Jakamaton kuolinpesä

Anonyymi

Meillä on veöjeni kanssa jakamaton kuolinpesä eli tontti jolle veljeni rakensi talonsa. Asun itse Ruotsissa. Haluan vihdoin osuuteni eli puolet tontin arvosta. Tontilla on hyvä sijainti ja sillä on paljon rakennusoikeutta 0,4, joten kiinteistövälittäjän arvioi sen hinnaksi useita satoja tuhansia. Tonttia ei voi lohkoa välittäjän mukaan vaan säilyttää näin.

Veljeni tilasi arvion toiselta välittäjältä saadakseen hinnan alas. Arvio oli noin 70% toisen arvioista. Pitääkö tilata vielä 3. Arvioija? Ottaa keskiarvo? Veljeni sanoo ettei hänellä on rahaa paljoa ja hän on huolehtinut tontista 35v. Tämä pitää huomioida.

2

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ap jatkaa. Jollemme pääse sopimusjakoon lienee tilattava toimitusjako. Tiedän että se voi maksaa >10k e

• Anonyymi

MIksi tonttia ei voi lohkoa?

> Veljeni sanoo ettei hänellä on rahaa paljoa ja hän on huolehtinut tontista 35v. Tämä pitää huomioida.

Tontista ei lähtökohtaisesti erityisesti huolehdita, ellei se ole metsää tai viljeltyä maata. Vero maksetaan, jos sellainen lankeaa maksuun. Jos ymmärrän oikein, veljesi on huolehtinut siitä, minkä hän on katsonut kuuluvan itselleen tai josta hän hyötyy.

Oleellista on, mitä verottaja sanoo. Kohteen käypä arvo määritetään aina siitä saatujen ja saatavien tosiasiatietojen perusteella käyttäen kyseiseen tapaukseen parhaiten soveltuvaa arvonmäärittämismenetelmää. Koska käyvällä arvolla tarkoitetaan verotuksessa todennäköistä luovutushintaa, määritetään käypä arvo ensisijaisesti juuri kyseistä kohdetta koskevien kauppahintatietojen perusteella.

Kauppa-arvomenetelmässä kohteen käypä arvo määritetään vertailukohteissa toteutuneiden kauppahintojen perusteella. Tuottoarvomenetelmä tarkoittaa menetelmää, jolla kohteen arvo (todennäköinen luo­vutus­hinta) määritetään kohteesta käyttöaikana tulevaisuudessa todennäköisesti saatavien vuo­situottojen pääomitettuna nykyarvona. Kustannusarvomenetelmä on todellisiin tai todennäköisiin ja tar­koituk­senmukaisiin rakennus- tai muihin tuotantokustannuksiin sekä kohteen käytettävyyteen perus­tuva arvonmäärittämismenetelmä.

Teille sopinee kauppa-arvomenetelmä ja siis käypään hintaan, joka arkoittaa tontin todennäköistä myyntihintaa, jonka siitä saisi vapailla markkinoilla kohtuullisella aikataululla. Jos arvioijien hinnat vastaavat toteutuneita kauppahintoja, kumpaa tahansa hintaa voidaan käyttää. Kuten kerrot, voitte käyttää sekä keskiarvoa että pyytää kolmatta arviota. Välittäjillä on luultavasti sitova kirjallinen tieto siitä, millaisiin hintoihin alueella on jotakin myyty.

Mutta..... Tonttia rasittaa veljesi talo, joka on hänen kotinsa. Tontin arvo on siis teoreettinen arvo, koska tontti on joko koko kiinteistön hinta taloineen tai tontin hinta talo purettuna. Lisäksi veljesi on saanut jatkuvasti ek. tuottoarvoa, koska on saanut asua tontille rakennetulla talolla. Kokonaisuuden hinta on kuitenkin tontin hinta, jonka jaatte keskenänne, sekä talon hinta, joka kuuluu veljellesi. Ehkä veljesi ei ole valmis myymään kotiaan, ja kaiken kaikkiaan teillä on erilaiset intressit.

Mutta olet oikeassa, toimitusjako saattaa olla paras tai ainoa vaihtoehto. Sinulle ei ole oikeastaan kiinnostavaa se, onko veljelläsi rahaa, hänhän on kerännyt tontista kaiken mahdollisen käyttöhyödyn vuosien aikana. Voit tietenkin antaa lahjan veljellesi tai myydä alihintaisella kaupalla, jos haluat, mutta verottaja puuttuu siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe