https://oikeuskansleri.fi/-/toimeentulotukilain-muuttaminen
Oikeuskansleri antoi lausunnon toimeentulotuesta annetun lain (toimeentulotukilaki) ja eräiden muiden lakien muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä. Esityksen tavoitteena oli parantaa sosiaalihuollon asiakkaiden ja erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden asemaa toimeentulotuen hakijoina, mitä oikeuskansleri piti kannatettavana.
Hän kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että esityksen Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys perustelut –kohta tulisi nivoa kiinteämmin esitykseen, jotta perusteluista ilmenisi, miten esitys täyttää perustuslain asettamat vaatimukset. Erityisesti hän kiinnitti huomiota säätämisjärjestysperustelujen tietojen vaihtoa ja henkilötietojen käsittelyä koskeviin perusteluihin. Niistä ei ilmennyt, miten esitys täyttää perustuslain yksityisyyden suojaa ja tiedollista itsemääräämisoikeutta koskevat sekä Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen henkilötietojen käsittelyä koskevat vaatimukset. Lisäksi hän katsoi, että säätämisjärjestysperusteluja tuli täydentää arvioimalla esitystä perustuslain oikeusturvaa koskevan säännöksen kannalta.
Esityksessä ehdotettiin, että hyvinvointialue voisi eräissä tilanteissa antaa Kelalle lausunnon toimeentulotuen hakijan tilanteesta perustoimeentulotukiasian käsittelemiseksi. Oikeuskansleri katsoi, että lausuntoa koskevaa säännöstä tulisi arvioida toimeentulotukiasiakkaan yksityisyyden suojan samoin kuin hyvinvointialueen ja Kelan välisen toimivallan selkeyden näkökulmasta. Edelleen hän kiinnitti huomiota siihen, ettei lausuntomenettely saisi pidentää toimeentulotukiasioiden käsittelyaikoja Kelassa eikä aiheuttaa sellaista ylimääräistä työtä, joka voisi pitkittää kyseisten asioiden käsittelyä.
Lisäksi oikeuskansleri katsoi, että esityksen toimeentulotuen perusosan alentamista koskevia menettelysäännöksiä tulisi asiakkaiden oikeuksien ja viranomaistyön tehokkuuden varmistamiseksi täsmentää. Säännösten perusteella oli epäselvää, miten perusosan alentamista koskeva ratkaisu ja siihen liittyvä ohjaaminen hyvinvointialueen sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointiin ajallisesti sijoittuisivat toisiinsa nähden.
Toimeentulotuki on osa sosiaalihuoltoa, mutta Kelan ei sitä toimeenpannessa katsota olevan sosiaalihuollon palvelujen tuottaja. Oikeuskansleri viittasi aiempaan lausuntoonsa (OKV/2221/21/2021) jonka hän antoi toimeentulotukilain uudistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä. Hän katsoi kyseisessä lausunnossaan, että toimeentulotuen aseman (suhde sosiaalihuoltoon) selkeyttämiseksi olisi käytävä läpi sosiaalioikeuden yleisten oikeusperiaatteiden soveltuminen perustoimeentulotukeen. Sosiaalioikeuden oikeusperiaatteiden soveltaminen edistää sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksien toteutumista. Oikeuskansleri totesi toimeentulotukilain muuttamista koskevasta esityksestä antamassaan lausunnossa pitävänsä esityksen tavoite huomioiden edellä mainittujen periaatteiden soveltumisen selvittämistä ja arvioimista perustoimeentulotukiasioiden käsittelyssä edelleen tarpeellisena.
https://oikeuskansleri.fi/documents/1428954/107303583/lausunto_toimeentulotukilain_muuttaminen_ OKV_1218_21_2022.pdf/1115c063-667d-b15e-7d6b-aa2a84340a88/lausunto_toimeentulotukilain_muuttaminen_ OKV_1218_21_2022.pdf?t=1653894602832
Toimeentulotukilain muuttaminen, oikeuskanslerin lausunto
15
855
Vastaukset
- Anonyymi
Myöhäistä! Jengit ovat jo ottaneet vallan ja rikosten määrä tulee räjähdysmäisesti kasvamaan.
Oikeusasiamiehen lausunto samasta asiasta
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/2665/2022- Anonyymi
"toimeentulotuen aseman (suhde sosiaalihuoltoon) selkeyttämiseksi olisi käytävä läpi sosiaalioikeuden yleisten oikeusperiaatteiden soveltuminen perustoimeentulotukeen"
Näinpä näin.
Suomessa näyttää ongelmaksi tehdyn se, että perustuslailla taattua oikeutta vastikkeettomaan perustoimeentulon turvaan on alettu systemaattisesti muuttamaan sellaiseksi että virkamiehet ovat alkaneet katsoa oikeudekseen väittää perustoimeentulotuen saajaa elämänhallintaongelmaiseksi tai työkyvyttömäksi.
Valtion talouden ohjaamistoimista on kyse, kun palkkaa maksavien työpaikkojen määrät ajetaan alas, ja perustuslaissa taattu perustoimeentulon turva toimii nimenomaan muistutuksena valtion johdolle siitä, että työpaikkoja ei synny jos ei työpaikkojen rahoitustakaan saada aikaan.
Hallitus toisensa jälkeen yrittää harhauttaa oikeusasiamiestä, lakiin on onnistuttu jo tähänkin mennessä kirjailemaan kaikenlaista täysin kyseenalaista, esim. JTYPLiä käytetään oikeutuksena työttömien huonoon kohteluun ja valheiden levittämiseen, vaikka VIRANOMAISEN pitää nimenomaan selvittää onko tarvetta niille vapaaehtoisille palveluille vai ei.
Selvittämisen sijasta systeemi onkin jo nyt sellainen, että viranomainen muitta mutkitta tulkitsee työttömät elämänhallintaongelmaisksi ja työkyvyttömäksi, ja saman tien aletaan jo pakolla tekemään suunnitelmia palveluista joiden tehtävä on siirtää työttömät sosiaalipalveluiksi naamioituun pakkotyöhön.
Koskaan en tule antamaan minkäänlaista lupaa mihinkään sosiaalipalveluhölmöilyyn, aina kiistän järjestelmällisesti kaikki perusteet joita yritetään te-toimistosta JTYPL perusteella väittää. MINUN antama selvitys on myös selvitys tilanteesta, ja mikäli te-toimisto ei ole tyytyväinen minun selvitykseen.
Tämä systeemi törmää järjestelmällisesti kansalaisen oikeusturvaa vastaan, kun kansasta aletaan vääntämään väkisin sosiaaliongelmaisia tai milloin mitäkin, kaikki täysin ilman minkäänlaisia perusteluita. JTYPLiä ei voida käyttää perusteluihin, ne perustelut on siis viranomaisen itse selvitettävä, ja niitä perusteluita ei voida ihan noin vain hatusta vetäistä, siitä tulee kunnianloukkausasia jos väitetään perättömiä tai levitellään yksityisen ihmisen tietoja.- Anonyymi
Netistä löytyy jo hyvin malliesimerkkejä, miten tämä työttömien järjestelmällinen sortotoiminta etenee, googlatkaa tämä otsikko:
"Työtön niskuroi – Kunta haki holhouksen alaiseksi – Professori: ”Pässinpäistä, harvoin olen nähnyt viranomaiselta näin aiheetonta ilmoitusta”"
Riihimäkeläistä pitkäaikaistyötöntä yritetään jo saada holhoukseen, kun kieltäytyi tekemästä työtä ilman palkkaa.
Tätä systeemiä pyöritetään siis edelleen, eikä asiasta ole edes tullut rikosasiaa, vaikka kyse on viranomaisvallan väärinkäytöstä, asia liittyy myös Euroopan Unionin jäsenyyteen ja niihin periaatteisiin joista on sovittu työttömien oikeuksista ja turvasta. Systeemi on semanttisesti vääristelty täysin siten, että siinä missä piti olla kyse turvasta, kyse onkin kiristysvälineestä ja viranomaistyönä tehtävästä järjestelmällisestä vahingonteosta työttömiä vastaan aivan kuten tuo yo. Riihimäen tapaus mallikkaasti kertoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netistä löytyy jo hyvin malliesimerkkejä, miten tämä työttömien järjestelmällinen sortotoiminta etenee, googlatkaa tämä otsikko:
"Työtön niskuroi – Kunta haki holhouksen alaiseksi – Professori: ”Pässinpäistä, harvoin olen nähnyt viranomaiselta näin aiheetonta ilmoitusta”"
Riihimäkeläistä pitkäaikaistyötöntä yritetään jo saada holhoukseen, kun kieltäytyi tekemästä työtä ilman palkkaa.
Tätä systeemiä pyöritetään siis edelleen, eikä asiasta ole edes tullut rikosasiaa, vaikka kyse on viranomaisvallan väärinkäytöstä, asia liittyy myös Euroopan Unionin jäsenyyteen ja niihin periaatteisiin joista on sovittu työttömien oikeuksista ja turvasta. Systeemi on semanttisesti vääristelty täysin siten, että siinä missä piti olla kyse turvasta, kyse onkin kiristysvälineestä ja viranomaistyönä tehtävästä järjestelmällisestä vahingonteosta työttömiä vastaan aivan kuten tuo yo. Riihimäen tapaus mallikkaasti kertoo.Tekee rikosilmotuksen niin Poliisis hautoo sitä muutama vuode ku munaa ja sitten vaihtuu tutkija ja katoaa paperit.
- Anonyymi
Se on nykylaissa ,laknsäädännöllinen lapsus kokonaisuudessaan tuo peruturvasta leikkaaminen, joka tulisi uutta lainsäädäntöä tehdessä korjata.
Lähtökohtaisesti perutuslaki takaa tuon toimeentulon ihmisoikeutteen nojaten kiistattomasti kaikille. Eli jo siltä pohjalta nykyisestä työmarkkinatuesta leikaten teko on ihmisarvon ja oikeuksien vastainen teko jolla rikotaan suoranaisesti Suomen perutuslakia. Jotta niin voitaisiin Suomen ja kansainvälisen lainsäädännön puitteissa toimia ,tulisi perusturvan tason olla huomattavasti korkeampi kuin se nykyisellään on ja silloin sen tulisi ylittää minimitaso siten että siihen jätetään työllistymisen kannustimeksi leikkausvara. Toinen vaihtoehto on se että tuo viimesijainen toimeentulo varmistetaan toisen tukimuodon kautta jolloin toimesta tulee käytännössä kirjanpidollinen toimi.
https://ihmisoikeudet.net/ihmisoikeuskasvatus/menetelmat-ja-materiaalit/harjoitukset/oikeus-riittavaan-elintasoon/
https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/ - Anonyymi
Helpointa olis lopettaa toimeentulotuki kokonaan . Säästyisi valtavasti rahaa , demarit varmasti tulaisivat ne hetkessä .
- Anonyymi
Aikamoista kapulakieltä lausunto täynnä, mutta varmasti lainoppineen näkökulmasta tarpeellista.
Suomessahan on aivan selkeästi yritetty jo vuosikausia muuttaa sosiaaliturva sellaiseksi, että kun ensin elinkeinoelämä ja ay-liike ovat päätöksillään pitäneet huolen siitä että työpaikkoihin tarvittava rahoitus putsataan heidän taskuihinsa, saadaan sen jälkeen aikaan tilanne jossa em. puuttuvaa rahamäärää vastaava määrä kansaa työnnetään työttömiksi ja sosiaaliturvan varaan.
Sitten alkaakin se vedättäminen, kun sosiaaliturvaan on työvoimapolitiikan merkeissä rakenneltu yhtä jos toista kiusantekoa, jolla yritetään haittavaikuttaa työttömän arkielämään todella merkittävästi, kaiken taustalla näyttää olevan täysin järjestelmällinen pyrkimys työttömien hyväksikäyttöön mm. palkattoman työn merkeissä, joka tietenkin piilotellaan em. sosiaaliturvaan yhteyksissä olevien te-toimiston "suunnitelmien" ja "palveluiden" kautta.
Kun pakkotyö ei ole laillista, sitten tehdään pakollinen "suunnitelma" vapaaehtoisesta palkattomasta työstä, ja jos "suunnitelma" ei kelpaa sitten rankaistaan.
Väittäisin niin, että eduskunnan oikeusasiamiehellä olisi tässä aihepiirissä töitä vaikka kuinka paljon, mutta arvaahan sen että rahoitusta varmasti lainvalvojan toimiinkin kavennetaan sopivasti, jos lainvalvoja alkaa pääsemään todellisiin laittomuuksiin käsiksi.- Anonyymi
Kun pakkotyö ei ole laillista ja pakkohoidon kriteerit ei täyty on keksitty pakkopalvelu jota ei ole älytty kieltää ja nimetään se kuntouttavaksi työtoiminnaksi.
Kuntouttavasta työtoiminnasta on tehty laki jonka voimalla viranomainen väittää pystyvänsä pakottamaan työttömän tuohon pakkopalveluun, asiantuntijat eivät kuitenkaan ole löytäneet eikä työvoimaviranomaiset ole suostuneet kertomaan mikä lainkohta tarkalleen oikeuttaa pakkopalveluun pakottamiseen.
Aivan liian moni hölmö uskoo kuitenkin valehtelevia työvoimaviranomaisia ja menee tuollaiseen pakkopalveluun vuosikausiksi, kuntoutumista ei tapahdu mutta työpanos kyllä varastetaan tehokkaasti.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072745Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212290Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021876- 1141610
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1671324Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2801149- 711024
- 801014
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha179936