Sähköpotkulautailijan liikennesäännöt

Anonyymi

56

1399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa liikenneturva yleistää liikaa. Jos laite on ns. jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline, niin sillä saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta. Tuollaisen laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.

      Toki enemmistön sähköpotkulaudoista ovat varmaan niitä tehokkaampia kevyitä sähköajoneuvoja, joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Silti ei pidä yleistää liikaa. Hyvä on tietää, että myös toisinlaisia laitteita on olemassa.

      • Anonyymi

        Näin se menee!

        Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä tehokkaampia eli kulkevat yli 15 km/h, joten kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle. Samoin on suurin osa myytävistä sähköpotkulaudoista.

        Se millä nopeudella niitä ajaa, esim. 5 km/h niin se ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.

        Ei sitä vuoden aikana täällä pääkaupunkiseudulla näe kymmeniä sähköpotkulautailijoita tai pyöräilijöitä, jotka ajaisivat ajoradalla eikä viereisellä jalkakäytävällä.

        Viime vuonna näin kotinurkillani VAIN 3 sähköpotkulautailijaa/pyöräilijää, jotka eivät ajaneet näköpiirissäni jalkakäytävillä tilanteessa, jossa oli vain jalkakäytävät tai toisella puolen tietä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävällä. Puhutaan sentään tuhansista sähköpotkulautailijoita/pyöräilijöistä vuoden aikana.

        Liikun sentään muutamia tuhansia kilometrejä jalankulkijana.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

      Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

      Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

      Tieliikennelain 2 §:

      ”Tässä laissa tarkoitetaan:



      3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

      Tieliikennelain 52 §:

      ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

      Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

      Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

      ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

      Ajoneuvolain 29 §:

      ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

    • Anonyymi

      Käytännössä ainoa sähköpotkulautailijan liikennesääntö näyttää olevan tämä: aja niin kovaa kuin mahdollista nopeinta reittiä noudattaen.

      • Anonyymi

        Mikä tuo tuollainen "liikennesääntö" muka on, eli missä se on luettavissa? Sääntöjen vastainen toimiminen ei tee toiminnasta hyväksyttävää ja varsinkaan mitään sääntöä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eilen havaitsin mielenkiintoisen tilanteen pitkällä suoralla kadulla bussi ajoi hetken hieman hitaammin, kuski halusi katsoa kuinka lujaa potkulautailija lykki viereisellä yhdistetyllä jalkakäytävä-pyörätiellä. Aika liki neljääkymppiä se lauta pisteli kun oli hiukan ylämäkeä. Eikä tietenkään kypärää tai muita suojia nuorella miehellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..... ja humalassa!

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008880526.html

        Skuuttien järjestäjän on järjestettävä asiat tai laki tekee sen;
        Kosto lainsäätäjältä kaikille kaksipyöräisille:
        Promilleraja vain koska kaupungeissa tällainen järjestelmä.

        Yrityksen järjestettävä jokaiseen skuuttiin Alko-testeri ennen kuin saa ajaa.
        Jos sitä ei tehdä vapaaehtoisesti, sen tulee tekemään poliisi kohta myös kävelijöille.

        Kieltolain aikana kävelijätkin joutuivat ahdistelun kohteeksi.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Täällä minun kotikulmilla on yksi äiti, joka ajaa sähköpotkulaudalla niin, että edessä on n. 3-4 vuotias lapsi ja sitten hän itse. Lisäksi kummallakaan ei kypärää päässä!

      Muutamia kertoja olen nähnyt tämän äidin lapsen viimeisen viikon aikana.

      Sähköpotkulaudalla saa olla vain yksi henkilö.

      Tälle äidille ei ole lapsi arvokas asia!

      Lisänä vielä, että eipä ohi ajaneet poliisitkaan puuttuneet asiaan!

      • Anonyymi

        On ihan oikeitakin rikoksia hoidettavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan oikeitakin rikoksia hoidettavana.

        Liikennevalvonta on yksi poliisien virkatehtävistä!

        Kymmeniä vuosia ovat pyöräilijät saaneet ajaa liikenteessä miten haluavat ja muutaman vuoden sähköpotkulautailijat ja sen näkee!

        Nämä kaksi edellä mainittua ryhmää vaarantavat jalankulkijoiden turvallisuuden ja jopa päälle ajoja on ollut. Ajavat myös autoilijoiden päälle, jolloin he itse tietysti ovat suuremmassa vaarassa.

        Miten se yksi sähköpotkulautailija Jätkäsaaressa, joka ajoi jalkakäytävällä sekä törmäsi 9-vuotiaaseen pyöräilevään lapseen. Sähköpotkulautailijan mielestä lapsi oli syyllinen eikä hän, vaikka itse ajoi jalkakäytävällä!

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008877892.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennevalvonta on yksi poliisien virkatehtävistä!

        Kymmeniä vuosia ovat pyöräilijät saaneet ajaa liikenteessä miten haluavat ja muutaman vuoden sähköpotkulautailijat ja sen näkee!

        Nämä kaksi edellä mainittua ryhmää vaarantavat jalankulkijoiden turvallisuuden ja jopa päälle ajoja on ollut. Ajavat myös autoilijoiden päälle, jolloin he itse tietysti ovat suuremmassa vaarassa.

        Miten se yksi sähköpotkulautailija Jätkäsaaressa, joka ajoi jalkakäytävällä sekä törmäsi 9-vuotiaaseen pyöräilevään lapseen. Sähköpotkulautailijan mielestä lapsi oli syyllinen eikä hän, vaikka itse ajoi jalkakäytävällä!

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008877892.html

        Se, että sinä jäät jatkuvasti polkupyörien alle ja aina lyöt pääsi ei tarkoita, että pyöräilijät olisivat saaneet ajaa miten haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennevalvonta on yksi poliisien virkatehtävistä!

        Kymmeniä vuosia ovat pyöräilijät saaneet ajaa liikenteessä miten haluavat ja muutaman vuoden sähköpotkulautailijat ja sen näkee!

        Nämä kaksi edellä mainittua ryhmää vaarantavat jalankulkijoiden turvallisuuden ja jopa päälle ajoja on ollut. Ajavat myös autoilijoiden päälle, jolloin he itse tietysti ovat suuremmassa vaarassa.

        Miten se yksi sähköpotkulautailija Jätkäsaaressa, joka ajoi jalkakäytävällä sekä törmäsi 9-vuotiaaseen pyöräilevään lapseen. Sähköpotkulautailijan mielestä lapsi oli syyllinen eikä hän, vaikka itse ajoi jalkakäytävällä!

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008877892.html

        Ongelma on siis se, ettei osata liikennesääntöjä. Maailman parhaimmatkaan lait eivät vaikuta mitään, jos niitä lakeja ei noudateta eikä sääntöjä osata.


    • Anonyymi

      Tässä kuvattuna sähköpotkulautailijoiden ja polkupyöräilijöiden rikkomuksia:

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a5567b6b-733f-4483-bf09-ae5feb38ee56

      Heitä ei näytä koskevan mitkään liikennesäännöt:
      - jalkakäytävälle on laitettu pyörällä ajo kielletty liikennemerkki (Itämerenkatu)
      - ajoradalla kielletty ajosuunnan liikennemerkki (Fredrikinkatu)
      - ajetaan jalkakäytävillä vaikka se on tarkoitettu vain jalankulkijoille eli ei sähköpotkulautailijoille tai pyöräilijöille

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautoihin sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä!

      Fredrikinkadulla kuvattu materiaali kertoo hyvin itsekkäistä sähköpotkulautailijoista ja polkupyöräilijöistä. Autoilijoille ongelmia ed. ryhmien kanssa. Sitten jos autoilija ajaa heidän päälle niin kuka on syyllinen? Tietysti autoilija!

      Itämerenkadun jalkakäytävällä on ns aamuruhkan ja iltapäiväruuhkan aikana huomattavasti enemmän jalankulkijoita kuin tässä materiaalissa näkyy. Siellä kulkee myös monia päiväkotiryhmiä päivittäin.
      Itämerenkadun jalkakäytävillä ajetaan myös polkupyörillä. Siellä on hyvät opasteet missä on rakennustyönmaan aikana kiertotiet pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille . Lisäksi on myös kartat.

      Pasterstein lupaa taasen valvontaa sähköpotkulautailijoille, mutta ovat jo monta vuotta myöhässä! Poliisien olisi jo silloin, kun niitä alkoi tulemaan Helsinkiin, aloittaa valvontaa. Näkeehän sen polkupyöräilijöiden ajotavoissa, kun ovat jo kymmeniä vuosia saaneet vapaasti ajaa missä haluavat, miten haluavat.

      • Anonyymi

        Tarkkuutta vähän. Kirjoitat että >> "Heitä ei näytä koskevan mitkään liikennesäännöt". Tietenkin liikennesäännöt koskevat myös heitä. Se on täysin eri asia, että asennevamman myötä eivät noudata liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkuutta vähän. Kirjoitat että >> "Heitä ei näytä koskevan mitkään liikennesäännöt". Tietenkin liikennesäännöt koskevat myös heitä. Se on täysin eri asia, että asennevamman myötä eivät noudata liikennesääntöjä.

        Tuo henkilö on huutanut pyöräilijöiden olemattomista sääntörikkomuksista jo toistakymmentä vuotta. Ilmeisesti on jäänyt joskus pyöräilijän alle ja lyönyt päänsä, ja elää sitä tilannetta uudelleen ja uudelleen. Jonkinlainen kylähullu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo henkilö on huutanut pyöräilijöiden olemattomista sääntörikkomuksista jo toistakymmentä vuotta. Ilmeisesti on jäänyt joskus pyöräilijän alle ja lyönyt päänsä, ja elää sitä tilannetta uudelleen ja uudelleen. Jonkinlainen kylähullu.

        Sinun mielestä Iltalehden kuvaamissa tilanteissa ei ole pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden sääntörikkomuksia?

        Niissä on todella pahoja sääntörikkomuksia ja niin on suurimmalla osalla Helsingissä pyöräilevistä ja sähköpotkulautailevista ihmisillä!

        Taitaa sinulla on todella paha asennevamma?

        Helsingissä on ihan turvallista ajaa pyörällä ajoradalla liikennesääntöjä noudattaen.

        Autoilijat huomioivat pyöräilijät hyvin, kun taasen suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista eivät huomioi muita ja varsinkin jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestä Iltalehden kuvaamissa tilanteissa ei ole pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden sääntörikkomuksia?

        Niissä on todella pahoja sääntörikkomuksia ja niin on suurimmalla osalla Helsingissä pyöräilevistä ja sähköpotkulautailevista ihmisillä!

        Taitaa sinulla on todella paha asennevamma?

        Helsingissä on ihan turvallista ajaa pyörällä ajoradalla liikennesääntöjä noudattaen.

        Autoilijat huomioivat pyöräilijät hyvin, kun taasen suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista eivät huomioi muita ja varsinkin jalankulkijoita.

        Mistä teet tuollaisia päätelmiä minun mielipiteistäni ja asenteistani?


      • Anonyymi

        Helsingin kaupunki voisi pistää omia kuntasääntöjä jotta rötökset saadaan kuriin.

        Sen takia ei tarvita valtakunnallista kieltolakia niinkun kaikessa muuussakin!!!

        Vois välillä siirtää ton EdusKunnan johonkin muualle....


    • Anonyymi

      Poliisit valvomassa:

      - Pastersteinin twitteristä löytyy seuraava Itämerenkadun valvonnasta:

      Dennis Pasterstein@DPasterstein·13min
      Itämerenkadulta tullut runsaasti valvontapyyntöjä. Raportti kentältä: Määräsimme 67 liikennevirhemaksua Itämerenkadun jatkeelta pyöräilykieltomerkin noudattamatta jättämisestä!

      - Erottajan valvonnasta
      -https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008885621.html

      Vai ajavat sähköpotkulautailijat ja polkupyöräilijät liikennesääntöjen mukaisesti?

      Valtion kassa on pohjaton, joten kyllä sinne liikennevirhemaksut on tarpeen!

      • Anonyymi

        Ruoholahdessa riittää opasteita tuon alueen kiertotiestä vaikka muille "jakaa"!

        Karttakin löytyy parista paikasta!

        Opasteet ovat normaalit, joita käytetään väliaikaisesti eli kelta-mustaopasteet. Kelta-mustaa käytetään myös ajoradalla väliaikaisissa opasteissa eli esim. näyttää kiertotietä. Normaalisti opasteet ovat sini-valkoisia.

        Väliaikaisia kelta-musta opasteita on tuon Itämerenkadun ympäristössä joka suunnalla eli tulet pyörällä/sähköpotkulaudalla tuolle alueelle mistä suunnasta tahansa, niin niitä löytyy!

        Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen tuntemus on todistetusti surkeaa!

        Kannattaa opetella liikennesäännöt ennen kuin lähtee liikenteeseen!

        Lisäksi kannattaisi keskittyä liikenteen seuraamiseen eikä vain mittarien tuijottamiseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoholahdessa riittää opasteita tuon alueen kiertotiestä vaikka muille "jakaa"!

        Karttakin löytyy parista paikasta!

        Opasteet ovat normaalit, joita käytetään väliaikaisesti eli kelta-mustaopasteet. Kelta-mustaa käytetään myös ajoradalla väliaikaisissa opasteissa eli esim. näyttää kiertotietä. Normaalisti opasteet ovat sini-valkoisia.

        Väliaikaisia kelta-musta opasteita on tuon Itämerenkadun ympäristössä joka suunnalla eli tulet pyörällä/sähköpotkulaudalla tuolle alueelle mistä suunnasta tahansa, niin niitä löytyy!

        Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen tuntemus on todistetusti surkeaa!

        Kannattaa opetella liikennesäännöt ennen kuin lähtee liikenteeseen!

        Lisäksi kannattaisi keskittyä liikenteen seuraamiseen eikä vain mittarien tuijottamiseen!

        Mikä on tilanne Lauttasaaressa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tilanne Lauttasaaressa?

        Sinä varmaan voit sen Lauttasaarelaisena kertoa meille muille?

        Oletko tullut jo sieltä pehmustetusta huoneesta pois?


    • Anonyymi

      Poliisi tiedottaa mielenkiintoisia asioita skuuttien käytöstä ja sen aikana käyneistä köpöistä. https://poliisi.fi/blogi/-/blogs/sahkopotkulaudat-aiheuttavat-poliisille-haasteita

      Juttua lukiessa kiinnittyy huomio yhteen lauseeseen: "Alle 12-vuotiaat saavat ajaa jalkakäytävällä, ellei se haittaa jalankulkua." Ainakin yleisissä ohjeissa lautojen vuokraamisesta Helsingissä sanotaan, että vuokraajan pitää olla 18 vuotta täyttänyt. Ihan kaikki laudoilla viilettävät eivät näytä ihan niin vanhoilta. Jos laudalle sopii tunkematta kolme seisojaa, silloin myös epäilyttää heidän täysi-ikäisyytensä.

      Mutta kuten tämän ketjunkin havainnot osoittavat, sääntöjen rikkomiseen puututaan kovin harvoin. Käytännössä poliisin saa paikalle vasta kun lautailija on jo törmännyt auton/pyörän/kävelijän kanssa. Kanttikiviin törmäämisen jälkeen tarvitaankin vain ambulanssia...

      • Anonyymi

        Monella on toki oma lauta alla, eikä vuokrattu sellainen. Alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä, ellei siitä synny kohtuutonta haittaa. Kevyet sähköajoneuvot ovat eri asia kuin polkupyörä.

        Kevyellä sähköajoneuvolla, joka kulkee yli 15 km/h, ei mielestäni saa ollenkaan ajaa jalkakäytävällä, riippumatta kuskin iästä, vaikka niitä käytettäänkin pyöräilijän liikennesäännöillä.

        Kevyt sähköajoneuvo on eri asia kuin polkupyörä. Ainoastaan pyöräily on sallittu asian suhteen. Laissa kun mainitaan nimenomaa pyörä. "12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle."


      • Anonyymi

        Tiedämme jo, miten tasokkaan vastauksen se eräs tapaus tulee tähän kohta huutamaan.

        Helsingin Sanomissa on hyvä mielipidekirjoitus:
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008887607.html

        Oli asiasta samaa mieltä tai ei, niin ajattelemisen aihetta tuo antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella on toki oma lauta alla, eikä vuokrattu sellainen. Alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä, ellei siitä synny kohtuutonta haittaa. Kevyet sähköajoneuvot ovat eri asia kuin polkupyörä.

        Kevyellä sähköajoneuvolla, joka kulkee yli 15 km/h, ei mielestäni saa ollenkaan ajaa jalkakäytävällä, riippumatta kuskin iästä, vaikka niitä käytettäänkin pyöräilijän liikennesäännöillä.

        Kevyt sähköajoneuvo on eri asia kuin polkupyörä. Ainoastaan pyöräily on sallittu asian suhteen. Laissa kun mainitaan nimenomaa pyörä. "12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle."

        En ymmärrä tuota jalkakäytävillä ajamista pyörällä tai sähköpotkulaudalla!

        Olin eilen muutaman viikon tauon jälkeen Helsingin keskustassa pyöräilemässä enkä ajanut yhtään jalkakäytävillä. Autoilijat huomioivat yhtä lukuunottamatta minut hyvin. Se yksi oli se, joka Aleksin itäpäässä oli kääntymässä vasemmalle Mariankadulle etelään ja minä ajoin ajoradalla suoraan itään päin. Kyllä se autoilija sitten viimetipassa pysähtyi.

        Pyörätiet: 3 pyöräilijä ajoi vasenta reunaa eli samaa puolta missä minä tulin vastaan. 2 sähköpotkulautailijaa: eka ohitti minut oikealta (vaikka ajoin oikealla) ja kiilaten sitten minun eteen. toinen oli sellainen, että kaksi ihmistä samalla laudalla, lähtivät ohittamaan minut vaikka vastaajan tulija oli 3-4 metrin päästä, joten hekin kiilasivat minut. Oli n. 10 cm kiinni, että eivät osuneet etupyörääni.

        Missä ajoin: niin pyöräteillä kuin ajoradalla.

        Missä ajoin ajoradalla; mm. Kaivokadulla Manskun suunnasta, Aleksilla, Unioninkadulla, Annankadulla, Yrjönkadulla, Pohjois-Espalla, Eirassa eri kaduilla, Katajanokalla eri kaduilla. Missään niistä kaduista ei ollut pyörällä ajo kielletty, joten sain ajaa niillä. Yksikään autoilija ei kiilannut, ei ajanut ihan läheltä, ei soittanut torvea eli käyttäytyivät sitä yhtä edellä mainittua lukuunottamatta hyvin. Autoja riitti!

        Noudatin liikennesääntöjä; päästin jalankulkijat suojatien yli, väistin oikealta tulevaa tasa-arvoisessa risteyksessä, en koukannut jalkakäytävän ja ajoradan välillä, en ohittanut suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvoa pysähtymättä, näytin kääntyessäni kädellä suuntaa, noudatin liikennevaloja.

        Sen parin tunnin aikana näin n. 10 muuta pyöräilijää/sähköpotkulautailijaa, jotka eivät ajaneet jalkakäytävillä! Jalkakäytävillä ajavia, lopetin laskemisen 50 jälkeen, oli muutamia satoja!

        Kerrottakoon, että olen yli 60- vuotias nainen!

        Hengissä olen, sillä en muuten voisi tätä kirjoittaa! Eikä paskat tulleet housuihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme jo, miten tasokkaan vastauksen se eräs tapaus tulee tähän kohta huutamaan.

        Helsingin Sanomissa on hyvä mielipidekirjoitus:
        https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008887607.html

        Oli asiasta samaa mieltä tai ei, niin ajattelemisen aihetta tuo antaa.

        Ja sieltä se tuli 😄


      • Anonyymi

        Tuossa blogissa on ainakin yksi virhe. Kyllä poliisiviranomainen tulisi olla kartalla asioista.

        Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet eivät ole pelkästään niitä itsestään tasapainottuvia laitteita, jota blogissa väitetään. Traficomin sivulta löytyy alla oleva teksti, johon poliisinkin toivoisi tutustuvan.

        "Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. "

        Sähköiset liikkumisvälineet
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet


      • Anonyymi

        Tätä tieliikennelakia.
        D4 (Jalkakäytävä merkki)
        D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Merkin D7 rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä on edellisen perusteella mitä ilmeisimmin lain mukaan ajettava pyörätiellä pyöräilijän iästä riippumatta. Kuitenkin näkee lapsia ajamassa polkupyörällä kapealla rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jalkakäytävällä.
        Poliisilta unohtuu tämä seikka valistustyössään.

        Yli 15 km/h jalkakäytävällä äänettömällä "ajoneuvolla" jota sähkölauta myös tosiasiallisesti on, aiheuttaa varmasti haittaa sekä myös vaaraa muille tien käyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä tieliikennelakia.
        D4 (Jalkakäytävä merkki)
        D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Merkin D7 rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä on edellisen perusteella mitä ilmeisimmin lain mukaan ajettava pyörätiellä pyöräilijän iästä riippumatta. Kuitenkin näkee lapsia ajamassa polkupyörällä kapealla rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jalkakäytävällä.
        Poliisilta unohtuu tämä seikka valistustyössään.

        Yli 15 km/h jalkakäytävällä äänettömällä "ajoneuvolla" jota sähkölauta myös tosiasiallisesti on, aiheuttaa varmasti haittaa sekä myös vaaraa muille tien käyttäjille.

        Toisin sanoen, tässä laissa kerrotaan
        a) Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
        b) D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        c) D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Eli, laissa on kaksi jalkakäytävällä pyöräilyä koskevaa sääntöä, alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ja pyörätietä on käytettävä ajettaessa tiellä jolla on pyörätien merkki.

        Nyt kysymys kuuluu kumpi kumoaa toisensa, kohta a) kumoaa kohdan b), vai kohta b) kumoaa kohdan a).

        Asiaa ei ole määritetty, laki on tältä osin epäselvä. Ainoa vihje kohtien a) ja b) etusijajärjestyksestä löytyy kohdan a) viitepykälästä, joka on erikseen lakiteknisesti osioimattomasti otsikoitu "Ajoneuvolla ajaminen" ja itse pykälän otsikko on "Tien eri osien käyttö" ja pykälän ensimmäinen lause "Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla." ja osion muu sisältö osoittaa lain lakiteknisesti osioimattoman osion käsittelevän ajoneuvolla ajamista ajoradalla, jolloin kohdan a) voidaan ajatella viittaavan yleisesti autotien viereiseen omaan jalkakäytävään ja myös laajemmin yksittäisiin jalkakäytäviin, joka johtaa kohtaa b) etusijajärjestyksessä kohdan a) edelle, vaikka se ei lakia kuitenkaan tee päteväksi, toimivaksi ja yksiselitteisesti sovellettavaksi.

        Näillä mennään, käsittämättömän huonolla lainsäädännöllä.
        Täytyy myös kysyä, eikö parempaan pystytä.
        No ei pystytä, ja se on hallinnossa vallalle päässeen älyllisen laiskuuden ja älyn puutteen, sekä erilaisen toissijaisuuksien suosimisen tulos, joka on ollut vallalla viime vuosikymmeninä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen, tässä laissa kerrotaan
        a) Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
        b) D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        c) D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Eli, laissa on kaksi jalkakäytävällä pyöräilyä koskevaa sääntöä, alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ja pyörätietä on käytettävä ajettaessa tiellä jolla on pyörätien merkki.

        Nyt kysymys kuuluu kumpi kumoaa toisensa, kohta a) kumoaa kohdan b), vai kohta b) kumoaa kohdan a).

        Asiaa ei ole määritetty, laki on tältä osin epäselvä. Ainoa vihje kohtien a) ja b) etusijajärjestyksestä löytyy kohdan a) viitepykälästä, joka on erikseen lakiteknisesti osioimattomasti otsikoitu "Ajoneuvolla ajaminen" ja itse pykälän otsikko on "Tien eri osien käyttö" ja pykälän ensimmäinen lause "Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla." ja osion muu sisältö osoittaa lain lakiteknisesti osioimattoman osion käsittelevän ajoneuvolla ajamista ajoradalla, jolloin kohdan a) voidaan ajatella viittaavan yleisesti autotien viereiseen omaan jalkakäytävään ja myös laajemmin yksittäisiin jalkakäytäviin, joka johtaa kohtaa b) etusijajärjestyksessä kohdan a) edelle, vaikka se ei lakia kuitenkaan tee päteväksi, toimivaksi ja yksiselitteisesti sovellettavaksi.

        Näillä mennään, käsittämättömän huonolla lainsäädännöllä.
        Täytyy myös kysyä, eikö parempaan pystytä.
        No ei pystytä, ja se on hallinnossa vallalle päässeen älyllisen laiskuuden ja älyn puutteen, sekä erilaisen toissijaisuuksien suosimisen tulos, joka on ollut vallalla viime vuosikymmeninä.

        Muistetaan myös että tieliikkeenlaissa lukee
        52 § Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen
        "Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."

        Tieliikennelain 2 § määritelmissä on määritelty "jalankulkija", mutta ei "polkupyöräilijää".

        Jolloin myös saadaan ratkaisu edellisen kommentin a) ja b) kohtien etusijajärjestykseen.
        Eli, kun "kevyttä sähköajoneuvoa", jollainen sähköpotkulauta on, ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä,
        ja kohta b) kuuluu "D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.",
        sekä kohta a) kuuluu "Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.",
        havaitaan että "kevyttä sähköajoneuvoa" ajettaessa "on käytettävä pyörätietä ajettaessa tiellä jolla on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki (D7)", koska kohta a) ei ole "polkupyöräilijää koskeva liikennesääntö", vaan koskee "polkupyörällä ajamista" eikä "polkupyöräilijää",
        jolloin kohta b) kumoaa kohdan a).

        Yhteenvetona, edellisen perusteella, alle 12-vuotias ei saa ajaa rinnakkaisen pyörätie ja jalkakäytävä jalkakäytävällä.

        Tämä ei ole virallista tietoa, mutta ei sellaista virallista tietoa asiasta ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistetaan myös että tieliikkeenlaissa lukee
        52 § Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen
        "Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."

        Tieliikennelain 2 § määritelmissä on määritelty "jalankulkija", mutta ei "polkupyöräilijää".

        Jolloin myös saadaan ratkaisu edellisen kommentin a) ja b) kohtien etusijajärjestykseen.
        Eli, kun "kevyttä sähköajoneuvoa", jollainen sähköpotkulauta on, ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä,
        ja kohta b) kuuluu "D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.",
        sekä kohta a) kuuluu "Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.",
        havaitaan että "kevyttä sähköajoneuvoa" ajettaessa "on käytettävä pyörätietä ajettaessa tiellä jolla on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki (D7)", koska kohta a) ei ole "polkupyöräilijää koskeva liikennesääntö", vaan koskee "polkupyörällä ajamista" eikä "polkupyöräilijää",
        jolloin kohta b) kumoaa kohdan a).

        Yhteenvetona, edellisen perusteella, alle 12-vuotias ei saa ajaa rinnakkaisen pyörätie ja jalkakäytävä jalkakäytävällä.

        Tämä ei ole virallista tietoa, mutta ei sellaista virallista tietoa asiasta ole olemassakaan.

        Vaikka täällä keskustelupalstoilla ei tykätä siitä, että tänne kirjoitetaan faktaa liikennesäännöistä, niin kirjoitetaan lisää:

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Se voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta yleensä sitä ei merkitä.

        Ellei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä!

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä eli ellei sitä ole niin se ei ole pyörätie, ainakaan siitä suunnasta!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Kuten edellä mainittiin niin sähköpotkulautoihin sovelletaan Suomessa polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä tieliikennelakia.
        D4 (Jalkakäytävä merkki)
        D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Merkin D7 rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä on edellisen perusteella mitä ilmeisimmin lain mukaan ajettava pyörätiellä pyöräilijän iästä riippumatta. Kuitenkin näkee lapsia ajamassa polkupyörällä kapealla rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jalkakäytävällä.
        Poliisilta unohtuu tämä seikka valistustyössään.

        Yli 15 km/h jalkakäytävällä äänettömällä "ajoneuvolla" jota sähkölauta myös tosiasiallisesti on, aiheuttaa varmasti haittaa sekä myös vaaraa muille tien käyttäjille.

        Tässä erään mieshenkilön kommentti erään uutisen yhteydestä:

        "Jotain täytyy olla väärin kun poliisin täytyy pakottaa ihmisiä käyttäytymään hengenvaarallisesti liikenteessä eli ajamaan sähkölaudalla nopeasti liikkuvien autojen ja bussien kanssa samassa sumpussa. Itse en ikinä uskaltaisi tehdä niin. Mitä siis tehdä? Päivittää liikennensäännöt (esim. laskea keskustassa kaikille nopeusrajoitus 20km/h sellaisille kaduille joilla ei ole erikseen pyörätietä) vai estää uudet kätevät keksinnöt, tietysti autoilijoiden ehdoilla?"

        Tyypillistä!

        Sähköpotkulautoihin sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä eli niillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä!

        Ei poliisin täydy pakottaa käyttäytymään hengenvaarallisesti liikenteessä vaan sen missä liikutaan määrää tieliikennelaki!

        Henkilö kysyy mitä siis tehdä?
        Tässä vastaus: Aina voi valita vapaasti millä kulkee eli jos ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin sitten vain kävelemään!

        Sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ajaessaan jalkakäytävillä aiheuttavat meille jalankulkijoille hengenvaaran. Syöksytään kovaa vauhtia kulmien takaa, käytetään jalankulkijoita "pujottelukeppeinä", ajetaan suoraan kohti, ei välitetä bussiin nousevista ja niistä poistuvista ihmisistä, ei välitetä päiväkotiryhmistä jne.

        Jalkakäytävillä: pienet lapset opettelevat kävelemään, ajamaan potku- tai polkupyörillä, vanhukset tai liikuntarajoitteiset huonosti liikkuen tai rollaattorilla sekä kaikki muut jalankulkijat!

        Esimerkkinä Helsingin keskusta; suurimmalla osalla kaduista on 30 km/h tai 40 km/h.

        Löytyy myös paljon hiljaisia katuja, joissa ei tosin ole pyörätietä, mutta ei ole paljon autoja. Aina voi siis valita myös reitin mitä ajaa!

        Ai niin, ihan unohdin, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat haluavat aina ajaa suorinta reittiä liikennesäännöistä välittämättä!

        Helsingin keskustassa on sentään jokunen pyöräilijä, joka EI aja jalkakäytävillä ja noudattaa muutenkin liikennesääntöjä. Itse kuulun myös siihen ryhmään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä erään mieshenkilön kommentti erään uutisen yhteydestä:

        "Jotain täytyy olla väärin kun poliisin täytyy pakottaa ihmisiä käyttäytymään hengenvaarallisesti liikenteessä eli ajamaan sähkölaudalla nopeasti liikkuvien autojen ja bussien kanssa samassa sumpussa. Itse en ikinä uskaltaisi tehdä niin. Mitä siis tehdä? Päivittää liikennensäännöt (esim. laskea keskustassa kaikille nopeusrajoitus 20km/h sellaisille kaduille joilla ei ole erikseen pyörätietä) vai estää uudet kätevät keksinnöt, tietysti autoilijoiden ehdoilla?"

        Tyypillistä!

        Sähköpotkulautoihin sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä eli niillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä!

        Ei poliisin täydy pakottaa käyttäytymään hengenvaarallisesti liikenteessä vaan sen missä liikutaan määrää tieliikennelaki!

        Henkilö kysyy mitä siis tehdä?
        Tässä vastaus: Aina voi valita vapaasti millä kulkee eli jos ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin sitten vain kävelemään!

        Sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ajaessaan jalkakäytävillä aiheuttavat meille jalankulkijoille hengenvaaran. Syöksytään kovaa vauhtia kulmien takaa, käytetään jalankulkijoita "pujottelukeppeinä", ajetaan suoraan kohti, ei välitetä bussiin nousevista ja niistä poistuvista ihmisistä, ei välitetä päiväkotiryhmistä jne.

        Jalkakäytävillä: pienet lapset opettelevat kävelemään, ajamaan potku- tai polkupyörillä, vanhukset tai liikuntarajoitteiset huonosti liikkuen tai rollaattorilla sekä kaikki muut jalankulkijat!

        Esimerkkinä Helsingin keskusta; suurimmalla osalla kaduista on 30 km/h tai 40 km/h.

        Löytyy myös paljon hiljaisia katuja, joissa ei tosin ole pyörätietä, mutta ei ole paljon autoja. Aina voi siis valita myös reitin mitä ajaa!

        Ai niin, ihan unohdin, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat haluavat aina ajaa suorinta reittiä liikennesäännöistä välittämättä!

        Helsingin keskustassa on sentään jokunen pyöräilijä, joka EI aja jalkakäytävillä ja noudattaa muutenkin liikennesääntöjä. Itse kuulun myös siihen ryhmään!

        Tämä keskustelu koskee sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjä. Kukaan ei tiedä, miksi joku on päättänyt esitellä henkilökohtaisia haasteitaan raivoamalla pyöräilijöiden kuvitelluista tekemisistä sekavasti tässäkin keskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä keskustelu koskee sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjä. Kukaan ei tiedä, miksi joku on päättänyt esitellä henkilökohtaisia haasteitaan raivoamalla pyöräilijöiden kuvitelluista tekemisistä sekavasti tässäkin keskustelussa.

        Sinä se vain aina kuvittelet, että sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Miksi poliisit sitten sakottavat, jos sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Todella harva sähköpotkulautailijoista ja pyöräilijöistä noudattaa liikennesääntöjä.

        Sinun kannattaa tulla katsomaan Helsingin kaduilla toimivaa viidakon lakia eli väistä jalkakäytävällä pyöräileviä ja sähköpotkulautailevia ellet haluat jäädä alle!

        Tiedoksesi, että pyörätiet merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja ellei sitä ole niin silloin pyörällä ja sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla.

        Tiedoksesi, että ei riitä, että pyörätien liikennemerkki löytyy jostakin Suomea.


      • Anonyymi

        Helsingissä vuokrattavissa sähköpotkulaudoissa pitää olla 18 vuotta. Sovelluksessa, josta vuokraus tehdään on selvät säännöt vuokraukseen.
        Osassa niissä on jopa tarra, jossa on maininta ikärajasta. On myös tarra, jossa kielletään kuljettamasta toista.

        Helsingissä näkee paljon jopa n. 10 vuotiaita, jotka ajavat vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla ja kuljettavat jopa toista henkilöä kyydissä.
        Eivätkä he niitä edes kunnolla hallitse kuten ei myöskään monet yli 18-vuotiaat.

        On siinä vanhemmat, jotka antavat lapsen vuokrata sähköpotkulautoja! Mitä vanhempien päässä liikkuu?

        Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaasta, mutta korvausvastuu alkaa siitä kun putkahtaa maailmaan!

        Esim. henkilövahingossa, jossa jalankulkijaa loukkaantuu vakavasti niin siitä voi tulla kymmenien tuhansien korvaukset ja myös kymmenien vuosien korvaukset maksettavaksi.

        Suomessa on jopa alle 10-vuotiaat joutuneet "maksumieheksi" aiheuttamastaan vahingosta.

        Tietysti osalla voi olla, että vanhemmat maksaa kullannupun aiheuttamat vahingot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se vain aina kuvittelet, että sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Miksi poliisit sitten sakottavat, jos sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Todella harva sähköpotkulautailijoista ja pyöräilijöistä noudattaa liikennesääntöjä.

        Sinun kannattaa tulla katsomaan Helsingin kaduilla toimivaa viidakon lakia eli väistä jalkakäytävällä pyöräileviä ja sähköpotkulautailevia ellet haluat jäädä alle!

        Tiedoksesi, että pyörätiet merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja ellei sitä ole niin silloin pyörällä ja sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla.

        Tiedoksesi, että ei riitä, että pyörätien liikennemerkki löytyy jostakin Suomea.

        Näytäpäs tuosta kommentistani ne kohdat, joista teit nuo johtopäätökset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen, tässä laissa kerrotaan
        a) Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
        b) D5 (pyörätienmerkki) Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
        c) D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki) Merkillä osoitetaan rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Merkissä olevat tunnukset osoittavat pyörätien ja jalkakäytävän keskinäisen sijainnin. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään.

        Eli, laissa on kaksi jalkakäytävällä pyöräilyä koskevaa sääntöä, alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ja pyörätietä on käytettävä ajettaessa tiellä jolla on pyörätien merkki.

        Nyt kysymys kuuluu kumpi kumoaa toisensa, kohta a) kumoaa kohdan b), vai kohta b) kumoaa kohdan a).

        Asiaa ei ole määritetty, laki on tältä osin epäselvä. Ainoa vihje kohtien a) ja b) etusijajärjestyksestä löytyy kohdan a) viitepykälästä, joka on erikseen lakiteknisesti osioimattomasti otsikoitu "Ajoneuvolla ajaminen" ja itse pykälän otsikko on "Tien eri osien käyttö" ja pykälän ensimmäinen lause "Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla." ja osion muu sisältö osoittaa lain lakiteknisesti osioimattoman osion käsittelevän ajoneuvolla ajamista ajoradalla, jolloin kohdan a) voidaan ajatella viittaavan yleisesti autotien viereiseen omaan jalkakäytävään ja myös laajemmin yksittäisiin jalkakäytäviin, joka johtaa kohtaa b) etusijajärjestyksessä kohdan a) edelle, vaikka se ei lakia kuitenkaan tee päteväksi, toimivaksi ja yksiselitteisesti sovellettavaksi.

        Näillä mennään, käsittämättömän huonolla lainsäädännöllä.
        Täytyy myös kysyä, eikö parempaan pystytä.
        No ei pystytä, ja se on hallinnossa vallalle päässeen älyllisen laiskuuden ja älyn puutteen, sekä erilaisen toissijaisuuksien suosimisen tulos, joka on ollut vallalla viime vuosikymmeninä.

        Missä on sellaisia paikkoja, jossa tuo mainitsemasi "etusijajärjestys" tapahtuisi? Itse en tiedä sellaisia paikkoja, jossa olisi sekä pelkkä jalkakäytävä että erillinen pyörätie vieretysten, jolloin pitäisi tuo valinta tehdä, että kumpaa väylää alle 12-vuotias käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se vain aina kuvittelet, että sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Miksi poliisit sitten sakottavat, jos sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä!

        Todella harva sähköpotkulautailijoista ja pyöräilijöistä noudattaa liikennesääntöjä.

        Sinun kannattaa tulla katsomaan Helsingin kaduilla toimivaa viidakon lakia eli väistä jalkakäytävällä pyöräileviä ja sähköpotkulautailevia ellet haluat jäädä alle!

        Tiedoksesi, että pyörätiet merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ja ellei sitä ole niin silloin pyörällä ja sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla.

        Tiedoksesi, että ei riitä, että pyörätien liikennemerkki löytyy jostakin Suomea.

        Tällä seudulla pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä. En tiedä missä tyhmyyden keskittymässä sitten itse asustelet.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on sellaisia paikkoja, jossa tuo mainitsemasi "etusijajärjestys" tapahtuisi? Itse en tiedä sellaisia paikkoja, jossa olisi sekä pelkkä jalkakäytävä että erillinen pyörätie vieretysten, jolloin pitäisi tuo valinta tehdä, että kumpaa väylää alle 12-vuotias käyttää.

        Suomessa on paljon teitä jotka on merkitty liikennemerkillä D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki), eli tälläisellä tiellä on toinen puoli tiestä jalkakäytävää ja toinen puoli pyörätietä. Tällöin monesti jalkakäytävän ja pyörätien leveydet ovat 1 - 2 metrin luokkaa, jos vaikka 1.5 metrin levyisellä jalkakäytävällä ajetaan 25 km/h kulkevalla äänettömällä ajoneuvolla vaarantuu liikenneturvallisuus oleellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on paljon teitä jotka on merkitty liikennemerkillä D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki), eli tälläisellä tiellä on toinen puoli tiestä jalkakäytävää ja toinen puoli pyörätietä. Tällöin monesti jalkakäytävän ja pyörätien leveydet ovat 1 - 2 metrin luokkaa, jos vaikka 1.5 metrin levyisellä jalkakäytävällä ajetaan 25 km/h kulkevalla äänettömällä ajoneuvolla vaarantuu liikenneturvallisuus oleellisesti.

        Kenties mutta tuota ei kysytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on paljon teitä jotka on merkitty liikennemerkillä D7 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain merkki), eli tälläisellä tiellä on toinen puoli tiestä jalkakäytävää ja toinen puoli pyörätietä. Tällöin monesti jalkakäytävän ja pyörätien leveydet ovat 1 - 2 metrin luokkaa, jos vaikka 1.5 metrin levyisellä jalkakäytävällä ajetaan 25 km/h kulkevalla äänettömällä ajoneuvolla vaarantuu liikenneturvallisuus oleellisesti.

        Jalkakäytävällä ei edes saa ajaa sellaisella laitteella, jonka teho on yli 1 kW ja rakenteellinen nopeus nousee yli 15 km/h. Sellainen pienitehoisempi laite (teho maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h) rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Ei silläkään saa täysiä päästellä menemään jalankulkijoiden seassa.


    • Anonyymi

      Pitäiskö keuliville viritetyille päriseville sataa kiitäville mopoille tehdä ohjeet.

      • Anonyymi

        Lakeja on olemassa ja niitä tulee jokaisen noudattaa. Se on sitten virkavallan tehtävä hoitaa sellaiset pois seasta, jotka eivät kykene noudattamaan lakeja.


    • Anonyymi

      Kun Hesalaiset kikkailee siitä kärsii Landelaiset!

      • Anonyymi

        Tarkoitatko Espoolaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko Espoolaisia?

        Väestötietojärjestelmän mukaan Suomessa ei ole ainoatakaan Espoolaista, Hesalaista tai Landelaista.


    • Anonyymi

      Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet lasketaan jalankuluksi. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

      Ei lasketa jalankulkijaksi vaikka ajaisi miten hiljaa. Siihen vaikuttaa sähköpotkulaudan teho ja sen rakenteellinen nopeus. Laitteen käyttöpaikan määrittää siis laitteen maksiminopeus ja teho. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

      Mistään ei autoilija kutienkaan tiedä sitä, minkälainen sähköpotkulauta käyttäjän alla mahtaa olla.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa lukee lisäksi seuraavaa:

        "52 §
        Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen

        Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku."


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe