kaasun pumppauksesta. No parin akun ja starttimoottorin käräytyksen jälkeen ehkä oppii. - Anonyymi
Jos tankissa vanhaa bensaa, niin suosittelen vaihtamaan sen tuoreeseen, vanha bensa ei toimi, koska talven aikana lämpötila vaihtelu tekee siitä skeidaa ..
- Anonyymi
Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
Tapahtuuko niin myös autoissa?
Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"? Anonyymi kirjoitti:
Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
Tapahtuuko niin myös autoissa?
Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?Olemme vaimoni kanssa veneileet yli 30 vuotta ja koskaan, siis ei kertaakaan ole ilmennyt että moottori ei olisi käynnistynyt keväällä.Olisiko niin että tässä ei veneilijä antaa ohjeita veneilijäille ?
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Olemme vaimoni kanssa veneileet yli 30 vuotta ja koskaan, siis ei kertaakaan ole ilmennyt että moottori ei olisi käynnistynyt keväällä.Olisiko niin että tässä ei veneilijä antaa ohjeita veneilijäille ?
Olet taas väärässä olettamuksiesi kera.
https://www.is.fi/autot/art-2000005386225.html - Anonyymi
Älä höpise . Bensa on talven jäljiltä käyttökelpoista .
Anonyymi kirjoitti:
Olet taas väärässä olettamuksiesi kera.
https://www.is.fi/autot/art-2000005386225.htmlEi tämä ole mikään olettamus, se on faktaa.Siis meillä ei koskaan ole ollut käynnistys vaikeuksia keväällä.Mistä sinä voit tietää että asia ei ole näin ? Taidat olla näitä Lithiumakkufanaatikoita jotka tietää ja osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
Tapahtuuko niin myös autoissa?
Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?Bensa koostuu monista eri tisleistä ja lisäaineista. Kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi se sisältää matalassa lämpötilassa helposti haihtuvia yhdisteitä ja periaatteessa on mahdollista että pitkän varastoinnin aikana nämä pääsevät haihtumaan pois ainakin osittain jolloin kylmäkäynnistys kylmällä säällä voi olla haasteellista. Irtotankillisessa perämoottorissa on helppo syksyllä irroittaa polttoaineletku moottorista ja antaa koneen käydä tyhjäksi. Keväällä kun laittaa uutta bensaa tankkiin niin pitäisi käynnistyä hyvin. Kiinteä polttoainejärjestelmä on tässä mielessä haasteellisempi mutta jos tulee kunnon kipinä ja bensaa ja ilmaa tulee oikeassa suhteessa niin kyllä pitäisi käyntiin lähteä. Jos on tankannut syksyllä niin eipä se bensa juuri huonone talvipakkasilla.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Ei tämä ole mikään olettamus, se on faktaa.Siis meillä ei koskaan ole ollut käynnistys vaikeuksia keväällä.Mistä sinä voit tietää että asia ei ole näin ? Taidat olla näitä Lithiumakkufanaatikoita jotka tietää ja osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu.
Olettamusta oli ensimäisessä postauksessa "ei veneilijä" toisessa postauksessasi "Lithiumakkufanaatikoita"
Sinä taidat olla punaperse pawiaani tupla w:llä jolla surkea bensa kiulu, jossa bensa paranee, kuin vuosikerta viini ikäntyessään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten lämpötilanvaihtelu tekee bensasta "skeidaa"?
Tapahtuuko niin myös autoissa?
Mikä kemiallinen prosessi siinä silloin tapahtuu kun bensa muuttuu "skeidaksi"?Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.
Anonyymi kirjoitti:
Olettamusta oli ensimäisessä postauksessa "ei veneilijä" toisessa postauksessasi "Lithiumakkufanaatikoita"
Sinä taidat olla punaperse pawiaani tupla w:llä jolla surkea bensa kiulu, jossa bensa paranee, kuin vuosikerta viini ikäntyessään.Minua maalitetaan.Ihminen joka ampuu puskista ja suojautuu anonyymin alle ja jolla ei ole edes niin paljon selkärankaa että käyttäisi nimimerkkiä mitä hänestä pitää ajatella.Syvää halveksuntaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.
Minä sain tuon opetuksen jo yli 40 vuotta sitten lentokonemekaanikolta.
Yli 3 kk vanhaa Avgas 100 LL pidettiin ongelmajätteenä.
Ilmajäähdytteisessä suuritehoisessa lekomoottorissa on sylinterissä kuumat paikat, joten bensan täytyy olla ensiluokkaista tavaraa.
Tuohon aikaan autobensa oli vielä melko turvallista käyttää vanhanakin sen aikaisissa autoissa, mutta toisin on tänä päivänä.
Kyllä 98 säilyy melko hyvin sydän talven yli, mutta onko sitäkään pakko koeponnistaa kun
Muitakin keinoja on olemassa. Anonyymi kirjoitti:
Minä sain tuon opetuksen jo yli 40 vuotta sitten lentokonemekaanikolta.
Yli 3 kk vanhaa Avgas 100 LL pidettiin ongelmajätteenä.
Ilmajäähdytteisessä suuritehoisessa lekomoottorissa on sylinterissä kuumat paikat, joten bensan täytyy olla ensiluokkaista tavaraa.
Tuohon aikaan autobensa oli vielä melko turvallista käyttää vanhanakin sen aikaisissa autoissa, mutta toisin on tänä päivänä.
Kyllä 98 säilyy melko hyvin sydän talven yli, mutta onko sitäkään pakko koeponnistaa kun
Muitakin keinoja on olemassa.Aikaisemmin oli 95 E 5 ja nykyään 98 E 5, siis vähäalkoholista. Hyvin on talven jälkeen toiminut tai ainakin niin hyvin että käynnistys vaikeuksia ei keväällä ole ollut.
Anonyymi kirjoitti:
Nykybensa säilyy todella huonosti. Kaveri on merivartijana ja hän esim. kertoi, että heillä on kielto käyttää yli 3kk heillä säilytettynä ollutta bensaa venemoottoreissa.
Kumpaa bensaa he käyttävät, 98 tai 95 ?
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Kumpaa bensaa he käyttävät, 98 tai 95 ?
Mistä he ostaessaan tietävät montako kuukautta tai vuotta se tavara on jossain suuressa varastosäiliössä maannut?
Mitä tapahtuu parhaat päivänsä nähneelle bensalle, ottavatko sen jotkut parempaan talteen...
- Anonyymi
Tämä kuulostaa tyhmältä, mutta... Itsellä oli täsmälleen sama kone ja vene. Kerran meni 10min konetta käynnistäessä, kun en aluksi muistanut laittaa "kuolleen miehen kytkintä" paikoilleen...
- Anonyymi
Olisko jossain poltoainehana? Suodatin tukossa? Huonot tulpat? Akussa liian vähän virtaa?
- Anonyymi
Aloittajan kysymykseen viitaten jokohan olet saanut moottorin käyntiin? Ohjeita olet saanut laidasta laitaan. Jos käynnistynyt, niin kenen neuvoilla sait moottorin käyntiin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984