Psykoosi diagnoosi ja eläke

Anonyymi

Joutuuko psykoosi diagnoosilla eläkkeelle? Tuntuu kuin itselle olis annettu loppuelämäksi tuomio. Miten muilla psykoosi diagnoosin saaneilla menee?

12

1498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työelämässä kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä, kokoaikatyössä. Tosi on.

• Anonyymi

Ei välttämättä pääse eläkkeelle psykoosidiagnoosilla. Jos kuntoudut hyvin niin pystyy ainakin osa-aikaista työtä tekemään.

• Anonyymi

Ei joudu automaattisesti.

• Anonyymi

Se on ihan itsestä ja omista voimavaroista kiinni, minne joutuu tai pääsee. Psykoosidiagnoosin ainoa hyöty onkin ehkä siinä, että sillä on helppo päästä eläkkeelle vaikka 20-vuotiaana etenkin jos on kyse skitsofreniasta. Jos on muita mahdollisuuksia, niin diagnoosi on täysin hyödytön koska hoidossa kuntoutetaan ihminen työkyvyttömäksi. Sen takia ei kannata sitoutua hoitoon, vaan yrittää mahdollisimman nopeasti hakeutua opiskelemaan ja vaikka aluksi johonkin helppoon työhön. Se voi tuntua rankalta aluksi, mutta jos haluat elämässäsi eteenpäin niin kannattaa ottaa siitä vastuu ja ymmärtää realiteetit siitä, miten tämä yhteiskunta toimii.

Mitä pidempään hoitosuhde kestää, sitä epätodennäköisemmin pääset töihin pelkästään habituksestasi johtuen. Jos vetää kymmenen vuotta putkeen neuroleptejä niin olet ihan jokaiselle työnantajalle lähinnä tuleva elämänmittainen kuluerä jo ensi vilkaisusta. Se on vaan fakta, että psykiatrisessa hoidossa olet pelkkä kävelevä diagnoosi ja älyvammainen hoidokki, joka pitää hoitaa mahdollisimman tehokkaasti kuolaavaksi zombiksi palveluasuntoon tai ennenaikaiseen hautaan. Siksi se diagnoosi kuulostaa sinunkin korviisi niin pahalta. Olin itse onnekas, kun sain diagnoosin opiskellessani yliopistossa niin minulle ei tullut mielisairaan eikä mielenterveyskuntoutujan leimaa. Valmistuin ja sain oman alan töitä, enkä ole vuosikausiin ollut hoidon piirissä.

• Anonyymi

No mulla on skitsofrenia. Olin kuntoutustuella aiemmin. Nyt työkkärin rahoilla. Olen kokeillut työharjoitteluita. Nyt työpajalla.

Se riippuu ihan omasta tilanteestasi ja voinnista, jaksosta. Olen ollut Valma-koulutuksessa ja joku sisustusjuttu.

Mulla on kännykkäriippuvuus. Ja siksi vaikeuksia työllistyä. Tällä hetkellä on kokonaisvaltaista elämän parannusta. Olen IPS-työvalmennuksessa. Se on mt-ihmisille suunnattu. Sitten olen ravintoterapeutilla.

Ja syön lääkkeeni. Ne auttaa.

• Anonyymi

Ei joudu eläkkeelle, itselläni oli ja on yhä vakinainen työpaikka.Hankkiuduin eroon lääkkeistä ja hoitotahosta, jouduttuani ensiapuun haitattomaksi väitettyjen lääkkeiden takia.Hoitotahon näkemys oli että lääkkeet ovat välttämättömiä, joten irtisanoin hoitosuhteen.Mitään hyötyä lääkkeistä ja psykiatriasta en saanut.Diagnoosista on lähinnä se haitta että se huomioidaan aina terveydenhuollossa käydessä.Viisi vuotta olen ollut lääkkeittä ja voinut hyvin, joten en näe syytä elinikäiselle lääkitykselle.

• Anonyymi

Tuossa on kyllä niin totta kohta, jossa kerrotaan, että diagnoosi on haitta, joka huomioidaan terveydenhuollossa käydessä.
        Menee lähes mistä tahansa syystä yleislääkärille, niin useimmiten diagnoosi nousee pöydälle ennemmin tai myöhemmin.

• Anonyymi

Joko mökki on ostettu?

• Anonyymi

Miksi ostaa mökki kun kiinteistöverot nousee aina vaan?

• Anonyymi

Kannattaa ostaa uusi auto

• Anonyymi

Uutta ei kannata ostaa, koska väylänpitoon ei Suomessa ole riittävästi rahaa. Ehkä joku kohtuuhintainen käytetty mieluummin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uutta ei kannata ostaa, koska väylänpitoon ei Suomessa ole riittävästi rahaa. Ehkä joku kohtuuhintainen käytetty mieluummin.

Sähköauto ainakin kannattanee ostaa uutena, ei tarvitse sitten heti vaihtaa pattereita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe