Suomen turve kohta kultaa ja mirhamia

Anonyymi

Yli miljardin euron upouudet tuulipuistot odottavat purkamista Norjassa – Voi tarkoittaa ongelmia suomalaisyhtiöillekin.
Norjassa pompotellaan kahden ison vastavalmistuneen tuulipuiston purkamista. Tästä saattaa koitua ongelmia myös suomalaisyhtiöille, sillä pohjoiset terästehtaat tarvitsevat paljon lisää ­sähköä. Ison vastavalmistuneen tuulipuiston purkamista. Norjan korkein oikeus antoi shokkipäätöksensä viime lokakuussa.

https://images.almatalent.fi/cx0,cy0,cw3000,ch1685,1168x657/https://assets.almatalent.fi/image/c90af109-804c-5035-9fd0-5f4adfa325e2

14

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja meinaat tosissasi, että turpeesta alettaisiin tekemään sähköä? Kyllä muut vaihtoehdot tarkastellaan takuulla ensin, ennenkuin energiantuotannossa otettaisiin noin paljon taka-askelia.

      • Anonyymi

        Lämpöä toveri hyvä, sitä turpeesta saadaan, myös sähköä jotkin lämpölaitokset tekevät.
        Meillä turve ei tule loppumaan, mitä nytkin käytetty sen kasvu peittää reilusti. Eli, siinä mielessä uusiutuvaa. Jo 1 milli vuodessa kasvu hehtaarille, se x 10 miljoonaa hehtaaria, osaatko edes vuoden kasvua laskea. Kun sitten turvetta leikataan vaikkapa 0,5 metristä 1 metriin, tulee niin kaamea luku jossa jo laskimetkin nöyrtyy osaamattomiksi. Aina turpeen oton jälkeen jää paksu kerros turvetta, esim peltona valmista. Paksuin mitattu turvekerros 14 metriä. Jos vaikkapa 2 metriä, siitä jo kestää leikata hyvän siivun, vaikka puolet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöä toveri hyvä, sitä turpeesta saadaan, myös sähköä jotkin lämpölaitokset tekevät.
        Meillä turve ei tule loppumaan, mitä nytkin käytetty sen kasvu peittää reilusti. Eli, siinä mielessä uusiutuvaa. Jo 1 milli vuodessa kasvu hehtaarille, se x 10 miljoonaa hehtaaria, osaatko edes vuoden kasvua laskea. Kun sitten turvetta leikataan vaikkapa 0,5 metristä 1 metriin, tulee niin kaamea luku jossa jo laskimetkin nöyrtyy osaamattomiksi. Aina turpeen oton jälkeen jää paksu kerros turvetta, esim peltona valmista. Paksuin mitattu turvekerros 14 metriä. Jos vaikkapa 2 metriä, siitä jo kestää leikata hyvän siivun, vaikka puolet.

        Samaa mantraasi edelleen louskutat? Meinaatko käydä jyystämässä suojellusta Torronsuosta parin metrin siivun päältä pois?

        Turve käy kollektiiviseen lämmöntuotantoon mutta huonosti sähköntuotantoon, koska hyötysuhde on niin helvetin huono. Montako kertaa energia joutuu muuttamaan muotoaan? Perus fysiikan kysymys? Paljonko tuotettu turvekuutio on niellyt energiaa, kun se saapuu polttolaitokselle poltettavaksi (ojitukset, nosto, kuljetukset)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mantraasi edelleen louskutat? Meinaatko käydä jyystämässä suojellusta Torronsuosta parin metrin siivun päältä pois?

        Turve käy kollektiiviseen lämmöntuotantoon mutta huonosti sähköntuotantoon, koska hyötysuhde on niin helvetin huono. Montako kertaa energia joutuu muuttamaan muotoaan? Perus fysiikan kysymys? Paljonko tuotettu turvekuutio on niellyt energiaa, kun se saapuu polttolaitokselle poltettavaksi (ojitukset, nosto, kuljetukset)?

        Meinaat että heittää asunnot kylmilleen kuon suojeltu lämmitysaine.
        Tuskin sentään noin etenee.
        Turve tulee arvoon arvaamattomaan, suon omistajat lyö rahoiksi, uusia öljykeisareita.

        Kyllä monissa lämmityslaitoksissa myös sähköä tehdään, jopa hiilellä Helsingissäkin.
        Maa ja ilmalämpö toimii sähköllä, ei se suinkaan sähkötön ole, vaikka vähemmän sähköäkäyttää kuin suorasähkölämmitys, jos sellainen luulo että siinä pelastus.
        30 000 € menee maalämmön rakentamiseen kaikkiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat että heittää asunnot kylmilleen kuon suojeltu lämmitysaine.
        Tuskin sentään noin etenee.
        Turve tulee arvoon arvaamattomaan, suon omistajat lyö rahoiksi, uusia öljykeisareita.

        Kyllä monissa lämmityslaitoksissa myös sähköä tehdään, jopa hiilellä Helsingissäkin.
        Maa ja ilmalämpö toimii sähköllä, ei se suinkaan sähkötön ole, vaikka vähemmän sähköäkäyttää kuin suorasähkölämmitys, jos sellainen luulo että siinä pelastus.
        30 000 € menee maalämmön rakentamiseen kaikkiaan.

        30 000 € menee maalämmön rakentamiseen kaikkiaan omakotitaloon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mantraasi edelleen louskutat? Meinaatko käydä jyystämässä suojellusta Torronsuosta parin metrin siivun päältä pois?

        Turve käy kollektiiviseen lämmöntuotantoon mutta huonosti sähköntuotantoon, koska hyötysuhde on niin helvetin huono. Montako kertaa energia joutuu muuttamaan muotoaan? Perus fysiikan kysymys? Paljonko tuotettu turvekuutio on niellyt energiaa, kun se saapuu polttolaitokselle poltettavaksi (ojitukset, nosto, kuljetukset)?

        Tehokkaasti yhteistuotannolla

        Opi ja omaksu.

        Tuotamme sähköä ja kaukolämpöä ympäristön ja kustannusten kannalta tehokkaalla yhteistuotannolla voimalaitoksissamme Vuosaaressa, Hanasaaressa ja Salmisaaressa. Kun sähkö ja lämpö tuotetaan samassa prosessissa, tarvitaan huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin erikseen tuotettaessa. Yhteistuotanto on polttoaineesta riippumaton tuotantotapa.

        Yhteistuotantovoimalaitoksissa polttoaineen sisältämä energia pystytään hyödyntämään lähes kokonaan, parhaimmillaan yli 90 % hyötysuhteella. Samalla myös kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi.

        https://www.helen.fi/helen-oy/energia/energiantuotanto/energiantuotanto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat että heittää asunnot kylmilleen kuon suojeltu lämmitysaine.
        Tuskin sentään noin etenee.
        Turve tulee arvoon arvaamattomaan, suon omistajat lyö rahoiksi, uusia öljykeisareita.

        Kyllä monissa lämmityslaitoksissa myös sähköä tehdään, jopa hiilellä Helsingissäkin.
        Maa ja ilmalämpö toimii sähköllä, ei se suinkaan sähkötön ole, vaikka vähemmän sähköäkäyttää kuin suorasähkölämmitys, jos sellainen luulo että siinä pelastus.
        30 000 € menee maalämmön rakentamiseen kaikkiaan.

        Et näemmä ymmärtänyt edellisestä kommentista sanaakaan.


      • Anonyymi
        Yliväpeli_Orhonen kirjoitti:

        Tehokkaasti yhteistuotannolla

        Opi ja omaksu.

        Tuotamme sähköä ja kaukolämpöä ympäristön ja kustannusten kannalta tehokkaalla yhteistuotannolla voimalaitoksissamme Vuosaaressa, Hanasaaressa ja Salmisaaressa. Kun sähkö ja lämpö tuotetaan samassa prosessissa, tarvitaan huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin erikseen tuotettaessa. Yhteistuotanto on polttoaineesta riippumaton tuotantotapa.

        Yhteistuotantovoimalaitoksissa polttoaineen sisältämä energia pystytään hyödyntämään lähes kokonaan, parhaimmillaan yli 90 % hyötysuhteella. Samalla myös kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi.

        https://www.helen.fi/helen-oy/energia/energiantuotanto/energiantuotanto

        Tarvitaanko sähkön tuottamiseen polttoainetta välttämättä ollenkaan? Mietipä kulurakenteen kautta.

        Paljonko euroja on kulunut siihen vaiheeseen, kun turvekasa seisoo viimein tuotantolaitoksen kentällä?

        Löytyykö vastaavia kuluja esim. vesi-, aalto-, aurinko- tai tuulivoimasta? Vaikka ydinenergia vaatii prosessissa polttoaineen, niin niidenkin kulut ovat pienemmät kuin mitä turpeen käsittelystä tulee.

        Mikä on liiketalouden kannalta järkevää? Yritysten kuuluu kuitenkin tuottaa voittoa, mutta ei sähköenergian hinta siitä ainakaan tipu, jos tuotantokustannuksilla ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 000 € menee maalämmön rakentamiseen kaikkiaan omakotitaloon.

        Laskitko mukaan talon sisäisen lämmönjakopiirin? Vajaat kymmenen vuotta sitten asennettu maalämpö, kaivon syvyys 200 m, hinta pumpun kanssa jakotukkiin asti noin 14 000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskitko mukaan talon sisäisen lämmönjakopiirin? Vajaat kymmenen vuotta sitten asennettu maalämpö, kaivon syvyys 200 m, hinta pumpun kanssa jakotukkiin asti noin 14 000 €.

        Se on tupla nyt.


    • Niin että ensi jouluna Jeesus-lapsi saakin turvetta?
      Mikä on sen symbolinen tai astrologinen merkitys?

    • Anonyymi

      Uusille turvetuotantoalueille tuskin tullaan myöntämään lupia, koska Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteet tulee kyetä täyttämään.

      "Jos hallitukset eivät ryhdy ilmastotoimiin, niitä uhkaa kohta oikeustupa – Huipputuomari: "Päättäjien pitää kantaa vastuu lupauksistaan""

      https://yle.fi/uutiset/3-12087241

      Onko siis järkeä alkaa maksamaan sakkoja siitä, että turpeenpolttoa lisättäisiin?

    • Anonyymi

      Saunakin kielletään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe