DC-moottorin nopeussäätö?

Anonyymi

Isosta mig-hitsauskoneesta irrotettu 24V DC-moottori, joka on ohjannut langansyöttöä. Siinä oli tietysti se nopeussäätöelektroniikkakin, mutta nyt on vain tuo moottori.
Mistä/miten hyvä ja halpa nopeudensäädin, joka kestää myös, jos moottoria hieman kuormitetaankin? Ei ole tarkoitus siis käyttää tuota enää hitsauskoneessa, joku muu sovellus.

18

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niitä saa kaupoista tai itse tekemällä, mitä seuraavaksi?

    • Anonyymi

      Google toimittaa sellaisen ihan ilmaiseksi kotiovelle.

    • Anonyymi

      Kiinan kaupoista parilla eurolla.

    • Anonyymi

      Tässä olisi H-silta ohjaimeen perehdytty - tehonkesto riippuu käytetyistä transistoreista - pienehköille tehoille löytyy valmiita siltoja helposti mikropiirillä. Etuna on se, että yksipuolisella virtalähteellä saa moottorin pyörimään molempiin suuntiin.
      https://www.instructables.com/Designing-a-Dual-40A-PWM-Speed-Controller-for-Brus/
      Jos yksi pyörimissuunta riittää, niin jotain tällaista:
      https://www.eleccircuit.com/pwm-dc-motor-controller-with-ne555-and-darlington-transistors/
      Itse laittaisin transistorin paikalle vaikkapa L702-piirin, jolloin 2A virtoja voisi ohjata. Piiri sisältää 4 kpl darlingtonia, joten rinnan kytkemällä virtaa saa hiukan nostettua.
      Kannattaa muistaa noissa PWM-ohjaimissa se, että moottorin ollessa paikallaan se kuluttaa silti saman määrän virtaa kuin pyöriessäänkin - mutta jäähdytys ei pelaa, joten moottorin voi saada kärtsättyä.

      • Anonyymi

        Kai nyt jokainen tajuaa sen että jos moottorin akselin lukitsee pyörimättömäksi, ja siitä huolimatta kytkee moottorille virrat, niin kärähtäähän se.
        Katsokaa vähän mitä kirjoittelette!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt jokainen tajuaa sen että jos moottorin akselin lukitsee pyörimättömäksi, ja siitä huolimatta kytkee moottorille virrat, niin kärähtäähän se.
        Katsokaa vähän mitä kirjoittelette!

        Ei sitä tarvitse lukita: PWM-säädössä H-piirillä pyörimätön tarkoittaa nimenomaan sitä, että vcc ja -vcc moottorille vaihtelevat 50% suhteella. Näinollen se on hyvinkin vakaasti lukittu pyörimättömäksi - sähköisesti. Siinä on hyvä vääntömomentti ja aika tyypillinen käyttö on jarruna virrat päällä. Riippuu moottorin tehosta ja jäähdytyksen toteutuksesta mitä tapahtuu, mutta pienissä moottoreissa lämmön poisto yleensä liittyy rootorin pyörimiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse lukita: PWM-säädössä H-piirillä pyörimätön tarkoittaa nimenomaan sitä, että vcc ja -vcc moottorille vaihtelevat 50% suhteella. Näinollen se on hyvinkin vakaasti lukittu pyörimättömäksi - sähköisesti. Siinä on hyvä vääntömomentti ja aika tyypillinen käyttö on jarruna virrat päällä. Riippuu moottorin tehosta ja jäähdytyksen toteutuksesta mitä tapahtuu, mutta pienissä moottoreissa lämmön poisto yleensä liittyy rootorin pyörimiseen.

        Tuskinpa noin älyvapaata systeemiä kukaan on toteuttanut. PWM:ssä jännitteisen ja 0-voltin suhdetta säädetään.


      • Anonyymi

        Tuota säätöä voisi verrata vaikkapa juoksijaan, joka vauhtia hiljentäessään ottaa joka toisen askeleen taaksepäin. Eli lyhentää eteen askelta, niin taakse askel sen lyhennyksen mittainen. 😂
        Ei mielestäni kovi älykäs säätötapa kun energian kulutus ei lainkaan alene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota säätöä voisi verrata vaikkapa juoksijaan, joka vauhtia hiljentäessään ottaa joka toisen askeleen taaksepäin. Eli lyhentää eteen askelta, niin taakse askel sen lyhennyksen mittainen. 😂
        Ei mielestäni kovi älykäs säätötapa kun energian kulutus ei lainkaan alene.

        Näin se kuitenkin menee. Ei olla kiinnostuneita energian kulutuksesta vaan saatavasta momentista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se kuitenkin menee. Ei olla kiinnostuneita energian kulutuksesta vaan saatavasta momentista.

        Olet vain käsittänyt jotain väärin. En ole missään käytännön dc-moottorin säätimessä törmännyt noiseen älyttömyyteen, että moottoria rumpattaisiin edestakaisin että kierrokset alenisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vain käsittänyt jotain väärin. En ole missään käytännön dc-moottorin säätimessä törmännyt noiseen älyttömyyteen, että moottoria rumpattaisiin edestakaisin että kierrokset alenisi.

        Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.

        Kohta väität että sähköautoissakin käytetään samaa ohjaustapaa. 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkippa invalidimopedien sähkökäyttöjä! Yllätyt. Niin yllätyin minäkin.

        Tietenkin toimintarajoitteisille on kätevä tuollainen "automaattinen" jarru, he kun eivät kahta erillistä toimintoa, ajoa ja jarrua pystyi hallitsemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin toimintarajoitteisille on kätevä tuollainen "automaattinen" jarru, he kun eivät kahta erillistä toimintoa, ajoa ja jarrua pystyi hallitsemaan.

        Tuskin on kyse siitä etteivätkö pystyisi kahta toimitoa käyttämään, kun mekaaninenkin jarru voidaan rakentaa kytkeytymään automaattisesti päälle ajokäsky lopettaessa.

        On paljon kohteita missä moottorin hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Työstökoneen servoja jarrutettiin muistaakseni tasavirralla magnetoimalla askelmoottorin vastakkaisia napoja. Tiedän erään työstökoneen jossa moottorin jarrumomentti ei riitä ja pitää asentaa tilalle mekaaninen jarru. Jarrun rakennuskustannuket eivät tule koskaan kuitatuksi edes kymmenesosaltaan säästetyssä sähkölaskussa, siinä kun servoa ei tulevaisuudessa enää jarruteta.

        Moottorin käämitykselle annetaan jokin nimellisvirta ja paikallaan olleessaan tämä virta saavutetaan pienemmällä jännitteellä. Eli ohjainlaitteen tule seurata moottorin virtaa, niin se ei vaurioidu, huomioiden juurikin se jäähdytyspuhallin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin on kyse siitä etteivätkö pystyisi kahta toimitoa käyttämään, kun mekaaninenkin jarru voidaan rakentaa kytkeytymään automaattisesti päälle ajokäsky lopettaessa.

        On paljon kohteita missä moottorin hyötysuhteella ei ole mitään väliä. Työstökoneen servoja jarrutettiin muistaakseni tasavirralla magnetoimalla askelmoottorin vastakkaisia napoja. Tiedän erään työstökoneen jossa moottorin jarrumomentti ei riitä ja pitää asentaa tilalle mekaaninen jarru. Jarrun rakennuskustannuket eivät tule koskaan kuitatuksi edes kymmenesosaltaan säästetyssä sähkölaskussa, siinä kun servoa ei tulevaisuudessa enää jarruteta.

        Moottorin käämitykselle annetaan jokin nimellisvirta ja paikallaan olleessaan tämä virta saavutetaan pienemmällä jännitteellä. Eli ohjainlaitteen tule seurata moottorin virtaa, niin se ei vaurioidu, huomioiden juurikin se jäähdytyspuhallin.

        Eiköhän invarullatuolit juurikin akuilla toimi, että hyvällä hyötysuhteella olisi suurikin tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän invarullatuolit juurikin akuilla toimi, että hyvällä hyötysuhteella olisi suurikin tarve.

        Jossain invatuoleissa varmaan on ja toisissa ei. Onhan teollisuus täynnä akkukäyttöisiä trukkeja eikä suinkaan kaikissa ole jarrutusenergian talteenottoa ja vaikka toisissa onkin, ei sillä ole suurta vaikutusta rangeen.

        Kun ajetaan pienellä nopeudella ja lyhyitä matkoja, ei energiantarve nouse kohtuuttomaksi, vaikka kysessä olisi vastapainotrukki eikä kevyt pyörätuoli.

        Invatuoleissa ei ole välttämätöntä tarvetta optimoida akustoa. Niillä ajetaan yleensä pieniä matkoja ja hiljaisella nopeudella. 60Ah lyijyakullakin on pärjätty, vaikka niihin olisi mahdollista viritellä ties millaisia litiumpaketteja.


    • Anonyymi

      Ompelukoneen poljin (ihan sellainen 220V perinteinen eikä elektroninen) ja tehotransistori emitteriseuraajana sopii 12V- 24V moottorille. Vastuksilla voi hienosäätää tarvittaessa. On erittäin kätevä esim. Käämien teossa.

    • Anonyymi

      Merkistä riippumatta se moottori koostaan huolimatta ei ole kovinkaan isotehoinen. Reippaasti alle 200W kumminkin. Toistaiseksi en muista nähneeni niissä jäähdytys aukkoja joten sen jatkuva kuormitus syytä pitää pienenä. On ihan käyttötarkoituksesta millaista säädintä siihen on parasta käyttää. Niinkuin liikkeelle lähtömomentti tai pyörimisnopeuden tarkkuus. Sitten vielä pitääko sen olla ohjattu pyörimissuunnan suhteen ja millaisin tarpein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      37
      2621
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      38
      2467
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1779
    4. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1321
    5. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1320
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1205
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      287
      1132
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      56
      1048
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      38
      799
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      770
    Aihe