Haituvia menneistä!

Anonyymi

Kaikkea sitä mieleen tuleekin, kun menneitä muistelee. Lapsenlapsi on tänä kesänä kolmetoista ja kyselin kesän kuulumisia. Sanoi kesän kuluvan kotona, matkoilla ja joillakin leireillä.

Siitä sitten tuli mieleen, että mitä minä tein kesällä, kun olin kolmetoista. No, suoritin ehtoja. Kävin jossain lisäopetustakin saamassa. Pyörin impparijengissä ja kesää -68 kun elettiin, niin osallistuin mielenosoituksiin ja rakentelin polttopulloja. Olihan se kiihkeä Tšekkoslovakian miehityskin, joka nosti tunteet vahvasti pintaan.

Silloinkin elettiin epävarmoja aikoja ja kantaa otettiin milloin mihinkin.

Kerronko lapsenlapselle, mitä minä tein kesällä, kun olin hänen ikäisensä?

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näimpä se menee, jokainen sukupolvi elää omannäköistään nuoruutta ja vielä sieltäkin sitten henkilökohtaisen näköisiä päiviä.

      Itse olin 13-vuotiaana vielä lapsi ja lapsenomainen - kesät menivät ulkoillessa, uidessa ja mm. nelimaalia kavereiden kanssa pelatessa. EI ollut huolta huomisesta, no, ei tosin nytkään!

    • Anonyymi

      lapsen lapseni 12-14-17-20-21-23.Käytävät vain älypuhelin WATS app. Perusluri minulla.Joten eivät soita enkä minä heille.Oma kesäni oli tuon ikäsenä.Kotona ulkona.Ei pahoja tehty.Hiemanolin katelinen kun ystävät meni maalle ja jäin yksin..Olin orpo,kun ei vanhempia.Sukulaisen nurkissa asuin.petpaikka jossain.Omaa tahtoa ei sanut ilmasta uhatin lastekodilla ymm.Perintö rahani meni nille.Ilmasiksi ei pitäneet.piste

    • Anonyymi

      Kesäkuu kului maatöissä.

      Ensin n. viikko kotiseudullani olleen suuren maatilan pelloilla perunan istutuksessa.
      Sitten matkustimme täältä Savosta Hämeeseen sokerijuurikkaita harventamaan.
      Se oli hyvin palkattua työtä ja työnantaja maksoi matkat, Ilmainen ruoka ja asunto kuuluivat työsuhde-etuuksiin.

      Heinä-ja elokuussa uitiin, harrastettiin yleisurheilua ja pelattiin erilaisia pallopelejä. Metsämarjoja myös poimittiin talven varalle.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Niin ne nuoruuden kesäkokemukset vaihtelevat. Toiset ovat viettäneet kesät maalla puuhineen ja toiset kaupungissa omine puuhineen.

        Kumpiakin puuhia on kiva kertoilla tuleville polville, että näkevät elämän monimuotoisuuden. Millaista se elämä oli ennenkin. Toisilla lapsuus on jatkunut pidempään, kun taas toiset ovat joutuneet aikuistumaan aikaisemmin ja ovat joutuneet ottamaan vastuun omasta elämästään jo varhain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ne nuoruuden kesäkokemukset vaihtelevat. Toiset ovat viettäneet kesät maalla puuhineen ja toiset kaupungissa omine puuhineen.

        Kumpiakin puuhia on kiva kertoilla tuleville polville, että näkevät elämän monimuotoisuuden. Millaista se elämä oli ennenkin. Toisilla lapsuus on jatkunut pidempään, kun taas toiset ovat joutuneet aikuistumaan aikaisemmin ja ovat joutuneet ottamaan vastuun omasta elämästään jo varhain.

        Työnteko opetti, ettei raha kasva puussa, vaan se on hankittava itse.
        Kyllä se omalla työllä ansaittu raha maistui makealta.

        Kivassa porukassa oli mukava työskennellä.
        Yhtään ikävää muistoa ei noista vuosista ole jäänyt mieleeni.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnteko opetti, ettei raha kasva puussa, vaan se on hankittava itse.
        Kyllä se omalla työllä ansaittu raha maistui makealta.

        Kivassa porukassa oli mukava työskennellä.
        Yhtään ikävää muistoa ei noista vuosista ole jäänyt mieleeni.

        kylmätotuus

        Kesäduuniin menin heti, kun se lain puitteissa oli mahdollista. Nuorten työnvälitykseen jonotin pitkässä jonossa ja sieltä ensimmäisen työpaikan sain viisitoistavuotiaana.


    • Anonyymi

      "Kerronko lapsenlapselle, mitä minä tein kesällä, kun olin hänen ikäisensä?"
      Voithan sinä kertoa jos haluat , netistä saa myös esille kuvia ehkä jopa videoitakin mielenosoituksista jos lasta kiinnostaa katsoa. Ja netistä löytyy myös niitä protestilauluja joita silloin laulettiin.
      Tuosta impparijengistä en oikein tiedä kannataisko siitä kertoa, mutta voit seurata lastenlastasi ettei hän eksy vielä vaarallisempaan jengiin.

      • Anonyymi

        Lapsenlapsillani on turvalliset lapsuudet, mitä minulla ei ollut. Näkemykset ja kokemukset ovat aivan erilaisia. Siksi mietin, mitä omasta lapsuudestani ja nuoruudestani kertoisin. Yleensähän mummot kertovat menneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsenlapsillani on turvalliset lapsuudet, mitä minulla ei ollut. Näkemykset ja kokemukset ovat aivan erilaisia. Siksi mietin, mitä omasta lapsuudestani ja nuoruudestani kertoisin. Yleensähän mummot kertovat menneestä.

        Varmasti voi kertoa, kunhan huomioi lasten iät. MItään draamaa tai kauhutarinoita lapsuudesta on leikki-ikäisille turhaa ja väärin kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti voi kertoa, kunhan huomioi lasten iät. MItään draamaa tai kauhutarinoita lapsuudesta on leikki-ikäisille turhaa ja väärin kertoa.

        Muistelin vain itseäni ja kesääni kolmetoistavuotiaana. Samanikäisenä kuin lapsenlapseni on nyt. Ei ole tarkoituskaan mitään kauhujuttuja kertoilla sen enempää vanhemmille, kuin nuoremmillekaan. Enhän ole kertonut omille jo aikuisille lapsillenikaan.

        Mietin vain itsekseni, millainen oli kesäni kolmetoistavuotiaana.


    • Anonyymi

      Kesät 68 ja 69 kuluivat "tsupparin" hommia tehdessä.

    • Anonyymi

      Kyllä ne kesät kului maatalon töissä ja pienempiä sisaruksia vahtiessa heti kun kynnelle kykeni. Onneksi päästiin pois.

    • Anonyymi

      Kesätöissä esim lapsenvahtina osa lomadsta 11-vuotiaasta lähtien, 14-vuotiaana päivät lapsenvahtina ja illatvsiivoushommissa. Eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana.
      Siili

    • Anonyymi

      Oppikoulussa jollakin luokalla, illat läksyjä ja kotitöitä. Käsitöitä ja lukemista. Kesällä pellolla. Kavereita vähän, asuttiin niin harvassa, muistan jonkin verran haikeutta ja tylsyyttä, olisin toivonut ohjattuja harrastuksia, pääosin kuitenkin hyvää elämää.

    • Anonyymi

      Jaa 1963 ? naapurikylän sokerijuurikaspellolla tai maanmittarin apulaisena :D

      Per-kel

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe