Tomaatin ruukkukasvatus

Anonyymi

Miten isoon ruukkuun tomaatintaimi täytyy istuttaa ? Vaatiiko lannoitusta koko kasvukauden ?

Kiitos kommenteista !

8

1422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Istuta mieluummin laatikkoon 25 cm korkeus. 60x100 cm voi sopia kolme runkotomaattia. Heti istukuksen jälkeen ei yleensä tarvitse lannoittaa. Kasvua ja lehtien väriä täytyy tarkkailla. Jos lehtien väri haalenee, niin silloin pitää antaa ravinteita. Erityisesti hedelmien kasvaessa lannoitus voi olla tarpeen.

• Anonyymi

Olen huomannut, että tomaatti vaatii hirveästi vettä. Istutusastiassa on hyvä olla reiät pohjassa ja alla riittävän iso vesiastia, varsinkin jos kasvattaa paikassa (esim. parvekkeella) johon vesi ei saa valtoimenaan valua.
        Itse olen käyttänyt 10 litran ämpäreitä ja alla pesuvateja. On ollut myös 20 litran astia.

Olen sinne ämpärin pohjamultiin laittanut lannoiketta ja kalkkia, eikä kesän aikaan sitten ole tarvinnut lisäillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen huomannut, että tomaatti vaatii hirveästi vettä. Istutusastiassa on hyvä olla reiät pohjassa ja alla riittävän iso vesiastia, varsinkin jos kasvattaa paikassa (esim. parvekkeella) johon vesi ei saa valtoimenaan valua.
        Itse olen käyttänyt 10 litran ämpäreitä ja alla pesuvateja. On ollut myös 20 litran astia.

Olen sinne ämpärin pohjamultiin laittanut lannoiketta ja kalkkia, eikä kesän aikaan sitten ole tarvinnut lisäillä.

Luonnollisempaa olisi antaa lannoitteet pinnalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Istutuksen aikana ei ole järkevää laittaa lannoitteita koko kesän tarpeiksi, vaan lannoittetta lisätään kasvukauden aikana tarpeen mukaan, vähän kerrallaan. Tavallinen marketin kasvualustaan ei tarvitse lisätä kalkkia. Kymmenen litran ämpäri on liian pieni runkotomaatilla, saavi turhan syvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Istutuksen aikana ei ole järkevää laittaa lannoitteita koko kesän tarpeiksi, vaan lannoittetta lisätään kasvukauden aikana tarpeen mukaan, vähän kerrallaan. Tavallinen marketin kasvualustaan ei tarvitse lisätä kalkkia. Kymmenen litran ämpäri on liian pieni runkotomaatilla, saavi turhan syvä.

Kyllä meillä on iso tomaatti hyvin kasvanut 10 litran ämpärissä, vieläpä 2 kasvia/ämpäri. Satoa on saatu komeasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä meillä on iso tomaatti hyvin kasvanut 10 litran ämpärissä, vieläpä 2 kasvia/ämpäri. Satoa on saatu komeasti.

Liian pieni ja sillä selvä. Kukahan uskoo juttujasi? Komea sato, heeh mitä muuta potaskaa?

• Anonyymi

Laatikko, esimerkiksi IKH:n lihalaatikko on elintarvikemuovia ja siihen menee pari kolme tomaattia. Reiät pohjaan, niin homma toimii. Noihin voi viritellä myös altakastelusysteemejä. Ohjeita on netissä.

Meillä tomaatit ovat Biolan 60 l kasvusäkeissä ja ne taas Biolan kastelualtaassa. Säkkiin menee kolme tomaattia, mutta pieneen kasvariini mahtuu vain kaksi per säkki. Vähän turhan knafti tuon altaan vesitila, Hortuksen merkillä myydyssä on kuulemma vähän isompi.

• Anonyymi

Ämpärissä voi aivan hyvin kasvattaa tomaattia lasitetulla parvekkeella. Samoin mökillä suojaisessa ja aurinkoisessa kulmauksessa, jossa joskus muovi suojana. Siitä (kasvatuksesta) on monen vuoden kokemus. Se on pelkkää lasten höpinää, että pitäisi olla juuri tietynlainen astia, että onnistuisi. Saattaa olla kaupustelijoiden propakandaakin, että täytyisi ostaa niiltä jotain laatikkoja tai säkkejä. Mutta ei tarvitse.
      Vettä vain riittävästi, helteillä mieluiten lähes joka päivä, muuten alkaa lehdet nuokkumaan. Vaikka ei sekään kasvua keskeytä, piristyvät, kun saavat vettä.
      Sopii kokeilla, mutta nyt tähän aikaan vuodesta taimien pitää olla jo isoja, että ehtivät hyvin.
      Itselläni on n. metrin mittaisia nyt, taimet aika tanakoita ja kasvu kiihtymässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7540
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2969
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1803
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      118
      1483
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1429
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1173
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe