På Åland råder en viss irritation över att

Anonyymi

tjänstemän på fastlandet vet för litet om Åland och inte kan svenska.
Det kommer nu att kurser i Ålandsärenden för fler statstjänstemän än tidigare.
Ett faktum är att andelen tjänsteinnehavare med svenska som modersmål är betydligt lägre än andelen av den svenskspråkiga
befolkningen.
Den här frågan behöver vi jobba med säger enhetschefen Corinna Tammenmaa på Justitieministeriet.

22

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Det skall också anställas fler översättare efter klagomål från Åland att dokument
      inte funnits på svenska. (hbl)

      • Anonyymi

        Det duger inte med googleöversättning ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det duger inte med googleöversättning ?

        Det är bra att ålänningar inte nöjer sig med det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bra att ålänningar inte nöjer sig med det.

        Det ska man inte göra här på fastlandet heller när det gäller officiella ärenden.


      • Anonyymi

        Det är ju utmärkt, hoppas de är kompetenta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bra att ålänningar inte nöjer sig med det.

        Ålänngarna är inte så rädda att kräva service på svenska som vi svenskspråkiga på fastlandet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det ska man inte göra här på fastlandet heller när det gäller officiella ärenden.

        Så flata får man inte vara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bra att ålänningar inte nöjer sig med det.

        Bra att de står upp för sitt språk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det ska man inte göra här på fastlandet heller när det gäller officiella ärenden.

        Här vågar vi inte stå på oss.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är bra att ålänningar inte nöjer sig med det.

        Ålänningarna vågar hålla på sina rättigheter.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bra att de står upp för sitt språk.

        Så borde vi här på fastlandet också göra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ålänngarna är inte så rädda att kräva service på svenska som vi svenskspråkiga på fastlandet.

        De läser inte de här sorgliga texterna om svenskan som postas här.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Här vågar vi inte stå på oss.

        Vi är så rädda att bli betraktade som besvärliga.


    • Anonyymi

      Man antar att tjänstemännen utbildar sig på egen tid med eget fyrk, eftersom de är inkompetenta.

      • Anonyymi

        Varför testar man inte språkkunskaper innan anställning. ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varför testar man inte språkkunskaper innan anställning. ?

        Kielten testaus pitäisi kuulua itsestään selvyytenä kuvioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielten testaus pitäisi kuulua itsestään selvyytenä kuvioon.

        Det borde vara rutin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kielten testaus pitäisi kuulua itsestään selvyytenä kuvioon.

        Precis och de som inte kan ratas medan kompetenta anställs i stället för släktingar och kompisar.


    • Kan inte ålänningarna göra det samma som en själv och bara blankt skita i allt som inte är på svenska?

      • Anonyymi

        Men de måste väl ändå få officiella beslut och annat som riksdagen håller på med på svenska,måste bry sig.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Men de måste väl ändå få officiella beslut och annat som riksdagen håller på med på svenska,måste bry sig.

        Det var det man menade. Om man på fastlandet besluter något, men bryter mot lagen i frågan om att kommunicera och verkställa, kan man helt lugnt slå dövörat till förrän den som felar, helt självmant och utan någon överklagan presterar ens ett minimum (som den får full lön för).

        En tokig grej i Finland är det att om någon (fiskus, husbolag, börsbolag eller dylik) skuffar in skit i din brevlåda eller på ditt bord, så antas det att man gör mera än att bara slänga iväg det. Varför? Varför skulle man överklaga obefogade fakturor, lagvidriga bestämmelser etc. då man inte behöver? Det är bara att låta bli och se hur tids- och resurskonsumtionen ökar hos den som har fel.


    • Anonyymi

      Bör ha mera kontakt med dom.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe