Rätt till sjukvård på sitt eget modersmål säger lagen.

Anonyymi

När man är svenskspråkig fungerar det inte så bra.
Bara fyra av tio fick vård helt på svenska inom HUS.
Den som haft ärende till något HUSsjukhus har sannolikt fått ett textmeddelande efter besöket ,där man får svara på frågan
"Jag kunde uträtta mitt ärende på mitt modersmål (finska eller svenska )"
Frågan har ställts sedan förra sommaren och nämnden för den språkliga minoriteten har sammanställt 12 524 svar från svenskspråkiga patienter.

31

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      I Hyvinge har endast en procent av personalen språktillägg som visar att de kan ge vård på svenska.
      I Borgå har 7 av 10 språktillägg.

      • Anonyymi

        Ändå åker föderskor från Borgå och Lovisa till Hyvinge efter det som Borgå BB stängdes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå åker föderskor från Borgå och Lovisa till Hyvinge efter det som Borgå BB stängdes.

        Någonstans måste barnen födas, ibland blir det på vägen till sjukhuset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Någonstans måste barnen födas, ibland blir det på vägen till sjukhuset.

        Oftare nu.


      • Anonyymi

        Det är positivt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det är positivt.

        Förbättringen kan ses.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Någonstans måste barnen födas, ibland blir det på vägen till sjukhuset.

        Det finns duktig ambulanspersonal.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oftare nu.

        Hittills har allt gått bra,men man vet aldrig.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det finns duktig ambulanspersonal.

        Underligt nog är de oftast språkkunniga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Underligt nog är de oftast språkkunniga.

        Det man hoppas-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå åker föderskor från Borgå och Lovisa till Hyvinge efter det som Borgå BB stängdes.

        Samjouren i Borgå ska stängas ,det blir att åka till Vanda vid akuta sjukdomstillstånd.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oftare nu.

        Allt har väl ändå gått bra ,inga dödsfall ännu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Någonstans måste barnen födas, ibland blir det på vägen till sjukhuset.

        Motorvägsbabysar.


    • Anonyymi

      Det är ju vardagsmat för en svenskspråkig att inte få vård på svenska.

    • Anonyymi

      Tämän perusteella suomenkielisiä nöyryttäävä pakkoruotsi ei toimi,
      joten se voidaan turhana lopettaa.

      Miksi pakkoruotsia ei vieläkään ole poistettu suomenkielisten opinnoista?

      • Anonyymi

        Fortfarande finns pakkosuomi också kvar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fortfarande finns pakkosuomi också kvar.

        Pakkosuomi får svenskspråkiga dras med.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkosuomi får svenskspråkiga dras med.

        Från vaggan till graven kan man påstå.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Från vaggan till graven kan man påstå.

        Inget slut på eländet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inget slut på eländet.

        Finska och svenska är bra att behärska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finska och svenska är bra att behärska.

        Tärkeimmät kielet Suomessa.


    • Nuförtiden spelar den ingen roll hur mycket och mot vilka lagar den offentliga sidan bryter. Betjäning fås inte, löner uteblir, allt är lite hipp som happ och vägnätet ruttnar. Det enda som är säkert är det at Finlands tant femma lånar som tokiga och river allt av dig som bara går att slita loss. Detta på finska och lågstadieengelska.

      • Anonyymi

        Svårt att tro att det skulle bli bättre med bara gubbar i styret,det har vi prövat på .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Svårt att tro att det skulle bli bättre med bara gubbar i styret,det har vi prövat på .

        Sämst är det nu, trots att de inte var så fantastiskt tidigare heller. Boven i drama heter partipolitik,
        Man kan tydligen bara undra över hur allt som den offentliga sidan felar med (väldigt mycket) inte har några följder överhuvudtaget. På den privata sidan som betalar kalaset skulle det bli for i aktern rakt av med de resultaten som stat & kommun presterar.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Sämst är det nu, trots att de inte var så fantastiskt tidigare heller. Boven i drama heter partipolitik,
        Man kan tydligen bara undra över hur allt som den offentliga sidan felar med (väldigt mycket) inte har några följder överhuvudtaget. På den privata sidan som betalar kalaset skulle det bli for i aktern rakt av med de resultaten som stat & kommun presterar.

        Inte är privata heller bra alternativ, de tar alla pengr bara, de är viktigast för dom.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte är privata heller bra alternativ, de tar alla pengr bara, de är viktigast för dom.

        Pengar är det väl till sist och slutligen frågan om med hela sjukvården.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pengar är det väl till sist och slutligen frågan om med hela sjukvården.

        Tasapuolisesta ja oikeudenmukaisesta kohtelusta omalla äidinkielellä ei voida tinkiä. Laki on tämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasapuolisesta ja oikeudenmukaisesta kohtelusta omalla äidinkielellä ei voida tinkiä. Laki on tämä.

        Därför finns det lagar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Därför finns det lagar.

        Jämlikhet är det frågan om.


    • Anonyymi

      Mycket svenskspråkiga patienter.

      • Anonyymi

        Språk är viktigt, det bör man komma ihåg.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe