Concerta pitkäaikainen väärinkäyttö

Anonyymi

oon ihan perusterve kasvava nuori. oon 14v ja mulla on adhd, johon käytän tällä hetkellä concertaa (36mg). mietin tässä että oisko se vaarallista jos 14-vuotias alkais ottaa sen oikeen määrän kaksin-tai kolminkertaisena päivittäin? oon tehnyt niin muutaman kerran ja tiiän sivuvaikutukset, mutta jos rupeis ottaa niitä liikaa niiku joka päivä ja jatkais sitä pitkään nii oisko se vaarallista/kuinka vaarallista se ois? voiko mun sydän esim rasittua siitä ja lopettaa sykkimisen tai jotain lmao? ja jos on niin kuinka kauan sitä väärinkäyttöö pitäis jatkaa että ne ois jollain tavalla vaarallisia?

5

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En sanoisi ideaasi kovinkaan järkeväksi.
      Lääkkeen vaarallisuudesta tai turvallisuudesta en tiedä, mutta tiedän, mitä on kun lääkkeitä alkaa väärinkäyttää ( vaikkakaan kokemusta minulla ei concertasta ole ).

      Miksi ylipäänsä haluaisit niitä ottaa enemmän ? Tuleeko niistä jonkinlainen hyvän olon tunne tms.?
      Jos niin on, yleensä ajan myötä toleranssi, eli sietokyky kasvaa, ja lääkettä tarvitsee aina vaan isompia määriä.
      Ongelmaksi muodostuu myös reseptien uusiminen, kukaan lääkäri ei kirjoittele reseptejä lääkkeiden väärinkäyttöä varten. Ja eteen voi tulla tilanne, että alkaa hankkia lääkkeitä ns. pimeiltä markkinoilta. Ja jos ei juuri samaa lääkettä onnistukaan saamaan, niin on riski olemassa, että hyvän olon tavoittelemiseksi tulee sitten ostettua lähes mitä tahansa.

      Älä hyvä kasvava nuori ala pilata elämääsi lääkkeillä. Jos nyt on jotain ongelmia, minkä takia haluaisit ehkä olotilaasi parannella lääkkeiden avulla, yritä selvittää ne ongelmat jollain muulla tavoin, vaikka pyytämällä keskusteluapua.

      Vaikka ihan kaikki lääkeaineet ym. päihteiksi luokiteltavat aineet eivät olisikaan kovin vaarallisia, niin niiden väärinkäytön seurauksena voi oma elämä muuttua tavallaan vaaralliseksi.
      Tarkoitan tuolla kaikkea terveydellistä haittaa, ja sitäkin, mihin kaikkeen voi joutua, jos tulee tarve hankkia lääkkeitä pimeitä reittejä.

      Mieti ainakin kerran, mitä elämältäsi haluat. Itse olin hölmö nuorena, kun en miettinyt.

      • Anonyymi

        Hyviä neuvoja. Ei maksa välttämättä kestä lääkekuormaa ja mistä ne muut haittavaikutukset voisi tietää? Myrkytys ja vatsahuuhteluko vai peräti äkkikuolema? Tosi vaarallista ottaa lääkettä miten sattuu. Eläkä koskaan ota edes yhtä lääkettä mistä et tiedä mitä se on ja kuinka toimii, se voi pilata loppuelämäsi tai tappaa. Oikeastaan jos ei ole määrätty just sinulle sitä ainetta, elä ota isoa riskiä eläkä edes kokeile.
        Vain oikein otettuna lääke toimii toivotulla tavalla, muuten on turha.


      • Anonyymi

        en mä sanonu et rupeisin tekee niin. kuhan tässä mietin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en mä sanonu et rupeisin tekee niin. kuhan tässä mietin

        Hyvä niin. Kaikkeahan saa miettiä, kukaan ei sitä kiellä.
        Kunhan pitää mietinnöissäkin järjen mukana, eikä ala hölmöillä.
        Tsempit sulle!


    • Anonyymi

      Toleranssi alkaa nousta hyvin nopeasti ja pumppu ei kyllä tykkää hyvää. Lisäksi kuullut että metyylifenidaatti laskut voi olla melko inhottavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe