Irtisanoutuminen, karenssi ja liitonrahat

Anonyymi

Ajattelin irtisanoutua pian, saan siitä 3kk karenssin (onko se noin vielä?) . Kannattaako minun ilmoittautua työnhakijaksi heti kun irtisanomisaika (1kk) on mennyt vai irtisanomisajan alkaessa? Entäs jos on tarkoitus alkaa samaan liitonrahoja viime hetkellä, onko se sitten 26-28 viikkoa työttömäksi ilmoittautumisesta? Voinko "kärsiä" karenssin ja päättää sitten työnhakuni, miten se vaikuttaa liitonrahojen alkamiseen...

Kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä ja miksi kukaan tekisi noin, no syynä on se että rahasta tuo ei ole kiinni, voin olla vaikka seuraavat 5v oloneuvoksena. Mutta rahat siis loppuu joksus joten liitonrahat pitää käyttää tietty jne.

18

1544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työttömäksi on ilmoittauduttava heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Ja sitten 3kk karenssi alkaa. Kannattaa kuitenkin heti työttömyyden alussa hakea sitä liiton päivärahaa, sieltä tulee päätös, että voit hakea vasta sen 3kk jälkeen päivärahoja. Niitä on haettava sitten yleensä 1kk taakseppäin, mutta jos ei oo rahasta kii, niin max 3kk taaksepäin. Ja työnhaun on oltava voimassa koko ajan, sitä ei kannata keskeyttää ite ....karenssin ajallakin olet siis työnhakijana.

      • Anonyymi

        Saako uuden karenssin jos keskeyttää työnhaun vaikkapa kuukaudeksi ilmna syytä? Jos saa niin miten pitkä se on? Nopeuttaako liitonrahojen saantia juurikin tuo hakemuksen teko liittoon heti kun työttömyys alkaa?


    • Anonyymi

      Karenssi ei ole enää nykyään 3 kk vaan lyhyempi

    • Anonyymi

      On se 3kk jos itse irtisanout vakka olis b todistus

    • Anonyymi

      Pikku se 3 kk menee mutta rahaan tulee sitten vasta 4 kk jälkeen kun se neljäs kuukausi pitää olla sisällä

      Kelasta han vois yrittää saada rahaa kun käyttää tilin tyhjäksi huoran maksuun ja maksuihin.


      Asiantuntija

    • Anonyymi

      Tahallisesta karenssista tulee 12 viikon työssäolo ehto. Eli rahaa ei tipu ennen kun olet ollut kuntouttavassa 12 viikkoa. Toimeentulotuelle joudut.

      • Anonyymi

        Joka on saman verran tai jopa enemmän mitä työkkärin korvaus


    • Anonyymi

      Hakekaa ystävät toimeentulotukea jos rikolliset poistaa työttömyysetuudet

    • Anonyymi

      Se on nykyään 45 päivän karenssi. Karenssi kuluu vaikka työnhaku ei ole voimassa! Eli jos lopetat työt tänään ja ilmoittaudut työkkäriin vasta 46 päivän jälkeen niin siitä alkaa heti työttömyyskorvaukset. Se karenssi on määräaikainen joka alkaa työstä irtisanoutumisen seuraavana päivänä oli työkkärin kirjoilla tai ei. Se on työttömyysturvalaissa että karenssi kuluu vaikka työnhaku ei ole voimassa!

      • Anonyymi

        2 a luku (8.6.2012/288)
        Työvoimapoliittisesti moitittava menettely

        1 § (30.12.2021/1380)
        Työstä eroaminen ja erottaminen

        Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 a luku (8.6.2012/288)
        Työvoimapoliittisesti moitittava menettely

        1 § (30.12.2021/1380)
        Työstä eroaminen ja erottaminen

        Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen.

        Eikös aloittaja ollut riitauttanut asian?

        Eli silloin hänelle ei pitäisi tulla edes tuota 45 päivän karenssia.

        Yllä oleva laki jatkuu.

        2 a luku (8.6.2012/288)
        Työvoimapoliittisesti moitittava menettely

        1 § (30.12.2021/1380)
        Työstä eroaminen ja erottaminen

        Jos työntekijä, jonka työsopimus on irtisanottu työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä tai merityösopimuslain 8 luvun 2 §:ssä tarkoitetulla perusteella taikka jonka työsopimus on purettu työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 1 momentin tai merityösopimuslain 9 luvun 1 §:n 1 momentin perusteella, on todisteellisesti riitauttanut irtisanomisen tai purkamisen kolmen kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä, ei ennen työsopimusasiassa tehtyä lopullista ratkaisua voida katsoa, että hän olisi 1 momentissa tarkoitetulla tavalla itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, jollei riitautusta ole pidettävä ilmeisen aiheettomana.


    • Anonyymi

      Kertokaa mitä en ymmärrä :)

      Miksi ansiosidonnainen 500 pvää on n. 23kk?
      Jos päiviä vähennetään 5/vko, minun laskelman mukaan se on vain n. 60 pv/vuosi. Eli paljon pidempään kuin vajaa kaksi vuotta

      • Anonyymi

        Mitä ? Anssia maksetaan 5 päivää viikolta ja vain jos on siis haettu, voihan sitä hakea vaikka 2 päivää viikosta jos siltä tuntuu. Joten jos haet 5 päivänä viikossa niin siitähän sen keston voi laskea , noin 2v


    • Anonyymi

      Miten tuo 45 päivää lasketaan? Onko se 45 kalenteripäivää eli n.1,5kk vai 45 työttömyysetuuden maksupäivää eli n.9 viikkoa?

      • Anonyymi

        45 kalenteripäivää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45 kalenteripäivää

        Kiitos tiedosta!


    • Anonyymi

      Täällä harkitaan myös irtisanoutumista. Kyseessä on tosin määräaikainen työsopimus, mutta senkin voi lopettaa yhteisellä sopimuksella työnantajan kanssa.

      Tausta on pedattu hyvin eli uusi työ on jo selvillä. Eli ei pitäisi tulla karenssia.

      Hirvittää silti, että meneekö tuo läpi. Tosin mitäpä se TE-palvelulle kuuluu, jos ei ole edes työnhakijana?

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä taas....siis hirvittää irtisanoutuminen vaikka TE-palveluilla ei ole tässä mitään osaa eikä arpaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3794
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1871
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1414
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      910
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      880
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe