Meitä on 4 sisarusta osakkaana jakamattomassa tontissa, kuolipesässä. Me kolme sisarusta asumme muualla, Ainostaan veljemme, siis yksi meistä rakensi ko. tontille 1979 isämme luvalla talon. Hän on siis sinoana meistä hyötynyt jakamattomasta kuolinpesästä.
Viime syksynä me kolme pyysimme kiinteistövälittäjän arvioimaan tontin ja tämä
tehtiinkin. Tontti on melko arvokas. Veljemme on saanut arvion, muttei sen jälkeen ole vastannut viesteihin. Hän kai ajattelee että voi vaikenemalla välttää maksut meille kolmelle lunastaakseen meidät ulos. Myöskään veljemme muu perhe ei vastaa viesteihin ja lapset lopettivat yhteydenpidon serkkuihinsa.
Koska olemme jo iäkkäitä haluamme jakaa tontin nyt ettei selvittelyt jää lapsille tai lapsenlapsille.
Miten edetä.
Veli ei ole tietääkseen eikä vastaa viesteihin
13
149
Vastaukset
- Anonyymi
Lakimies.
- Anonyymi
Jos ei muuta, niin käräjäoikeuden kautta pesänjakaja ja jako pystyyn. Yksi osakas ei voi estää pesänjakoa.
- Anonyymi
Vanha vitsi.
- Anonyymi
Ei tarvita jakajaa, vaan voitte tehdä maanvuokrasopimuksen veljen kanssa. Koska hänkin omistaisi osan tontista perinnönjaon jälkeen, vuokrassa on syytä ottaa huomioon tämä vuokraa alentavana syynä.
- Anonyymi
Veli tehnyt isänsä kanssa vuokrasopimuksen tontista 50 vuodeksi. Tontti on osa isommasta maa palasta ja kaavassa siihen on osoitettu neljä tonttia. Saatte jokainen tontin pesänselvittäjän tehdessä jaon.
Tämänkin ilmaisen neuvon tarjosi Teille Lawetorder- Anonyymi
"Veli tehnyt isänsä kanssa vuokrasopimuksen tontista 50 vuodeksi. Tontti on osa isommasta maa palasta ja kaavassa siihen on osoitettu neljä tonttia. Saatte jokainen tontin pesänselvittäjän tehdessä jaon.
Tämänkin ilmaisen neuvon tarjosi Teille Lawetorder"
Mihin tuo lohkomismahdollisuus perustuu? Tässä ketjussa sitä ei ainakaan ole esitetty... - Anonyymi
Ei, eipä tarjonnut ei, mitteepä sie irenrireettivaras tiälä huastoot, men lastekottoos jo jootuvi.
T. Lawetorder
- Anonyymi
Olette ainakin lähteneet liikkeelle väärästä päästä (aikaa). Kuten todettua veljesi on voinut saada enemmän oikeuksia esimerkiksi lohkomatonta tonttia koskien 1979 ja mahdollisesti käyttäen tontin arvoa vuodelta 1979.
Arviointia mahdollisesti myös turhaan ei ole tehty edes yhteisymmärrykseen perustuen. - Anonyymi
Jos riidellä halutaan, eikä haluta sopia maanvuokrasta, niin voi asiassa nostaa kanteen tuomioistuimessa hyvityksen saamiseksi siitä, että ykis kuolinpesän osakas käyttää kaikkien omaa yksin hyväkseen. Oikeudesta saa päätöksen asiaan.
- Anonyymi
Tonttia ei voi lohkoa. Se on pieni ja veljen talo on keskellä. Mitään sopimuksia ei isämme tehnyt, hän kuoli jo pian, antoi vain luvan rakentaa veljelle. Tämä on pitänyt paikkaa omanaan . Mitään riitaa emme halua. Asia pois ettei jää jälkipolville. Olemme jo yli 70v.
- Anonyymi
Sopimus on tietenkin lupa rakentaa. Hänelle vakiintunut vuokra on toteutuneen suuruinen.
Oman osansa voi aina lahjoittaa ja saaja lainhuudattaa kiinteistön.
Juuri viikolla kuulin, kun nyt kuolleenkin jäämistöön kuuluu lainhuudattamaton kiinteistö. - Anonyymi
Aika vaikea juttu ja vanhakin, v.1979 ja kirjallista sopimusta ei ole, ei edes maanvuokrasta.
Perintökaari sanoo pesänjakajan ja myös selvittäjän puolesta sen, etteivät voi myydä kiinteää omaisuutta/toisen maalla olevaa rakennusta ilman kaikkien pesänosakkaiden suostumusta ja saa myydä vain jos oikeus antaa luvan.
Laissa on kuitenkin, että voi myydä vaikkei kaikkien osakkaiden suostumusta hankaluuksitta voida saada, tämä ihan ulkomuistista, oikaiskaa jos oikaisemista on.
Pesänjakajana voi myöskin toimia pesänosakaskin eli ei tarvitse edes olla mikään aasitta-ajaja taikka lakitonmiehevä.
Eli joku teistä, kuka parhaiten pystyisi asian hoitaan/tietää ja osaa, hakee itsensä paikallisesta tai alueenne käräjäoikeudessa pesänselvittäjä ja jakajaksi.
Tontin arvo on jo arvioitu (vuosi vaan ei selvinnyt), joten vanhaan arvioon voi huoletta lisätä 3% ja sitten lähettää pesänjakajan ominaisuudessa veljelle kirjelmän jossa ilmpittaa, että pesä tullaan jakamaan omaisuus myyden ja antaa oikeuden lunastaa tontti itselleen, sillä uudella arvolla josta on vähennetty veljen osuus ja josta vähennetty arvioitu saatu hyöty, eli veljen osuus miinus saatu huöty.
Kuka edesmenneiden jälkeen on maksanut kiinteistöveron?
T. Lawetorder
- Anonyymi
"Veli tehnyt isänsä kanssa vuokrasopimuksen tontista 50 vuodeksi. "
Mistä tuollaisen joku keksi?
Avaushan on suora kopio samasta asiasta, joka on täällä hetki sitten käsitelty.
Trollaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391