Svenskspråkiga tjänstemän behöver inte

Anonyymi

i framtiden då heller kunna utmärkt muntlig och skriftlig finska eftersom alla ärenden kan skötas med tolkmaskiner.

57

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Slut med stora språkprov.

      • Anonyymi

        Allt blir så mycket enklare .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allt blir så mycket enklare .

        Eller tvärtom,det är mera risk för det.


      • Anonyymi

        Det är alldeles utmärkt.


      • Anonyymi

        Mycket positivt.


      • Anonyymi

        Inga extra kostnader.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inga extra kostnader.

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mycket positivt.

        En liten ljusning.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Måste var för finnarna med.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Måste var för finnarna med.

        För finskspråkiga räcker det oftast med nöjaktiga muntliga kunskaper i svenska.


      • Anonyymi kirjoitti:

        För finskspråkiga räcker det oftast med nöjaktiga muntliga kunskaper i svenska.

        Blir de inte efter i utvecklingen då intet krävs?


      • Anonyymi

        Det vore stor lättnad.


      • Anonyymi

        Det vore välkommet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allt blir så mycket enklare .

        Billigare ,provet är flera hundra euro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Över 400 euro kostar det.


      • Anonyymi

        Ingen tjänstemannafinska.


      • Anonyymi

        Det är ju jättefint.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Över 400 euro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allt blir så mycket enklare .

        Vilken utmärkt nyhet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        För finskspråkiga räcker det oftast med nöjaktiga muntliga kunskaper i svenska.

        Alltid inte ens det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Språkprovet är dyrt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Alldeles för dyrt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är alldeles utmärkt.

        Få se hur det blir i välfärdsområdena.


      • Anonyymi

        Framsteg är det.


      • Anonyymi

        Man sparar pengar.


      • Anonyymi

        Det sparar tid och pengar.


      • Anonyymi

        Enligt aktiva och persuna skall alla språkkrav slopas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Finskpråkiga tjänstemän klarar sig med nöjaktig muntlig kunskap i svenska.


      • Anonyymi

        Språkkraven slopas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        För finskspråkiga räcker det oftast med nöjaktiga muntliga kunskaper i svenska.

        Att de kan säga att de inte talar svenska ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Det stämmer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inga extra kostnader.

        Det bästa av allt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Över 400 euro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allt blir så mycket enklare .

        Billigt med googleöversättningar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Över 400 euro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kostar många hundra euro att avlägga språkprov.

        Över 400 euro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        För finskspråkiga räcker det oftast med nöjaktiga muntliga kunskaper i svenska.

        Google fixar allt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Google fixar allt.

        Bara om man tror så.


      • Anonyymi

        Man sparar pengar.


      • Anonyymi

        Jättebra !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora språkprovet ska det vara om man söker kommunala tjänster.

        Stora språkprovet är obligatoriskt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allt blir så mycket enklare .

        Från vilken sida man nu betraktar det.


      • Anonyymi

        Alla använder engelska förstås.


      • Anonyymi

        Så skönt.


      • Anonyymi

        Det känns bra.


    • Anonyymi

      Aldrig sånt skit.

    • Anonyymi

      Vid rättegångar och dylikt använder man då googleöversättning ?

    • Anonyymi

      Hienoa, että olette nyt ilmiselvästi huolissanne pakkoruotsin korvautumisesta konekäännöksillä.

      Se osoittaa, että ajatus on kehittämiskelpoinen ja korvaa erityisesti yliopistojen turhanaikaiset virkamiesruotsivaatimukset.

      Konekäännöksillä saadaan aikaan parempi tulos kuin todistuksella ,,tyydyttävästä ruotsin osaamisesta", jota ilman valmistuminen korkeakoulusta nykyään estetään. Tämä on ollut tiedossa jo ainakin 10 vuotta.

      Ruotsinkielisten palveluiden tuottaminen on ensisijaisesti ruotsinkielisten omalla vastuulla.. eihän samaa kieltä äidinkielenä puhuvat tietenkään tarvitse mitään konekäännöksiä.

      Eli kantakaa vastuunne omista vammaististanne ja vanhuksistanne.
      Hakekaa siis sairaanhoitajakoulutukseen. Paikkoja on vielä vapaana.

      Vid Novia i Åbo är det endast 17 förstahandssökande till sjukskötarutbildningen och 45 lediga studieplatser i år.

      • Anonyymi

        Det finns sjukskötarubtbildning på andra orter än Åbo också.


      • Anonyymi

        Onneksi olet yksin mielipiteittesi kanssa.


      • Anonyymi

        Jakobstad kan använda rikssvenska läkare utan att det blir likadant gnäll som senast när de inte talade finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jakobstad kan använda rikssvenska läkare utan att det blir likadant gnäll som senast när de inte talade finska.

        Det är ju väldigt bra det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är ju väldigt bra det.

        Det är bästa nyheten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är ju väldigt bra det.

        Det är mycket bra.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jakobstad kan använda rikssvenska läkare utan att det blir likadant gnäll som senast när de inte talade finska.

        Vilken rikssvensk arbetar frivilligt i Finland?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vilken rikssvensk arbetar frivilligt i Finland?

        Från Stockholm har kommit läkare också till Vasa, jag hadde honom.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe