Onko skitsofrenia häpeä?

Anonyymi

Perheenjäsenelläni on ilmeisimmin skitsofrenia. No on myös minulla itselläni. Ja olen hoidossa ja lääkityksellä.

No läheiseni kuitenkin kiistää sairauden ja suuttuu jos sitä ehdottaa. Hän lopettaa hoidot ja lääkkeet.

Hän kokee olevansa jotain muuta ja että psykiatrit diagnosoivat hänet väärin. Olen ajatellut, että hän pelkää pakkohoitoa, mutta nyt rupesin miettimään pelkääkö hän enemmän skitsofrenian leimaa?

Onko se järkytys minäkuvalle? Hänen mielestään sisarusten ongelmat johtuvat siitä, että perheemme on outo. Silloin se, että onkin itse sairas eikä voi syyttää perhettä onkin kamaluus.

Ja onko se häpeä? Että suojelee itseään ei voi myöntää, että on tuo sairaus ja suuttuu muille.

74

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan se aika epeli näky koko perhe kuolaamassa massiivisen ylipainoisina neuroleptikoomassa, vähempikin hävettäisi. Vielä kun on itsenäistymässä perheestään niin pitäisi alkaa samaistua taantuneisiin kuolaaviin vompatteihin, se on itsessään traumaattista ja saa aikaan vakavia mielenterveysongelmia jo ajatuksena. Mieluummin on vähän eksentrinen ja toimintakykyinen, löytää oman tiensä eikä samaistu aivovammaiselta näyttäviin luusereihin. Vähän voisit ymmärtää perheenjäsenesikin näkökulmaa, oletko koskaan katsonut peiliin esimerkiksi? Nuoruus on herkkää ikävaihetta jossa itsenäistytään muista perheenjäsenistä, ja etenkin jos on oikein nolo perhe, niin siihen haluaa kaikkea muuta kuin samaistua.

      • Anonyymi

        Ihan vaan tiedoksi huumeet ja korkea veren sokeri aiheuttaa kuolaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi huumeet ja korkea veren sokeri aiheuttaa kuolaamista.

        Niin aiheuttaa neuroleptilääke Leponex myös, kuolaamista.


    • Anonyymi

      Aika sairasta olisi tuollaisesta ylpeillä...

    • Anonyymi

      Näistä parista kommentista jo näkeekin että MT stigma voi paksusti.

      • Anonyymi

        Tiedätkö muuten miksi joudun piilottamaan terveystietoni? Osaatko yhtään arvata? Voisin saada potkut töistäni, menettäisin urani, taloudellisen toimeentuloni ja tulevaisuuteni. Se johtuu ihan lääkäreistä ja heidän "ammattitaidostaan". Yhden kerran työterveyslääkäri luki diagnoosini ja oli tippua tuolilta, koska ei ole varmaan tottunut hoitamaan eikä arvioimaan työssään vaikeasti perinnöllisesti sairaita psykoosipotilaita. Siitä alkoi se jälkeenjäänyt änkytys, kuinka perussairauteni on suvussa kulkeva ja kuinka minun pitäisi alkaa valmistautumaan vuosikausia sitten viimeksi uusiutuneeseen psykoosiini tunnistamalla psykoosin "ennakko-oireistoa".

        Ensinnäkään en tunne ensimmäistäkään skitsofreenikkoa suvustani itseni lisäksi ja toisekseen minulla ei ole mitään syytä valmistautua yhtään mihinkään psykoosiin, koska käsittelin ongelmani jo vuosikausia sitten osittain siinä psykoosissa. Jostain syystä sain vielä uudestaan kutsun työterveyslääkärille parin viikon päästä, minulle sanottiin että oli eräänlaisen "arvonnan" ansiota että joku onnekas työntekijöistä saa aina silloin tällöin ekstrakäynnin seuraavan lisäksi. Varmaan ajattelivat, että olisi hyvä jos toinen työterveyslääkäri mollottaisi minua kymmenen minuutta ja etsisi mielisairauden merkkejä naamavärkistäni. Onneksi olin silloin sellaisessa työssä, että olisi ollut suorastaan laitonta antaa potkuja minulle pelkän diagnoosin perusteella. Mutta siitä opin, että lääkärien "asiantuntemus" on yhdistelmä älyllisesti jälkeenjääneitä stereotypioita ja laajaa harkintavaltaa eikä koskaan tiedä, mitä he lukevat tuollaisesta diagnoosista.


      • Anonyymi

        Kommenteista, joo, näkee, ettei näillä ihmisillä ole kokemusta kyseisistä sairauksista, ei omakohtaista tai kenenkään omaisen tai läheisen.
        Ja tuollaisten takia juurikin monet häpeävät sairauttaan.

        Mitä enemmän tuntee erilaisia ihmisiä, esim. erilailla sairaita ihmisiä, sitä laajemmaksi oma käsitys- ja ymmärryskyky, sekä asenteet muuttuvat.
        Oikeastaan on rikkaus itselle, että ymmärtää myös erilaisuuksia.

        Itselläni on vuosia sitten todettu psykoosisairaus, joka ei ole enää vuosiin millään tavoin oireillut eikä haitannut elämää.
        Olen huomannut, mitä avoimempi on ihmisten kanssa, sen paremmin tulee hyväksytyksi. Ei tarvitse häpeillä. Ja kun itse omat asiansa ja ongelmansa hyväksyy, pärjää jo aika hyvin.


      • Anonyymi

        No ei näköjään akateemisesta koulutuksesta ole paljon hyötyä, ainakaan käytöksen ja sanojen käytön suhteen.
        Tulee stanan sontaläjää, keharia ja vajaaälyistä...onpa kaunista.

        En ole akateemisesti koulutettu, mutta huonoista psykiatrian kokemuksistani huolimatta en ole katkeroitunut, ja elämäni jatkuu haukkumatta yhtään ketään.
        Katkeroitumisella ja kyynisyydellä ei voita mitään. Minulla ainakin olisi vain todella paha olla, jos syyllistäisin ja katkeroituisin jälkikäteen.
        Tapahtunut mitä tapahtunut, se siitä. Onneksi nyt on paremmin.


      • Anonyymi

        Kirjoitat ihan asiaa ja olet aivan oikeassa, Skitsofreniadiagnoosista, sen aiheuttamasta stigmasta, tai hoidossa ei ole kenellekään mitään hyötyä. Näistä asioista ja niihin takertumisesta ei ole kenellekään mitään apua, eikä tukea.

        Hyvä, että huomasit nämä asiat ajoissa, otit asioista, lääkkeiden vaikutuksesta ja sairauksista selvää, et joutunut lääkäreiden pakkolääkitysten ja määräysten kohteeksi, ja ajautunut/alistunut ikuisen potilaan rooliin koko elämäksesi, vaan pidit hienosti puolesi, ajattelit omilla aivoillasi, olet korkeasti koulutettu ja olet erittäin älykäs ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö muuten miksi joudun piilottamaan terveystietoni? Osaatko yhtään arvata? Voisin saada potkut töistäni, menettäisin urani, taloudellisen toimeentuloni ja tulevaisuuteni. Se johtuu ihan lääkäreistä ja heidän "ammattitaidostaan". Yhden kerran työterveyslääkäri luki diagnoosini ja oli tippua tuolilta, koska ei ole varmaan tottunut hoitamaan eikä arvioimaan työssään vaikeasti perinnöllisesti sairaita psykoosipotilaita. Siitä alkoi se jälkeenjäänyt änkytys, kuinka perussairauteni on suvussa kulkeva ja kuinka minun pitäisi alkaa valmistautumaan vuosikausia sitten viimeksi uusiutuneeseen psykoosiini tunnistamalla psykoosin "ennakko-oireistoa".

        Ensinnäkään en tunne ensimmäistäkään skitsofreenikkoa suvustani itseni lisäksi ja toisekseen minulla ei ole mitään syytä valmistautua yhtään mihinkään psykoosiin, koska käsittelin ongelmani jo vuosikausia sitten osittain siinä psykoosissa. Jostain syystä sain vielä uudestaan kutsun työterveyslääkärille parin viikon päästä, minulle sanottiin että oli eräänlaisen "arvonnan" ansiota että joku onnekas työntekijöistä saa aina silloin tällöin ekstrakäynnin seuraavan lisäksi. Varmaan ajattelivat, että olisi hyvä jos toinen työterveyslääkäri mollottaisi minua kymmenen minuutta ja etsisi mielisairauden merkkejä naamavärkistäni. Onneksi olin silloin sellaisessa työssä, että olisi ollut suorastaan laitonta antaa potkuja minulle pelkän diagnoosin perusteella. Mutta siitä opin, että lääkärien "asiantuntemus" on yhdistelmä älyllisesti jälkeenjääneitä stereotypioita ja laajaa harkintavaltaa eikä koskaan tiedä, mitä he lukevat tuollaisesta diagnoosista.

        Huolimatta tekstisi ajoittaisesta kyynisyydestä, negatiivisuudesta, ja raflaavuudesta, niin tuo kohta tekstissäsi, minkä toit esille, eli nimenomaan tuo, että joku edessäsi istuva lääkäri katsoo sinua kasvoihin kymmenen minuuttia etsien mielisairauden merkkejä, tai etsii kenties johonkin sairauteen viittaavia merkkejä, on oikeasti totta. Kolahti ainakin minuun.
        Koska sitähän se käytännössä tämä psykiatria on. Perustuu ja pohjautuu siihen, minkälaisia tulkintoja joku melkein 10 vuotta lääketiedettä lukenut jostakin henkilöstä tekee. Jotkin arviot, tai jopa useimmat menevät aika usein aivan vikaan.

        Psykiatria myös todellakin oikeasti pohjautuu sairauksista ja ihmisistä tehtyihin stereotypioihin. Eikä se silloin ole minusta oikein, eikä lääketieteen harjoittamista. Puhumattakaan mistään eettisyydestä, tai eettisten sääntöjen noudattamisesta.


      • Anonyymi

        Okei, en ymmärrä miksi välttelet jotain asuinalueita? Miten skitsofrenia muka vaikuttaa yhtään mitään siihen, missä asuu?

        Itse haluaisin olla avoin ja puhua aiheesta ja lievittää tätä stigmaa, mikä tähän liittyy. Ehkä jos joskus saan uran ja menestyn sillä, niin haluaisin voida kertoa skitsofreniasta ihan avoimesti, että ihmiset eivät enää häpeäisi.

        Koska eihän sille itse mitään voi, että on sairastunut. Niin sitten vielä pitäisi kokea jotain häpeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat ihan asiaa ja olet aivan oikeassa, Skitsofreniadiagnoosista, sen aiheuttamasta stigmasta, tai hoidossa ei ole kenellekään mitään hyötyä. Näistä asioista ja niihin takertumisesta ei ole kenellekään mitään apua, eikä tukea.

        Hyvä, että huomasit nämä asiat ajoissa, otit asioista, lääkkeiden vaikutuksesta ja sairauksista selvää, et joutunut lääkäreiden pakkolääkitysten ja määräysten kohteeksi, ja ajautunut/alistunut ikuisen potilaan rooliin koko elämäksesi, vaan pidit hienosti puolesi, ajattelit omilla aivoillasi, olet korkeasti koulutettu ja olet erittäin älykäs ihminen.

        Älä välitä hoitajat lääkärit on itsekin huumeissa harhoissa Jeesus marssilla meditaatiossa jogassa jne.


      • Anonyymi

        Jaa sitten on naisia jotka pakenee miestään turvakoteihin joku fanaattinen väkivalta uskontolahkot vainoaa.


      • Anonyymi

        Kyllä joo diakoniassa käy syömässä miehiä jotka ei osaa laittaa ruokaa......muu uskonto ja maa tausta....myös huumepiikin vaihto pisteillä . Niitä pistetään myös niihin jotka ryöstetään....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenteista, joo, näkee, ettei näillä ihmisillä ole kokemusta kyseisistä sairauksista, ei omakohtaista tai kenenkään omaisen tai läheisen.
        Ja tuollaisten takia juurikin monet häpeävät sairauttaan.

        Mitä enemmän tuntee erilaisia ihmisiä, esim. erilailla sairaita ihmisiä, sitä laajemmaksi oma käsitys- ja ymmärryskyky, sekä asenteet muuttuvat.
        Oikeastaan on rikkaus itselle, että ymmärtää myös erilaisuuksia.

        Itselläni on vuosia sitten todettu psykoosisairaus, joka ei ole enää vuosiin millään tavoin oireillut eikä haitannut elämää.
        Olen huomannut, mitä avoimempi on ihmisten kanssa, sen paremmin tulee hyväksytyksi. Ei tarvitse häpeillä. Ja kun itse omat asiansa ja ongelmansa hyväksyy, pärjää jo aika hyvin.

        No yhdet veljekset oli diagnosoitu siihen. Mutta niiden äiti oli juoppohullu ja aina vihainen mitä pojat pelkäsi ja heillä kävi huumenainen myymässä varastettua vaatetta puoleen hintaan saadakseen huumerahaa. Taas ollaan huumepiikkien vaikutuksessa. Pojat oli kilttejä. Vähän puoli arabeja. Kuten yksi tyttö oli sekaisin mutta hän taas oli noituudessa ollut mutta lopulta selvisi Egyptistä heidät oli tuotu yk kautta monen maan läpi Suomeen he ei tiennyt mistä he on. Sitten kun se selvisi viimein he oli onnellisia ja suuntaavat sinne takaisin.


      • Anonyymi

        Varokaa uskontoja mitä tulee Intiasta arabiasta jehovia niillä on sääntöjä ettei saa katsoa peiliin siellä näkyy demoni tai sielu menee kameraan ei saa ottaa kuvaa tai rahaa pitää halveksia heittää vessanpyttyyn ja antaa heille.Tv ei saa katsoa he ottaa sen itselleen tai huumehörhöt varastaa niitä.lestoilla on ettei saa katsoa tv ei kuunnella musiikkia ei koruja. Älkää kuunnelko niitä.


      • Anonyymi

        No lopulta elämä voittaa. ✝️❤️ Toivoa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenteista, joo, näkee, ettei näillä ihmisillä ole kokemusta kyseisistä sairauksista, ei omakohtaista tai kenenkään omaisen tai läheisen.
        Ja tuollaisten takia juurikin monet häpeävät sairauttaan.

        Mitä enemmän tuntee erilaisia ihmisiä, esim. erilailla sairaita ihmisiä, sitä laajemmaksi oma käsitys- ja ymmärryskyky, sekä asenteet muuttuvat.
        Oikeastaan on rikkaus itselle, että ymmärtää myös erilaisuuksia.

        Itselläni on vuosia sitten todettu psykoosisairaus, joka ei ole enää vuosiin millään tavoin oireillut eikä haitannut elämää.
        Olen huomannut, mitä avoimempi on ihmisten kanssa, sen paremmin tulee hyväksytyksi. Ei tarvitse häpeillä. Ja kun itse omat asiansa ja ongelmansa hyväksyy, pärjää jo aika hyvin.

        Hei harhoja on monella myös pelkoja. Ajatellaan Valko venäjän pressaa joka väitti TV että puola on hyökkäämässä Valko Venäjälle....ei tietysti ole.Jos johtajat on hulluja siitä seuraa katastrofeja. Niinku Estonia upotettiin koska venäläiset harhoissa kuvitteli että siellä viedään aseita. No näin alkoi Ukrainan sota harhoista myös.Pelko ajaa ihmisen harhoihin tai uhkaukset tai okkulttismi. Uskonnot.Kemikaalit.Suomessa ei ollut yhtäkään Saksan sotakonetta tai sotilasta kun Stalin hyökkäsi harhoissa peloissa siitä että jos on. Ei ollut. Siksi pitää olla monta päättäjää ettei yksi harhoissa johda kaikkia tuhoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei näköjään akateemisesta koulutuksesta ole paljon hyötyä, ainakaan käytöksen ja sanojen käytön suhteen.
        Tulee stanan sontaläjää, keharia ja vajaaälyistä...onpa kaunista.

        En ole akateemisesti koulutettu, mutta huonoista psykiatrian kokemuksistani huolimatta en ole katkeroitunut, ja elämäni jatkuu haukkumatta yhtään ketään.
        Katkeroitumisella ja kyynisyydellä ei voita mitään. Minulla ainakin olisi vain todella paha olla, jos syyllistäisin ja katkeroituisin jälkikäteen.
        Tapahtunut mitä tapahtunut, se siitä. Onneksi nyt on paremmin.

        Olet kyllä oikeassa, puran vain pahaa mieltäni haukkumalla jaloa ammattikuntaa, joka nostaa korkeaa palkkaa heittelemällä raiskattujen ja koulukiusattujen naaman edessä hienostuneita sisätautilääketieteellisiä metaforia ja tyrkyttää jokaiseen tunneilmaisuun psykoaktiivisia mömmöjään. Ymmärrän kyllä, että minulla on moni asia oikein hyvin elämässäni. Kun on jostain syystä paha mieli ja vähän tylsää, niin haluaa pahalle mielelle legitiimiltä tuntuvan kohteen jota haukkua. Ehkä tällä kertaa osuin väärään ja haukun hyväntahtoisia upeita ihmisiä, jotka työkseen säätelevät metaforisten diabetessairauksien aiheuttamia hermostollisia etiologialtaan tuntemattomia epätasapainotiloja. Ihmisiä, jotka sinnikkäästi vuosikymmenestä toiseen tutkivat mömmöjensä aiheuttamia aivojen rakenteellisia muutoksia todisteena hoitamistaan aivosairauksista. Alaa joka on niin tieteellisesti edistynyt, että siinä voidaan kutsua jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä "lääkkeet varhain lopettaneiksi" ryhmäksi, jos halutaan saada vakuuttavaa todistusaineistoa lääkkeiden pitkäaikaishyödyistä. Ala jolla psykiatrian professori voi kaikessa viisaudessaan voi päätellä havaintoaineistoon pohjautuvasta tutkimuksesta suoraan, että neuroleptit korjaavat vielä löytämättömiä kehollisia epätasapainotiloja, sillä eihän esimerkiksi muiden muuttujien riittämätön vakiointi voisi selittää sitä, miten joissakin tutkimuksissa neuroleptien pitkäaikaiskäyttö lisää oletusarvoisesti niin tehokkaasti statiinien nauttimista, että se vähentää kuolleisuutta lääkittyjen joukossa. Tuo jalo ja pyyteetön ammattikunta vielä tulee varmasti vielä ratkaisemaan tulevissa tutkimuksissa seuraavien vuosikymmenien kuluessa, oliko minunkin sairauteni vähän niin kuin diabetes vai ehkä ei sittenkään kuin korkea kolesteroli. Sinänsä että sillä minun elämääni olisi minkäänlaista relevanssia. Sofistikoituneet lääkärit saattaisivat yllättyä, miten vähän olen pohtinut elämässäni sitä, onko kamala krooninen sairauteni kolesterolitason kaltainen olemukseltaan vaiko ei.

        https://madinfinland.org/kommentti-hs/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, puran vain pahaa mieltäni haukkumalla jaloa ammattikuntaa, joka nostaa korkeaa palkkaa heittelemällä raiskattujen ja koulukiusattujen naaman edessä hienostuneita sisätautilääketieteellisiä metaforia ja tyrkyttää jokaiseen tunneilmaisuun psykoaktiivisia mömmöjään. Ymmärrän kyllä, että minulla on moni asia oikein hyvin elämässäni. Kun on jostain syystä paha mieli ja vähän tylsää, niin haluaa pahalle mielelle legitiimiltä tuntuvan kohteen jota haukkua. Ehkä tällä kertaa osuin väärään ja haukun hyväntahtoisia upeita ihmisiä, jotka työkseen säätelevät metaforisten diabetessairauksien aiheuttamia hermostollisia etiologialtaan tuntemattomia epätasapainotiloja. Ihmisiä, jotka sinnikkäästi vuosikymmenestä toiseen tutkivat mömmöjensä aiheuttamia aivojen rakenteellisia muutoksia todisteena hoitamistaan aivosairauksista. Alaa joka on niin tieteellisesti edistynyt, että siinä voidaan kutsua jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä "lääkkeet varhain lopettaneiksi" ryhmäksi, jos halutaan saada vakuuttavaa todistusaineistoa lääkkeiden pitkäaikaishyödyistä. Ala jolla psykiatrian professori voi kaikessa viisaudessaan voi päätellä havaintoaineistoon pohjautuvasta tutkimuksesta suoraan, että neuroleptit korjaavat vielä löytämättömiä kehollisia epätasapainotiloja, sillä eihän esimerkiksi muiden muuttujien riittämätön vakiointi voisi selittää sitä, miten joissakin tutkimuksissa neuroleptien pitkäaikaiskäyttö lisää oletusarvoisesti niin tehokkaasti statiinien nauttimista, että se vähentää kuolleisuutta lääkittyjen joukossa. Tuo jalo ja pyyteetön ammattikunta vielä tulee varmasti vielä ratkaisemaan tulevissa tutkimuksissa seuraavien vuosikymmenien kuluessa, oliko minunkin sairauteni vähän niin kuin diabetes vai ehkä ei sittenkään kuin korkea kolesteroli. Sinänsä että sillä minun elämääni olisi minkäänlaista relevanssia. Sofistikoituneet lääkärit saattaisivat yllättyä, miten vähän olen pohtinut elämässäni sitä, onko kamala krooninen sairauteni kolesterolitason kaltainen olemukseltaan vaiko ei.

        https://madinfinland.org/kommentti-hs/

        Miten tulikin mieleen vanha sanonta. "Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan."


      • Anonyymi

        Ainakin tunnut kovasti monessakin keskustelussa täällä käyttävän vammaistermejä haukkumasanana. Kehitysvammaiset tuskin on tehny sulle mitään pahaa psykiatrian taholta, olitpa kuinka korkeasti koulutettu tahansa. Ja mullakin on diagnoosi, enkä pidä lääkityksestäni yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin tunnut kovasti monessakin keskustelussa täällä käyttävän vammaistermejä haukkumasanana. Kehitysvammaiset tuskin on tehny sulle mitään pahaa psykiatrian taholta, olitpa kuinka korkeasti koulutettu tahansa. Ja mullakin on diagnoosi, enkä pidä lääkityksestäni yhtään.

        Kehitysvamma on minusta ihan neutraali termi ihmiselle, jonka äo on alle 70. Tällaisilla ihmisillä on ihan neutraalisti muotoiltuna vaikeuksia mm. normaalissa päättelykyvyssä. Olen pahoillani, jos se loukkaa kehitysvammaisia että kutsun yhteiskuntamme korkeimmin koulutettuja lääketieteen erityisasiantuntijoita kehitysvammaisiksi, mutta kun olen tutustunut heidän ajatteluunsa ja heidän päättelykykyynsä syvemmin, niin en näe juurikaan eroa kehitysvammaisten ja lääkeyhtiöiden kanssa hedelmällisestä yhteistyöstä pahan aivovaurion saaneiden johtavien mielipidevaikuttajien ja erityisasiantuntijoiden älykkyydessä.

        En tarkoittanut sillä, että kehitysvammaiset yleensä olisivat minulle tai kellekään pahaa tehneet. Olisin ihan yhtä hyvin voinut rinnastaa psykiatrian professorit ja muut vaikka tosiaan aivovauriopotilaisiin, enkä olisi silläkään rinnastuksella halunnut vihjata aivovauriopotilaiden moraalittomuuteen tai pahuuteen sinänsä. Aivovauriolle tyypilliset oireet vaan ovat jotenkin niin samankaltaisia, mitä on havaittavissa psykiatrian professorien ja muiden erityisasiantuntijoiden puheiden johdonmukaisuudessa ja yleisessä järkevyydessä. En minä pidä itseäni kehitysvammaisia parempana ihmisenä missään nimessä, monet ovat oikein kultaisia ja hienoja ihmisiä, vaikka en mielelläni näkisi heitä tekemässä hallintopäätöstä pakkohoidostani tai viisastelemassa, onko hassu uskomukseni rinnastettavissa enemmänkin kolesteroolitasoon vai diabeetekseen. Tämä ei johdu siitä että he olisivat pahoja itsessään, vaan siitä että normaali kommunikaatio ei toimi riittävän tehokkaasti takaamaan oikeusturvaani, jos viranomaisen äo on alle 70.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma on minusta ihan neutraali termi ihmiselle, jonka äo on alle 70. Tällaisilla ihmisillä on ihan neutraalisti muotoiltuna vaikeuksia mm. normaalissa päättelykyvyssä. Olen pahoillani, jos se loukkaa kehitysvammaisia että kutsun yhteiskuntamme korkeimmin koulutettuja lääketieteen erityisasiantuntijoita kehitysvammaisiksi, mutta kun olen tutustunut heidän ajatteluunsa ja heidän päättelykykyynsä syvemmin, niin en näe juurikaan eroa kehitysvammaisten ja lääkeyhtiöiden kanssa hedelmällisestä yhteistyöstä pahan aivovaurion saaneiden johtavien mielipidevaikuttajien ja erityisasiantuntijoiden älykkyydessä.

        En tarkoittanut sillä, että kehitysvammaiset yleensä olisivat minulle tai kellekään pahaa tehneet. Olisin ihan yhtä hyvin voinut rinnastaa psykiatrian professorit ja muut vaikka tosiaan aivovauriopotilaisiin, enkä olisi silläkään rinnastuksella halunnut vihjata aivovauriopotilaiden moraalittomuuteen tai pahuuteen sinänsä. Aivovauriolle tyypilliset oireet vaan ovat jotenkin niin samankaltaisia, mitä on havaittavissa psykiatrian professorien ja muiden erityisasiantuntijoiden puheiden johdonmukaisuudessa ja yleisessä järkevyydessä. En minä pidä itseäni kehitysvammaisia parempana ihmisenä missään nimessä, monet ovat oikein kultaisia ja hienoja ihmisiä, vaikka en mielelläni näkisi heitä tekemässä hallintopäätöstä pakkohoidostani tai viisastelemassa, onko hassu uskomukseni rinnastettavissa enemmänkin kolesteroolitasoon vai diabeetekseen. Tämä ei johdu siitä että he olisivat pahoja itsessään, vaan siitä että normaali kommunikaatio ei toimi riittävän tehokkaasti takaamaan oikeusturvaani, jos viranomaisen äo on alle 70.

        Itsellesi olet ilmeisesti tekemällä tehnyt jonkinasteisen aivovaurion liittyen kokemuksiisi hoidoista.
        Oletin, että tilanteesi olisi nyt jo parempi mitä on ollut jossain vaiheessa, kun olet tullut kaltoin kohdelluksi.

        Jos nyt jo asiat ovat paremmin, niin kannattaa jatkaa elämää, eikä jäädä vellomaan jo taakse jääneisiin kokemuksiin. Siihen ei yleensä tarvita edes kovin korkeaa älykkyysosamäärää, että pystyy jatkamaan elämää jäämättä murehtimaan menneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellesi olet ilmeisesti tekemällä tehnyt jonkinasteisen aivovaurion liittyen kokemuksiisi hoidoista.
        Oletin, että tilanteesi olisi nyt jo parempi mitä on ollut jossain vaiheessa, kun olet tullut kaltoin kohdelluksi.

        Jos nyt jo asiat ovat paremmin, niin kannattaa jatkaa elämää, eikä jäädä vellomaan jo taakse jääneisiin kokemuksiin. Siihen ei yleensä tarvita edes kovin korkeaa älykkyysosamäärää, että pystyy jatkamaan elämää jäämättä murehtimaan menneitä.

        Olen jatkanut elämääni jo pitkän aikaa. Olen mm. suorittanut kaksi maisterin tutkintoa, ollut naimissa, eronnut ja vaihtanut alaa. Saan siltikin osallistua tähän viestiketjuun siinä missä sinäkin ihan mistä syystä tahansa, vaikka vaan siksi että on tylsää. En ole ikinä elämässäni hävennyt ns. psykoosiani enkä ole hävennyt telepaattisia kokemuksiani. Psykoosi jonka koin kymmenen vuotta sitten oli hyvin merkityksellinen, toimintakykyäni pitkällä aikavälillä parantava ja henkistä kasvuani tukeva kokemus. En ole tämänkään vuoksi ikinä elämässäni pitänyt kokemuksiani minkään lääketieteellisesti validin sairauden oireina ja en ymmärrä, miksi sellainen tautiluokka kuin skitsofrenia on olemassa. Se aiheuttaa lääkäreille lähinnä pahoja kognitiivisia vinoumia ja siihen liittyy historiallisen painolastinsa takia voimakas stigma, joka oikeasti pahentaa ihmisten mielenterveysongelmia. Sitä käytetään hedelmällisestä yhteistyöstä lääkeyhtiöiden kanssa aivovaurion saaneiden psykiatrien professorien, tutkijoiden ja psykiatrien urien edistämiseen ja taloudellisen sekä yhteiskunnallisen aseman pönkittämiseen ilman, että nämä ns. kroonisesti sairaat ihmiset olisivat hyötyneet yhtään toimintakyvyssä mitattuna vuosikymmenien aikana.

        On kornia katsoa varakkaita hyvässä asemassa olevia ihmisiä sönköttämässä julkisuudessa aivan saatanan jälkeenjäänyttä sontaa pseudotieteellisestä tautiluokasta, jolle ei ole löydetty ensimmäistäkään kliinisesti merkitsevää biomarkkeria mutta jota silti hoidetaan aivan, kuin se olisi jokin ihmeellinen vielä löydettävissä oleva yhtenäinen aineenvaihduntasairaus tai neurobiologinen poikkeama. Tutkijoiden suurin mielenkiinnon kohde meta-analyyseissa on esimerkiksi se, miten laskea plasebovastetta mm. otoksen kokoa, osallistujien taustamuuttujia ja ennakko-oletuksia manipuloimalla, koska lääkkeet itsessään eivät ole kovin lupaavia mitä hoitovasteeseen tulee -sen takia lääkekokeet epäonnistuvat liian usein. Siis lue uudestaan: lääkekehityksen suurin haaste on meta-analyysien mukaan se, että plasebovaste on liian suuri. Ei se, että lääkevaste on liian pieni. Ymmärrätkö sinä mitä nuo ihmiset tarkoittavat? He sanovat sinulle käytännössä päin naamaa, että sinä olet hyväksikäytettävä, heikkolahjainen hölmö, jolle voi markkinoida mitä tahansa sairauksia "lääkekehityksen" edistämiseksi ja sinä myhäilet tyytyväisenä, otat kaikki napit vastaan mitä sinulle tarvitaan ja omaksut tunnollisesti älyllisesti taantuneen mätisäkin roolisi. Tämän vuoksi et triggeröidy lainkaan, kun sinulta kysytään häpeätkö sinä pseudotieteellistä sairauttasi, koska olet heikkolahjainen hyväksikäytettävä hölmö, etkä höppänä siksi tajua, mitä he sanovat sinulle toistuvasti suoraan päin naamaa. Huomio, jonka lääkekehityksen uranuurtajat, valtamedian toimittajat ja psykiatrian professorit ovat huomanneet jo kauan aikaa sitten.

        Psykiatria onkin ala, jossa käytännössä ihan mitkä tahansa väitteet menevät läpi. Professori voi samassa lauseessa todeta, että neuroleptit aiheuttavat dopaminergisen järjestelmän häiriön (eli dopamiinihypoteesin mukaisesti lisäävät psykoosiriskiä) ja että neuroleptit korjaavat vielä mahdollisesti löydettävissä olevaa kehollista poikkeamaa, koska havaintoaineistoon pohjautuvassa tutkimuksessa ei olla muistettu vakioida mm. sairauden kestoa. Vain Helsingin Sanomien jälkeenjääneiden psykiatriauskovaisten toimittajien toimesta voidaan jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä kutsua lääkkeet varhain keskeyttäneiksi vain siksi, että kukaan ei ilmeisesti lue alkuperäislähteitä Tutkimusten lukeminen ei kuulu ilmeisesti tiedetoimittajien lempiharrastuksiin, vaikka niihin mielellään toki viitataan. Ja nämä samat jälkeenjääneet mutta hyväosaiset ihmiset ovat vastuussa stigmanpurkukampanjoista, jossa pseudotieteellisistä sairausluokituksista pyritään jalomielisesti poistamaan häpeästigma, jonka he itse siihen jatkuvasti diskursiivisesti liittävät. Kenellekään ei tule mieleen kysyä esimerkiksi minulta, että a)pidänkö itseäni millään tavalla sairaana b) onko minulle koskaan mieleenikään juolahtanut hävetä itseäni ja kokemusmaailmaani? Sairaudentunnon saavuttamisessahan keskeisessä roolissahan on häpeän tuottaminen, ihminen joka ei edes tajua hävetä kummallisia ideoitaan ja normien vastaista käytöstään, ei luonnollisesti tunne itseään kovin sairaaksi. Kun en älyä olla sairaudentuntoinen, minun pitäisi edes hävetä terveyttäni. Sitä mieltä ovat työterveyslääkärit ja muita sterotypioita välineenään käyttävät lääketieteen ja hoitotieteen asiantuntijat, jotka päättävät psykoedukoida kymmenen vuotta sitten viimeksi psykiatrisessa hoidossa olevaa ihmistä varautumaan seuraavaan psykoosiinsa.

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma on minusta ihan neutraali termi ihmiselle, jonka äo on alle 70. Tällaisilla ihmisillä on ihan neutraalisti muotoiltuna vaikeuksia mm. normaalissa päättelykyvyssä. Olen pahoillani, jos se loukkaa kehitysvammaisia että kutsun yhteiskuntamme korkeimmin koulutettuja lääketieteen erityisasiantuntijoita kehitysvammaisiksi, mutta kun olen tutustunut heidän ajatteluunsa ja heidän päättelykykyynsä syvemmin, niin en näe juurikaan eroa kehitysvammaisten ja lääkeyhtiöiden kanssa hedelmällisestä yhteistyöstä pahan aivovaurion saaneiden johtavien mielipidevaikuttajien ja erityisasiantuntijoiden älykkyydessä.

        En tarkoittanut sillä, että kehitysvammaiset yleensä olisivat minulle tai kellekään pahaa tehneet. Olisin ihan yhtä hyvin voinut rinnastaa psykiatrian professorit ja muut vaikka tosiaan aivovauriopotilaisiin, enkä olisi silläkään rinnastuksella halunnut vihjata aivovauriopotilaiden moraalittomuuteen tai pahuuteen sinänsä. Aivovauriolle tyypilliset oireet vaan ovat jotenkin niin samankaltaisia, mitä on havaittavissa psykiatrian professorien ja muiden erityisasiantuntijoiden puheiden johdonmukaisuudessa ja yleisessä järkevyydessä. En minä pidä itseäni kehitysvammaisia parempana ihmisenä missään nimessä, monet ovat oikein kultaisia ja hienoja ihmisiä, vaikka en mielelläni näkisi heitä tekemässä hallintopäätöstä pakkohoidostani tai viisastelemassa, onko hassu uskomukseni rinnastettavissa enemmänkin kolesteroolitasoon vai diabeetekseen. Tämä ei johdu siitä että he olisivat pahoja itsessään, vaan siitä että normaali kommunikaatio ei toimi riittävän tehokkaasti takaamaan oikeusturvaani, jos viranomaisen äo on alle 70.

        Vähän sama asia, kun sanois että "älä skitsoo." eihän silläkään tarkoiteta, että joku ihmisryhmä olisi toista huonompi. Eihän? Sillähän vain kerrotaan, että ihmisen harkinta kyky on heikentynyt hetkellisen tunnekuohun takia.

        Anonyymiteetti on sellainen, että se tuo esille ihmisistä, myös sellaisia puolia joita ei livenä pääse näkemään. Joskus ne on hyviä ja hienoja puolia, mutta monesti ne ei olekkaan ihan niin mairittelevia.

        Älykkyydestä, tai siis tässä tapauksessa varmaan tyhmyydestä puhuttaessa, niin törmäsimpä tässä jokin aika sitten youtube videoon, joka käsitteli asiaa, jota jäin miettimään.

        https://www.youtube.com/watch?v=3O9FFrLpinQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenteista, joo, näkee, ettei näillä ihmisillä ole kokemusta kyseisistä sairauksista, ei omakohtaista tai kenenkään omaisen tai läheisen.
        Ja tuollaisten takia juurikin monet häpeävät sairauttaan.

        Mitä enemmän tuntee erilaisia ihmisiä, esim. erilailla sairaita ihmisiä, sitä laajemmaksi oma käsitys- ja ymmärryskyky, sekä asenteet muuttuvat.
        Oikeastaan on rikkaus itselle, että ymmärtää myös erilaisuuksia.

        Itselläni on vuosia sitten todettu psykoosisairaus, joka ei ole enää vuosiin millään tavoin oireillut eikä haitannut elämää.
        Olen huomannut, mitä avoimempi on ihmisten kanssa, sen paremmin tulee hyväksytyksi. Ei tarvitse häpeillä. Ja kun itse omat asiansa ja ongelmansa hyväksyy, pärjää jo aika hyvin.

        Psykoosisairaus diagnoosi on kyllä pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Ehkä jos ei viettäisi niin paljon aikaa yksin, ja olisi täynnä pakkohoito ja lääkäri pelkoja, ja jos saisi yhteiskunnan hyväksynnän että diagnoosista huolimatta olisi "normaali", eikä kaikki läheiset ja ystävät näkisi minua sairaana. En oo koskaan jutellu läheisteni kanssa sairaudestani, olen joutunut suljetulle osastolle, mennyt sinne monta kertaa vapaa-ehtoisesti, hyvä uskoisena ja saanut diagnoosin, näistä asioista en oo puhunut kenenkään kanssa. En ole varma pitävätkö läheiseni ja facebook-ystäväni minua terveenä. Vai sairaana. Olisi kiva jos ihmiset pitäisivät terveenä, eivätkä tuomitsisi diagnoosin perusteella. En sitten tiiä miten nykymaailmassa tää homma menee, toinen voi väittää mun olevan vaan sairauden tunnoton. Mitäpä tollaiseen syytökseen voi sanoa, jos kokee olonsa terveeksi. Oon sit varmaan sairauden tunnoton.. Hovioikeus tuomitsi pakkolääkityksen ihmisoikeuksien vastaisena, näettekö maailmaa jossa pakkolääkityksestä luovuttaisiin? Olisi kiva ettei enää tarvitsisi pelätä.. Erään tanskalaisen lääkärin mukaan , peter götzschen mukaan 50% skitsofrenia diagnooseista on vääriä..se on aika hurja luku, harmillisesti ilmeisesti peter götzsche on kai lääkärien keskuudessa outolintu, ja erotettu joistain lääkäri yhteisöistä, onpa surullista, kerrankin kun joku lääkäri kiinnittää huomiota neuroleptien haittavaikutuksiin.. taitaa valtavirta psykiatria edelleenkin suosia neuroleptejä psykoosisairaiden hoidossa, vaikka se on ihmisoikeus rikkomus, jos niitä väkisin piikittää / pakottaa syömään tahdosta riippumattomassa hoidossa.. kemiallista pahoinpitelyähän se on niiden väkisin antaminen.. Jos omasta itsestä tuntuu että diagnoosi on väärä, niin ympäröivät ihmiset, läheiset, ystävät ja yhteiskunta kai loppupeleissä määrittelee sen olenko sairas vai en..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat ihan asiaa ja olet aivan oikeassa, Skitsofreniadiagnoosista, sen aiheuttamasta stigmasta, tai hoidossa ei ole kenellekään mitään hyötyä. Näistä asioista ja niihin takertumisesta ei ole kenellekään mitään apua, eikä tukea.

        Hyvä, että huomasit nämä asiat ajoissa, otit asioista, lääkkeiden vaikutuksesta ja sairauksista selvää, et joutunut lääkäreiden pakkolääkitysten ja määräysten kohteeksi, ja ajautunut/alistunut ikuisen potilaan rooliin koko elämäksesi, vaan pidit hienosti puolesi, ajattelit omilla aivoillasi, olet korkeasti koulutettu ja olet erittäin älykäs ihminen.

        Ikuisen potilaan roolista voi kai yhteiskunnan, ystävien ja läheisten avulla päästä eroon. Ympäröivä todellisuus minut kai määrittää, ei oma todellisuuteni, jos oma todellisuus poikkeaa paljon ympäröivästä todellisuudesta, silloin kai diagnosoidaan mielisairaaksi. Asumme kuitenkin demokratiassa joten muut ihmiset määritelköön minut, minun omalla mielipiteelläni ei ole väliä. Vai onko? Ainakin mielipiteitään voi internetissä esittää, ja aiheuttaa keskustelua. Keskustelu samanhenkisten ihmisten kanssa on mieltä ylentävää, ja piristävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolimatta tekstisi ajoittaisesta kyynisyydestä, negatiivisuudesta, ja raflaavuudesta, niin tuo kohta tekstissäsi, minkä toit esille, eli nimenomaan tuo, että joku edessäsi istuva lääkäri katsoo sinua kasvoihin kymmenen minuuttia etsien mielisairauden merkkejä, tai etsii kenties johonkin sairauteen viittaavia merkkejä, on oikeasti totta. Kolahti ainakin minuun.
        Koska sitähän se käytännössä tämä psykiatria on. Perustuu ja pohjautuu siihen, minkälaisia tulkintoja joku melkein 10 vuotta lääketiedettä lukenut jostakin henkilöstä tekee. Jotkin arviot, tai jopa useimmat menevät aika usein aivan vikaan.

        Psykiatria myös todellakin oikeasti pohjautuu sairauksista ja ihmisistä tehtyihin stereotypioihin. Eikä se silloin ole minusta oikein, eikä lääketieteen harjoittamista. Puhumattakaan mistään eettisyydestä, tai eettisten sääntöjen noudattamisesta.

        Olisi kiva jos saataisiin sukupolvi eettisiä lääkäreitä. Luin juuri netistä, että uudet ja nuoret lääkärit noudattaa aika pitkälle Käypä Hoito - suosituksia. Lukeeko Käypä Hoidon - suosituksissa että neuroleptien ei ole tarkoitus olla elinikäinen lääkitys kenellekkään? Se olisi minun Käypä Hoito - suositus. Huolestuttaa Käypä Hoito - suositukset, jos siellä suositellaan neurolepteistä elinikäistä lääkitystä. Tässä asiassa ei kyllä varmaan ole kuunneltu kokemuksia käyttäjiltä tarpeeksi, eipä neurolepteista paljon julkisuudessa puhuta. Kukaan ei halua paljastaa käyttäneensä neuroleptejä.. Enkä tiedä miten yleistä neuroleptien määrääminen Suomessa on. Kai niitä pääasiassa määrätään skitsofreenikoille, ja skitsoaffektiivisen häiriön diagnoosin saaneille. Onko skitsofreenikoilla huono maine yhteiskunnassa? Tietääkö yhteiskunta että skitsofreniasta voi parantua, tai voi olla että on vain saanut täysin väärän diagnoosin? Psykiatreilla on liikaa valtaa. Heitähän on vähemmistö kansan keskuudessa. Silti he saa antaa määräyksiä, ehkä kansa voisi yhdessä olla ihmisoikeuksien puolella. Ihmisoikeudet pitää toteutua kaikille Suomessa, näettekö tälläisen maailman? Vai olenko liian positiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jatkanut elämääni jo pitkän aikaa. Olen mm. suorittanut kaksi maisterin tutkintoa, ollut naimissa, eronnut ja vaihtanut alaa. Saan siltikin osallistua tähän viestiketjuun siinä missä sinäkin ihan mistä syystä tahansa, vaikka vaan siksi että on tylsää. En ole ikinä elämässäni hävennyt ns. psykoosiani enkä ole hävennyt telepaattisia kokemuksiani. Psykoosi jonka koin kymmenen vuotta sitten oli hyvin merkityksellinen, toimintakykyäni pitkällä aikavälillä parantava ja henkistä kasvuani tukeva kokemus. En ole tämänkään vuoksi ikinä elämässäni pitänyt kokemuksiani minkään lääketieteellisesti validin sairauden oireina ja en ymmärrä, miksi sellainen tautiluokka kuin skitsofrenia on olemassa. Se aiheuttaa lääkäreille lähinnä pahoja kognitiivisia vinoumia ja siihen liittyy historiallisen painolastinsa takia voimakas stigma, joka oikeasti pahentaa ihmisten mielenterveysongelmia. Sitä käytetään hedelmällisestä yhteistyöstä lääkeyhtiöiden kanssa aivovaurion saaneiden psykiatrien professorien, tutkijoiden ja psykiatrien urien edistämiseen ja taloudellisen sekä yhteiskunnallisen aseman pönkittämiseen ilman, että nämä ns. kroonisesti sairaat ihmiset olisivat hyötyneet yhtään toimintakyvyssä mitattuna vuosikymmenien aikana.

        On kornia katsoa varakkaita hyvässä asemassa olevia ihmisiä sönköttämässä julkisuudessa aivan saatanan jälkeenjäänyttä sontaa pseudotieteellisestä tautiluokasta, jolle ei ole löydetty ensimmäistäkään kliinisesti merkitsevää biomarkkeria mutta jota silti hoidetaan aivan, kuin se olisi jokin ihmeellinen vielä löydettävissä oleva yhtenäinen aineenvaihduntasairaus tai neurobiologinen poikkeama. Tutkijoiden suurin mielenkiinnon kohde meta-analyyseissa on esimerkiksi se, miten laskea plasebovastetta mm. otoksen kokoa, osallistujien taustamuuttujia ja ennakko-oletuksia manipuloimalla, koska lääkkeet itsessään eivät ole kovin lupaavia mitä hoitovasteeseen tulee -sen takia lääkekokeet epäonnistuvat liian usein. Siis lue uudestaan: lääkekehityksen suurin haaste on meta-analyysien mukaan se, että plasebovaste on liian suuri. Ei se, että lääkevaste on liian pieni. Ymmärrätkö sinä mitä nuo ihmiset tarkoittavat? He sanovat sinulle käytännössä päin naamaa, että sinä olet hyväksikäytettävä, heikkolahjainen hölmö, jolle voi markkinoida mitä tahansa sairauksia "lääkekehityksen" edistämiseksi ja sinä myhäilet tyytyväisenä, otat kaikki napit vastaan mitä sinulle tarvitaan ja omaksut tunnollisesti älyllisesti taantuneen mätisäkin roolisi. Tämän vuoksi et triggeröidy lainkaan, kun sinulta kysytään häpeätkö sinä pseudotieteellistä sairauttasi, koska olet heikkolahjainen hyväksikäytettävä hölmö, etkä höppänä siksi tajua, mitä he sanovat sinulle toistuvasti suoraan päin naamaa. Huomio, jonka lääkekehityksen uranuurtajat, valtamedian toimittajat ja psykiatrian professorit ovat huomanneet jo kauan aikaa sitten.

        Psykiatria onkin ala, jossa käytännössä ihan mitkä tahansa väitteet menevät läpi. Professori voi samassa lauseessa todeta, että neuroleptit aiheuttavat dopaminergisen järjestelmän häiriön (eli dopamiinihypoteesin mukaisesti lisäävät psykoosiriskiä) ja että neuroleptit korjaavat vielä mahdollisesti löydettävissä olevaa kehollista poikkeamaa, koska havaintoaineistoon pohjautuvassa tutkimuksessa ei olla muistettu vakioida mm. sairauden kestoa. Vain Helsingin Sanomien jälkeenjääneiden psykiatriauskovaisten toimittajien toimesta voidaan jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä kutsua lääkkeet varhain keskeyttäneiksi vain siksi, että kukaan ei ilmeisesti lue alkuperäislähteitä Tutkimusten lukeminen ei kuulu ilmeisesti tiedetoimittajien lempiharrastuksiin, vaikka niihin mielellään toki viitataan. Ja nämä samat jälkeenjääneet mutta hyväosaiset ihmiset ovat vastuussa stigmanpurkukampanjoista, jossa pseudotieteellisistä sairausluokituksista pyritään jalomielisesti poistamaan häpeästigma, jonka he itse siihen jatkuvasti diskursiivisesti liittävät. Kenellekään ei tule mieleen kysyä esimerkiksi minulta, että a)pidänkö itseäni millään tavalla sairaana b) onko minulle koskaan mieleenikään juolahtanut hävetä itseäni ja kokemusmaailmaani? Sairaudentunnon saavuttamisessahan keskeisessä roolissahan on häpeän tuottaminen, ihminen joka ei edes tajua hävetä kummallisia ideoitaan ja normien vastaista käytöstään, ei luonnollisesti tunne itseään kovin sairaaksi. Kun en älyä olla sairaudentuntoinen, minun pitäisi edes hävetä terveyttäni. Sitä mieltä ovat työterveyslääkärit ja muita sterotypioita välineenään käyttävät lääketieteen ja hoitotieteen asiantuntijat, jotka päättävät psykoedukoida kymmenen vuotta sitten viimeksi psykiatrisessa hoidossa olevaa ihmistä varautumaan seuraavaan psykoosiinsa.

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.html

        Maksumuurin takana. Olisi ollut mielenkiintoista lukea keskustelu osio. Ilmeisesti kirjoittaja on tavannut hulluja jotka eivät tule toimeen ilman lääkitystä? Tuli otsikosta mieleen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva jos saataisiin sukupolvi eettisiä lääkäreitä. Luin juuri netistä, että uudet ja nuoret lääkärit noudattaa aika pitkälle Käypä Hoito - suosituksia. Lukeeko Käypä Hoidon - suosituksissa että neuroleptien ei ole tarkoitus olla elinikäinen lääkitys kenellekkään? Se olisi minun Käypä Hoito - suositus. Huolestuttaa Käypä Hoito - suositukset, jos siellä suositellaan neurolepteistä elinikäistä lääkitystä. Tässä asiassa ei kyllä varmaan ole kuunneltu kokemuksia käyttäjiltä tarpeeksi, eipä neurolepteista paljon julkisuudessa puhuta. Kukaan ei halua paljastaa käyttäneensä neuroleptejä.. Enkä tiedä miten yleistä neuroleptien määrääminen Suomessa on. Kai niitä pääasiassa määrätään skitsofreenikoille, ja skitsoaffektiivisen häiriön diagnoosin saaneille. Onko skitsofreenikoilla huono maine yhteiskunnassa? Tietääkö yhteiskunta että skitsofreniasta voi parantua, tai voi olla että on vain saanut täysin väärän diagnoosin? Psykiatreilla on liikaa valtaa. Heitähän on vähemmistö kansan keskuudessa. Silti he saa antaa määräyksiä, ehkä kansa voisi yhdessä olla ihmisoikeuksien puolella. Ihmisoikeudet pitää toteutua kaikille Suomessa, näettekö tälläisen maailman? Vai olenko liian positiivinen.

        "Enkä tiedä miten yleistä neuroleptien määrääminen Suomessa on. Kai niitä pääasiassa määrätään skitsofreenikoille, ja skitsoaffektiivisen häiriön diagnoosin saaneille."

        Tuollaisia lukuja löytyy, vertailun vuoksi mainittakoon että Suomessa on noin 50 000 skitsofrenikkoa.

        https://madinfinland.org/psykoosilaakkeet/

        Psykoosilääkkeiden käyttö on ollut viime vuosina kasvussa. On arvioitu, että noin 200 000 suomalaista käyttää psykoosilääkkeitä, ja syntymäkohorttia 1997 seuranneen tutkimuksen perusteella psykoosilääkkeiden määrääminen on ulottunut Suomessa koskemaan laajamittaisesti myös lapsia. Itse asiassa niin sanotuista psykoosilääkkeistä on tullut yleislääkkeitä, joita määrätään monenlaiseen tarkoitukseen, kuten hankaliksi koettujen vanhusten ja lasten rauhoittamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jatkanut elämääni jo pitkän aikaa. Olen mm. suorittanut kaksi maisterin tutkintoa, ollut naimissa, eronnut ja vaihtanut alaa. Saan siltikin osallistua tähän viestiketjuun siinä missä sinäkin ihan mistä syystä tahansa, vaikka vaan siksi että on tylsää. En ole ikinä elämässäni hävennyt ns. psykoosiani enkä ole hävennyt telepaattisia kokemuksiani. Psykoosi jonka koin kymmenen vuotta sitten oli hyvin merkityksellinen, toimintakykyäni pitkällä aikavälillä parantava ja henkistä kasvuani tukeva kokemus. En ole tämänkään vuoksi ikinä elämässäni pitänyt kokemuksiani minkään lääketieteellisesti validin sairauden oireina ja en ymmärrä, miksi sellainen tautiluokka kuin skitsofrenia on olemassa. Se aiheuttaa lääkäreille lähinnä pahoja kognitiivisia vinoumia ja siihen liittyy historiallisen painolastinsa takia voimakas stigma, joka oikeasti pahentaa ihmisten mielenterveysongelmia. Sitä käytetään hedelmällisestä yhteistyöstä lääkeyhtiöiden kanssa aivovaurion saaneiden psykiatrien professorien, tutkijoiden ja psykiatrien urien edistämiseen ja taloudellisen sekä yhteiskunnallisen aseman pönkittämiseen ilman, että nämä ns. kroonisesti sairaat ihmiset olisivat hyötyneet yhtään toimintakyvyssä mitattuna vuosikymmenien aikana.

        On kornia katsoa varakkaita hyvässä asemassa olevia ihmisiä sönköttämässä julkisuudessa aivan saatanan jälkeenjäänyttä sontaa pseudotieteellisestä tautiluokasta, jolle ei ole löydetty ensimmäistäkään kliinisesti merkitsevää biomarkkeria mutta jota silti hoidetaan aivan, kuin se olisi jokin ihmeellinen vielä löydettävissä oleva yhtenäinen aineenvaihduntasairaus tai neurobiologinen poikkeama. Tutkijoiden suurin mielenkiinnon kohde meta-analyyseissa on esimerkiksi se, miten laskea plasebovastetta mm. otoksen kokoa, osallistujien taustamuuttujia ja ennakko-oletuksia manipuloimalla, koska lääkkeet itsessään eivät ole kovin lupaavia mitä hoitovasteeseen tulee -sen takia lääkekokeet epäonnistuvat liian usein. Siis lue uudestaan: lääkekehityksen suurin haaste on meta-analyysien mukaan se, että plasebovaste on liian suuri. Ei se, että lääkevaste on liian pieni. Ymmärrätkö sinä mitä nuo ihmiset tarkoittavat? He sanovat sinulle käytännössä päin naamaa, että sinä olet hyväksikäytettävä, heikkolahjainen hölmö, jolle voi markkinoida mitä tahansa sairauksia "lääkekehityksen" edistämiseksi ja sinä myhäilet tyytyväisenä, otat kaikki napit vastaan mitä sinulle tarvitaan ja omaksut tunnollisesti älyllisesti taantuneen mätisäkin roolisi. Tämän vuoksi et triggeröidy lainkaan, kun sinulta kysytään häpeätkö sinä pseudotieteellistä sairauttasi, koska olet heikkolahjainen hyväksikäytettävä hölmö, etkä höppänä siksi tajua, mitä he sanovat sinulle toistuvasti suoraan päin naamaa. Huomio, jonka lääkekehityksen uranuurtajat, valtamedian toimittajat ja psykiatrian professorit ovat huomanneet jo kauan aikaa sitten.

        Psykiatria onkin ala, jossa käytännössä ihan mitkä tahansa väitteet menevät läpi. Professori voi samassa lauseessa todeta, että neuroleptit aiheuttavat dopaminergisen järjestelmän häiriön (eli dopamiinihypoteesin mukaisesti lisäävät psykoosiriskiä) ja että neuroleptit korjaavat vielä mahdollisesti löydettävissä olevaa kehollista poikkeamaa, koska havaintoaineistoon pohjautuvassa tutkimuksessa ei olla muistettu vakioida mm. sairauden kestoa. Vain Helsingin Sanomien jälkeenjääneiden psykiatriauskovaisten toimittajien toimesta voidaan jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä kutsua lääkkeet varhain keskeyttäneiksi vain siksi, että kukaan ei ilmeisesti lue alkuperäislähteitä Tutkimusten lukeminen ei kuulu ilmeisesti tiedetoimittajien lempiharrastuksiin, vaikka niihin mielellään toki viitataan. Ja nämä samat jälkeenjääneet mutta hyväosaiset ihmiset ovat vastuussa stigmanpurkukampanjoista, jossa pseudotieteellisistä sairausluokituksista pyritään jalomielisesti poistamaan häpeästigma, jonka he itse siihen jatkuvasti diskursiivisesti liittävät. Kenellekään ei tule mieleen kysyä esimerkiksi minulta, että a)pidänkö itseäni millään tavalla sairaana b) onko minulle koskaan mieleenikään juolahtanut hävetä itseäni ja kokemusmaailmaani? Sairaudentunnon saavuttamisessahan keskeisessä roolissahan on häpeän tuottaminen, ihminen joka ei edes tajua hävetä kummallisia ideoitaan ja normien vastaista käytöstään, ei luonnollisesti tunne itseään kovin sairaaksi. Kun en älyä olla sairaudentuntoinen, minun pitäisi edes hävetä terveyttäni. Sitä mieltä ovat työterveyslääkärit ja muita sterotypioita välineenään käyttävät lääketieteen ja hoitotieteen asiantuntijat, jotka päättävät psykoedukoida kymmenen vuotta sitten viimeksi psykiatrisessa hoidossa olevaa ihmistä varautumaan seuraavaan psykoosiinsa.

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.html

        Traumatisoitunut taidat aika lailla olla, vaikket sen kummemmin sairas olisikaan.
        Toki täällä saa kirjoittaa kuka tahansa omia mielipiteitään, mutta teksteistäsi kuvastuu aika voimakas vihamielisyys.
        Syitä siihen, miksi sinulla edelleen vaikuttaa olevan paha olla, ei toki voi itsesi lisäksi tietää kukaan muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoosisairaus diagnoosi on kyllä pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Ehkä jos ei viettäisi niin paljon aikaa yksin, ja olisi täynnä pakkohoito ja lääkäri pelkoja, ja jos saisi yhteiskunnan hyväksynnän että diagnoosista huolimatta olisi "normaali", eikä kaikki läheiset ja ystävät näkisi minua sairaana. En oo koskaan jutellu läheisteni kanssa sairaudestani, olen joutunut suljetulle osastolle, mennyt sinne monta kertaa vapaa-ehtoisesti, hyvä uskoisena ja saanut diagnoosin, näistä asioista en oo puhunut kenenkään kanssa. En ole varma pitävätkö läheiseni ja facebook-ystäväni minua terveenä. Vai sairaana. Olisi kiva jos ihmiset pitäisivät terveenä, eivätkä tuomitsisi diagnoosin perusteella. En sitten tiiä miten nykymaailmassa tää homma menee, toinen voi väittää mun olevan vaan sairauden tunnoton. Mitäpä tollaiseen syytökseen voi sanoa, jos kokee olonsa terveeksi. Oon sit varmaan sairauden tunnoton.. Hovioikeus tuomitsi pakkolääkityksen ihmisoikeuksien vastaisena, näettekö maailmaa jossa pakkolääkityksestä luovuttaisiin? Olisi kiva ettei enää tarvitsisi pelätä.. Erään tanskalaisen lääkärin mukaan , peter götzschen mukaan 50% skitsofrenia diagnooseista on vääriä..se on aika hurja luku, harmillisesti ilmeisesti peter götzsche on kai lääkärien keskuudessa outolintu, ja erotettu joistain lääkäri yhteisöistä, onpa surullista, kerrankin kun joku lääkäri kiinnittää huomiota neuroleptien haittavaikutuksiin.. taitaa valtavirta psykiatria edelleenkin suosia neuroleptejä psykoosisairaiden hoidossa, vaikka se on ihmisoikeus rikkomus, jos niitä väkisin piikittää / pakottaa syömään tahdosta riippumattomassa hoidossa.. kemiallista pahoinpitelyähän se on niiden väkisin antaminen.. Jos omasta itsestä tuntuu että diagnoosi on väärä, niin ympäröivät ihmiset, läheiset, ystävät ja yhteiskunta kai loppupeleissä määrittelee sen olenko sairas vai en..

        Minulle on diagnosoitu jo muutama kymmenen vuotta sitten psykoosisairaus, mutta täytyy sanoa, että ainakaan omalla kohdallani se ei ole pahinta mitä voi sattua.

        Psykoosit on taakse jääneet, mutta diagnoosi kai pysyy hamaan kuolemaan asti.
        Elämää voi jatkaa diagnoosista huolimatta, vaikka se aina joissain yhteyksissä tulee esiin väistämättä, esim.terveystietojen suunnalta.

        Tilanne on ikävä siinä vaiheessa, jos asiasta ei pysty kenenkään kanssa puhumaan, omaisten, ystävien, tms.
        Minulla ainakin omaa olemista helpottaa, kun olen suht avoin, ihmiset ymmärtävät yllättävän paljon näistä mt-asioista, kun reilusti alkaa puhua.

        Varmaan minuakin joskus kauan sitten alkuaikoina hävetti, kun psykoosit ym. olivat olemassa yhtenään varjostamassa elämää, olin lääkittynä ja useasti laitoksissa.
        Jälkeenpäin en ole tuntenut häpeäväni taakse jäänyttä aikaa.
        Itse usein käytänkin stigma-sanan sijasta sanaa leima, koska se ei mielestäni kuvaa sitä häpeää niin voimakkaasti, kuin stigma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikuisen potilaan roolista voi kai yhteiskunnan, ystävien ja läheisten avulla päästä eroon. Ympäröivä todellisuus minut kai määrittää, ei oma todellisuuteni, jos oma todellisuus poikkeaa paljon ympäröivästä todellisuudesta, silloin kai diagnosoidaan mielisairaaksi. Asumme kuitenkin demokratiassa joten muut ihmiset määritelköön minut, minun omalla mielipiteelläni ei ole väliä. Vai onko? Ainakin mielipiteitään voi internetissä esittää, ja aiheuttaa keskustelua. Keskustelu samanhenkisten ihmisten kanssa on mieltä ylentävää, ja piristävää.

        Omalla mielipiteellä on aina väliä.
        Toki ympärillä olevat ihmiset pyrkivät määrittämään tai mieltämään omassa mielessään, minkälainen toinen on, mutta mitä sitten.

        Oma itse on se olemassa oleva todellisuus, jonka mukaan ihminen itse " määrittää " oman itsensä.
        Kehä ajatukseen, että kelpaanko muille, tulee useinkin siitä, kun ajattelee, ettei ole sellainen kuin muut haluavat. Vaan odottaako kukaan, että olisit juuri jonkin tietynlainen, se on vain oma ajatus ja epäilys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva jos saataisiin sukupolvi eettisiä lääkäreitä. Luin juuri netistä, että uudet ja nuoret lääkärit noudattaa aika pitkälle Käypä Hoito - suosituksia. Lukeeko Käypä Hoidon - suosituksissa että neuroleptien ei ole tarkoitus olla elinikäinen lääkitys kenellekkään? Se olisi minun Käypä Hoito - suositus. Huolestuttaa Käypä Hoito - suositukset, jos siellä suositellaan neurolepteistä elinikäistä lääkitystä. Tässä asiassa ei kyllä varmaan ole kuunneltu kokemuksia käyttäjiltä tarpeeksi, eipä neurolepteista paljon julkisuudessa puhuta. Kukaan ei halua paljastaa käyttäneensä neuroleptejä.. Enkä tiedä miten yleistä neuroleptien määrääminen Suomessa on. Kai niitä pääasiassa määrätään skitsofreenikoille, ja skitsoaffektiivisen häiriön diagnoosin saaneille. Onko skitsofreenikoilla huono maine yhteiskunnassa? Tietääkö yhteiskunta että skitsofreniasta voi parantua, tai voi olla että on vain saanut täysin väärän diagnoosin? Psykiatreilla on liikaa valtaa. Heitähän on vähemmistö kansan keskuudessa. Silti he saa antaa määräyksiä, ehkä kansa voisi yhdessä olla ihmisoikeuksien puolella. Ihmisoikeudet pitää toteutua kaikille Suomessa, näettekö tälläisen maailman? Vai olenko liian positiivinen.

        Nykyisin neuroleptejä kyllä kirjoitetaan melkein mihin vaan, masennukseen, ahdistukseen, unettomuuteen, psykoosisairauksien lisäksi.
        Kai se määrääminen on yleistä, koska niitä kovin yleisesti tunnutaan käytettävän.

        Ja et ole liian positiivinen, positiivisuus on hyvä asia, vaikkei se välttämättä tulosta tuotakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Traumatisoitunut taidat aika lailla olla, vaikket sen kummemmin sairas olisikaan.
        Toki täällä saa kirjoittaa kuka tahansa omia mielipiteitään, mutta teksteistäsi kuvastuu aika voimakas vihamielisyys.
        Syitä siihen, miksi sinulla edelleen vaikuttaa olevan paha olla, ei toki voi itsesi lisäksi tietää kukaan muu.

        Vihapuhe ei ole mielipide. Ihan sama vihataanko siinä ihonväriä, vai parkkipirkkoa. Eikä trauma ole vihapuheelle käypä "synninpäästö" Kaikki kiusaajat ja vankilakundit on traumatisoituneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoosisairaus diagnoosi on kyllä pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Ehkä jos ei viettäisi niin paljon aikaa yksin, ja olisi täynnä pakkohoito ja lääkäri pelkoja, ja jos saisi yhteiskunnan hyväksynnän että diagnoosista huolimatta olisi "normaali", eikä kaikki läheiset ja ystävät näkisi minua sairaana. En oo koskaan jutellu läheisteni kanssa sairaudestani, olen joutunut suljetulle osastolle, mennyt sinne monta kertaa vapaa-ehtoisesti, hyvä uskoisena ja saanut diagnoosin, näistä asioista en oo puhunut kenenkään kanssa. En ole varma pitävätkö läheiseni ja facebook-ystäväni minua terveenä. Vai sairaana. Olisi kiva jos ihmiset pitäisivät terveenä, eivätkä tuomitsisi diagnoosin perusteella. En sitten tiiä miten nykymaailmassa tää homma menee, toinen voi väittää mun olevan vaan sairauden tunnoton. Mitäpä tollaiseen syytökseen voi sanoa, jos kokee olonsa terveeksi. Oon sit varmaan sairauden tunnoton.. Hovioikeus tuomitsi pakkolääkityksen ihmisoikeuksien vastaisena, näettekö maailmaa jossa pakkolääkityksestä luovuttaisiin? Olisi kiva ettei enää tarvitsisi pelätä.. Erään tanskalaisen lääkärin mukaan , peter götzschen mukaan 50% skitsofrenia diagnooseista on vääriä..se on aika hurja luku, harmillisesti ilmeisesti peter götzsche on kai lääkärien keskuudessa outolintu, ja erotettu joistain lääkäri yhteisöistä, onpa surullista, kerrankin kun joku lääkäri kiinnittää huomiota neuroleptien haittavaikutuksiin.. taitaa valtavirta psykiatria edelleenkin suosia neuroleptejä psykoosisairaiden hoidossa, vaikka se on ihmisoikeus rikkomus, jos niitä väkisin piikittää / pakottaa syömään tahdosta riippumattomassa hoidossa.. kemiallista pahoinpitelyähän se on niiden väkisin antaminen.. Jos omasta itsestä tuntuu että diagnoosi on väärä, niin ympäröivät ihmiset, läheiset, ystävät ja yhteiskunta kai loppupeleissä määrittelee sen olenko sairas vai en..

        Todella ihmeellistä kun lääkäreitä haukutaan vaikka millaisilla nimillä yleisellä palstalla.
        Lääkäri koulutus on pitkä ja erikoistuminen lisää opiskelu aikaa , niin että kyllä he tietävät asioista mistä ovat lukeneet vuosikausia.

        Eräät juoksee lääkärissä yhtenään ja sitten kun lääkäri ei löydä mitään lääketieteellistä vikaa niin haukutaan hänet.
        Yksikin tuttu juoksi harva se viikko valittaen milloin mitäkin ja lopulta lääkäri määräsi psykeen lääkkeitä ,siitäkös tämä hermostui, kun ei käsittänyt että niitä kirjoitetaan myös muihinkin sairauksiin .

        Joten tehköön lääkärit työtään rauhassa , ja potilaiden olisi hyvä kuunnella myös miksi hänelle kirjoitetaan lääkkeitä , jos ei halua tulla terveeksi niin jättäköön ottamatta lääkkeet niin saa taas seuraavalla viikolla mennä lääkäriin valittamaan . Muuten maanantai on tietty päivä kun lääkärissä on tungosta ,siihenkin on omat syynsä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenteista, joo, näkee, ettei näillä ihmisillä ole kokemusta kyseisistä sairauksista, ei omakohtaista tai kenenkään omaisen tai läheisen.
        Ja tuollaisten takia juurikin monet häpeävät sairauttaan.

        Mitä enemmän tuntee erilaisia ihmisiä, esim. erilailla sairaita ihmisiä, sitä laajemmaksi oma käsitys- ja ymmärryskyky, sekä asenteet muuttuvat.
        Oikeastaan on rikkaus itselle, että ymmärtää myös erilaisuuksia.

        Itselläni on vuosia sitten todettu psykoosisairaus, joka ei ole enää vuosiin millään tavoin oireillut eikä haitannut elämää.
        Olen huomannut, mitä avoimempi on ihmisten kanssa, sen paremmin tulee hyväksytyksi. Ei tarvitse häpeillä. Ja kun itse omat asiansa ja ongelmansa hyväksyy, pärjää jo aika hyvin.

        Sairaus kun sairaus, ei esim hävetä,yhtään jos joku katkaisee jalkansa suksi mäessä , sekin on sairaus kun jalka on poikki, ei kukaan; häpeä.syöpää,eikä aivokasvainta tai diabetestä,jne, siis miksi pitäisi hävetä jos mieli masentuu aina joskus , se on sairautta eikä mitään esitystä
        Sillä sekin on sairaus muiden sairauteen mukana .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varokaa uskontoja mitä tulee Intiasta arabiasta jehovia niillä on sääntöjä ettei saa katsoa peiliin siellä näkyy demoni tai sielu menee kameraan ei saa ottaa kuvaa tai rahaa pitää halveksia heittää vessanpyttyyn ja antaa heille.Tv ei saa katsoa he ottaa sen itselleen tai huumehörhöt varastaa niitä.lestoilla on ettei saa katsoa tv ei kuunnella musiikkia ei koruja. Älkää kuunnelko niitä.

        Silloin kun uskonnot vahingoittavat lasta niin se on tuomittavaa, ei ketään saa kasvattaa uskon poikakissa tai tyttäreksi vaan ainoastaan lapseksi joka tuntee olonsa turvalliseksi. Itse kukin voinsitten aikuisena päättää mihin häuskoo itseensä tai tuekeppiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jatkanut elämääni jo pitkän aikaa. Olen mm. suorittanut kaksi maisterin tutkintoa, ollut naimissa, eronnut ja vaihtanut alaa. Saan siltikin osallistua tähän viestiketjuun siinä missä sinäkin ihan mistä syystä tahansa, vaikka vaan siksi että on tylsää. En ole ikinä elämässäni hävennyt ns. psykoosiani enkä ole hävennyt telepaattisia kokemuksiani. Psykoosi jonka koin kymmenen vuotta sitten oli hyvin merkityksellinen, toimintakykyäni pitkällä aikavälillä parantava ja henkistä kasvuani tukeva kokemus. En ole tämänkään vuoksi ikinä elämässäni pitänyt kokemuksiani minkään lääketieteellisesti validin sairauden oireina ja en ymmärrä, miksi sellainen tautiluokka kuin skitsofrenia on olemassa. Se aiheuttaa lääkäreille lähinnä pahoja kognitiivisia vinoumia ja siihen liittyy historiallisen painolastinsa takia voimakas stigma, joka oikeasti pahentaa ihmisten mielenterveysongelmia. Sitä käytetään hedelmällisestä yhteistyöstä lääkeyhtiöiden kanssa aivovaurion saaneiden psykiatrien professorien, tutkijoiden ja psykiatrien urien edistämiseen ja taloudellisen sekä yhteiskunnallisen aseman pönkittämiseen ilman, että nämä ns. kroonisesti sairaat ihmiset olisivat hyötyneet yhtään toimintakyvyssä mitattuna vuosikymmenien aikana.

        On kornia katsoa varakkaita hyvässä asemassa olevia ihmisiä sönköttämässä julkisuudessa aivan saatanan jälkeenjäänyttä sontaa pseudotieteellisestä tautiluokasta, jolle ei ole löydetty ensimmäistäkään kliinisesti merkitsevää biomarkkeria mutta jota silti hoidetaan aivan, kuin se olisi jokin ihmeellinen vielä löydettävissä oleva yhtenäinen aineenvaihduntasairaus tai neurobiologinen poikkeama. Tutkijoiden suurin mielenkiinnon kohde meta-analyyseissa on esimerkiksi se, miten laskea plasebovastetta mm. otoksen kokoa, osallistujien taustamuuttujia ja ennakko-oletuksia manipuloimalla, koska lääkkeet itsessään eivät ole kovin lupaavia mitä hoitovasteeseen tulee -sen takia lääkekokeet epäonnistuvat liian usein. Siis lue uudestaan: lääkekehityksen suurin haaste on meta-analyysien mukaan se, että plasebovaste on liian suuri. Ei se, että lääkevaste on liian pieni. Ymmärrätkö sinä mitä nuo ihmiset tarkoittavat? He sanovat sinulle käytännössä päin naamaa, että sinä olet hyväksikäytettävä, heikkolahjainen hölmö, jolle voi markkinoida mitä tahansa sairauksia "lääkekehityksen" edistämiseksi ja sinä myhäilet tyytyväisenä, otat kaikki napit vastaan mitä sinulle tarvitaan ja omaksut tunnollisesti älyllisesti taantuneen mätisäkin roolisi. Tämän vuoksi et triggeröidy lainkaan, kun sinulta kysytään häpeätkö sinä pseudotieteellistä sairauttasi, koska olet heikkolahjainen hyväksikäytettävä hölmö, etkä höppänä siksi tajua, mitä he sanovat sinulle toistuvasti suoraan päin naamaa. Huomio, jonka lääkekehityksen uranuurtajat, valtamedian toimittajat ja psykiatrian professorit ovat huomanneet jo kauan aikaa sitten.

        Psykiatria onkin ala, jossa käytännössä ihan mitkä tahansa väitteet menevät läpi. Professori voi samassa lauseessa todeta, että neuroleptit aiheuttavat dopaminergisen järjestelmän häiriön (eli dopamiinihypoteesin mukaisesti lisäävät psykoosiriskiä) ja että neuroleptit korjaavat vielä mahdollisesti löydettävissä olevaa kehollista poikkeamaa, koska havaintoaineistoon pohjautuvassa tutkimuksessa ei olla muistettu vakioida mm. sairauden kestoa. Vain Helsingin Sanomien jälkeenjääneiden psykiatriauskovaisten toimittajien toimesta voidaan jatkuvasti relapseja saaneita neuroleptien pitkäaikaiskäyttäjiä kutsua lääkkeet varhain keskeyttäneiksi vain siksi, että kukaan ei ilmeisesti lue alkuperäislähteitä Tutkimusten lukeminen ei kuulu ilmeisesti tiedetoimittajien lempiharrastuksiin, vaikka niihin mielellään toki viitataan. Ja nämä samat jälkeenjääneet mutta hyväosaiset ihmiset ovat vastuussa stigmanpurkukampanjoista, jossa pseudotieteellisistä sairausluokituksista pyritään jalomielisesti poistamaan häpeästigma, jonka he itse siihen jatkuvasti diskursiivisesti liittävät. Kenellekään ei tule mieleen kysyä esimerkiksi minulta, että a)pidänkö itseäni millään tavalla sairaana b) onko minulle koskaan mieleenikään juolahtanut hävetä itseäni ja kokemusmaailmaani? Sairaudentunnon saavuttamisessahan keskeisessä roolissahan on häpeän tuottaminen, ihminen joka ei edes tajua hävetä kummallisia ideoitaan ja normien vastaista käytöstään, ei luonnollisesti tunne itseään kovin sairaaksi. Kun en älyä olla sairaudentuntoinen, minun pitäisi edes hävetä terveyttäni. Sitä mieltä ovat työterveyslääkärit ja muita sterotypioita välineenään käyttävät lääketieteen ja hoitotieteen asiantuntijat, jotka päättävät psykoedukoida kymmenen vuotta sitten viimeksi psykiatrisessa hoidossa olevaa ihmistä varautumaan seuraavaan psykoosiinsa.

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000008203196.html

        Hyvin sanottu siellä takana. Hoitaja myy psykoosiodotuksia, ja näkee psykoosin jo tulleen - asiakkaan pitäisi vain lausua jotakin vähän moi mitä kuuluu mitä teit eilen litanian ulkopuolelta ja päästä psych wardille suljetulle

        How sad!

        Yhteiskunta on samaa tasoa sh-huoneen ulkopuolellakin. Lapsesta asti toisensa tunteneet jotenkin uskaltavat Suomessa jutella kunnolla. Muut arkailevat ja ovat puhelin kädessä. Poliisi. Haluan ilmoittaa herrasta Seppo Selkärangaton. Mr. Selkärangaton kiemurtelee edessäni. Se ei taivu myyntiin. Onko Gestapon numeroa jos te ette saa mitään aikaan? Putiniakaan ei inspaa. Lukashenka on varattu.
        Xi Jinpingiä aina kiinnostaa!
        Myy mietelause päivässä Palle Runqvistin olemuksella. Se on hieman häröä kuulemma, näin uskotaan, olemuksen mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu siellä takana. Hoitaja myy psykoosiodotuksia, ja näkee psykoosin jo tulleen - asiakkaan pitäisi vain lausua jotakin vähän moi mitä kuuluu mitä teit eilen litanian ulkopuolelta ja päästä psych wardille suljetulle

        How sad!

        Yhteiskunta on samaa tasoa sh-huoneen ulkopuolellakin. Lapsesta asti toisensa tunteneet jotenkin uskaltavat Suomessa jutella kunnolla. Muut arkailevat ja ovat puhelin kädessä. Poliisi. Haluan ilmoittaa herrasta Seppo Selkärangaton. Mr. Selkärangaton kiemurtelee edessäni. Se ei taivu myyntiin. Onko Gestapon numeroa jos te ette saa mitään aikaan? Putiniakaan ei inspaa. Lukashenka on varattu.
        Xi Jinpingiä aina kiinnostaa!
        Myy mietelause päivässä Palle Runqvistin olemuksella. Se on hieman häröä kuulemma, näin uskotaan, olemuksen mukaan

        Se että sinä et pysty kommunikoimaan toisen ihmisen kanssa puhelimella, ei tarkoita sitä etteikö suurin osa yhteiskuntaa pystyisi niin tekemään. Huono argumentti.


      • Anonyymi

        * stigmat a *
        * SHUT UP*




        !



































        LEO RYAN. (= YRJÖ ELI OKSENNUS).


    • Anonyymi

      Olipas kysymys. Tottakai on. Kuka haluaa eläkkeelle yhteiskunnan elätettäväksi, varmuudella köyhäksi, vailla toivoa tulevaisuudesta. Näpertelemään päivätoimintaan kuolaavana zombina.

      • Anonyymi

        Yhteiskunnan elätettäviä kaikki täällä on vai maksoitko lapsilisät itse koulut neuvolat hammashoidon koulutuksen kouluruuan ????? Jokainen lapsi saa ilmaisen rokotuksen hoidon lapsilisät elatusmaksut kaikki elää jonkun tuen avulla. Älä enää herjaa ketään. Kyllä sinunkin hoidetaan kun pääset vanhusten kusi karkaa vaihdevuodet vaippaikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskunnan elätettäviä kaikki täällä on vai maksoitko lapsilisät itse koulut neuvolat hammashoidon koulutuksen kouluruuan ????? Jokainen lapsi saa ilmaisen rokotuksen hoidon lapsilisät elatusmaksut kaikki elää jonkun tuen avulla. Älä enää herjaa ketään. Kyllä sinunkin hoidetaan kun pääset vanhusten kusi karkaa vaihdevuodet vaippaikään.

        Puhuin omasta kokemuksesta.. mutta olipa tyhjänpäiväinen kommentti kun elät maailmassa jossa elämme. Peace and love sullekki


    • Anonyymi

      Minä ainakaan en häpeä skitsofreniadiagnoosiani, vaikka itse sairauden kyseenalaistan osittain. Minulla on kyllä ollut pelottavia asioita pääni sisällä, joista pöhköyksissäni, avoimuuskohtauksessa, kerroin lääkärille, kun olin niin kyllästynyt ja väsynyt ja työkyvyttömyyseläkkeen toivossa. Kumminkin aina olen epäillyt myös näitä harhojani, ettei ne ole itsellenikään menneet täydestä läpi vaan jotenkin olen erottanut, että "nyt pelottaa ja arveluttaa, mutta arveluttaa myös, että onkohan tämä mielikuvitukseni tuotetta kuitenkin?", joten en ole varma, onko diagnostiset kriteerit koskaan oikeasti täyttyneet. En kuule ääniä, en ole ollut osastolla, en ole yrittänyt itsemurhaa... Nää mun mielestä tyypilliset skitsofreniajutut.

      Enemmän kuin sairauteni, ehkä kuitenkin kyseenalaistan hoitokäytännöt, eli että kaikkien pitäisi automaattisesti syödä lääkkeitä. En pysty syömään edes e-pillereitä, kokeiltu on. Jos olen ollut oireideni alusta diagnoosin saamiseen 20 vuotta ilman lääkkeitä niine oireineni, niin miten ne lääkkeet muka ois kovin välttämättömiä? Diagnosoinnin aikaan ei tapahtunut mitään merkittävää eikä akuuttia, ei psykoosia. Satuin vain kertomaan sielunelämästäni sopivalle lääkärille, kun tämä kysyi. Myönnän kyllä, ettei mulla mitenkään menestyksekkäästi ole mennyt, mutta ottakaan huomioon, että aspergerinsyndroomaisistakin aniharva on työelämässä. En usko, että lääkitys muuttais mua työkykyiseksi yhtäkkiä. Ja vaikka muuttais, niin mistä saisin työtä muka, kun niin vähän olen ollut koskaan missään töissä ja olen jo lähemmäs nelikymppinen?

      Varmaankaan siksi en häpeä, kun en yleensäkään älyä hävetä samoja asioita, kuin enemmistö. Esimerkiksi alkoholismiani en älynnyt hävetä, vaan kun huomasin sen, hakeuduin a-klinikalle, että auttakaa. Sain eri paikoissa huonoa kohtelua ihmisiltä, joilta pyysin apua. Vuosia myöhemmin luin lehdestä, että naisen alkoholismi on hyvin hävettävä asia. En ollut sellaista osannut ajatella, vaan että "on sairaus - hoidetaan". Siitä varmaan johtui se kohtelu sitten, kun olikin sairauden lisäksi pillu sitten... Hävettävää.

      Myöskin monella ystävälläni on skitsofrenia. Olen heihin (skitsofreniadiagnoosin omaaviin ystäviin) tutustunut ihan muualla, kuin missään mielenterveyshommiin liittyvässä ja -yhtä lukuunottamatta- aiemmin kuin he tai itse sain diagnoosin. Nämä ystävät on fiksuja, herkkiä, taiteellisia ihmisiä, joilla on ollut elämässään traumaattisia asioita (rankkaa koulukiusaamista, hengellistä väkivaltaa, perhe- ja parisuhdeväkivaltaa). Osa on ryhtynyt lääkitykselle ja ovat tyytyväisiä. Siinä olkoot, ei haittaa minua. Heillä ehkä vähän rakempi se sairaus myös. En tosiaankaan halua ystävieni yrittävän itsemurhaa joidenkin ahdistavien äänten ja ajatusten takia. Kaikista ei huomaa sitä lääkityksellä olemista. Suurin osa vaan lihonut/turvonnut vähän. Yksi syönyt yli 20v. lääkkeitä ja joskus tuntuu, että sillä on nuppi vähän pehmennyt nuoruusvuosista, mutta se on toisaalta käyttäny myös alkoholia koko sen ajan. On se silti tosi älykäs ja hyvää juttuseuraa ja osaa esim. shakkia hyvin. Ehkä se liika äly oli osasyynäkin sairastumiseen, että on rankkaa täällä tampioiden keskellä tallustaa...

      Minusta tuntuu, että perhettäni se sairauteni voi enempi hävettää. Ainakin äiti alkoi kyynelehtiä, kun kerroin diagnoosista. Isä oli ihmeissään ja pyysi selittämään. Sitten kertoi jotain, että yksi sedistä oli pitänyt aikoinaan laittaa lääkitykselle "Sillä ihan silmät seiso päässä. Ihme, että miten siltä ei ajokorttia otettu pois! Sehän oli ihan pihalla" ja sitten "vankilaan se ois pitänyt laittaa!". En kehdannut kysellä, mitä setä oli sitten aikoinaan kymmeniä vuosia sitten touhuillut, että oli pitänyt lääkitykselle laittaa. Kertokoon itse joskus, jos haluaa.

      Siinä Hulluus Kylässä-dokumentissakin, joka kertoo Kellokosken mielisairaalasta sanotaan, että entisaikojen mielisairaanhoidon tarkoitus oli vähentää omaisten häpeää. Ei siis helpottaa potilaan oloa. Omaisten häpeä.

      -Mielenterveyskuntoilija

      • Anonyymi

        YLE areenassa on ihana leffa siunattu hulluus .


      • Anonyymi

        Pahimpia on tietysti väkivalta noituus mutta eri uskonnot niiden vaikutus ero tilanteissa kaikki hyväksikäyttö oleskelupa huijaukset anna rahasi meille miehet ja naiset. Huijarit siis naisten rahoja vie.Huumejengit. Pankkitunnuksia ei auta pitää mukana eikä muistaa kun joku kysyy.Masennus taas on shokkitila jostain se vaan iskee joku saa apua estrogeenista valohoidosta mutta eihän se muuta sitä tilannetta.Yhdeltä naiselta bussikuski ulkomaan ryösti pankkikortin tunnukset ja tyhjensi tilin mikä pieni shokki mutta kuukauden vuokra ruoka sähkö raha millä elää kuukauden. Ei kukaan ymmärrä ketään täällä rosvojen luolassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        YLE areenassa on ihana leffa siunattu hulluus .

        Paras leffa . Oikea ihmisten luonteen kuvaus.


    • Anonyymi

      Itseä ei tarvitse hävetä. Tekoja voi hävetä, jos ovat oikeasti väärin toisia koohtaan, koska häpeähän on sosiaalista.
      Ihmisten suhtautuminen vaihtelee kaikessa.
      Ensisijaisesti ongelmissa tarvittaisiin muuta kuin lääketieteellistä apua ja mahdollisimman varhain. Mutta lääketiede on kultakaivos.
      Jotkut kirjoittavat hyötyneensä lääketieteellisestä avuista ja toiset kirjoittavat joutuneensa elinikäiseen kierteeseen.

      • Anonyymi

        YLE areenassa rankka leffa todella nimeltä monster . Naisesta josta tuli vahingossa murhaaja. Rankkaa elämää hyväksi käytöstä syrjinnästä. Usein käy niin että miehiä ymmärretään naisia syytetään. Näyttelijä palkittiin siitä osasta. Älkää hävetkö hävetköön huijarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        YLE areenassa rankka leffa todella nimeltä monster . Naisesta josta tuli vahingossa murhaaja. Rankkaa elämää hyväksi käytöstä syrjinnästä. Usein käy niin että miehiä ymmärretään naisia syytetään. Näyttelijä palkittiin siitä osasta. Älkää hävetkö hävetköön huijarit.

        Todellakin vain elokuvaa.
        Kenestäkään ei tule murhaajaa vahingossa.


    • Anonyymi

      Tunnetaan montaa diagnoosia mikä on väärä usein väärin ymmärryksiä tai asiakas ei osaa puolustautua tai kertoa mitä on tapahtunut että demonit shokki on tullut tai mikä uskonto. Woodoo poppamiehen blitunut joku hypnoosi Mentalisti tai reikihoitaja. Joga.

    • Anonyymi

      Pahuutta on monenlaista noituutta ilkeyttä myös huumeita huijausta. Ilkeys on koulukiusaamista tai työpaikka kiusaamista.Moni masentuu eikä jaksa sitten. Yleensä meediot budhajoga vaikuttaa muistiin siinä on okkulttinen henki se nauruherätys henki myös huumeet psyyke lääkkeet aiheuttaa sekavuutta hormoneja ruoka vaikeuksia ja tasapaino häiriöitä. Vaihdevuosissa niitä tulee kaikille.Intiassa gurut leijuu ilmassa sen hengen voimasta tai Afrikassa poppamiehet tai joissain uskonnoissa pyörii meditoi hurmoksiin. Päävammat vaikuttaa. Veren sokeri pitää mitata.Kofeiini vaikuttaa. YouTube astanta joga kundalin sitten on myös sangria uskonnot että noidutaan. Meillä Suomessa on ihan noitia on guruja on woodoomusiikki festareita. Woodoo nukke on kirous jos tuntuu että pistelee iholla.Virolaiset ryöstää ihmisiä kodeissa piikittää huumeisiin varastaa rahat tavarat vaatteet. Uskontolahkot varastaa huumeita pistää extaasi pilleri suuhun ja naurat vaan kun joku vie autosi pankkikortit tunnukset.Sitten on uskontoja joissa uhrataan elukoita tehdään taikoja. Nämä vaikuttaa lähiöissä ihmisiin järkeen ja liikkumiseen.Meillä lähiössä vastettiin lakanoita vaatteita astioita venäläiset toiset vei huonekaluja virolaiset.Mene sitten psykiatrille kertomaan että voimat on loppu taju mennyt veressä huumeita vaikka ei käytä pää sekaisin.Ihmeellistä että kaikilla rosvoilla on ulkomaalainen nimi ja usein joku uskonto ketkä varastaa TV stereot.Meillä helluntai uskovat naiset varasti koiran.Sitten menee itkemään näitä psykiatrille saa tuhat diagnoosia. Mutta ne varkaat ei saa.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti tapahtuu usein väärin ymmärryksiä. Lääkäreillä on kaaviot mistä he katsoo ja 20 min vastaanotto aika jonka potilaat useimmin itkee. Koska tunteet nousee pintaan. Siinä sitten on diagnoosi tai lähetä terapeutille jolla valmiit koulukaaviot miten tehdään.Rankkaa se on aikuiselle miehelle joka ajaa autoa päivittäin joutua johonkin kelan viihdytys kurssille ajamaan microautoa kuulkaa🎃🎃🎃🎃🎃🎃. Tälläistä on Suomen terveydenhoito.Alistaa alistettuja lisää.No meillä töissä pomo sai raivokohtauksia kerran kuussa nainen kun oli.Huusi kaikille syyttä.Ihan mahdoton käytös olikin.Teki itse kaikkea mistä muita syytti joi myös kaljaa.

    • Anonyymi

      Miulla oli työkaveri joka syyllistyi muita hellari uskonto. Tiettekö älä sano väärää todistusta opin.Hän oli vuosi selän takana ja edessä syytellyt ihan kurjasti. Monia vääriä syytöksiä osa selvisi vasta kun kävi päälle syyttämään avoimesti ettei ole miulla ajokorttia ....eli hän on siis päättänyt päässään ettei ole. Miten tämäkin nyt sitten tuli esiin näin mutta hän putosi tuolilta kun näytin ajokortin mikä ollut 30 vuotta. Oikeasti putosi oli tosi järkyttynyt itsekin ja hoki ettei tiennyt. Mitähän tämä kiusaaminen on tuonut hänelle vuosien aikana tai miulle selän takana työssä ???? Toinen oli tapaus joka väitti ettei ole koulutusta vaikka on oikein laillinen koulutus niin tämä on julmaa kiusaamista kuulkaa työpaikoilla.

    • Anonyymi

      Mutta kun verenpaineen nousee kofeiinilla ja sokeri niin olet taatusti täysin sekaisin. Vaihdevuosissa otsa vuotaa vettä vaikka olet jääkylmä. Läähätät vaikka et tee mitään. Ottakaa huomioon nämä ruumiilliset asiat myös. Kilpirauhaset ja hormonit.

    • Anonyymi

      ...ja olen lähemmäs nelikymppinen...
      Laskuopissa sinulla ap riittää vielä opiskeltavaa. Kas kun olit jälkivuosina kansanedustaja ehdokas, ilmoitit syntyneesi Lumivaarassa Laatokan rannalla.

      Tulit vanhempiesi mukana mannersuomeen sodan alta. Oli 1940 lukua kun jatkosota alkoi.
      Anonyymiys ei tarkoita arvon lehtori, että kirjoitellaan päivät pitkät totuudenvastaisia asioita.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko perhe sitä mieltä että perheenjäsen on sairas?

    • Anonyymi

      Sama täällä, meillä on suvussa myös sairautta. Mutta se miksi ylipäätään olen tässä viestiketjussa on, että kauhistuin uutisesta, jossa nuori putosi kultajuhlassa pää edellä maahan korkealta. Halusin selvittää, kuinka yleisiä nämä kiipeilyt korkeisiin paikkoihin-ja siitä aiheutuneisiin päävammoihin- ovat. Että jos siltä kannalta katsoo, monet voivat olla vaarassa tällaiselle kohtalolle. Ei kannata ylpeillä terveydestään, kun aina voi tapahtua mitä vain.

    • Anonyymi

      Sairauteen kuuluu epäluulot. On todella surullista, kun oma rakas ei enää ole samanlainen kuin ennen, esim. persoonallisuudesta puuttuu omat jutut mitä ennen tykkäsi tehdä. Tosin PTSD on samantyyppinen, trauma, jossa lamaantuminen ja hermoilu kuuluvat epäluulojen ohella elämään. Aikamoista kestämistä se vaatii, jos vielä itselläkin on jo jokin sairaus, josta haluaisi parantua.

    • Anonyymi

      Kannattaa hyöätä junan alle.

      Se on kivaa.

    • Anonyymi

      Voisiko olla, että sinullakaan ei ole mitään skitsofreniaa vaan sinut lääkittiin sairaaksi ja vedät mömmöjä ihan turhaan?

    • Anonyymi

      Ei ole skitsofreniaa - jos näet näkyjä Mona Lisa-maalauksesta.
      Ei ole skitsofreniaa - jos näet näkyjä Formula 1-kisoista, kun Mika H. ohittaa Rafael Schumacherin.
      Ei ole skitsofreniaa - jos näet kun Matti Mattson voittaa kultaa jossakin lajissa. Hoitaja todennäköisesti ei tiedä lajia, jossa Matti skapaa.

      On skitsofreniaa, jos toteat että Jumala asuu psykoosihoitorakennuksessa. Ne laput eivät ole yleisiä. Ne ovat rakennuskohtaisia. Nimimerkillä hoitaja menee työpäivän jälkeen kirkkoon veisaamaan hoiturikuoroon Hoosiannaa yhdessä muiden hoitajien kanssa. Kirkkorakennuksessa saa leikkiä Jumala-fania, ei hoitajien läsnä. Onpa tämä tyhjähköjen kehojen elämä rajoitteista.

      Hoitajat eivät kerro millä pelimerkeillä pelaavat. Tiedä vaikka kaikilla niillä olisi pian kuppa, tässä psykiatria-valetyössään. Oikea työnimike "kunnon kiusaaja". Turha sitä kaunistella.

    • Anonyymi

      Ei ole häpeä. Ihan normaali asia on. En häpeä sairauttani.

    • Anonyymi

      Vankilan väkivaltarikollisista suurella osalla on skitsoftenia, että se ei ole hyvä leima, vaikka skitsofreenikko onkin yleensä tervejärkinen ja mieleltään terve. Ei se tee ketään hulluksi, jos näkee tai/ja kuulee ääniä, sikäli niiden kanssa tulee toimeen. Siksi uskoisin, että skitsofreenikko kiistää olevansa sairas; eihän hän voi kiistää näkemiään ja kuulemiaan ellei sitten ole vielä selvittänyt itselleen, että ne ovat harhoja; monihan uskoo, että äänet voi tulla mistä vain, esim. vaikka naapuri kiusaa.

      • Anonyymi

        Olet erehtynyt. Ei vankilassa olevilla ole skitsofreniaa sen enempää. Sen sijaan psykopaatit joutuvat usein vankilaan.

        Eihän skitsifreenikkokaan koko ajan ääniä kuule. Yleensä kuullaan vain psykoosissa eikä skitsot ole koko ajan psykoosissa, vaan elelevät kuten muutkin ilman mitään harhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet erehtynyt. Ei vankilassa olevilla ole skitsofreniaa sen enempää. Sen sijaan psykopaatit joutuvat usein vankilaan.

        Eihän skitsifreenikkokaan koko ajan ääniä kuule. Yleensä kuullaan vain psykoosissa eikä skitsot ole koko ajan psykoosissa, vaan elelevät kuten muutkin ilman mitään harhoja.

        Olen itse skitso siis enkä häpeä sairauttani. Otan tarvittaessa avun vastaan hoidon muodossa jne.


    • Anonyymi

      Kerro miksi sairautta pitäisi hävetä.

    • Anonyymi

      Ei se häpeä ole kulttuurissa jossa uskotaan yleisesti mm. että käärme puhui ja että jumala olisi omnipotenttiudestaan huolimatta suunnitellut oman ristiinaulitsemisensa. Juutalaiskristilliset kulttuurit perustuvat skitsofreenisille tarinoille missä pelätään tarinoita olemattomista henkiolennoista.

      Ei ihme että vintti pimenee monelta kun pitää kasvaa ja elää ilmapiirissä missä uskonnollisesta fiktiosta tehdään kuolemanvakava ja pelottava asia.

      • Anonyymi

        Arvostan tapaasi jolla ajattelet. =)


    • Anonyymi

      Meidänkin sakissa on monenlaista sairautta ja vammaisuutta. Ainakin jeesus sanoo juotte kelvottomasti tämän maljan siksi joukossanne on paljon sairaita ja moni on nukkunut pois. En yhtään tiedä mitä voisi tehdä toisin ja kuinka taitavasti malja pitäisi juoda. Jeesus itse on ollut taivaan iloissa perituhattavuotta ja omistaa kaiken. Hyvän palkan sai vaivoistaan. Tyttöset laulaa ylistystä yötä päivää ympäri vuoden. Tympäisee nämä uskonasiat joskus.

    • Anonyymi

      Tuossa edellä tuo kirjoitus. Sanottiin hengellisissä kirjoituksissa jeesuksen vihaavan ns. Muotomenoja. Mutta ihmisten tarvitsevan niitä. Ei ollut ongelma mennä mielisairaalaan hakemaan apua. Olen lähes varma että suomalaiset on tämä hullu kansa jota herra sanoo omakseen raamatussa. Katsokaa jarmo.org sivu sitten kun ehditte toistenne haukkumiselta.

    • Anonyymi

      Ei kai se ole häpeä siinä kun muutkaan sairaudet , ja joka suvusta myös aina joku joka on ollut herkempi mitä muut, joten ihan tavallisia ihmisiä joiden ei tartte hävetä sairauttaan

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe