Psykoosi diagnoosi ja eläke

Anonyymi

Joutuuko psykoosi diagnoosilla eläkkeelle? Tuntuu kuin itselle olis annettu loppuelämäksi tuomio. Miten muilla psykoosi diagnoosin saaneilla menee?

12

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työelämässä kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä, kokoaikatyössä. Tosi on.

    • Anonyymi

      Ei välttämättä pääse eläkkeelle psykoosidiagnoosilla. Jos kuntoudut hyvin niin pystyy ainakin osa-aikaista työtä tekemään.

    • Anonyymi

      Ei joudu automaattisesti.

    • Anonyymi

      Se on ihan itsestä ja omista voimavaroista kiinni, minne joutuu tai pääsee. Psykoosidiagnoosin ainoa hyöty onkin ehkä siinä, että sillä on helppo päästä eläkkeelle vaikka 20-vuotiaana etenkin jos on kyse skitsofreniasta. Jos on muita mahdollisuuksia, niin diagnoosi on täysin hyödytön koska hoidossa kuntoutetaan ihminen työkyvyttömäksi. Sen takia ei kannata sitoutua hoitoon, vaan yrittää mahdollisimman nopeasti hakeutua opiskelemaan ja vaikka aluksi johonkin helppoon työhön. Se voi tuntua rankalta aluksi, mutta jos haluat elämässäsi eteenpäin niin kannattaa ottaa siitä vastuu ja ymmärtää realiteetit siitä, miten tämä yhteiskunta toimii.

      Mitä pidempään hoitosuhde kestää, sitä epätodennäköisemmin pääset töihin pelkästään habituksestasi johtuen. Jos vetää kymmenen vuotta putkeen neuroleptejä niin olet ihan jokaiselle työnantajalle lähinnä tuleva elämänmittainen kuluerä jo ensi vilkaisusta. Se on vaan fakta, että psykiatrisessa hoidossa olet pelkkä kävelevä diagnoosi ja älyvammainen hoidokki, joka pitää hoitaa mahdollisimman tehokkaasti kuolaavaksi zombiksi palveluasuntoon tai ennenaikaiseen hautaan. Siksi se diagnoosi kuulostaa sinunkin korviisi niin pahalta. Olin itse onnekas, kun sain diagnoosin opiskellessani yliopistossa niin minulle ei tullut mielisairaan eikä mielenterveyskuntoutujan leimaa. Valmistuin ja sain oman alan töitä, enkä ole vuosikausiin ollut hoidon piirissä.

    • Anonyymi

      No mulla on skitsofrenia. Olin kuntoutustuella aiemmin. Nyt työkkärin rahoilla. Olen kokeillut työharjoitteluita. Nyt työpajalla.

      Se riippuu ihan omasta tilanteestasi ja voinnista, jaksosta. Olen ollut Valma-koulutuksessa ja joku sisustusjuttu.

      Mulla on kännykkäriippuvuus. Ja siksi vaikeuksia työllistyä. Tällä hetkellä on kokonaisvaltaista elämän parannusta. Olen IPS-työvalmennuksessa. Se on mt-ihmisille suunnattu. Sitten olen ravintoterapeutilla.

      Ja syön lääkkeeni. Ne auttaa.

    • Anonyymi

      Ei joudu eläkkeelle, itselläni oli ja on yhä vakinainen työpaikka.Hankkiuduin eroon lääkkeistä ja hoitotahosta, jouduttuani ensiapuun haitattomaksi väitettyjen lääkkeiden takia.Hoitotahon näkemys oli että lääkkeet ovat välttämättömiä, joten irtisanoin hoitosuhteen.Mitään hyötyä lääkkeistä ja psykiatriasta en saanut.Diagnoosista on lähinnä se haitta että se huomioidaan aina terveydenhuollossa käydessä.Viisi vuotta olen ollut lääkkeittä ja voinut hyvin, joten en näe syytä elinikäiselle lääkitykselle.

      • Anonyymi

        Tuossa on kyllä niin totta kohta, jossa kerrotaan, että diagnoosi on haitta, joka huomioidaan terveydenhuollossa käydessä.
        Menee lähes mistä tahansa syystä yleislääkärille, niin useimmiten diagnoosi nousee pöydälle ennemmin tai myöhemmin.


    • Anonyymi

      Joko mökki on ostettu?

      • Anonyymi

        Miksi ostaa mökki kun kiinteistöverot nousee aina vaan?


    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa uusi auto

      • Anonyymi

        Uutta ei kannata ostaa, koska väylänpitoon ei Suomessa ole riittävästi rahaa. Ehkä joku kohtuuhintainen käytetty mieluummin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta ei kannata ostaa, koska väylänpitoon ei Suomessa ole riittävästi rahaa. Ehkä joku kohtuuhintainen käytetty mieluummin.

        Sähköauto ainakin kannattanee ostaa uutena, ei tarvitse sitten heti vaihtaa pattereita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe