Eli kyseessä vanha ja uskollinen Suzuki DT5 2-tahti vuodelta 1984.
Eilen huomasin, että kone jättää peräänsä poikkeuksellisen runsaan ja likaisen öljyvanan, jonka huomaa erityisesti satama-altaassa. Aiemmin kone on käynyt siististi, ja palamatonta tavaraa on tullut pakokaasun seassa hyvin vähän. Kun perän nostaa vedestä, sieltä hulahtaa selvästi öljynsekaista vettä ja paksuja ruskeita öljyriekaleita. En ole ihan varma, mutta näyttäisi siltä, että samaa tavaraa saattaa tulla myös jäähdytysveden sisäänottoaukosta. Kone kuitenkin käynnistyy ja käy normaalisti.
Voiko olla, että moottorista on joku tiiviste alkanut vuotaa (rikitiiviste, kampikammion tiiviste, tjs.)? Moottoria on myös siirrelty viime päivinä, eli voisiko tuo öljy ollakin vain jotain saastaa pakoputkesta tjs., joka nyt irronnut moottorin siirtelyn ja kääntelyn seurauksena ja pikkuhiljaa tulee sieltä ulos? Se, että moottori käy yhä hyvin, viittaa varmaan siihen, että mitään kovin massiivista vikaa ei ole.
Ja vielä lopuksi otetaan vastaan suosituksia tällaisia vanhoja 2-tahtiprutkuja korjaavista korjaamoista PK-seudulla! Jos alan itse etsimään mahdollista vikaa ja pitää alkaa purkaa lohkoa, niin siinä menee meikäläisen taidolla varmaan koko veneilykausi, joten tällä kertaa pitänee turvautua huoltoliikkeeseen, jos niikseen tulee...
Suzuki DT5, bensaa ja/tai öljyä jäähdytysvedessä + hyviä perämoottorihuoltoja PK-seudulla?
5
1194
Vastaukset
- Anonyymi
vaihteistoöljyä? oletko tsekannut?
- Anonyymi
Minkälaista budjettia olitte ajatelleet moottori kunnostamiseen.
Uuden 5 heppaset näyttäs maksavan n. 1000€ - Anonyymi
Itse murehdin joitakin vuosia sitten "yllättäen" ilmaantunutta "öljyvuotoa" 2-thtikoneestani, vanha 20 hp. Vaihdoin peräöljyn - hankala työ, jollasta käsin kotisatamassa. Öljy näytti olevan ok, enkä edes saanut sitä sataman vesiin vaihto-operaatiossa.. Päättelin, että öljy oli peräisin pakokanavista, joihin pakokaasujen öljy tiivistyy vaihtelevalla tavalla riippuen m.m koneen käyttömäärästä, ja ehkä seoksesta - oma koneeni oli tuoreöljyvoideltu.
Todennäköisesti tämä ilmiö oli ollut useinkin olemassa, mutta kiinnitin huomioni siihen eräänä hyvin tyynenä iltana, ja sen jälkeen havinnot olivatkin aika tiheässä - yleensä kun laskin perän veteen ja olin lähdössä ajamaan. Kone on edelleen käytössä, mutta en ole tarkkaillut tätä "ongelmaa". Luultavsti se esiintyy edelleen ihan samalaisena.
Toinen samansukuinen "ongelma" oli 8 HP nelarissa aikoinaan. Olin vihtanut öljyn, ja öljynvaihdon jälkeen rupesi esiintymään öljyläiskiä sataman vedessä - selvästi minun koneesta peräisin. Runsaan ihmettelyn jälken selvisi, että öljyn lisäyksen yhteydessä oli mennyt hyvin pieni määrä öljyä täyttöaukon ohi, ja tätä sitten tipahti hitaasti veteen silloin tällöin. Yhden tipan vaikutus tyyneen veteen on yllättävän iso, voi aiheuttaa usean neliömetrin öljyläikän. - Anonyymi
Kuusakoski paras huoltaja 2t-koneille.
- Anonyymi
Aamen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2304123Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112603Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382335Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1111350- 481159
- 751057
- 59923
- 45906
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58901