ollut rakennus-työt käynnissä kuten väylä-virasto uutisoi ?!
Aukeaako Saimaan kanava huomenna liikenteelle ?
"Uudistus vaikuttaa liikennöintiin kahtena vuonna, sillä kanava suljetaan sekä syksyllä 2022 että syksyllä 2023 rakentamisen vuoksi kahdeksan kuukauden ajaksi. Katko kestää molempina vuosina lokakuusta kesäkuuhun."
Venäjällähän ihmettelivät jatkaako Suomi Venäjän alueen vuokrausta Saimaan kanavan vesi ja maa-alueista.
Onko Saiman kanavalla
33
139
Vastaukset
- Anonyymi
Kysymystä on käsitelty Merenkulku- osiolla, se löytyy kylläkin Veneily- osion alta!
Kanavassa ei ole ollut liikennettä sen jälkeen kun se jääesteiden takia vuoden alkupuolella suljettiin. Se avattiin virallisesti toista kuukautta sitten mutta siinä ei laivoja ole kulkenut ja syynä on se että isot kansainväliset merivakuuttajat eivät myönnä vakuutuksia sotaa käyvän valtion lähivesille eivätkä varustamot lähde vakuuttamattomilla laivoilla kanavalle.
Kanavasta on voimassa kymmenien vuosien mittainen vuokrasopimus mutta se olisi irtisanottavissa yhden vuoden irtisanomisajalla. Tuskin Suomella on kanttia sopimusta irtisanoa eli maksetaan vaan kanavan 1,2 miljoonan Euron vuosivuokra kiltisti ja kunnossapidetään kanavaa ja osaa kanavatiestäkin sopimusehtojenmukaan yhtä kiltisti hamaan tulevaisuuteen.- Anonyymi
Maaliskuussa jäänmurtopalveluita tarjoava yritys kieltäytyi tuomasta kalustoa venäjälle. Jäiden lähdön jälkeen mikään varustamo ei tuonnut aluksia venäjälle.
Saimaan kanava tai Viipurinlahti eivät ole sotatoimialueita, joten lisävakuutuksia ei tarvita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maaliskuussa jäänmurtopalveluita tarjoava yritys kieltäytyi tuomasta kalustoa venäjälle. Jäiden lähdön jälkeen mikään varustamo ei tuonnut aluksia venäjälle.
Saimaan kanava tai Viipurinlahti eivät ole sotatoimialueita, joten lisävakuutuksia ei tarvita.Olen saanut täsmälleen päinvastaista tietoa. Riippumatta siitä onko Viipurinlahti sotatoimialuetta vai ei, se on luokiteltu sotaa käyvän valtion lähivesiksi joille vesille eivät vakuuttajat anna vakuutuksia.
Kyse ei ole mistään "lisävakuutuksista" vaan kyse on perusvakuutuksista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen saanut täsmälleen päinvastaista tietoa. Riippumatta siitä onko Viipurinlahti sotatoimialuetta vai ei, se on luokiteltu sotaa käyvän valtion lähivesiksi joille vesille eivät vakuuttajat anna vakuutuksia.
Kyse ei ole mistään "lisävakuutuksista" vaan kyse on perusvakuutuksista!Suomenlahdella, Pietarissa ja monissa muissa Venäjän satamissa käy joka päivä kymmeniä aluksia. Tankkereita sekä rahtialuksia. Ja varmasti on vakuutukset kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomenlahdella, Pietarissa ja monissa muissa Venäjän satamissa käy joka päivä kymmeniä aluksia. Tankkereita sekä rahtialuksia. Ja varmasti on vakuutukset kunnossa.
Eli onko Saimaan kanavalla liikennöineillä aluksilla ollut joku erityinen lisävakuutus?
Tuollaisestakaan en ole kuullutkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli onko Saimaan kanavalla liikennöineillä aluksilla ollut joku erityinen lisävakuutus?
Tuollaisestakaan en ole kuullutkaan.''Tuollaisestakaan en ole kuullutkaan.''
Ei se mitään, ei ole kukaan muukaan kuullut.
Kuluvana vuonna Saimaan kanavassa ei ole seilannut yhtään laivaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Tuollaisestakaan en ole kuullutkaan.''
Ei se mitään, ei ole kukaan muukaan kuullut.
Kuluvana vuonna Saimaan kanavassa ei ole seilannut yhtään laivaa.No, joka tapauksessa meillä on uutisoitu ettei suuri Lontoolainen merivakuuttaja myönnä vakuutuksia esim. Saimaan kanavalle meneville aluksille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, joka tapauksessa meillä on uutisoitu ettei suuri Lontoolainen merivakuuttaja myönnä vakuutuksia esim. Saimaan kanavalle meneville aluksille.
Laiva joka on merellä, se on vakuutettu. aina. Vakuutusyhtiö on ehkä Lloyd's, ehkä joku muu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laiva joka on merellä, se on vakuutettu. aina. Vakuutusyhtiö on ehkä Lloyd's, ehkä joku muu.
Niinhän sinä luulet mutta aivan noinkaan se ei ole.
Ja toisaalta, jos se on ehdottomasti noin, selittäisikö se miksi merellä ei ole laivoja menossa tai tulossa Saimaan kanavalle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sinä luulet mutta aivan noinkaan se ei ole.
Ja toisaalta, jos se on ehdottomasti noin, selittäisikö se miksi merellä ei ole laivoja menossa tai tulossa Saimaan kanavalle?Suomessa merilaki (2. osa 7§) määrää vakuuttamaan kaikki alukset yli 300 .bkt
Saimaan kanavaan ei varustamot uskalla tuoda aluksia koska silloin ollaan Venäjällä ja siellä voi tapahtua kummia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen saanut täsmälleen päinvastaista tietoa. Riippumatta siitä onko Viipurinlahti sotatoimialuetta vai ei, se on luokiteltu sotaa käyvän valtion lähivesiksi joille vesille eivät vakuuttajat anna vakuutuksia.
Kyse ei ole mistään "lisävakuutuksista" vaan kyse on perusvakuutuksista!En tiedä muutakuin työni puolesta,etteä kaikki rajan toiselle puolen on luppu
- Anonyymi
Eilen mainittiin se että rakennetaa uusi väylä ohi Venäjän alueen. Maahtaakohan toteututa ja miten kauan mahtaa rakennustyöt kestää?
- Anonyymi
Monenmoista on kaavailtu, esim. Kyminkanavaa. Toteutus tulisi poskettoman kalliiksi, joten taitavat jäädä vain paperille.
- Anonyymi
Niin, ei kai sitä mahdollista uutta väylää rakennettaisi sitäkin Venäjän maiden kautta? Voi pyhä jysäys...
- Anonyymi
Viime kesänä uutisoitiin Rakennuslehdessä 21.6.2021 näin:
"Saimaan kanavan uudistus alkaa ensi kesänä – urakan jälkeen kanavaan mahtuu nykyistä suurempia aluksia
Kanavan kahdeksaa sulkua pidennetään 11,5 metrillä.
Saimaan kanavan uudistus käynnistyy kesällä 2022. Töiden valmistelu on ja käynnissä, ja syksyllä alkaa urakoitsijan kilpailutus. Varsinainen työ kestää noin kaksi vuotta, ja hankkeen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa.
”Urakan jälkeen kanavassa voivat kulkea 93 metriä pitkät alukset, kun maksimikoko on nyt 82,5 metriä. Lisäksi alukset voivat kulkea 4,45 metrin syvyydessä, eli kymmenen senttiä nykyistä syvemmällä, sanoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väyläviraston tiedotteessa."
https://www.rakennuslehti.fi/2021/06/saimaan-kanavan-uudistus-alkaa-ensi-kesana-urakan-jalkeen-kanavaan-mahtuu-nykyista-suurempia-aluksia/
Taitaa mennä jäihin tuo urakka ?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime kesänä uutisoitiin Rakennuslehdessä 21.6.2021 näin:
"Saimaan kanavan uudistus alkaa ensi kesänä – urakan jälkeen kanavaan mahtuu nykyistä suurempia aluksia
Kanavan kahdeksaa sulkua pidennetään 11,5 metrillä.
Saimaan kanavan uudistus käynnistyy kesällä 2022. Töiden valmistelu on ja käynnissä, ja syksyllä alkaa urakoitsijan kilpailutus. Varsinainen työ kestää noin kaksi vuotta, ja hankkeen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa.
”Urakan jälkeen kanavassa voivat kulkea 93 metriä pitkät alukset, kun maksimikoko on nyt 82,5 metriä. Lisäksi alukset voivat kulkea 4,45 metrin syvyydessä, eli kymmenen senttiä nykyistä syvemmällä, sanoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väyläviraston tiedotteessa."
https://www.rakennuslehti.fi/2021/06/saimaan-kanavan-uudistus-alkaa-ensi-kesana-urakan-jalkeen-kanavaan-mahtuu-nykyista-suurempia-aluksia/
Taitaa mennä jäihin tuo urakka ?!Onhan tuosta uutisoitu että se nimen omaan meni ns. jäihin koko uudistus! Käsite "mennä jäihin", eikö se tarkoita juurikin jonkin hankkeen lykkäämistä, keskeyttämistä tms. mutta ei välttämättä lopullista hylkäämistä. Kerron toistamiseen tälläkin foorumilla jo aiemminkin kertomani käsityksen ettei maamme päättäjillä liioin ole kanttia irtisanoa kanavan vuokrasopimusta, eli kanavasta maksetaan se 1,2 milj. Euroa vuodessa vuokraa ja laitetaan rahaa sen kunnossapitoon ja rahaa osan kanavatiestäkin kunnossapitoon ja ilmeisesti nykytilanteesta huolimatta muutamalle kanavatoimihenkilöllekin maksetaan palkkaa jne. eli ainoastaan kuluja ja kuluja....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime kesänä uutisoitiin Rakennuslehdessä 21.6.2021 näin:
"Saimaan kanavan uudistus alkaa ensi kesänä – urakan jälkeen kanavaan mahtuu nykyistä suurempia aluksia
Kanavan kahdeksaa sulkua pidennetään 11,5 metrillä.
Saimaan kanavan uudistus käynnistyy kesällä 2022. Töiden valmistelu on ja käynnissä, ja syksyllä alkaa urakoitsijan kilpailutus. Varsinainen työ kestää noin kaksi vuotta, ja hankkeen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa.
”Urakan jälkeen kanavassa voivat kulkea 93 metriä pitkät alukset, kun maksimikoko on nyt 82,5 metriä. Lisäksi alukset voivat kulkea 4,45 metrin syvyydessä, eli kymmenen senttiä nykyistä syvemmällä, sanoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väyläviraston tiedotteessa."
https://www.rakennuslehti.fi/2021/06/saimaan-kanavan-uudistus-alkaa-ensi-kesana-urakan-jalkeen-kanavaan-mahtuu-nykyista-suurempia-aluksia/
Taitaa mennä jäihin tuo urakka ?!Ainakin toistaiseksi peruttu...
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008787234.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin toistaiseksi peruttu...
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008787234.htmlJep. Turha on remotoida jos sitä ei Venäjän arvaamattomuuden vuoksi käytetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tuosta uutisoitu että se nimen omaan meni ns. jäihin koko uudistus! Käsite "mennä jäihin", eikö se tarkoita juurikin jonkin hankkeen lykkäämistä, keskeyttämistä tms. mutta ei välttämättä lopullista hylkäämistä. Kerron toistamiseen tälläkin foorumilla jo aiemminkin kertomani käsityksen ettei maamme päättäjillä liioin ole kanttia irtisanoa kanavan vuokrasopimusta, eli kanavasta maksetaan se 1,2 milj. Euroa vuodessa vuokraa ja laitetaan rahaa sen kunnossapitoon ja rahaa osan kanavatiestäkin kunnossapitoon ja ilmeisesti nykytilanteesta huolimatta muutamalle kanavatoimihenkilöllekin maksetaan palkkaa jne. eli ainoastaan kuluja ja kuluja....
Näin kertoi kansanedustaja Ano Turtiainen 31.5.2022 eduskunnassa tyhjälle salille ?!
"Lisätalousarviossa perutaan Saimaan kanavan investoinnit. Todennäköisesti kanavan olemme jo menettäneet, mutta oliko se sen arvoista? Ja mitä saamme vastineeksi, jos Venäjä irtisanoo vuokrasopimuksen? Emme yhtään mitään. "
https://youtu.be/hSMRhqikutU
Eiköhän Venäjä pian vaadi hulevesimaksua siitä kanavasta, aivan samoin kun me maksamme esim. kaupunkien "omistamilta vuokratonteista" tulevia hulevesiä ?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin kertoi kansanedustaja Ano Turtiainen 31.5.2022 eduskunnassa tyhjälle salille ?!
"Lisätalousarviossa perutaan Saimaan kanavan investoinnit. Todennäköisesti kanavan olemme jo menettäneet, mutta oliko se sen arvoista? Ja mitä saamme vastineeksi, jos Venäjä irtisanoo vuokrasopimuksen? Emme yhtään mitään. "
https://youtu.be/hSMRhqikutU
Eiköhän Venäjä pian vaadi hulevesimaksua siitä kanavasta, aivan samoin kun me maksamme esim. kaupunkien "omistamilta vuokratonteista" tulevia hulevesiä ?!Jos Venäjä irtisanoo sopimuksen, saamme vastineeksi ihan saman mitä saisimme jos itse irtisanoisimme sopimuksen. Mitä erityistä erillistä "vastinetta" Suomen siis tulisi ylipäätään kanavan irtisanomisesta saada? Suomi on saanut ja käyttänytkin kanavaa ja se on ollut se vastine kanavan ollessa toiminnassa. Jos Venäjä, tai Suomi, nyt irtisanoo sopimuksen, lakkaavat viimeistään vuoden kuluttua myös Suomen vastuut, 1,2 milj. Euron vuotuinen vuokranmaksu ja muut kustannukset, siinä sitä vastinetta.
Ja jostain hulevesimaksusta sitten, ei Saimaan kanava ole mikään Saimaan vesistön laskujoki. Sulut ovat normaalisti pääosin kiinni ja kanavan kautta pääsee mereen vain vähän vettä sulkujen avauksen ja täytön seurauksena.
Paljonko saimaan vesistön pinta laskisi jos kanavan kaikki sulut pysyvästi avattaisiin? Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Venäjä irtisanoo sopimuksen, saamme vastineeksi ihan saman mitä saisimme jos itse irtisanoisimme sopimuksen. Mitä erityistä erillistä "vastinetta" Suomen siis tulisi ylipäätään kanavan irtisanomisesta saada? Suomi on saanut ja käyttänytkin kanavaa ja se on ollut se vastine kanavan ollessa toiminnassa. Jos Venäjä, tai Suomi, nyt irtisanoo sopimuksen, lakkaavat viimeistään vuoden kuluttua myös Suomen vastuut, 1,2 milj. Euron vuotuinen vuokranmaksu ja muut kustannukset, siinä sitä vastinetta.
Ja jostain hulevesimaksusta sitten, ei Saimaan kanava ole mikään Saimaan vesistön laskujoki. Sulut ovat normaalisti pääosin kiinni ja kanavan kautta pääsee mereen vain vähän vettä sulkujen avauksen ja täytön seurauksena.
Paljonko saimaan vesistön pinta laskisi jos kanavan kaikki sulut pysyvästi avattaisiin? Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta?Saimaan vesistön ja Suomenlahden vedenpintojen korkeusero on luokkaa 57 metriä.
Jos vaikka vain kolmen ylimman sulun portit avattaisiin, Saimaasta pakeneva vesi nousi nopeasti yli kanavan vallian ja leviäisi laajalle Venäjän alavalle maalle...
Jos kaikki sulkuportit avattaisiin tulisi Saimaasta aika kuiva paikka... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Venäjä irtisanoo sopimuksen, saamme vastineeksi ihan saman mitä saisimme jos itse irtisanoisimme sopimuksen. Mitä erityistä erillistä "vastinetta" Suomen siis tulisi ylipäätään kanavan irtisanomisesta saada? Suomi on saanut ja käyttänytkin kanavaa ja se on ollut se vastine kanavan ollessa toiminnassa. Jos Venäjä, tai Suomi, nyt irtisanoo sopimuksen, lakkaavat viimeistään vuoden kuluttua myös Suomen vastuut, 1,2 milj. Euron vuotuinen vuokranmaksu ja muut kustannukset, siinä sitä vastinetta.
Ja jostain hulevesimaksusta sitten, ei Saimaan kanava ole mikään Saimaan vesistön laskujoki. Sulut ovat normaalisti pääosin kiinni ja kanavan kautta pääsee mereen vain vähän vettä sulkujen avauksen ja täytön seurauksena.
Paljonko saimaan vesistön pinta laskisi jos kanavan kaikki sulut pysyvästi avattaisiin? Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta?"Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta?"
Enköhän ? ! Kun olen joskus elämäni vaiheessä kulkenut ja asunut tuon kanavan vieressä.
Götan kanava on kanava Ruotsissa. Pohjanmeren Itämereen yhdistävä 614 kilometriä pitkä vesiväylä kulkee Ruotsin poikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta?"
Enköhän ? ! Kun olen joskus elämäni vaiheessä kulkenut ja asunut tuon kanavan vieressä.
Götan kanava on kanava Ruotsissa. Pohjanmeren Itämereen yhdistävä 614 kilometriä pitkä vesiväylä kulkee Ruotsin poikki.Mutta jos se olit sinä joka kirjoitti hulevesistä joita muka kanavan kautta lasketaan niin silloin et ehkä hoksaa että kanava ei ole hulevesien laskujoki? No, ehkä sen kirjoitti joku muu tänään klo 00:39, oli kuka oli mutta hänelle pyrin vastaamaan klo 12:52!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ymmärrätkö ylipäätään kanavan toimintaperiaatetta?"
Enköhän ? ! Kun olen joskus elämäni vaiheessä kulkenut ja asunut tuon kanavan vieressä.
Götan kanava on kanava Ruotsissa. Pohjanmeren Itämereen yhdistävä 614 kilometriä pitkä vesiväylä kulkee Ruotsin poikki.Koko nykyinen Itämeri yhdessä Suomen sisävesistöjen kanssa oli tuhansia vuosia sitten makeanveden allas jonka pinta oli 40-60 metriä nykyistä korkeammalla. Sitten eräässä vaiheessa puhkesi vesille reitti Ruotsin halki mereen ja altaan pinta laski huomattavasti, tosin ei vielä nykyiselle tasolle mikä tapahtui vasta kun syntyi uusi reitti Tanskan salmien kautta jolloin myäs Itämeri sai ensimmäiset suolavetensä. Näiden tapausten seurauksena syntyivät myös Suomen järvet jne.
Mikä oli se reitti jota pitkin vedet juoksivat ensimmäisen kerran mereen siitä suljetusta altaasta?
Tilanne voi muuttua kun ja jos sota loppuu jossain vaiheessa, nyt näyttää toivottomalta.
- Anonyymi
Älä, voiko? Olet kyllä terävä.
- Anonyymi
Vaikka sota loppuu, niin persut jäävät.
Voi tätä elämän tuskaa... - Anonyymi
Mihin se sota loppuisi ? kyllä länsi-liitolla vanhoja paukkuja riittää varastossa. Jokainen EU-maa on luvannut lisää noitä toimittaa natsi-päällikkö Zelenskylle, ja miehiä siellä riittää koulutettavaksi ympäri EU:ta niiden käsittelyä varten.
- Anonyymi
Ano 22:13
Olit rohkea kun uskalsit arvostella puskasta, Hitler kuoli oman käden kautta silti maine elää tietyissä piireissä ja Immosen tilaisuuksissa.
Pertikki- Anonyymi
Ja jotain kyllä heittää taas sillä kukaan ei ole tällä sivulla maininnut sanaakaan Hitleristä tai Immosestakaan...
Anonyymi kirjoitti:
Ja jotain kyllä heittää taas sillä kukaan ei ole tällä sivulla maininnut sanaakaan Hitleristä tai Immosestakaan...
Ano on niin onneton pelkuri ettei uskalla käyttää nimimerkkiä, vastaan huutoni.
- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Ano on niin onneton pelkuri ettei uskalla käyttää nimimerkkiä, vastaan huutoni.
Niin siis miten nämä Hitlerit ja Immoset liittyvät käsiteltyyn aiheeseen? Jospa sitten vastaisit "huutoosi" ja vastaisit kysymykseeeni?
- Anonyymi
Missä päin on Saiman kanava? - Nm. Koskaan kuullutkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1935876
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263654- 822557
- 372079
- 331872
- 431837
- 1061754
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371428