Citikan helmapellin ruoste, korjattavissa kai, onko kantava osa , millaiset ohjeet?

Anonyymi

Luin, että autojen ruostevioille on nykyisin ihan merkkikohtaiset ohjeet. Mistä saa ohjeet Citroen 3:lle. Onko ne muita vaativimmat vai lievimmät ja onko citikan helmapelti kantava osa?

3

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Citroen C3;n helmapelti on kantava osa. Jos kyseistä autoa vaivaa sama ongelma kuin montaa muutakin peugeot/citroen mallia, niin siellä on helman takaosassa ruostevaurio.

      Minä vein oman 406:den ammattilaiselle, joka teki tuohon kohtaan todella siistit korjauspellit ja hitsasi ne paikalleen. Suojasi vielä saumat alumiinitahnalla ja siellä ne on kestäneet jo viisi vuotta.

      Ymmärtäisin että nuo "merkkikohtaiset ohjeet" tarkoittaa käytännössä merkittävien rakenteiden korjaamista, kuten etupään palkkeja, apurunkojen kiinnityspisteitä ym. Katsastukseen kelpaa helppojen paikkojen korjauksessa edelleenkin siististi ja asiallisesti hitsattu korjauspelti, ainakin omalla kohdallani on kelvannut.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Ostin autoni pari vuotta sitten juuri katsastettuna ja auto ei ollut mennyt läpi ensimmäisellä kerralla helmapeltien takia ja ne oli korjattu juurikin samoin eli molemmat puolet näyttivät ruosteettomilta ja siisteiltä Olen aiemmin hitsauttanut Fiatteja useampi vuosi sitten ja luin että säännöt ovat muuttuneet. Fiateissani on kuitenkin myös saumat kestäneet ainakin muutaman vuoden , eli minun käyttövuoteni. Pettymys oli nyt suuri, kun Citikan saumat ovat ratkenneet ja taas työn alla on molemmat puolet, luulin ainakin siltä osin aolevan pitkään kunnossa. Hintakilpailutuskin on äärettömän vaikea ja arviointi. Ruostevauriokorjaajia hyvin vähän., vaikka asun iisossa Suomen kaupungissa, heti Helsingistä seuravassa. Luulisi että niille helmoille olisi kehitetty jo takin modernimpaa. Fiatteja vahasin usein helmapeltien alueelta syksyisin. Nyt en katsonut tarpeelliseksi. Saisi olla suihkutettavaa huoltovahaa helmoja varten valmistettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ostin autoni pari vuotta sitten juuri katsastettuna ja auto ei ollut mennyt läpi ensimmäisellä kerralla helmapeltien takia ja ne oli korjattu juurikin samoin eli molemmat puolet näyttivät ruosteettomilta ja siisteiltä Olen aiemmin hitsauttanut Fiatteja useampi vuosi sitten ja luin että säännöt ovat muuttuneet. Fiateissani on kuitenkin myös saumat kestäneet ainakin muutaman vuoden , eli minun käyttövuoteni. Pettymys oli nyt suuri, kun Citikan saumat ovat ratkenneet ja taas työn alla on molemmat puolet, luulin ainakin siltä osin aolevan pitkään kunnossa. Hintakilpailutuskin on äärettömän vaikea ja arviointi. Ruostevauriokorjaajia hyvin vähän., vaikka asun iisossa Suomen kaupungissa, heti Helsingistä seuravassa. Luulisi että niille helmoille olisi kehitetty jo takin modernimpaa. Fiatteja vahasin usein helmapeltien alueelta syksyisin. Nyt en katsonut tarpeelliseksi. Saisi olla suihkutettavaa huoltovahaa helmoja varten valmistettua.

        Peugeotissa ja Citroenissa ei se helmojen ulkopuolen vahaaminen auta asiaa, ne kun ruostuu sisältäpäin.

        Syynä on sinne kotelon sisään menevä vesi joka ei sitten tule kunnolla ulos.

        Monessa noissa kyseisten firmojen tuotteissa on siihen helman yläosaan, ovien alapintaa vasten, asennettu kumitiiviste, jota varten on porattu reikiä siihen helmaan. Noihin reikiin on sitten laitettu muoviklipsit joihin tiiviste kiinnittyy. Kun sateella vesi valuu auton rakenteita pitkin alas, siitä menee osa noiden porattujen reikien kautta sinne kotelon sisään eikä tule kunnolla ulos poistoreijistä.

        Kun tuota vettä tai kosteutta siellä sitten on, vuodesta toiseen, yhdistettynä mahdollisesti kotelon sisään joutuneeseen pölyyn / hiekkaan, se ruostuu lopulta pellistä läpi.

        Jostakin syystä tuo prosessi näyttää tapahtuvan nopeiten kotelon takaosassa.

        Olen itse ottanut autostani kotelon päätytulpan auki kesällä kun oli ollut pari viikkoa hellettä ja kuivaa keliä. Tuntui että siitä tulpan aukosta oikein höyry nousi, niin kosteaa siellä oli.

        Miten tuota sitten voisi välttää? Koittaa tietysti välttää sitä, että auto kastuisi, eli pitää tallissa tai katoksessa tai vaikka suojapressun alla kun ei aja sillä. Toinen minkä voi tehdä on se, että tiivistää ne koteloon tehdyt poraukset jollakin massalla.

        Ja sitten jos ja kun sinne kuitenkin kosteutta menee sinne koteloon, niin tuulettaa niitä säännöllisesti ja varmistaa että poistoreijät on varmasti auki.

        Kuka sitten jaksaa noin paljon harrastaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7306
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2269
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe