Kanavaa on suunniteltu useita kertoja, vesikuljetus voittaa muut kuljetusmuodot mennen tullen.
https://yle.fi/uutiset/3-12460407
Tukkien nippu-uitto on vielä voimissaan Saimaan sisäisessä liikenteessä.
https://puumala.fi/tukkilauttainfo/?fbclid=IwAR0O3TkD5sRVPRb1d8-ed0fIo_W2e0Oz6XwSRPwj9o2sLWMsdzoaq7RP6Xw
Kymijoen kanava
49
677
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos mielenkiintoisista linkeistä. Urbaani henkilö ei ole tiennytkään,
että edelleen uitetaan tukkeja ja Kymijoen kanavaa kannatan ilman muuta !- Anonyymi
Suomen valtiolta stalinistit varasti viipurin nyt voitte palauttaa sen. Kanava on hyvä jos se pysyy Suomen puolella tuottaa sähköä ja veneilijät pääsee siitä merelle. On niin saastunut kemikaaleista ettei voi yhtään ruopata pohjaa kemikaalit irtoaa. Elohopeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen valtiolta stalinistit varasti viipurin nyt voitte palauttaa sen. Kanava on hyvä jos se pysyy Suomen puolella tuottaa sähköä ja veneilijät pääsee siitä merelle. On niin saastunut kemikaaleista ettei voi yhtään ruopata pohjaa kemikaalit irtoaa. Elohopeaa.
Muistan Tiusas-Pentin. Hän varoitteli puuttumista pohjasedimentteihin. Kymijoen ei antaisi muka pitkälläkään juoksulla rakennusrahoi takas.
Ne elohopeat ja furaanit kait siit saavat olla aloillas. Maksaisi satoi miljoonii euroi.
- Anonyymi
Onkohan kanava-suunnitelmat nyt täysin seis, kun laskettiin,
ettei ole kannattava (ottamatta turismia huomioon) ? - Anonyymi
Keitele-Päijänne -kanava nykyisin? Uittokäyttö?
Beng- Anonyymi
Eteläsuomen matamit liottaa siinä vedessä pikkareitaan puhtaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eteläsuomen matamit liottaa siinä vedessä pikkareitaan puhtaaksi.
Siinä ei puhdistu saa elohopeat pikkareihin.
- Anonyymi
Kun ikuisuus projetit ois aloitettu aikoinaan, eikä sodan jälkeen ois uhratttu voimavaroja neuvostopuoleiseen kanavaan.
Kymijoen kanava yhdessä päijänne sisäjärvemme muodostavat muutama tuhatkilometriä vesiväyliä ympärivuotiseen käyttöön,. Ei niitä mietitä jollei niillä olisi jonkunlaista hyötykäyttöä, mitään kultakaivoksia ne eivät ole.
Pertikki- Anonyymi
Minkä takia venäläiset varastaa. Sehän on tauti kleptomania.
- Anonyymi
Yhtä asiaa ihmettelen. Miksi ylipäätään alettiin rakentamaan uutta Saimaan kanavaa 1960-l.? Miksi ei rakennettu kanavaa Pyhtäältä Kymijoen vesistön yläjärviin? Siitä kanavat Saimaalle ja Päijänteelle.
Olisi käytössä nytkin.
- Anonyymi
Saimaan kanava olisi ihan täysillä käytettävissä kaiken aikaa mutta kun isot merivakuuttajat eivät anna vakuutuksia sotaa käyvän valtion lähivesille niin eivät varustamot lähde vakuuttamattomia aluksia sinne viemään. Laivalle ei tarvitse sattua sen kummempaa kuin karilleajo ja se olisi pienelle varustamolle katastrofi ilman vakuutuksia.
Marineb Traffic laivaseurannasta seurannu hinaaja Ollin etupäässä koivutukkien hinauksia 400-500 kilometrin päästä lähelle Mikkelin puunjalostus tehtaalle jossa valmisetaan vanerituotteita joita kuljetettu kanvan kautta maailmalle.
Hinaaja Olli jossain Pohjois-savossa keräämässä tavaraa lautaksi, kaksi tukkiauttaa tuonut etelään reilun kilometrin tuntivauhdilla.
Venäjän puuntuonin Putin eväsi syksyllä, ei luvannu jatkoa vaikka Niinistö kysyi henkilökohtaisesti, oliko ajatus silloin jo sotainen, taisi olla peräti 10 % suomen puutarpeesta joka kuljetettiin osin kanavaa myöten etelä-saimaan suurille tehtaille,
Pertikki- Anonyymi
Kysyikö varmasti? Olitko kuulemassa?
Toisaalta, eikö olisi aika loogista että Venäjä pyrkisi itse jatkojalostamaan puutaan yhä enemmän? Anonyymi kirjoitti:
Kysyikö varmasti? Olitko kuulemassa?
Toisaalta, eikö olisi aika loogista että Venäjä pyrkisi itse jatkojalostamaan puutaan yhä enemmän?Tiedän että jalostaa, siinäkin on suomen osaamisella autettu venäjän puunjalostus teknologiaa kehittymään, nyt ollaan sitten samoilla markkinoilla, paitsi sota on haitaksi heille.
Puunvajetta on suomen vaikea korvata.
- Anonyymi
Kymijoen kanava olisi ympäristökatastrofi. Ei ruoppaamista saati lisää veneliikennettä! Pitääkö kaikki luonto tuhota? Kymijoella on tuhottu ihan riittävästi vesistöjä (metsä)teollisuuden piikkin. Nyt riitti!
- Anonyymi
Kymijoen pohjassa on ihmisen aiheuttamat saasteet, siitähän mainittiin.
Saasteet saattaa aiheuttaa väliaikaisesti ongelmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymijoen pohjassa on ihmisen aiheuttamat saasteet, siitähän mainittiin.
Saasteet saattaa aiheuttaa väliaikaisesti ongelmia.Ruumiit mätänee
- Anonyymi
Se on tuo eri kuljetusmuotojen edullisuuden tarkastelukin vähän niin ja näin. Totta kai esim. Saimaan kanava olisi edullisempi kuljetusvaihtoehto tuotteitaan kuljettaville tehtaille mutta entä kun katsotaan niiden silmin jotka suurimman osan kustannuksista maksavat, veronmaksajien silmin? Yhteiskunta on koko kanavan rakentamisen maksanut ja maksaa kaiken aikaa sen ylläpidosta ja joku uusi Kymijoen kaavailtu kanava maksaisi aika hurjan paljon ja ketkä olisivatkaan maksajat? Sitten aikanaan voisivat tehtaiden omistajat taas kertoa että kyllä ne vesikuljetukset ovat vaan edullisia...
Toinen kysymys on että onko Suomessa joskus päälle kymmenen vuoden kuluttua jolloin se kanava aikaisintaan olisi valmis, mitään suurempaa kuljetettavaa, eikö nuo tehtaat maasta vähene kaiken aikaa?- Anonyymi
''Toinen kysymys on että onko Suomessa joskus päälle kymmenen vuoden kuluttua....''
Tuolla logiikalla ei kannattaisi tehdä yhtään mitään:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Toinen kysymys on että onko Suomessa joskus päälle kymmenen vuoden kuluttua....''
Tuolla logiikalla ei kannattaisi tehdä yhtään mitään:)Älä tee sitten mitään...
- Anonyymi
Saimaan kanava kun rakennettiin 1800-luvulla, sen jälkeen rakennettiin rautatiet höyrykoneen myötä, laivaliikenne sisävesillä mahdollisti ihmisten ja tavaran liikkumisen kun tiestö oli olematon.
Sisävesi kanavineen muualla maailmassa on merkittävä kuljetustus väylä, tavaraa kuljetetaan jatkossakin, 8000 rekkakuormaa pois maantieltä pelkästään puunkuljetukdesta.
Kanavaa oli tarkoitus korjata jotain sadalla miljoonalla, onneksi ei keretty.
Kymijoen kanavan hyöty mihin verrataan, montako hävittäjää se maksaisi ?
Pertikki- Anonyymi
Kymijoen kanava , sitä on tutkittu kauan ja todettu kannattamattomaksi. Ja sitten ne joen pohjan saasteet...
Sattuipa silmään vuodelta 2000....
https://core.ac.uk/download/pdf/83997163.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymijoen kanava , sitä on tutkittu kauan ja todettu kannattamattomaksi. Ja sitten ne joen pohjan saasteet...
Sattuipa silmään vuodelta 2000....
https://core.ac.uk/download/pdf/83997163.pdfEnsimäinen tutkimus kanava hankkeesta näkyy olevan 1819 ja sen jäleen on harkittu useita kertoja, mikäli saimaan kanavan käyttö loppuu, varmasti Kymijoen kanavointi tullee esille uudestaan, ympäristö myrkyt hulahtaa äkkiä valmiiksi saastuneeseen suomen lahteen jonka jälkeen saaste vaara on ohi.
Suomessa tehty useita turhia miljardi hankkeita kuten maailman ennätys soitten ojituksessa, joita tukitaan seuraavat satavuotta veronmaksajien varoilla.
Entätuhannet kerrostalot jotka tulossa tiensä päähän.
Kun jos kanava rakennettaisiin kerran ei sitä tarvitsi uudestaan rakentaa, hävittäjiä ne vasta kalliita joudutaan uusimaan tuon tuosta.
Mahdollisuus kunnon rata saimaalta merelle, ei pidä unohtaa matkailua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimäinen tutkimus kanava hankkeesta näkyy olevan 1819 ja sen jäleen on harkittu useita kertoja, mikäli saimaan kanavan käyttö loppuu, varmasti Kymijoen kanavointi tullee esille uudestaan, ympäristö myrkyt hulahtaa äkkiä valmiiksi saastuneeseen suomen lahteen jonka jälkeen saaste vaara on ohi.
Suomessa tehty useita turhia miljardi hankkeita kuten maailman ennätys soitten ojituksessa, joita tukitaan seuraavat satavuotta veronmaksajien varoilla.
Entätuhannet kerrostalot jotka tulossa tiensä päähän.
Kun jos kanava rakennettaisiin kerran ei sitä tarvitsi uudestaan rakentaa, hävittäjiä ne vasta kalliita joudutaan uusimaan tuon tuosta.
Mahdollisuus kunnon rata saimaalta merelle, ei pidä unohtaa matkailua.''Entätuhannet kerrostalot jotka tulossa tiensä päähän...''
Joo, niitä ei olisi alunperinkään pitänyt rakentaa.... - Anonyymi
Eikös käyttämätön Kymiring ole esimerkki kankkulan kaivosta?
Beng
- Anonyymi
Suomi ei tule koskaan valmiiksi, entä jos tulisi mitä sitten ?
- Anonyymi
Mikä voisi olla tylsempää kuin se kanavamatkailu, odotusta ja odotusta sululta toiselle, betoniseinät molemmin puolin. On noita tullut kuljettua Suezin ja Panamankin kanavat.
Jossain keskiEuroopassa on enemmän nähtävää kun on kaupunkeja toisensa perään lyhyiden kanavaosuuksien jälkeen.
Mikä olisi vaativia turisteja kiinnostava nähtävyys Kymijoen kanavassa, joku näyttelijöillä lastattu muka paikallista elämää esittelevä Potemkin- kyläkö? Venäjällä yhdellä sisävesireitillä sellainenkin kylä on edelleen, tähän hätään en nimeään enkä paikkakuntaa muista. Siinä turistijokilaivat pysähtyvät ja kylää esitellään kuin se edustaisi oikeasti paikallista asumis- ja elämäntapaa. Sieltä saa myös ostaa aitoja paikallisia Kiinassa valmistettuja käsitöitä.- Anonyymi
Katos olet kanava asiantuntija, kierreltyäsi 80 päivässä maailman ympäri maailman matkoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katos olet kanava asiantuntija, kierreltyäsi 80 päivässä maailman ympäri maailman matkoilla.
Ihan noin työn puolesta minä esim. Suezilla ja Panaman kanavilla ja ns. suurten järvienkin alueella Pohjois- Amerikassa olen liikkunut.
Pisin aika poissa kotimaasta yhtäkyytiä oli kolmisen vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan noin työn puolesta minä esim. Suezilla ja Panaman kanavilla ja ns. suurten järvienkin alueella Pohjois- Amerikassa olen liikkunut.
Pisin aika poissa kotimaasta yhtäkyytiä oli kolmisen vuotta.Unohdit mainita yhden asian ''.., vittu kato mä oon seilannu, vittu kato...''
Vain mutterilaaksosta tulee noin nuijia....
- Anonyymi
Suomen kanavia ei voi verrata oikein muihin maihin jotka niissä suosittuja, meillä kanavat yhdistää järvi-altaita, euroopassa, pohjois-amerikassa, Kiinassa on kanavilla merkitystä.
https://kanavasulku.wordpress.com/ - Anonyymi
Uutta kirjoitusta aiheesta:
"Saimaan vientiteollisuus vaatii yhteyttä merelle: "Meillä on mahdollisuus investoida muihin maihin, jos Saimaalle ei pääse laivalla"
"https://yle.fi/uutiset/3-12460407- Anonyymi
''Meillä on mahdollisuus investoida muihin maihin,,,''
Niinpä, valtiovalta apuun, vaikka kiristämällä;)
Jos firmat investoisivat kanavaan ? - Anonyymi
Menkää sitten täältä pois kiristämästä, lähtekää ja menkää, kamalaa vinkumista: veronmakasajien pitäisi kustantaa kaikki, varmaan valtion tulisi suoraan maksaa osingotkin, kelpaisiko. Mitä muuta, mitä te haluatte ettette investoisi muualle? Vai investoitteko minne investoitte ihan jostain Kymin kanavan rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä huolimatta, niin vähän epäilen...
Laivaseurannasta väliin vilkaissu.
Sisäinen liikenne toimii puunkuljetusten varassa, yksi tukkilautta par'aikaa tulossa etelä-Saimaalle, muu puukuljetus roomuilla. siinä se kuun mereltä ei tulla. Puatit erikseen.- Anonyymi
Aloittajalle toteaisin että ei mitään Kymijoen kanavaa ole varsinaisesti koskaan suunniteltu, siitä on vain vienosti silloin tällöin keskusteltu. Suunnittelu olisi sitten ihan eri juttu ja siihen lähdettäneen vasta jos olisi päätös rakentamisesta eikä sitä ole eikä sellaiseen turhuuteen toivottavasti koskaan aleta.
- Anonyymi
Paperilla kanava on lähes valmis:)
Turhuus ? No, ei ehkä....
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kymijoen_kanava
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/keskustaedustaja-kaivauttaisi-kymijoen-kanavan-saimaan-kanavan-korvaajaksi-suunnitelma-hylattiin-viimeksi-vuonna-2002/
https://yle.fi/uutiset/3-12460407
https://www.smu.fi/uutiset/suomen-sisavesilta-suoraan-euroopan-jokiliikenteeseen/
https://yle.fi/uutiset/3-12460407 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paperilla kanava on lähes valmis:)
Turhuus ? No, ei ehkä....
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kymijoen_kanava
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/keskustaedustaja-kaivauttaisi-kymijoen-kanavan-saimaan-kanavan-korvaajaksi-suunnitelma-hylattiin-viimeksi-vuonna-2002/
https://yle.fi/uutiset/3-12460407
https://www.smu.fi/uutiset/suomen-sisavesilta-suoraan-euroopan-jokiliikenteeseen/
https://yle.fi/uutiset/3-12460407Vertaa, mitä Kymiringillä tehdään?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertaa, mitä Kymiringillä tehdään?
BengJa miten kävi Keimolan ringin, vertaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miten kävi Keimolan ringin, vertaa?
KymiRingin tulevaisuus on Keimola.
Olis kivaa, jos olis kivaa.
Beng
- Anonyymi
ei keksi omia juttuja se paljastaa mikä olet!
- Anonyymi
No mikä sinä olet?
- Anonyymi
Tutkin karttaa. Katselin, miten joki kiemurtelee.
Jos jotain voisi tehdä, niin tehdä kanava Kouvolaan ja sinne tekojärvi.
Kouvolaa on sätitty aika-ajoin jotenkin kaupunkina, minkä out-look ei ole viihtyisä.
Muistaakseni Viron Viljandijärvi olisi keinosellainen.
Ja, ah, miten kaunis.
Siis katse Kouvolaan.
Beng
Olen käynyt. Hienoja varuskunnan entiset rakennukset. Havupuusta ympärillä teki alueesta synkähkön ja itikkaisen. - Anonyymi
Saimaan kanava on tuonut veneitä mereltä, nyt paljon veneilypiireissä miten saada siirettyä ne helposi mereltä saimaalle maitse.
Sisävesiliikenne muodosti 50-luvulle asti kulkumuodon paikallisille ympäri suomea huonojen kulkuyhteyksin takia, turismi kukoisti kunnes hiljeni, matkailulla on tulevaisuutta, eilen uusittu entisöity laiva Tarjanne vihittiin taas liikenteeseen Näsijärvellä.
Päijänne - Keitele kanava uusin, suomessa on paljon avokanavia ilman sulkuja, rikkonainen vesistö on helppo yhdistää.
Tulevaisuus sen näyttää, aina jotain mielessä, 1800-luvun alkupuoliskolla oli ajatus Kymijoen kanavasta.
Pertikki- Anonyymi
Sisävesistöjen yhdistäminen mereen ilman sulkuja ei kylläkään onnistu.
Paljonko rahtia kulkee Päijänne- Keitele- kanavassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisävesistöjen yhdistäminen mereen ilman sulkuja ei kylläkään onnistu.
Paljonko rahtia kulkee Päijänne- Keitele- kanavassa?Tiedä kulkeeko yhtään.
Pertikki
- Anonyymi
No eläkelitolla on 17.6 saiman risteily yli 300 osalistujaa
toivottavasti ei tule mitään komplikaatioita mummoille ja
papoille- Anonyymi
Saimaalla voi risteillä menemättä kanavaan, eli mistä mihin on se risteily? Jos se on vaikka Savonlinnasta joku pieni lenkki saimaalla ja samaan paikkaan palaten niin mikä siinä komplikaatioita aiheuttaisi?
Kai laivasta oikeat lääkkeetkin saa jos silleen pelottaa?
- Anonyymi
Teime ikimuistoisen neljän päivän luokkaretken sisävesilaivalla mm. vanhalla saimaan kanavalla, asuttiin laivassa, vuosi taisi olla 1962, huh ompas vuodet vierineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292905- 1191195
- 58941
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6937- 66905
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26877Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37830Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu157811Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75764