Turvallisuuden vuoksi

Anonyymi

Olisiko purjehdus kiellettävä vilkkaasti liikennöidyissä väylissä ja niiden lähistöllä? Koska purjeveneet ovat ohjailtavuudeltaan niin rajoitettuja (tähänhän purjehtijat koko ajan vetoavat saadakseen polkea muiden oikeuksia) tulisi ne siirtää avovesille ja sieltä pois aina moottorikäyttöisellä aluksella hinaamalla. Purkkarin omalla koneella suoritettavaa ajoakaan ei tulisi hyväksyä, koska se ohjailtavuus on purjeveneilijöiden mukaan kovasti rajoittunutta silloinkin.

Mikä olisi sopiva hinausetäisyys ulkomerelle, riittäisikö 10 meripenikulmaa lähimpään rantaan?
Siellä niillä on riittävästi tilaa liikehtiä hallitsemattomasti ja arvaamattomasti, aiheuttamatta vaaraa muille veneilijöille.

68

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kyllä omalla koneella ajettuna voi ohjailla hyvin. et tunne näköjään asiaa, joten ole sinä. mutta muutoin kielto ok.

    • Anonyymi

      Aloitus on tietysti provo. Mutta itsekin purjeveneilijänä olen kyllä sitä mieltä, että kryssiminen kapeissa salmissa (sanotaan nyt alle 100 m) pitäisi kieltää. Ja moottorittomien purjealusten käyttö kokonaan ilman saattovenettä, joka hinaa ne esim. kilparadoille ja sieltä pois.

      • Anonyymi

        Miksi? En ole koskaan havainnut kryssivän purjeveneen aiheuttavan mitään ongelmaa siksi, että se kryssii. Purjeiden aiheuttamat katvealueet ja niiden aiheuttamat havainnointivirheet ovat aiheuttaneet enemmän vaaratilanteita - eli läpinäkymättömät purjeet pitäisi kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? En ole koskaan havainnut kryssivän purjeveneen aiheuttavan mitään ongelmaa siksi, että se kryssii. Purjeiden aiheuttamat katvealueet ja niiden aiheuttamat havainnointivirheet ovat aiheuttaneet enemmän vaaratilanteita - eli läpinäkymättömät purjeet pitäisi kieltää.

        Suurimmalle osalle saaristossa liikkujista ne ovat ongelma, koska niiden toimnta poikkeaa normaalista. Vilkkailla väylillä valtaosa toimii ja täysin oikeutetusti moottoriteiden logiikalla.
        Himopurjehtijoille se on kova pala, koska "merten vapaus". Mutta pitäisi herätä todellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle saaristossa liikkujista ne ovat ongelma, koska niiden toimnta poikkeaa normaalista. Vilkkailla väylillä valtaosa toimii ja täysin oikeutetusti moottoriteiden logiikalla.
        Himopurjehtijoille se on kova pala, koska "merten vapaus". Mutta pitäisi herätä todellisuuteen.

        Ei todellakaan. Esim. vesijetit ovat ongelma, koska ne poukkoilevat arvaamattomasti ja nopeasti miten sattuu. Purkkarit liikkuu hitaasti ja loogisesti tuuliolosuhteiden mukaan eikä aiheuta ongelmaa kryssiessään. Koneajossa purkkaritkin saattavat olla arvaamattomia kun ei niiden kipparit aina muista siirtyneensä tuulivoimasta koneajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle saaristossa liikkujista ne ovat ongelma, koska niiden toimnta poikkeaa normaalista. Vilkkailla väylillä valtaosa toimii ja täysin oikeutetusti moottoriteiden logiikalla.
        Himopurjehtijoille se on kova pala, koska "merten vapaus". Mutta pitäisi herätä todellisuuteen.

        Mitään moottoriteiden logiikkaa ei väylillä reittijakojärjestelmän ulkopuolella ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan. Esim. vesijetit ovat ongelma, koska ne poukkoilevat arvaamattomasti ja nopeasti miten sattuu. Purkkarit liikkuu hitaasti ja loogisesti tuuliolosuhteiden mukaan eikä aiheuta ongelmaa kryssiessään. Koneajossa purkkaritkin saattavat olla arvaamattomia kun ei niiden kipparit aina muista siirtyneensä tuulivoimasta koneajoon.

        "Loogisesti tuuliolosuhteiden mukaan" on loogista vain meille purjehtijoille (eikä muuten kaikkien kryssijöiden liikkeet ole muille loogisia, ihan jo siksi, että karttaa lukeva tai maaston tunteva voi olettaa naapurin vetävän pidemmälle ennen käännöstä). Ja moottoriveneilijöillehän ei ole mitään loogista siinä, että joku kääntyilee eikä kulje suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään moottoriteiden logiikkaa ei väylillä reittijakojärjestelmän ulkopuolella ole.

        Ei säännöissä. Mutta säännöt eivät ole kaikki maailman järki.
        Kapeahkolla väylällä kryssivä ei (ellei ahtaan kulkuväylän sääntö satu muuta aiheuttamaan) ei suoranaisesti riko mitään sääntöä mutta on silti mulkku. Sanon tämän itsekin purjehtijana. Tämän harrastuksen syöpä ovat se pieni hard core-porukka, jonka mielestä purjehtijoiden ei tarvitse ottaa ketään muuta huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Loogisesti tuuliolosuhteiden mukaan" on loogista vain meille purjehtijoille (eikä muuten kaikkien kryssijöiden liikkeet ole muille loogisia, ihan jo siksi, että karttaa lukeva tai maaston tunteva voi olettaa naapurin vetävän pidemmälle ennen käännöstä). Ja moottoriveneilijöillehän ei ole mitään loogista siinä, että joku kääntyilee eikä kulje suoraan.

        On se loogista kaikille niille, jotka ymmärtävät luonnonlakien perusteet. Loput, jotka ovat ymmärtävinään, elävät illuusiossa ja toimivat epäloogisesti ymmärtämättä sitä itse. Jotkut moottoriveneilijätkin luulevat ajavansa suoraan, vaikka oikeasti kaikki kaartavat, elleivät sitten sattumalta onnenkantamoisena hetkellisesti ja tietämättään aja vaikka aallonharjalta pätkän suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei säännöissä. Mutta säännöt eivät ole kaikki maailman järki.
        Kapeahkolla väylällä kryssivä ei (ellei ahtaan kulkuväylän sääntö satu muuta aiheuttamaan) ei suoranaisesti riko mitään sääntöä mutta on silti mulkku. Sanon tämän itsekin purjehtijana. Tämän harrastuksen syöpä ovat se pieni hard core-porukka, jonka mielestä purjehtijoiden ei tarvitse ottaa ketään muuta huomioon.

        Mieluummin mulkku kuin munaton. Eikä kapeikossa kryssiminen tarkoita, etteikö ottaisi muita huomioon. Perusolettamus kuitenkin on, että muut veneilijät tuntevat säännöt, hallitsevat veneensä ja osaavat tähystää. Silloin ei ongelmia yleensä synny. Häirikköjä ovat pääsääntöisesti ne, jotka eivät noudata sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle saaristossa liikkujista ne ovat ongelma, koska niiden toimnta poikkeaa normaalista. Vilkkailla väylillä valtaosa toimii ja täysin oikeutetusti moottoriteiden logiikalla.
        Himopurjehtijoille se on kova pala, koska "merten vapaus". Mutta pitäisi herätä todellisuuteen.

        Miten toiminta poikkeaa normaalista? Purjeveneet käyttäytyvät kuten ovat tehneet aikojen alusta lähtien. Luulisi tyhmimmänkin moottoriveneilijän siinä ajassa oppineen sen, mikä on normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toiminta poikkeaa normaalista? Purjeveneet käyttäytyvät kuten ovat tehneet aikojen alusta lähtien. Luulisi tyhmimmänkin moottoriveneilijän siinä ajassa oppineen sen, mikä on normaalia.

        Itse olen moottoriveneilijä, enkä ole tyhmä.
        Kun aloin veneilemään, kävin sekä kansimieskurssin että saaristolaivurikurssin. Missään näissä ei opetettu sitä mitä purjeveneen kryssiminen tarkoittaa, enkä sitä ekoina vuosina kunnolla tiennytkään koska purjehtiminen ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt toki tiedän, mutta ei moottoriveneilijän voi odottaa esim. tietävän missä kohtaa käännös tapahtuu. Hän ei tiedä veden syvyyttä väylän reunoilla eikä veneen syväystä eikä muita ominaisuuksia eikä varsinkaan voi mennä purjehtijan pään sisään. Purjehtija automaattisesti olettaa että kaikki veneilijät tietävät purjehtimisen perusteet. Se ei pidä paikkaansa. Eikä sitä missään vaaditakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen moottoriveneilijä, enkä ole tyhmä.
        Kun aloin veneilemään, kävin sekä kansimieskurssin että saaristolaivurikurssin. Missään näissä ei opetettu sitä mitä purjeveneen kryssiminen tarkoittaa, enkä sitä ekoina vuosina kunnolla tiennytkään koska purjehtiminen ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt toki tiedän, mutta ei moottoriveneilijän voi odottaa esim. tietävän missä kohtaa käännös tapahtuu. Hän ei tiedä veden syvyyttä väylän reunoilla eikä veneen syväystä eikä muita ominaisuuksia eikä varsinkaan voi mennä purjehtijan pään sisään. Purjehtija automaattisesti olettaa että kaikki veneilijät tietävät purjehtimisen perusteet. Se ei pidä paikkaansa. Eikä sitä missään vaaditakaan.

        Eikö viisaskaan moottoriveneilijä lue karttaa? Jos lukee, näkee, missä on matalaa ja oivaltaa, ettei purjevene kölinsä kanssa mene sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö viisaskaan moottoriveneilijä lue karttaa? Jos lukee, näkee, missä on matalaa ja oivaltaa, ettei purjevene kölinsä kanssa mene sinne.

        Luen toki karttaa. Mutta vain itseäni varten. Jos ympärilläni on 10 purjevenettä, miksi minun pitäisi lukea karttaa heidän puolestaan? Minun pitää keskittyä omaan ajooni eikä navigoida toisten puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen moottoriveneilijä, enkä ole tyhmä.
        Kun aloin veneilemään, kävin sekä kansimieskurssin että saaristolaivurikurssin. Missään näissä ei opetettu sitä mitä purjeveneen kryssiminen tarkoittaa, enkä sitä ekoina vuosina kunnolla tiennytkään koska purjehtiminen ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt toki tiedän, mutta ei moottoriveneilijän voi odottaa esim. tietävän missä kohtaa käännös tapahtuu. Hän ei tiedä veden syvyyttä väylän reunoilla eikä veneen syväystä eikä muita ominaisuuksia eikä varsinkaan voi mennä purjehtijan pään sisään. Purjehtija automaattisesti olettaa että kaikki veneilijät tietävät purjehtimisen perusteet. Se ei pidä paikkaansa. Eikä sitä missään vaaditakaan.

        Ei moottoriveneilijän tarvitse osata purjehtia, havainnointikyky riittää. Tuskin sekään tulee yllätyksenä, mihin suuntaan lippu tuulessa liehuu ja oksat taipuu vaikka sitä ei ole missään uusavuttomille opetettu. Kyllä moottoriveneilijät ovat arvaamattomampia, koska ne eivät ole samalla tavalla riippuvaisia tuulen suunnasta. Purjehtija ei yksinkertaisesti voi liikkua yhtä arvaamattomasti kuin moottoriveneilijä. Purjehtijakin oppii helposti, että pienellä liukuvalla veneellä liikkuva usein pudottaa veneen plaanista ja kääntää keulan kohti toisen veneen aaltoja palatakseen aallot kohdattuaan alkuperäiselle reitille alkuperäisellä nopeudella, vaikka moinen toiminta on purjehtijalle täysin turha toimenpide.

        Jos hallitset meriteiden säännöt, ei purjeveneiden liikehdintä voi olla mikään ongelma. Vaarallsen moni moottoriveneilijä lähtee vesille ilman vaadittuja perustaitoja, koska se on moottoriveneellä niin helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin mulkku kuin munaton. Eikä kapeikossa kryssiminen tarkoita, etteikö ottaisi muita huomioon. Perusolettamus kuitenkin on, että muut veneilijät tuntevat säännöt, hallitsevat veneensä ja osaavat tähystää. Silloin ei ongelmia yleensä synny. Häirikköjä ovat pääsääntöisesti ne, jotka eivät noudata sääntöjä.

        ”Mieluummin mulkku kuin munaton.”

        Olen täysin eri mieltä.

        Ei mulla muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Mieluummin mulkku kuin munaton.”

        Olen täysin eri mieltä.

        Ei mulla muuta.

        Sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luen toki karttaa. Mutta vain itseäni varten. Jos ympärilläni on 10 purjevenettä, miksi minun pitäisi lukea karttaa heidän puolestaan? Minun pitää keskittyä omaan ajooni eikä navigoida toisten puolesta.

        Ei sinun tarvitse toisten puolesta karttaa lukea, eikä navigoida toisten puolesta. Ei ne purkkarit kuitenkaan ohjeistuksesi mukaan vendojaan tee. Itseäsi varten sinun pitää lukea karttaa ja seurata ympäristöäsi paljon laajemmin kuin mitä on oman keulan edessä. Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen. Sitä et ilmiselvästi tee, et taida olla niin fiksu kuin luulet. Jos oma ajosi vaatii niin paljon keskittymistä, että et pysty seuraamaan ympäristöäsi, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pysy poissa vesiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse toisten puolesta karttaa lukea, eikä navigoida toisten puolesta. Ei ne purkkarit kuitenkaan ohjeistuksesi mukaan vendojaan tee. Itseäsi varten sinun pitää lukea karttaa ja seurata ympäristöäsi paljon laajemmin kuin mitä on oman keulan edessä. Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen. Sitä et ilmiselvästi tee, et taida olla niin fiksu kuin luulet. Jos oma ajosi vaatii niin paljon keskittymistä, että et pysty seuraamaan ympäristöäsi, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pysy poissa vesiltä.

        Sinähän nyt varsinainen änkyrä olet, ja ”sanan varsinaisessa merkityksessä” enemmän mulkku kuin munaton. Vaikka kaikille olisi parempi juuri päinvastoin.

        ”Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen.”

        No huhhuh! Väistettävän tulee pitää suuntansa ja nopeutensa, jotta väistävät osaavat olla selvillä tilanteista. Tämä sanotaan meriteiden säännöissä aivan yksiselitteisesti. Väistettävä ei saa omilla toimillaan aiheuttaa muille yllättäviä tilanteita, eikä väistävillä ole velvollisuutta ruveta arvailemaan muiden liikkeitä.

        Joten pysy poissa vesiltä, kunnes sisäistät tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin mulkku kuin munaton. Eikä kapeikossa kryssiminen tarkoita, etteikö ottaisi muita huomioon. Perusolettamus kuitenkin on, että muut veneilijät tuntevat säännöt, hallitsevat veneensä ja osaavat tähystää. Silloin ei ongelmia yleensä synny. Häirikköjä ovat pääsääntöisesti ne, jotka eivät noudata sääntöjä.

        Häirikköjä ovat ne, jotka pitävät kirjaimellisesi kiinni yhdestä hyvin suppeasta sääntökohdasta.

        Jos kaikki noudattaisivat meriteiden tärkeintä sääntöä, niin ei olisi mitään ongelmia.
        "Yhteentörmäys on pyrittävä välttämään kaikin käytettavissä olevin keinoin."
        Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen on hyvissä ajoin arvioioitava voivatko muut vesillä liikkujat kulkea turvallisesti. Jos eivät, niin on hyvissä ajoin muutettava omaa kulkuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei moottoriveneilijän tarvitse osata purjehtia, havainnointikyky riittää. Tuskin sekään tulee yllätyksenä, mihin suuntaan lippu tuulessa liehuu ja oksat taipuu vaikka sitä ei ole missään uusavuttomille opetettu. Kyllä moottoriveneilijät ovat arvaamattomampia, koska ne eivät ole samalla tavalla riippuvaisia tuulen suunnasta. Purjehtija ei yksinkertaisesti voi liikkua yhtä arvaamattomasti kuin moottoriveneilijä. Purjehtijakin oppii helposti, että pienellä liukuvalla veneellä liikkuva usein pudottaa veneen plaanista ja kääntää keulan kohti toisen veneen aaltoja palatakseen aallot kohdattuaan alkuperäiselle reitille alkuperäisellä nopeudella, vaikka moinen toiminta on purjehtijalle täysin turha toimenpide.

        Jos hallitset meriteiden säännöt, ei purjeveneiden liikehdintä voi olla mikään ongelma. Vaarallsen moni moottoriveneilijä lähtee vesille ilman vaadittuja perustaitoja, koska se on moottoriveneellä niin helppoa.

        Meriteiden säännöissä kerrotaan myös, että ahtaassa kulkuväylässä on liikuttava niin lähellä väylän oikeaa kulkusuuntaansa nähden kuin on turvallista. Ahtaiksi kulkuväyliksi katsotaan kaikki väylät. Eli kaikkien täytyy noudattaa kulkusuuntaansa nähden oikeanpuoleista liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriteiden säännöissä kerrotaan myös, että ahtaassa kulkuväylässä on liikuttava niin lähellä väylän oikeaa kulkusuuntaansa nähden kuin on turvallista. Ahtaiksi kulkuväyliksi katsotaan kaikki väylät. Eli kaikkien täytyy noudattaa kulkusuuntaansa nähden oikeanpuoleista liikennettä.

        Väärin muistelet ja vedät väärät johtopäätökset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän nyt varsinainen änkyrä olet, ja ”sanan varsinaisessa merkityksessä” enemmän mulkku kuin munaton. Vaikka kaikille olisi parempi juuri päinvastoin.

        ”Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen.”

        No huhhuh! Väistettävän tulee pitää suuntansa ja nopeutensa, jotta väistävät osaavat olla selvillä tilanteista. Tämä sanotaan meriteiden säännöissä aivan yksiselitteisesti. Väistettävä ei saa omilla toimillaan aiheuttaa muille yllättäviä tilanteita, eikä väistävillä ole velvollisuutta ruveta arvailemaan muiden liikkeitä.

        Joten pysy poissa vesiltä, kunnes sisäistät tämän.

        Älä yritä kun et osaa niitä sääntöjä johon viittaat. Opettele ne säännöt niin katsotaan sitten uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häirikköjä ovat ne, jotka pitävät kirjaimellisesi kiinni yhdestä hyvin suppeasta sääntökohdasta.

        Jos kaikki noudattaisivat meriteiden tärkeintä sääntöä, niin ei olisi mitään ongelmia.
        "Yhteentörmäys on pyrittävä välttämään kaikin käytettavissä olevin keinoin."
        Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen on hyvissä ajoin arvioioitava voivatko muut vesillä liikkujat kulkea turvallisesti. Jos eivät, niin on hyvissä ajoin muutettava omaa kulkuaan.

        Niinpä. Siksi kryssiminen ei ole mikään ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yritä kun et osaa niitä sääntöjä johon viittaat. Opettele ne säännöt niin katsotaan sitten uudestaan.

        Et osaa lukea sääntöjä? Mikä niissä sinulle tuottaa vaikeuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse toisten puolesta karttaa lukea, eikä navigoida toisten puolesta. Ei ne purkkarit kuitenkaan ohjeistuksesi mukaan vendojaan tee. Itseäsi varten sinun pitää lukea karttaa ja seurata ympäristöäsi paljon laajemmin kuin mitä on oman keulan edessä. Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen. Sitä et ilmiselvästi tee, et taida olla niin fiksu kuin luulet. Jos oma ajosi vaatii niin paljon keskittymistä, että et pysty seuraamaan ympäristöäsi, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pysy poissa vesiltä.

        Vastaavasti kun sinä purjehdit, seuraaatko kymmentä lähellä olevaa moottorivenettä jotta ”hallitset tilanteen”? Muistaen että kellään ei ole etuajo-oikeutta vesillä ja kaikilla on yhtäläinen vastuu tähystykseen ja yhteentörmäysten välttämiseen. . Etkö? No sitten sinua lainaten ”Jos oma ajosi vaatii niin paljon keskittymistä, että et pysty seuraamaan ympäristöäsi, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pysy poissa vesiltä”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osaa lukea sääntöjä? Mikä niissä sinulle tuottaa vaikeuksia?

        Sinulla on roolit nyt täysin sekaisin. Kyllähän minä ne säännöt osaan, eikä ne tai toisten kryssimiset tuota vaikeuksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavasti kun sinä purjehdit, seuraaatko kymmentä lähellä olevaa moottorivenettä jotta ”hallitset tilanteen”? Muistaen että kellään ei ole etuajo-oikeutta vesillä ja kaikilla on yhtäläinen vastuu tähystykseen ja yhteentörmäysten välttämiseen. . Etkö? No sitten sinua lainaten ”Jos oma ajosi vaatii niin paljon keskittymistä, että et pysty seuraamaan ympäristöäsi, olet vaaraksi itsellesi ja muille. Pysy poissa vesiltä”

        Tottakai seuraan riippumatta millä vesikulkuneuvolla liikun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei moottoriveneilijän tarvitse osata purjehtia, havainnointikyky riittää. Tuskin sekään tulee yllätyksenä, mihin suuntaan lippu tuulessa liehuu ja oksat taipuu vaikka sitä ei ole missään uusavuttomille opetettu. Kyllä moottoriveneilijät ovat arvaamattomampia, koska ne eivät ole samalla tavalla riippuvaisia tuulen suunnasta. Purjehtija ei yksinkertaisesti voi liikkua yhtä arvaamattomasti kuin moottoriveneilijä. Purjehtijakin oppii helposti, että pienellä liukuvalla veneellä liikkuva usein pudottaa veneen plaanista ja kääntää keulan kohti toisen veneen aaltoja palatakseen aallot kohdattuaan alkuperäiselle reitille alkuperäisellä nopeudella, vaikka moinen toiminta on purjehtijalle täysin turha toimenpide.

        Jos hallitset meriteiden säännöt, ei purjeveneiden liikehdintä voi olla mikään ongelma. Vaarallsen moni moottoriveneilijä lähtee vesille ilman vaadittuja perustaitoja, koska se on moottoriveneellä niin helppoa.

        Kylläpä on umpityperä mielipide. Merikelpoisen aluksen liikkuminen ei ole tuulesta riippuvainen millään tavoin. Ergo: purjealukset eivät ole merikelpoisia ja tulisi kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän nyt varsinainen änkyrä olet, ja ”sanan varsinaisessa merkityksessä” enemmän mulkku kuin munaton. Vaikka kaikille olisi parempi juuri päinvastoin.

        ”Tämä, jotta pysyt selvillä väistämisvelvollisuuksistasi ja hallitset tilanteen.”

        No huhhuh! Väistettävän tulee pitää suuntansa ja nopeutensa, jotta väistävät osaavat olla selvillä tilanteista. Tämä sanotaan meriteiden säännöissä aivan yksiselitteisesti. Väistettävä ei saa omilla toimillaan aiheuttaa muille yllättäviä tilanteita, eikä väistävillä ole velvollisuutta ruveta arvailemaan muiden liikkeitä.

        Joten pysy poissa vesiltä, kunnes sisäistät tämän.

        Sanan varsinaisessa merkityksessä heteronaiset tykkää mulkuista eikä munattomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on umpityperä mielipide. Merikelpoisen aluksen liikkuminen ei ole tuulesta riippuvainen millään tavoin. Ergo: purjealukset eivät ole merikelpoisia ja tulisi kieltää.

        Kiitos kun kerroit heti alkuun että mielipiteesi on umpityperä.


    • Anonyymi

      Minusta vilkas liikenne pitäisi kieltää ahtailla kulkuväylillä.

      • Anonyymi

        Minun mielestäni vilkas liikenne pitää kieltä juhlapyhinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni vilkas liikenne pitää kieltä juhlapyhinä.

        Minun mielestäni vilkas liikenne pitää kieltää lintujen pesimäaikaan, koulujen kesälomien aikaan ja iltojen pimentyessä.


      • Anonyymi

        Minusta ahtaat kulkuväylät pitäisi kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni vilkas liikenne pitää kieltä juhlapyhinä.

        EI ei ei....ahtaat väylät pitäisi kieltää!


    • Anonyymi

      Minun mielestäni purjehtiminen pitäisi kieltää koska sormen irtoamisen vaara on aina tarjolla.

    • Anonyymi

      Minusta purjeveneet voisi kieltää kokonaan. Turhia ja vaarallisia kapistuksia.

    • Anonyymi

      Kokonaan moottorin avulla liikkuvat pakolliseen koulutukseen. 3 kk kurssi/5000e.

    • Anonyymi

      Yksimoottoriset moottoriveneet pitää kieltää vaarallisina. Moottorohan voi hajota. Samoin yli 10 solmua kulkevat veneet, koska ihmismieli ei voi käsittää niin suurta nopeutta.

    • Anonyymi

      Minusta veneily pitäisi kieltää kaikilta muilta paitsi minulta. Veneilyyn luen myös ammattimerenkulun.

    • Anonyymi

      Sitten kun foilaavat veneet alkavat vilistä silmissä Bärösundetin kapeikossa purjeilla niin siinä on väistettävää. Voisi kieltää siellä likkumisen sitten niiltä moottoriveneijöiltä, jotka ei kykene väistämään.

      • Anonyymi

        Se on Barö


    • Anonyymi

      Saaristolaislaivuritutkinto tulisi asettaa pakolliseksi jos ei ole palvellut Laivastossa.
      Katsastus täytyy saada pakolliseksi ja kaikki seuroihin mukaan jäseniksi. Kokeneille purjehtijoille voi antaa vapautuksen jäsenyydestä esim. 10 rikkeettömän jäsenvuoden jälkeen jos on vaikka on päässyt Merikarhuihin saakka.

      • Anonyymi

        Ja jos on palvellut laivastossa, ei saa toimia kipparina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on palvellut laivastossa, ei saa toimia kipparina.

        Ja laivaston upseeri on purjeveneessä turhake kuten sateenvarjo ja polkupyörä.


    • Anonyymi

      Minusta Suomi24 Purjehdus -palsta pitäisi kieltää.

      • Anonyymi

        Ja paradokseja kutitellen kieltämisen voisi kieltää.


    • Anonyymi

      No justiinsa. Ja kuka ne purkkarit sit sinne merelle hinaa? Ja hinauksethan ei ole sitten ollenkaan ohjailurajoitteisia? Kannattaisiko vähän ensin miettiä näitä ideoita?

      T. Saalar

    • Anonyymi

      Purkkarit ovat ainoita joiden pintakulku pitäisi sallia, koska nehän ovat tuulesta riippuvaisia. Kaikille muille tuulesta on vain haittaa, joten niille pitäisi määritellä vähimmäiskulkusyvyydeksi 2,5 metriä pinnasta.

      • Anonyymi

        Vain purjeveneessä on pinna ja purjehtijat tykkäävät huonoa, jos ajelee 2,5m päässä siitä. Joissakin veneissä se tarkoittaa jo sitlooraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain purjeveneessä on pinna ja purjehtijat tykkäävät huonoa, jos ajelee 2,5m päässä siitä. Joissakin veneissä se tarkoittaa jo sitlooraa.

        Useimmissa meidän vesillä kulkevista purjeveneistä ei 2,5m pinnan alapuolella ole mitään. Isommissa purjeveneissä onkin pinnan tilalla ruori, niihin kannattaa pitää enemmän etäisyyttä.


    • Anonyymi

      Vuoksihan on joki, ei kai siellä kauheasti purjehdita? Vai tarkoitatko vuorovesi-ilmiön nousuvettä? Sitähän ei Suomen vesillä ihmeemmin ilmene. Etäisyyden ulkomerelle voit itse mitata kartasta.

      • Anonyymi

        Eipä löytynyt kartalta Ulkomerta. Tyynen Valtameren kyllä löysin. Ja Välimeren. Ulkomeri on hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä löytynyt kartalta Ulkomerta. Tyynen Valtameren kyllä löysin. Ja Välimeren. Ulkomeri on hukassa.

        Kannattaa ehkä AP:ltä kysyä missä se on. Sen tiedän ettei se suden syömä ainakaan ole.


    • Anonyymi

      Kaikki tuulesta temmatut jutut pitää kieltää. Viking XPRS ei ole tuulesta temmattu kun siellä saa kaljaa.

    • Anonyymi

      En muista ikinä lukeneeni uutista, jossa purjevene olisi ajanut moottoriveneen päälle. Toisin päin käy kyllä vuosittain ja toistensa päälle moottoriveneet ajavat usein. Kumpi liikkumisen laji siis turvallisuuden nimissä pitäisi kieltää. Retorinen kysymys ei edes kysymysmerkkiä kaipaa.

    • Anonyymi

      Minua taas ärsyttää Bellat, kun sedällä oli sellainen 70-luvulla ja se haisi lasikuidulta ja öljyltä. Siksi ne pitäisi kieltää kaikilta.

    • Anonyymi

      No, polttoaineen hinta nousee edelleen jyrkästi, joten kohta on moottoriveneilijän ongelma historiaa.

      Kaiken huipuksi niitä paskoja ei kukaan enää edes osta millään hinnalla.

      Miten muuten moottoriveneilijät pärjäävät Skodiensa kanssa esimerkiksi neljän ruuhkassa Mannerheimintiellä?
      Kun pitäisi päästä puhaltamaan keskeltä suoraan mutta on kaikenlaista liikkujaa jalkaisin, fillarilla, skuutilla, lastenvaunuilla, sporaa, dösää ja ties mitä polkurikshaa.

      Mitä siinä tilanteessa arvon moottoriveneilijä tekee? Ajaa yli vai tulee Suomi 24:ään kieltämään Mannerheimintiellä liikkumisen muilta kuin Skodilta?

      • Anonyymi

        No sitä vaan, että mitäs sitten? Polttoainekustannukset tuplaantuneet parin vuoden takaiseen, sillä mennään. Mikä olikaan ongelma?


    • Anonyymi

      Alkuperäinen ongelma oli, että moottoriveneilijä kärsi ahdistuksesta nähdessään purjeveneen, koska sen väistäminen vaatisi jotain muutakin kuin pilotilla viivasuoraan etenemistä kaasuvipuun koskematta.

      Ja koska hänellä on OIKEUS ja koska MINÄ, purjeveneet pitäisi moottoriveneilijän mielestä kieltää :).

      Ttu mikä apina...

    • Anonyymi

      Ja taas tulisi tuttuja vastaan,

    • Anonyymi

      Enemmän mun päälle tulee koneella ajavia purjeveneitä kryssiessä. Motskarit on nopeita ja väistöt helppoja tehdä vielä viime tingassa.
      Konettavan purjeveneen ainoa keino väistää purjehtivaa venettä on yleensä pysähtyä tai hidastaa reilusti. Kumpikin on ehdoton nou nou useimmille wanna be purjehtijoille.

    • Anonyymi

      Ei se purjehtiva puusilmäkään voi ihan mitä tahansa siellä väylillä tehdä.

      MINÄMINÄMINÄ MINULLAONOIKEUS -ajattelu ei oikein sovi liikenteeseen sen enempää maalla, ilmassa kuin vesilläkään.

      • Anonyymi

        Näin on. On vain ajan kysymys, koska rättiveneilijöiden lellittely loppuu ja väistämissäännöt muuttuvat tasa-arvoiseksi. Jo maalaisjärki sanoo, että nykykäytäntö on jäänne jostakin esihistorialliselta ajalta, jolloin purjein jouduttiin liikkumaan ihan työn tai ammatin puolesta. Tänään kyse on pelkästä huvista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. On vain ajan kysymys, koska rättiveneilijöiden lellittely loppuu ja väistämissäännöt muuttuvat tasa-arvoiseksi. Jo maalaisjärki sanoo, että nykykäytäntö on jäänne jostakin esihistorialliselta ajalta, jolloin purjein jouduttiin liikkumaan ihan työn tai ammatin puolesta. Tänään kyse on pelkästä huvista.

        Ei pienveneväylille mitkään rahtilaivat mahdu. Enemmistö moottoriveneistäkin on hupia varten vaikka ne olisi kaupallisessa liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pienveneväylille mitkään rahtilaivat mahdu. Enemmistö moottoriveneistäkin on hupia varten vaikka ne olisi kaupallisessa liikenteessä.

        Ja pointti oli...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pointti oli...?

        Päivänselvä juttu, tyhmiä kyselet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe