Linux Mint Debian Edition 5 - mikä idea tossa on?

Anonyymi

Haluaisiko joku kertoa, kannattaako Linux Minttiä pitkään käyttäneen kokeilla tuota Debian Editionia? Onko se yhtä vakaa kuin Debian, ja nimenomaan vakaata distroa nyt haen, Ubuntua, Mintiä ja itse Debiania olen käyttänyt vuosia, mutta se ei tarkoita että olisin jokin guru näissä hommissa.

Eli siis voiko olettaa, että tuo LMDE5 on vakaampi kuin Mint 20.3, koska perustuu Debianiin, ei Ubuntuun? Vai onko tuo LMDE5 joka beta-tason softa, joka kaatuu heti asennuksen jälkeen?

Onnistuin Debian 11 asentamaan toiselle koneelle, eikä se ollut läheskään niin vaikeaa kuin mitä meitä alottelijoita oli siitä varoiteltu. Silti, toisella koneella Linux Mint 20.3 ja ainakaan tälläinen sunnuntaikäyttäjä ei näissä Mintun ja Debianin välillä nyt näe kauheasti eroa käytettävyyden kohdalla, Mint vähän hiotumpi, kauniimpi ja viimeistellympi, toisaalta Debianin mukana tulee enemmän pelejä valmiiksi asennettuna ja asennuksen yhteydessä voi valita kaikki KDE:n, Gnomen ja Cinnamonin.

Ite nyt tykkään Cinnamonista eniten, mutta näähän on makuasioita.

Ja mun käytössä kumpikaan ei ole kertaakaan mennyt jumiin tai kaatunut, ei Mint eikä Debian. Debianissa kerran käynnistyi Cinnamon uudestaan, mikä tietysti harmitti, mutta kaikki ikkunat palautuivat takaisin oikealle paikalle, joten ei mikään katastrofi ollut se.

Eli siis vakain mahdollinen linux hakusessa - voisiko se olla LMDE5? Saa vastata, jos on kokemusta tästä ja enemmän kuin mututietoa.

11

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Onnistuin Debian 11 asentamaan toiselle koneelle, eikä se ollut läheskään niin vaikeaa kuin mitä meitä alottelijoita oli siitä varoiteltu. "

      Ei siinä mitään vaikeata ole.

      LMDE5 varmaan lähellä sitä että on Debian jossa päivittäneet työpöydän ja jotain kirjastoja. Tuossa toki saattaa olla riski, että ei ole täysin yhteensopiva aidon Debianin kanssa.

      Itsehän käytän Debiania kun en halua mitään tarpeettomia riskejä ongelmille, että on jonkun säätämä työpöytä. Ennemmin säädän itse jos jotain tarvitsee niin ainakin tiedän kaikki muutokset mitä tehnyt.

      Sama toki pätee Ubuntuun, että ihan vaan aito Ubuntu LTS eikä mitään väännettyjä versioita niin on aito asia ja toimii sitten Ubuntulle tehtyjen ohjelmien kanssa.

      Itse tosin en välitä Ubuntusta kun tähän tuli ne snap pakettiviritykset silloin vuonna 2016. Tekee mielestäni tarpeettoman raskaaksi.

      Debian sen sijaan toiminut varmasti kuin panssarivaunu. Siinä vaan oli ennen Debian 9 -versiota tarve lisätä se contrib-nonfree -lähde että sai Flash Playerin kun sitä vielä käytettiin joissakin palveluissa. Debian 5 taas oli kovin lyhytikäinen tavalliselle tallaajalle, mutta tuo asia korjattiin Debian 6:ssa.

      Silloin kun itse kaipaan niinsanotusti rajoittamatonta käyttöjärjestelmää niin se on Debian, mutta jos tarvitsen jotain hyvin uutta, vähemmän testattua ja saa olla lyhytikäinen niin sitten otan Fedoran virtuaalikoneeseen.

      • Anonyymi

        Siellä nykyään on selainkin snap paketissa.

        En tykkää tuosta.


    • Anonyymi

      Vakaimmista joutuu vähän maksamaan.

      Red Hat Enterprise
      Suse Enterprise
      Ubuntu LTS:ssä pohja on vakaa mutta snap paketit taitaa muuttua vähän pääll, mutta sen pohjan pitäminen muuttumattomana yli 5v, maksaa sitten.

      Debian on maksuttomista pisimpään vakaana pysyvä että silläkin saa sen 5v julkaisulle.

      • Anonyymi

        Tuen jatkuminen kyllä maksaa.


    • Anonyymi

      Yleensä aloittelijoilla on useita koneita?????
      Windows 11 asentuminen yhteensopivalle koneelle on helppoa.
      Jos kone on epäsopiva niin Miocrosoftin mukaan ei asennu.

      • Anonyymi

        Siis mitä se windows 11 tähän liittyy, nyt puhutaan linuxeista, ei windowsista!


    • Anonyymi

      Aloittaja tässä moro - ei oikein tullut vastausta, onko se LMDE5 joku beta-viritys vai ihan käytettäväksi tarkoitettu? Jos hakee vakaata systeemiä, kannattaako ja onko yhtä helppokäyttöinen kuin Mint? Ja jos kerran olen jo tyytyväinen Minttiin, niin tuoko LMDE siihen mitään lisää?

      • Anonyymi

        Ennemminkin päinvastoin. LMDE5 on sellainen valmiimpi ja vakaampi versio, ja se 20.3 vähemmän testattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennemminkin päinvastoin. LMDE5 on sellainen valmiimpi ja vakaampi versio, ja se 20.3 vähemmän testattu.

        No asia selvä, mutta selvisi sillä että se LMDE5 asennus sössi koko koneen, ei löydä bios buutattavaa levyä. Joten se siitä, Linux Mint 20.3 koneessa ja taas toimii kaikki kuten ennen. Siirryn siihen Debian Editioniin sitten kun kaikki muutkin siirtyvät, tai kun Mint siirtyy kokonaan Ubuntusta Debianiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No asia selvä, mutta selvisi sillä että se LMDE5 asennus sössi koko koneen, ei löydä bios buutattavaa levyä. Joten se siitä, Linux Mint 20.3 koneessa ja taas toimii kaikki kuten ennen. Siirryn siihen Debian Editioniin sitten kun kaikki muutkin siirtyvät, tai kun Mint siirtyy kokonaan Ubuntusta Debianiin.

        Debiania käyttää muutkin. Lähinnä se asia jos tarvitsee asentaa jotain kun ohjelmia on käännetty Debianille niin ne varmaan toimii LMDE:ssä myös kunhan versiot täsmää. LMDE5 vastaa Debian 11.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7151
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      73
      4183
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      55
      2512
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2126
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1669
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1647
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      339
      1389
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1202
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      56
      1057
    10. Viikonloppua

      Oikein ihania huomenia. Pysytään positiivisina. ☕🍂🌅🧡🌞☺️❤️
      Ikävä
      76
      1030
    Aihe