Heippa.
Ihanaa tunsin ekat liikeet tällä viikolla viikkoja on kasassa vasta 16 5 ja ekat liikkeet tuntu 16 1 ja sen jälkeen tuntuneet aivan selvästi.
Todella jännän tuntusta,en vain voinut edes kuvitella että alkaisi tuntumaan näin aikasten,onko muita jotka ovat tunteneet liikkeet jo näin aikaisin?
Ja sellaista kysyisin että missäs vaiheessa on teillä ruvenneet masut kasvamaan itselleni ovat tutut sanoneet että on se jo kasvanut,mutta itsestä tuntuu että ei se vielä,vaikka kyllä mieskin sanoi että on se jo alavatsasta pyöristynyt.
Eilen sain nähdä pikkuisen kun piti käydä ylinmääräisessä lääkärinultrassa/sorkkimistutkimuksessa kun yrittävät löytää syytä mahakipuuni!(kirjoitin siitä tuolla aikaisemmin otsikolla sairaslomaa töistä)
Siellä se potkiskeli ja liikuskeli todella paljon niinku on tehnyt alusta asti,alkais vaan tuntumaan päällepäinkin niin tuntis mieskin.
Minä voin sanoa että nautin tästä raskaudesta (on ensimmäinen) Kun kaikille se ei niin herkkua olen,kuten ole täältä lukenut (itsekin oksensin 13vk)ja toivotan heille kaikkea hyvää (kuten muillekkin) ja toivottavasti se olo kaikinpuolin helpottaa.
On ihanaa olla raskaana.
Mukavaa kevättä kaikille :)
ekat liikkeet ihanaa :)
9
26346
Vastaukset
- *Tiitu*
Itsellä kasassa rv 17 1 ja ekat liikkeet tunsin kolme päivää sitten. Ja mulle tää vauva on myös ensimmäinen! Tää on aivan ihana tunne, nyt kun se kerran alkoi liikkua kunnolla niin sitten sitä ollaan potkittu joka armas päivä! Mies on vaan hieman katkera kun ei tunne sitä, mutta kai se siitä kohta! Parhaiten liikkeet tuntee kun makaa sohvalla ja lukee vaikka lehteä. Tosin tämä menninkäinen liikahti tuntuvasti ensimmäisen kerran vasta kun käännettiin stereon volyymit kaakkoon ja asetuttiin mukavasti sohvalle kirjaa lukemaan.. :)
- rv17
kun vauva potkii? Minäkin raskausviikolla 17, ja nyt parin päivän aikana tuntunut välillä vihlaisua ja aika kipeältäkin tuntunut. Ei siis ole jatkuvaa vihlontaa, vaan kestää hetken ja menee ohi. Voisiko se olla tosiaan vauvan potkimisesta johtuvaa, vai mistä sen nyt sitten tietää mikä on vauvan liikkeistä?
- Nasu
rv17 kirjoitti:
kun vauva potkii? Minäkin raskausviikolla 17, ja nyt parin päivän aikana tuntunut välillä vihlaisua ja aika kipeältäkin tuntunut. Ei siis ole jatkuvaa vihlontaa, vaan kestää hetken ja menee ohi. Voisiko se olla tosiaan vauvan potkimisesta johtuvaa, vai mistä sen nyt sitten tietää mikä on vauvan liikkeistä?
Ne vihlaisut ovat sitä kun kohtu kasvaa,itsellänikin niitä on ja ne ovat erinlaisia.
Sitä tunnetta on hiukan hankala selittää minulla ne tuntuu välillä ihan melkein selvinä potkaisuina ja välillä se on sellaista niinku joku muljahtais,(ei kipeästi) Tälläkin hetkellä (jo monta tuntia) tuntuu sellainen muljuaminen tuolla masussa.Kyllä ne sinullekkin sieltä rupee tuntumaan,se on niin ihmisestä kiinni milloin tuntuu.Lupaan että huomaat kyllä eron! :)
Itselläni vaihtui juuri 17vk.
Jokos teillä on masut kasvaneet?
Itselläni alavatsa on pyöristynyt,paino ei ole noussut. - *Tiitu*
Nasu kirjoitti:
Ne vihlaisut ovat sitä kun kohtu kasvaa,itsellänikin niitä on ja ne ovat erinlaisia.
Sitä tunnetta on hiukan hankala selittää minulla ne tuntuu välillä ihan melkein selvinä potkaisuina ja välillä se on sellaista niinku joku muljahtais,(ei kipeästi) Tälläkin hetkellä (jo monta tuntia) tuntuu sellainen muljuaminen tuolla masussa.Kyllä ne sinullekkin sieltä rupee tuntumaan,se on niin ihmisestä kiinni milloin tuntuu.Lupaan että huomaat kyllä eron! :)
Itselläni vaihtui juuri 17vk.
Jokos teillä on masut kasvaneet?
Itselläni alavatsa on pyöristynyt,paino ei ole noussut.Taisin olla niin innoissani liikkeistä että valehtelin viikot.. Onkin jo 18 2.. Eli olin 17 viikolla ku ekan kerran tunsin liikkeet..
Itsellä vatsa kuulemma pömpöttää, mun mielestä se taas on iiiihana!! Olen niin hoikka muutenkin että kyllä sen näkee että raskaana ollaan.. Paino ei tosin ole noussut, viime käynnillä vaan 100grammaa. Siitäpä rouva lääkäri alkoikin valittaa, mutta minkäs teet kun ei nouse. Vaikka koko ajan suuhun olenki jotain laittamassa.
Itsellä liikkeet tuntuu sellasina muljahteluina, välillä on sellainen olo että vieressä istuva varmasti näki ku menninkäinen potkaisi mutta ei.. Jotkut vertaa sitä tunnetta siihen, että ihan kuin pieru kadoksissa.. :)
- siiri
Odottelen esikoistani syntyväksi parin viikon sisällä. Tunsin ensimmäisen selvän muksaisun (kädelläni) viikolla 15 ja mieskin tunsi potkun kädellänsä jo viikolla 19 (vaikka neuvolassa sanottiin, että vasta siinä vaiheessa ensisynnyttäjän pitäisi alkaa itse tuntea pieniä liikkeitä...). No, meidän kaveri onkin ollut koko raskauden ajan erittäin liikkuvainen ja aktiivinen, eikä muksiminen ole vähentynyt vielä ollenkaan tilankaan puutteen takia. Tässä vaiheessa kaikkia liikkeitä ei kuitenkaan enää voi sanoa kovin ihaniksi, vaan aikalailla sattuviksi.
Joku muuten kyseli vastauksessaan, että onko alavatsan vihlominen vauvan liikettä. Mun mielestä ei. Kyllä vauvan liikkeet selvästi tunnistaa, kun ne on niin pehmeitä muljahduksia ja töytäisyjä alussa. Ehkä se vihlominen on vaan kohdun kasvua.
Onnellista odotusta! - neanna
Edellisen raskauden ensimmäiset liikkeet tuntuivat muistaakseni joskus 19rv. Nyt odotan (rv 12 6) meidän toista lasta ja odotan kovasti taas niitä liikkeitä. Kohtahan ne alkaa taas kuulumaan ja nythän niiden pitäisikin tuntua aikaisemmin kun on jo yhden lapsen tehnyt. Viime kerralla istuin tosi tylsällä ruotsin tunnilla ja kylläpä oli hymyssä pitelemistä kun vauva rupesikin antamaan merkkejä vatsassa! =o) Olin koko päivän kuin hangonkeksi..
Hyvää kevättä kaikille ja mukavaa odotusaikaa!! - rv 15 alkaen
Näin ensisynnyttäjänä suurinpiirtein säikähdin ensimmäisiä selviä liikkeitä rv15! En ollut missään nimessä varautunut edes kuulostelemaan josko siellä mikään liikkuisi vielä, kun joka paikasta saa lukea, että ei ensisynnyttäjä tunne likkeitä vielä moneen viikkoon.
Olin koko lauantain ravannut siskoni kanssa Ikeat ja muuta ja väsyneenä pistin kotona päivän päätteksi olohuoneen lattialle maate (selkä uupuneena) ja nostin jalat sohvalle. Olin lähes unessa, kun mahassa muljahti komeasti, että havahduin hereille. Ja sitten toisen ja kolmannen kerran...Vaistomaisesti laitoin käden alavatsalle ja hämmästys oli suuri, kun tunsin liikkeet myös kädellä. Huusin mieheni myös kokeilemaan ja totta tosiaan, niin vain tunsi miehenikin muljahdukset.
Siitä saakka olen tuntenut liikettä. Aluksi ehkä kerran päivässä (yleensä illalla nukkumaan mennessä selällään)Rv 16 alkaen huomasin tuntevani liikkeet istuessani (töissä, bussissa jne)ja nyt rv 17 tuntuu jo ihan seistessäkin, mutta kävellessä ei kiinnitä huomiota.
Rv 16 huomasin, että isommat muljahdukset myös näkyvät mahan läpi ts. näkyy pieni nykäisy tai hypähdys mahanahassa. En tiedä mitä tästä pitäsi päätellä. Kasvaako siellä jättiläinen :)
Rv 15 jälkeen maha alkoi myös kasvamaan nopeasti ja kyllä on vihlonut välillä mahaa ja selkää, mutta ei vihlominen kyllä muistuta vauvan liikkeitä yhtään. Kyllä se on enemmän muljahdus tai sisäisen elohiiren tuntuinen nykäys (terävä tai pehmeä painanallus)
Mielikuvissani ajattelen isommat muljahduksista, että vauva heittää volttia (ei kai se muuten näillä viikoilla tuntuisin mahan läpi) Tilaahan sillä vielä on pyöriä mielin määrin.
Ehkä varhainen liikkeiden tunteminen johtuu mielestäni järkeiltynä sillä ,että olen vain 154 cm pitkä. ei ole vauvalla tilaa lymyillä pitkin selkärankaa.
Eka liikkeitä kannattaa varmaan "metsästää" selinmakuulla.Ei muuta kuin kuulostelemaan.- jaana182
Ekassa raskaudesssa tunsin liikkeet rv 18, tokassa rv 15 ja nyt kolmannessa jo rv13-14. Että niin sitä vaan oppii tietämään mik'ä sitä liikettä on, eikä vaan suolen mutkia=)
- katkera isi :/
Höh me mennään 15 5 eikä mamma oo tuntenu mitään liikkeitä massussa.. :( ja minä vielä vähemmän ku en kuule edes niitä sydämmen lyötejäkään prkl. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760