Isosta mig-hitsauskoneesta irrotettu 24V DC-moottori, joka on ohjannut langansyöttöä. Siinä oli tietysti se nopeussäätöelektroniikkakin, mutta nyt on vain tuo moottori.
Mistä/miten hyvä ja halpa nopeudensäädin, joka kestää myös, jos moottoria hieman kuormitetaankin? Ei ole tarkoitus siis käyttää tuota enää hitsauskoneessa, joku muu sovellus.
DC-moottorin nopeussäätö?
18
444
Vastaukset
- Anonyymi
Niitä saa kaupoista tai itse tekemällä, mitä seuraavaksi?
- Anonyymi
Google toimittaa sellaisen ihan ilmaiseksi kotiovelle.
- Anonyymi
Kiinan kaupoista parilla eurolla.
- Anonyymi
Tässä olisi H-silta ohjaimeen perehdytty - tehonkesto riippuu käytetyistä transistoreista - pienehköille tehoille löytyy valmiita siltoja helposti mikropiirillä. Etuna on se, että yksipuolisella virtalähteellä saa moottorin pyörimään molempiin suuntiin.
https://www.instructables.com/Designing-a-Dual-40A-PWM-Speed-Controller-for-Brus/
Jos yksi pyörimissuunta riittää, niin jotain tällaista:
https://www.eleccircuit.com/pwm-dc-motor-controller-with-ne555-and-darlington-transistors/
Itse laittaisin transistorin paikalle vaikkapa L702-piirin, jolloin 2A virtoja voisi ohjata. Piiri sisältää 4 kpl darlingtonia, joten rinnan kytkemällä virtaa saa hiukan nostettua.
Kannattaa muistaa noissa PWM-ohjaimissa se, että moottorin ollessa paikallaan se kuluttaa silti saman määrän virtaa kuin pyöriessäänkin - mutta jäähdytys ei pelaa, joten moottorin voi saada kärtsättyä.- Anonyymi
Kai nyt jokainen tajuaa sen että jos moottorin akselin lukitsee pyörimättömäksi, ja siitä huolimatta kytkee moottorille virrat, niin kärähtäähän se.
Katsokaa vähän mitä kirjoittelette! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai nyt jokainen tajuaa sen että jos moottorin akselin lukitsee pyörimättömäksi, ja siitä huolimatta kytkee moottorille virrat, niin kärähtäähän se.
Katsokaa vähän mitä kirjoittelette!Ei sitä tarvitse lukita: PWM-säädössä H-piirillä pyörimätön tarkoittaa nimenomaan sitä, että vcc ja -vcc moottorille vaihtelevat 50% suhteella. Näinollen se on hyvinkin vakaasti lukittu pyörimättömäksi - sähköisesti. Siinä on hyvä vääntömomentti ja aika tyypillinen käyttö on jarruna virrat päällä. Riippuu moottorin tehosta ja jäähdytyksen toteutuksesta mitä tapahtuu, mutta pienissä moottoreissa lämmön poisto yleensä liittyy rootorin pyörimiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä tarvitse lukita: PWM-säädössä H-piirillä pyörimätön tarkoittaa nimenomaan sitä, että vcc ja -vcc moottorille vaihtelevat 50% suhteella. Näinollen se on hyvinkin vakaasti lukittu pyörimättömäksi - sähköisesti. Siinä on hyvä vääntömomentti ja aika tyypillinen käyttö on jarruna virrat päällä. Riippuu moottorin tehosta ja jäähdytyksen toteutuksesta mitä tapahtuu, mutta pienissä moottoreissa lämmön poisto yleensä liittyy rootorin pyörimiseen.
Tuskinpa noin älyvapaata systeemiä kukaan on toteuttanut. PWM:ssä jännitteisen ja 0-voltin suhdetta säädetään.
- Anonyymi
Tuota säätöä voisi verrata vaikkapa juoksijaan, joka vauhtia hiljentäessään ottaa joka toisen askeleen taaksepäin. Eli lyhentää eteen askelta, niin taakse askel sen lyhennyksen mittainen. 😂
Ei mielestäni kovi älykäs säätötapa kun energian kulutus ei lainkaan alene. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota säätöä voisi verrata vaikkapa juoksijaan, joka vauhtia hiljentäessään ottaa joka toisen askeleen taaksepäin. Eli lyhentää eteen askelta, niin taakse askel sen lyhennyksen mittainen. 😂
Ei mielestäni kovi älykäs säätötapa kun energian kulutus ei lainkaan alene.Näin se kuitenkin menee. Ei olla kiinnostuneita energian kulutuksesta vaan saatavasta momentista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se kuitenkin menee. Ei olla kiinnostuneita energian kulutuksesta vaan saatavasta momentista.
Olet vain käsittänyt jotain väärin. En ole missään käytännön dc-moottorin säätimessä törmännyt noiseen älyttömyyteen, että moottoria rumpattaisiin edestakaisin että kierrokset alenisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet vain käsittänyt jotain väärin. En ole missään käytännön dc-moottorin säätimessä törmännyt noiseen älyttömyyteen, että moottoria rumpattaisiin edestakaisin että kierrokset alenisi.
Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.
Kohta väität että sähköautoissakin käytetään samaa ohjaustapaa. 😉
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.
Tietenkin toimintarajoitteisille on kätevä tuollainen "automaattinen" jarru, he kun eivät kahta erillistä toimintoa, ajoa ja jarrua pystyi hallitsemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin toimintarajoitteisille on kätevä tuollainen "automaattinen" jarru, he kun eivät kahta erillistä toimintoa, ajoa ja jarrua pystyi hallitsemaan.
Tuskin on kyse siitä etteivätkö pystyisi kahta toimitoa käyttämään, kun mekaaninenkin jarru voidaan rakentaa kytkeytymään automaattisesti päälle ajokäsky lopettaessa.
On paljon kohteita missä moottorin hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Työstökoneen servoja jarrutettiin muistaakseni tasavirralla magnetoimalla askelmoottorin vastakkaisia napoja. Tiedän erään työstökoneen jossa moottorin jarrumomentti ei riitä ja pitää asentaa tilalle mekaaninen jarru. Jarrun rakennuskustannuket eivät tule koskaan kuitatuksi edes kymmenesosaltaan säästetyssä sähkölaskussa, siinä kun servoa ei tulevaisuudessa enää jarruteta.
Moottorin käämitykselle annetaan jokin nimellisvirta ja paikallaan olleessaan tämä virta saavutetaan pienemmällä jännitteellä. Eli ohjainlaitteen tule seurata moottorin virtaa, niin se ei vaurioidu, huomioiden juurikin se jäähdytyspuhallin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin on kyse siitä etteivätkö pystyisi kahta toimitoa käyttämään, kun mekaaninenkin jarru voidaan rakentaa kytkeytymään automaattisesti päälle ajokäsky lopettaessa.
On paljon kohteita missä moottorin hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Työstökoneen servoja jarrutettiin muistaakseni tasavirralla magnetoimalla askelmoottorin vastakkaisia napoja. Tiedän erään työstökoneen jossa moottorin jarrumomentti ei riitä ja pitää asentaa tilalle mekaaninen jarru. Jarrun rakennuskustannuket eivät tule koskaan kuitatuksi edes kymmenesosaltaan säästetyssä sähkölaskussa, siinä kun servoa ei tulevaisuudessa enää jarruteta.
Moottorin käämitykselle annetaan jokin nimellisvirta ja paikallaan olleessaan tämä virta saavutetaan pienemmällä jännitteellä. Eli ohjainlaitteen tule seurata moottorin virtaa, niin se ei vaurioidu, huomioiden juurikin se jäähdytyspuhallin.Eiköhän invarullatuolit juurikin akuilla toimi, että hyvällä hyötysuhteella olisi suurikin tarve.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän invarullatuolit juurikin akuilla toimi, että hyvällä hyötysuhteella olisi suurikin tarve.
Jossain invatuoleissa varmaan on ja toisissa ei. Onhan teollisuus täynnä akkukäyttöisiä trukkeja eikä suinkaan kaikissa ole jarrutusenergian talteenottoa ja vaikka toisissa onkin, ei sillä ole suurta vaikutusta rangeen.
Kun ajetaan pienellä nopeudella ja lyhyitä matkoja, ei energiantarve nouse kohtuuttomaksi, vaikka kysessä olisi vastapainotrukki eikä kevyt pyörätuoli.
Invatuoleissa ei ole välttämätöntä tarvetta optimoida akustoa. Niillä ajetaan yleensä pieniä matkoja ja hiljaisella nopeudella. 60Ah lyijyakullakin on pärjätty, vaikka niihin olisi mahdollista viritellä ties millaisia litiumpaketteja.
- Anonyymi
Ompelukoneen poljin (ihan sellainen 220V perinteinen eikä elektroninen) ja tehotransistori emitteriseuraajana sopii 12V- 24V moottorille. Vastuksilla voi hienosäätää tarvittaessa. On erittäin kätevä esim. Käämien teossa.
- Anonyymi
Merkistä riippumatta se moottori koostaan huolimatta ei ole kovinkaan isotehoinen. Reippaasti alle 200W kumminkin. Toistaiseksi en muista nähneeni niissä jäähdytys aukkoja joten sen jatkuva kuormitus syytä pitää pienenä. On ihan käyttötarkoituksesta millaista säädintä siihen on parasta käyttää. Niinkuin liikkeelle lähtömomentti tai pyörimisnopeuden tarkkuus. Sitten vielä pitääko sen olla ohjattu pyörimissuunnan suhteen ja millaisin tarpein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516753Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414564HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972617- 1351908
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321549Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3931496- 141359
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101283Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76992Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki17974