TERHI 4100/4110

kannattaako?

Oon vähän katsellut sopivan hintaista käytettyä pulpettivenettä.
Muutama Terhi 4100/4110, näyttää olevan kaupan tossa 3k euron hintaluokassa.
Onko kokemusta ks. malleista kannattaako hankkia ja kuinka pitkäikäisiä ks. muoviveneet voi olla?
Riittääkö 20 Hp moottori vai tarviiko 30 Hp?

25

26854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terhi

      jaksoi kantaa 2 aik lapsen tavaroineen ja telttoineen 20 hp moottorillakin. Hivenen suurempi moottori antaa tietysti reserviä. Yksin ajellessa suurempaa moottoria ei kaipaa.Helppo pitää puhtaana. hyvin kulki kovemmassakin kelissä.

    • Mike

      Minulla on huonot kokemukset juuri sen venemallista! Älä osta!

      • osku

        hieman,eli mikä oli huonoa.


      • Lue aiempi
        osku kirjoitti:

        hieman,eli mikä oli huonoa.

        Terhi kun ei kestä, kokemusta valitettavasti.
        Imee vettä kuin sieni ja siinä se sitten onkin, mitään ei ole tehtävissä. Mukava kyllä tuo 4100 on mukava ajella jo 20hv koneella mutta 25/30 suosittelen (kevyttä 2t ei 90kg 4t). Harmi vaan että hyvät ominaisuudet "halvalla" eivät kestä kauaa. Käytettynä en ostaisi, ainakaan yksityiseltä.


    • Ile

      Oma vene on ollut samassa taloudessa jo 22 vuotta ja hyvin palvelee vieläkin (Terhi 415 R). Harvinaisen hiljainen ja tukeva vene. Koneeksi kannattaa ottaa vähintään se 30:nen, itsellä 50 2t Yamaha. Vie tuolla koneella suurempaakin porukkaa nätisti. Terhi ei muuten välitä kohtuullisista naarmuista ollenkaan, ABS-muoviin ei ruttoa tule eli veneen voi rantautuessa vetää tarvittaessa hiekalle (edelleen se 22 vuoden kokemus, edellisen lujitemuoviveneen pohja otti jo kuukaudessa nokkiinsa).

      Olen kanssa kuullut kauhutarinoita sieltä sun täältä. Niiden perusteella mulle on tainnut osua maanantaikappale, kun ei vikaa ole ollut :).

      • Muovi

        Onko niin että sinulla on ainot tiistainan tehty Terhi? Onko vene jo merellä? Paljonko vene painaa? Nosta törmäyslista ja tarkistaa jos näet uretaania...onko märkä??....niin ajattelinkin!


      • Ile
        Muovi kirjoitti:

        Onko niin että sinulla on ainot tiistainan tehty Terhi? Onko vene jo merellä? Paljonko vene painaa? Nosta törmäyslista ja tarkistaa jos näet uretaania...onko märkä??....niin ajattelinkin!

        On mun "ainot" varmaankin tehty "tiistainan"...

        Veneen painoa en juuri ole mittaillut; eipä varmaan kovin moni muukaan. Sitä, että onko uretaani imenyt vettä en pysty millään sanomaan. Kun joku kertoisi, että miten oire ilmenee muuten kuin pelkästään "oon kuullut jne...". Vene on jo järvellä, ja toimii kuten on toiminut edellisetkin vuodet. Ja listaakin olen raottanut; sieltä ei uretaania näy.

        Edelleenkin alkuperäiseen kysymykseen viitaten voin todeta, että oma kokemukseni Terhi-veneistä on pelkästään positiivinen. Ne ovat jämäkkiä, hiljaisia ja todella tukevia veneitä kokoisikseen. Ainahan parannettavaa löytyy esim. pärskii sopivassa aallokossa kuskin harvinaisen märäksi.


      • Vettynyt
        Ile kirjoitti:

        On mun "ainot" varmaankin tehty "tiistainan"...

        Veneen painoa en juuri ole mittaillut; eipä varmaan kovin moni muukaan. Sitä, että onko uretaani imenyt vettä en pysty millään sanomaan. Kun joku kertoisi, että miten oire ilmenee muuten kuin pelkästään "oon kuullut jne...". Vene on jo järvellä, ja toimii kuten on toiminut edellisetkin vuodet. Ja listaakin olen raottanut; sieltä ei uretaania näy.

        Edelleenkin alkuperäiseen kysymykseen viitaten voin todeta, että oma kokemukseni Terhi-veneistä on pelkästään positiivinen. Ne ovat jämäkkiä, hiljaisia ja todella tukevia veneitä kokoisikseen. Ainahan parannettavaa löytyy esim. pärskii sopivassa aallokossa kuskin harvinaisen märäksi.

        Myös 415R oli itselläni n.17v. näin kyllä miten se hajoaa. n.10v takaisin löysin veneen ulkolaidasta halkeaman,pohjan ja laidan taitekohdasta. paikkasin sen silloin ja raakaa ajoa vaan. 2v siitä pohja alkoi talvisin pullistella ja muovi irtosi uretaanistaan. muutama vousi kului ja pohjaan oli tullut uusi halkeama,josta vesi oli mennyt sisään. pohja jatkoi joka talvi elämistään. Punnitsin veneen trailerin päällä ja OLI PAINOA n.80kg enemmän mitä on ilmoitettu. Viime kesänä halkesi perälauta sivuistaa. otin alumiini pidikkeen pois ja katsoin mitä siellä oli. muovien välissä oli vaneri joka oli ihan märkä ja pehmennyt alas saakka. Tein moottori kaivoon n.100mm reiän pohjamuoviin saakka ja uretaani oli aivan märkää. 1kk ajan reikään kertyi jatkuvasti vettä ja useita litroja poistin sitä.
        Syy miksi perälauta oli lahonnut
        ,oli että sadevesi pääsi suoraan reunalistaa pitkin valumaan siihen vanerin päälle.
        Kullä veneen painon tunsi ajaessa,vene oli tosi tukeva ja jämäkkä kokoisekseen.
        Ostin uuden veneen viime kesänä ja Terhiä en kyllä enään ostanut. katsotaan miten Colibri pärjää 17v.


      • Mike
        Vettynyt kirjoitti:

        Myös 415R oli itselläni n.17v. näin kyllä miten se hajoaa. n.10v takaisin löysin veneen ulkolaidasta halkeaman,pohjan ja laidan taitekohdasta. paikkasin sen silloin ja raakaa ajoa vaan. 2v siitä pohja alkoi talvisin pullistella ja muovi irtosi uretaanistaan. muutama vousi kului ja pohjaan oli tullut uusi halkeama,josta vesi oli mennyt sisään. pohja jatkoi joka talvi elämistään. Punnitsin veneen trailerin päällä ja OLI PAINOA n.80kg enemmän mitä on ilmoitettu. Viime kesänä halkesi perälauta sivuistaa. otin alumiini pidikkeen pois ja katsoin mitä siellä oli. muovien välissä oli vaneri joka oli ihan märkä ja pehmennyt alas saakka. Tein moottori kaivoon n.100mm reiän pohjamuoviin saakka ja uretaani oli aivan märkää. 1kk ajan reikään kertyi jatkuvasti vettä ja useita litroja poistin sitä.
        Syy miksi perälauta oli lahonnut
        ,oli että sadevesi pääsi suoraan reunalistaa pitkin valumaan siihen vanerin päälle.
        Kullä veneen painon tunsi ajaessa,vene oli tosi tukeva ja jämäkkä kokoisekseen.
        Ostin uuden veneen viime kesänä ja Terhiä en kyllä enään ostanut. katsotaan miten Colibri pärjää 17v.

        Hyvä ja tarkka selitys! Toivottavasti kuuntelevat! On varmasti omistajat joka ei halua tämä tietoa, mutta Terhit ei on vieläkään tiivistetty reunanlistan alle! En minäkään ostan Terhiä!


    • Kalevi

      Terhi ja muovivene yleensäkin on kestävyydeltään ja rakenteeltaan aivan eri luokkaa kuin lasikuituveneet. Ja uretaani ei ime vettä. Lasikuidun pinnassa on sensijaan ohut Celcoat pinnoite, ja kun se rikkoontuu niin lasikuitu itsessään imee senjälkeen vettä. Muutama talvi ja kaput. Ja monesti näissä lasikuituveneissä on vain ohut yksinkertainen kuori ja kellukesäiliöitä. Jos haluaa kestävyyttä ja niin muovi. Kestäähän ne lasikuituveneetkin ns. sunnuntai ja onkivene käytössä. Ko. terhi esim. on hyvä valinta ja pitkäikäinen.

      • Selitä tämä!

        vai on kestävä! osta sitten mun kestävä ja erittäin hyvä/laadukas terhi 415R. Ja se uretaani kyllä imee vettä jonkin verran.
        Kun vesi pääsee kuoren ja uretaanin väliin niin talvella pakkanen hoitaa loput!

        Yritäppä myydä käytettyä terhiä niin huomaat mikä maine Terhillä on... Kyllä sillä muutaman vuoden ajelee uutena ja sitten ostaa uuden! vanhasta ei saa juuri mitään!!

        T: Pettynyt


      • Toroi
        Selitä tämä! kirjoitti:

        vai on kestävä! osta sitten mun kestävä ja erittäin hyvä/laadukas terhi 415R. Ja se uretaani kyllä imee vettä jonkin verran.
        Kun vesi pääsee kuoren ja uretaanin väliin niin talvella pakkanen hoitaa loput!

        Yritäppä myydä käytettyä terhiä niin huomaat mikä maine Terhillä on... Kyllä sillä muutaman vuoden ajelee uutena ja sitten ostaa uuden! vanhasta ei saa juuri mitään!!

        T: Pettynyt

        Tähän keskusteluun liittyen..... Minulla on ollut Terhi 4100 vuodesta -94 uutena. On ollut joka kesä vedessä, heti jäiden sulamiseen ja tulvan laskettua laiturissa kiinni, loppu syksyyn asti. Sitten olen ottanut sen trailerin päälle, pessyt ja antanut tallissa valuttaa välipohjan vedet pois ihan rauhassa! Talvilomalla on saanut ressun päälleen lumien takia. MUTTA joka IKINEN vuosi..... kun tulee syötyä HK-blöötä liikaa.. jaksaa Terhi liikkua.


    • Juntti-Mara

      Olin jo lähes valmis ostamaan Terhi 4100 ja 20 hv Tohatsun koneella uutena. Kommentit tästä kopasta lisäsivät tuskaani.

      • Ostetaan 50 hv kone

        joopa, tiedän ymmärrän ja tiedostan että ketju on vanha, mutta kun näitä luetaan niin jatketaan: ostin mökille saareen kakkosveneeksi tuommosen Terhi 4100, olikohan -93.

        Ei maksanut hirveitä, vannotin vielä myyjää että onhan kuiva. Perää oli pikkusen paikattu moottorikaivon luota, mutta kehuskeli isäntä ettei varrmana ole vettynyt. Kovin oli tuulinen keli kun katsastin, eikä kunnolla päästy koeajolle. Kotiin traikuttua laskin paatin vesille ja havaitsin että yxpäällä vaatii 30 hp evikalla lentokentän verran ulappaa että nousee plaaniin. 3 aikuista ja koira, eikä jakoja enään liukuun. Vakaahan se on kuin panssarivaunu, painanee 200 kiloa enemmän kuin tehtaalta lähteissään...


    • Hienoveho

      Säilyttäkää Terhinne talvet pohja ylöspäin ja keula alempana ku perä niin ei tule ongelmia.

      • TErHi 415

        Samaa mieltä, että kannattaa kääntää "katolleen" vaikka tallissa olisi


    • 191130

      Minulla Terhi 4110 2003 mallinen. Ei mitään vikaa ole ollut. Jos en ole kalassa, niin vene kököttää trailerilla. Moottorina 4t yamaha 25hp.

      • mainettaan parempia

        Itse valitsin Novan koska siinä oli fiksummat sisätilat, hyvin mennyt Jammun trimmillisellä 20 hv nelarilla AETL. Ajolleen nova ja 4100 ei juuri eroa toisistaan.


    • -puntaripekka-

      Miksi noita uretaanitäytteisiä veneitä tulee melko usein kaatopaikalle? Kuorma painaa aina enemmän kuin tuon kokoisen veneen paino on yleensä. Mikä on syy ja painon aiheuttaja?
      Olen kaatopaikan 'puntarimies' ja veneilen itsekin 30 hv pulpettiveneellä.

    • TERHIfan

      4100 on erittäin hyvä Terhi. Iällä ei ole merkitystä, vaan kunto ratkaisee ja kovikemuovi on lasikuitua.

    • Terhi4100-Owner

      Itsellä Terhi 4100 enkä tosiaan ymmärrä miksi täällä noin paljon valituksia R-mallista vai mikä onkaan. Ei ole ollut mitään ongelmia 4100 veneen kanssa. Ihan sama miten päin pidetty, silti näyttää ja tuntuu kuin uudelta ja ei todellakaan mitään vettymisongelmia. Jos Terhi 4100 -venettä saisi uutena niin ostaisin samanlaisen, sen verran hyviä kokemuksia. Toistaalta taitaa tuo ensimmäinenkin kestää uudenveroisena vielä parikyt vuotta.. Komppaan edellistä: laatu ratkaisee!

    • 4100ja4110

      Ei ole minullakaan kokemusta 4110-Terhistä, mutta 4100 saa yhdet peukut täältä!

    • MattiNevala

      Olen nyt ollut 5 vuotta KÄYTETYN Terhi 4100 veneen onnellinen omistaja. Hyvin nousee plaaniin pienelläkin vauhdilla. Ihmettelen täällä jonkun trollin vettymispuheita...?!? Ainoa vesi mitä itse olen havannoinnut (kun olen ajanut, vaihtanut knaapin, kaiun johdon, säilyttänyt jne. jne.) on järvessä oleva vesi. Eli 100% luotettava kumppani ja ei ole sellaista myrskyä, että veneestä olisi kiinni kalaan meno. Perässä 20 hp venettä vanhempi Johnsson (30 hp kaasarilla) ja mittarin mukaan 40 km/h vauhti. Ei tuolla viitsi enempää siirtymätaipaleissa mennäkään kun vie bensaa.

      Mutta Terhi 4100-veneestä ei tule muuta kuin positiivisia käyttökokemuksia täältä. Toivottavasti matka jatkuu tästedeskin.

    • Anonyymi

      ABS muovi kovenee ikääntyessään ja lopulta halkeaa!!! Sitä halkeamaa on mahdoton korjata kotikonstein, tiedän kokemuksesta.Lujitemuovia on sen sijaan helppo korjata,jos vähänkin viitsii opetella.Jos ABS olisi hyvää niin kaikki veistämöt alkaisivat tehdä veneensä siitä.Mutta ei ole olemassa hyvää ja halpaa!!

      • Anonyymi

        Et vaan osaa. Ihan nättejä paikkauksia niihin saa kun jaksaa nähdä vaivan. Lasikuitupaikkakin on helkkarin ruma kun sen tekee osaamaton ammattilainen. Sitä ABS venettä pitää vahata ja huoltaa kuin lasikuituvenettäkin niin ei halkeile, mutta jos antaa UV:n tehdä tehtävänsä niin ei sitä omia aikojaan ilmestynyttä halkeamaa kannata nätisti paikatakaan koska niitä tulee lisää. Ruttoinen lasikuituvene tai UV:n haperruttama ABS vene - choose your poison. 4100:ssa oli suunnitteluvirheen vuoksi kovassa käytössä ilmaantuvia peräpeiliongelmia joita ei 4110:ssa ole. Moottorin asennusvirheen takia voi myös saada peräpeilin halkeamaan, mutta syy on asentajassa eikä veneessä. Ei Terhit ole ikuisiksi tehty, mutta hintaansa nähden päteviä veneitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe