Laattojen teko

TeeSeItse-mies

Onko kenelläkään kertoa kokemuksia tai laittaa linkkiä miten voisi pihalaattoja tehdä itse...

Joskus muistan lukeneeni et joku oli itse "leiponut" muurikiviä mutta en muista et mistä sitä luin.

Näin kun aikaa on olisi mielenkiintoista homaa ja saattaisihan siinä säästääkkin.

10

14506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei täyttä varmuutta

Onnistuisikohan pihalaattojen valaminen sementistä vai onko talven kestävyys huono? Jos "talvehtiminen" onnistuu, voisi sementin valaa sopiviin avomuotteihin ja painella vaikka sileitä, pieniä kiviä koristeeksi pinnalle. (Periaatteessa muotinkin voisi kai tehdä itse vaikka puusta tai käyttää esim. muovisia dyno-laatikoita.)

• sari

Hyvin onnistuu laattojen teko, mutta pitää laittaa vaikkapa kanaverkkoa sinne sisään,tai jotain rautaa, muuten se rikkuu ,kun siinä kävelee. Tein viime kesänä raparperilehtien päälle ja niistä tuli tosi hienoja,ovat vielä ehjiä talven jäljiltä.

• tumpelo
        sari kirjoitti:

Hyvin onnistuu laattojen teko, mutta pitää laittaa vaikkapa kanaverkkoa sinne sisään,tai jotain rautaa, muuten se rikkuu ,kun siinä kävelee. Tein viime kesänä raparperilehtien päälle ja niistä tuli tosi hienoja,ovat vielä ehjiä talven jäljiltä.

Saisinko teko-ohjeen raparperilaatoille? Käytitkö esim. tavallista lattiavalubetonia ja öljysitkö lehdet ett ne irtosivat ja suojasitko muovilla?? Kerro ihmeessä, en löytänyt kuin kuvan netistä. Kiitos etukäteen

• Indina

Olen tehnyt pyöreitä laattoja mökillä.
      Hiekkaa, sementtijauhoa ja vettä. Suhteita en nyt muista, kun tuo lappu on mökillä enkä pariin vuoteen ole niitä tehnyt.
      Sementtiseoksen olen kuitenkin "vääntänyt" ja annostellut pesuvateihin. Vadit mahdollisimman suorassa sopivaan paikkaan kuivumaan. Kuivumisaika vaihtelee sen mukaan paistaako aurinko vai ei, ehkä 2-3 päivää - riippuu tietysti myös laatan paksuudesta.
      En ole laittanut mitään verkkoa enkä muutakaan rautarojua ja ihan hyvin kestävät talvea ja kävelyä.
      Minulla grillikatsoksen lattiana nuo pyöreät laatat.

• KotitarveHortonomi

Muistan itsekin lukeneeni jostakin puutarhalehdestä itse tehdyistä muurikivistä. Lehteä tai ajankohtaa en muista, mutta sen muistan että hiekka - sementtiseoksesta neuvottiin tekemään enemmän sementtiä sisältävää kuin "normaali" valubetoni. Näin kivet kestäisivät talven rasitukset paremmin. Luulisin että jossakin piharakentamista käsittelevässä lehtiartikkelissa tai mahdollisesti jopa netti sellaisessa olisi neuvottu tarkat suhteet. Mutta joka tapauksessa "normaalin" valubetonin suhteet eivät ymmärtääkseni ole parhaita mahdollisia.

Teetpä miten tahansa, niin _kuivamaan_ niitä ei saa päästää liian aikaisin. Jos betoni kuivaa ennen kuin se kerkeää kunnolla kovettua, siitä tulee heikkoa. Eli pidä kosteana peittämällä tai kostuttamalla kunnes betoni on kunnolla kovettunut (useita päiviä). Toki muotista voit ne varovasti poistaa jo hiukan aikaisemmin, jotta saat muotit uuteen käyttöön.

KotitarveHortonomi

• liljanainen

• testattu on
        liljanainen kirjoitti:

tuolla myydään valmiita muotteja, jos olette kiinnostuneet. minkähänlaisia lienevät. onko teillä kokemuksia?

pitääköhän noita rasvata, vai irtoaakohan betoni suosiolla.

http://www.nettihuuto.com/ilmoitus.php?i=399678

Ostin tuolta noita laatta muotteja ja tosi hyviä ovat. ei tarvi rasvata eikä mitään. vähän koputella niin laatta tulee ulos muotista. Onhan siinä tietenkin oma hommansa. Mullakin on 3 muottia ja muotin pitää kuivua 3 vrk.

• Rydem

BETONI EI SAA KUIVUA! VESI ON BETONIN YKSI KOMPONENTTI JA SE SITOUTUU VALMIISEEN BETONIIN. Eli kyseessä on kemiaalinen reaktio, jossa vesi on yksi komponentti. Betonin kovettuminen tuottaa myös lämpöä.

• LAATAN TEKIJÄ

JOS NÄYTTÄÄ ETTÄ KUIVUU LIIAN NOPEASTI NIIN SUIHKUPULLOLLA VETTÄ PÄÄLLE ETTEI HALKEILE

• tipitii..

minä tein joskus noita raparperilaattoja, sekä raparperinlehden muotoisia pieniä vesialtaita.

lehti pannaan ranka ylöspäin maahan, taikka jos haluaa altaita, niin hiekasta tehdyn pienen kukkulan päälle. lehden päälle taputellaan sementtimassa, annetaan kuivua mieluiten pressun tai muun muovin alla useita päiviä. jos on hellettä, niin kannattaa jopa kastella valua silloin tällöin. kun sementti on kovettunut, lehden saa irti rapsuttelemalla.

laataksi tuleviin olis parasta kait laittaa kanaverkkoa, että ei hajoa nin helposti.

minä olen käyttänyt sitä valmissementtiä, vai mikä lie nimeltään onkaan, mihin lisätään vain vesi. ei tarvi hiekan kanssa kikkailla. saapi rautakaupoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      286
      7963
    2. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      175
      4199
    3. Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?

Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas
      Maailman menoa
      182
      2490
    4. Olen väsynyt tähän

En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy
      Ikävä
      30
      2407
    5. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      94
      2097
    6. Olenko mies sinun mielestä outo?

Saat vastata rehellisesti.
      Ikävä
      47
      1600
    7. Millasia unelmia sulla on?

onko unelmia...?
      Ikävä
      49
      1575
    8. Maailman laiskin eläin: persu

Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s
      Maailman menoa
      14
      1507
    9. Minneapolisin tapauksesta hyvä video

Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh
      Maailman menoa
      342
      1284
    10. Miten usein toivot

Tai olet toivonut että olisimme lähekkäin vai toivotko ollenkaan?
      Ikävä
      166
      1245
    Aihe