Onko kenelläkään kertoa kokemuksia tai laittaa linkkiä miten voisi pihalaattoja tehdä itse...
Joskus muistan lukeneeni et joku oli itse "leiponut" muurikiviä mutta en muista et mistä sitä luin.
Näin kun aikaa on olisi mielenkiintoista homaa ja saattaisihan siinä säästääkkin.
Laattojen teko
10
14388
Vastaukset
- ei täyttä varmuutta
Onnistuisikohan pihalaattojen valaminen sementistä vai onko talven kestävyys huono? Jos "talvehtiminen" onnistuu, voisi sementin valaa sopiviin avomuotteihin ja painella vaikka sileitä, pieniä kiviä koristeeksi pinnalle. (Periaatteessa muotinkin voisi kai tehdä itse vaikka puusta tai käyttää esim. muovisia dyno-laatikoita.)
- sari
Hyvin onnistuu laattojen teko, mutta pitää laittaa vaikkapa kanaverkkoa sinne sisään,tai jotain rautaa, muuten se rikkuu ,kun siinä kävelee. Tein viime kesänä raparperilehtien päälle ja niistä tuli tosi hienoja,ovat vielä ehjiä talven jäljiltä.
- tumpelo
sari kirjoitti:
Hyvin onnistuu laattojen teko, mutta pitää laittaa vaikkapa kanaverkkoa sinne sisään,tai jotain rautaa, muuten se rikkuu ,kun siinä kävelee. Tein viime kesänä raparperilehtien päälle ja niistä tuli tosi hienoja,ovat vielä ehjiä talven jäljiltä.
Saisinko teko-ohjeen raparperilaatoille? Käytitkö esim. tavallista lattiavalubetonia ja öljysitkö lehdet ett ne irtosivat ja suojasitko muovilla?? Kerro ihmeessä, en löytänyt kuin kuvan netistä. Kiitos etukäteen
- Indina
Olen tehnyt pyöreitä laattoja mökillä.
Hiekkaa, sementtijauhoa ja vettä. Suhteita en nyt muista, kun tuo lappu on mökillä enkä pariin vuoteen ole niitä tehnyt.
Sementtiseoksen olen kuitenkin "vääntänyt" ja annostellut pesuvateihin. Vadit mahdollisimman suorassa sopivaan paikkaan kuivumaan. Kuivumisaika vaihtelee sen mukaan paistaako aurinko vai ei, ehkä 2-3 päivää - riippuu tietysti myös laatan paksuudesta.
En ole laittanut mitään verkkoa enkä muutakaan rautarojua ja ihan hyvin kestävät talvea ja kävelyä.
Minulla grillikatsoksen lattiana nuo pyöreät laatat. - KotitarveHortonomi
Muistan itsekin lukeneeni jostakin puutarhalehdestä itse tehdyistä muurikivistä. Lehteä tai ajankohtaa en muista, mutta sen muistan että hiekka - sementtiseoksesta neuvottiin tekemään enemmän sementtiä sisältävää kuin "normaali" valubetoni. Näin kivet kestäisivät talven rasitukset paremmin. Luulisin että jossakin piharakentamista käsittelevässä lehtiartikkelissa tai mahdollisesti jopa netti sellaisessa olisi neuvottu tarkat suhteet. Mutta joka tapauksessa "normaalin" valubetonin suhteet eivät ymmärtääkseni ole parhaita mahdollisia.
Teetpä miten tahansa, niin _kuivamaan_ niitä ei saa päästää liian aikaisin. Jos betoni kuivaa ennen kuin se kerkeää kunnolla kovettua, siitä tulee heikkoa. Eli pidä kosteana peittämällä tai kostuttamalla kunnes betoni on kunnolla kovettunut (useita päiviä). Toki muotista voit ne varovasti poistaa jo hiukan aikaisemmin, jotta saat muotit uuteen käyttöön.
KotitarveHortonomi- liljanainen
tuolla myydään valmiita muotteja, jos olette kiinnostuneet. minkähänlaisia lienevät. onko teillä kokemuksia?
pitääköhän noita rasvata, vai irtoaakohan betoni suosiolla.
http://www.nettihuuto.com/ilmoitus.php?i=399678 - testattu on
liljanainen kirjoitti:
tuolla myydään valmiita muotteja, jos olette kiinnostuneet. minkähänlaisia lienevät. onko teillä kokemuksia?
pitääköhän noita rasvata, vai irtoaakohan betoni suosiolla.
http://www.nettihuuto.com/ilmoitus.php?i=399678Ostin tuolta noita laatta muotteja ja tosi hyviä ovat. ei tarvi rasvata eikä mitään. vähän koputella niin laatta tulee ulos muotista. Onhan siinä tietenkin oma hommansa. Mullakin on 3 muottia ja muotin pitää kuivua 3 vrk.
- Rydem
BETONI EI SAA KUIVUA! VESI ON BETONIN YKSI KOMPONENTTI JA SE SITOUTUU VALMIISEEN BETONIIN. Eli kyseessä on kemiaalinen reaktio, jossa vesi on yksi komponentti. Betonin kovettuminen tuottaa myös lämpöä.
- LAATAN TEKIJÄ
JOS NÄYTTÄÄ ETTÄ KUIVUU LIIAN NOPEASTI NIIN SUIHKUPULLOLLA VETTÄ PÄÄLLE ETTEI HALKEILE
- tipitii..
minä tein joskus noita raparperilaattoja, sekä raparperinlehden muotoisia pieniä vesialtaita.
lehti pannaan ranka ylöspäin maahan, taikka jos haluaa altaita, niin hiekasta tehdyn pienen kukkulan päälle. lehden päälle taputellaan sementtimassa, annetaan kuivua mieluiten pressun tai muun muovin alla useita päiviä. jos on hellettä, niin kannattaa jopa kastella valua silloin tällöin. kun sementti on kovettunut, lehden saa irti rapsuttelemalla.
laataksi tuleviin olis parasta kait laittaa kanaverkkoa, että ei hajoa nin helposti.
minä olen käyttänyt sitä valmissementtiä, vai mikä lie nimeltään onkaan, mihin lisätään vain vesi. ei tarvi hiekan kanssa kikkailla. saapi rautakaupoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024507Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821274- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091042Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna85931Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
- 64856
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11852Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826