Tietääkö joku tietävämpi vastausta kysymykseeni, jota olen aina ihmetellyt?
Miten nuo viitearvot vaihtelee eri tulosten mukaan? Jos ths on hyvä olla vaikkapa 1-2, niin miksi se ei aina ole pätevä?
Miksi vaihtelee?
5
215
Vastaukset
- Anonyymi
Väliin viitealueella ja väliin ylärajaa korkeampi TSH-arvo ei sinänsä tarkoita, että henkilö olisi välillä terve ja välillä sairas, vaan sitä, että TSH-arvo vaihtelee, kuten kaikilla ihmisillä. Vaihtelu on melko suurta jopa vuorokauden aikana.
- Anonyymi
Tarkoitin sitä, että jos saa tietyt kilppariarvot, niin ne viitearvot jotenkin aina muuttuu omien lukemien mukaan. Esimerkiksi t4v on 11, niin viitearvot alkaa kympistä. Jotenkin ne viitearvot muuttuu aina omien lukemien mukaan niin, että näyttävät aina olevan viitearvoissa :)
- Anonyymi
Itse ajattelisin, että pienet vaihtelut eivät merkitse mitään. Normaaliarvothan on laskettu 95 prosentin mukaan. Eli viitearvot vastaavat terveistä 95 prosenttia. Loput 5 prosenttiakin ovat terveitä, jollei toisin todisteta.
- Anonyymi
Meneekö sekaisin TSH ja T4V? kaksi eri hormonia joilla on eri viitearvot. Lisäksi laboratoriokohtaisesti voi olla pientä vaihtelua. TSH 1-2 on kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan yleisesti hyväksytty tavoitearvo, jossa yleensä vajaatoimintapotilaat kokevat voinnin hyväksi. Puhutaan subkliinisesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta jos TSH on nossut ja T4V on viitearvoissa, kun taas varsinaisessa vajaatoiminnassa T4V on alle viitearvon. Tuota TSH 1-2 arvoa sovelletaan myös subkliinisessa vajaatoiminnassa johtaen siihen että TSH on hyväksyttävä viitearvossa, mutta sen noustessa yli viitearvon (toistetusti) todetaan subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta ja haetaan tyroksiinihoidolla TSH tasolle 1-2
- Anonyymi
Sen verran olen joutunut näiden asioiden kanssa tuusaamaan, ettei nuo kaksi sekotu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808316
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264518- 504088
- 513365
- 513106
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262546- 312139
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382003- 291996