Luin, että autojen ruostevioille on nykyisin ihan merkkikohtaiset ohjeet. Mistä saa ohjeet Citroen 3:lle. Onko ne muita vaativimmat vai lievimmät ja onko citikan helmapelti kantava osa?
Citikan helmapellin ruoste, korjattavissa kai, onko kantava osa , millaiset ohjeet?
3
1792
Vastaukset
- Anonyymi
Citroen C3;n helmapelti on kantava osa. Jos kyseistä autoa vaivaa sama ongelma kuin montaa muutakin peugeot/citroen mallia, niin siellä on helman takaosassa ruostevaurio.
Minä vein oman 406:den ammattilaiselle, joka teki tuohon kohtaan todella siistit korjauspellit ja hitsasi ne paikalleen. Suojasi vielä saumat alumiinitahnalla ja siellä ne on kestäneet jo viisi vuotta.
Ymmärtäisin että nuo "merkkikohtaiset ohjeet" tarkoittaa käytännössä merkittävien rakenteiden korjaamista, kuten etupään palkkeja, apurunkojen kiinnityspisteitä ym. Katsastukseen kelpaa helppojen paikkojen korjauksessa edelleenkin siististi ja asiallisesti hitsattu korjauspelti, ainakin omalla kohdallani on kelvannut.- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Ostin autoni pari vuotta sitten juuri katsastettuna ja auto ei ollut mennyt läpi ensimmäisellä kerralla helmapeltien takia ja ne oli korjattu juurikin samoin eli molemmat puolet näyttivät ruosteettomilta ja siisteiltä Olen aiemmin hitsauttanut Fiatteja useampi vuosi sitten ja luin että säännöt ovat muuttuneet. Fiateissani on kuitenkin myös saumat kestäneet ainakin muutaman vuoden , eli minun käyttövuoteni. Pettymys oli nyt suuri, kun Citikan saumat ovat ratkenneet ja taas työn alla on molemmat puolet, luulin ainakin siltä osin aolevan pitkään kunnossa. Hintakilpailutuskin on äärettömän vaikea ja arviointi. Ruostevauriokorjaajia hyvin vähän., vaikka asun iisossa Suomen kaupungissa, heti Helsingistä seuravassa. Luulisi että niille helmoille olisi kehitetty jo takin modernimpaa. Fiatteja vahasin usein helmapeltien alueelta syksyisin. Nyt en katsonut tarpeelliseksi. Saisi olla suihkutettavaa huoltovahaa helmoja varten valmistettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ostin autoni pari vuotta sitten juuri katsastettuna ja auto ei ollut mennyt läpi ensimmäisellä kerralla helmapeltien takia ja ne oli korjattu juurikin samoin eli molemmat puolet näyttivät ruosteettomilta ja siisteiltä Olen aiemmin hitsauttanut Fiatteja useampi vuosi sitten ja luin että säännöt ovat muuttuneet. Fiateissani on kuitenkin myös saumat kestäneet ainakin muutaman vuoden , eli minun käyttövuoteni. Pettymys oli nyt suuri, kun Citikan saumat ovat ratkenneet ja taas työn alla on molemmat puolet, luulin ainakin siltä osin aolevan pitkään kunnossa. Hintakilpailutuskin on äärettömän vaikea ja arviointi. Ruostevauriokorjaajia hyvin vähän., vaikka asun iisossa Suomen kaupungissa, heti Helsingistä seuravassa. Luulisi että niille helmoille olisi kehitetty jo takin modernimpaa. Fiatteja vahasin usein helmapeltien alueelta syksyisin. Nyt en katsonut tarpeelliseksi. Saisi olla suihkutettavaa huoltovahaa helmoja varten valmistettua.
Peugeotissa ja Citroenissa ei se helmojen ulkopuolen vahaaminen auta asiaa, ne kun ruostuu sisältäpäin.
Syynä on sinne kotelon sisään menevä vesi joka ei sitten tule kunnolla ulos.
Monessa noissa kyseisten firmojen tuotteissa on siihen helman yläosaan, ovien alapintaa vasten, asennettu kumitiiviste, jota varten on porattu reikiä siihen helmaan. Noihin reikiin on sitten laitettu muoviklipsit joihin tiiviste kiinnittyy. Kun sateella vesi valuu auton rakenteita pitkin alas, siitä menee osa noiden porattujen reikien kautta sinne kotelon sisään eikä tule kunnolla ulos poistoreijistä.
Kun tuota vettä tai kosteutta siellä sitten on, vuodesta toiseen, yhdistettynä mahdollisesti kotelon sisään joutuneeseen pölyyn / hiekkaan, se ruostuu lopulta pellistä läpi.
Jostakin syystä tuo prosessi näyttää tapahtuvan nopeiten kotelon takaosassa.
Olen itse ottanut autostani kotelon päätytulpan auki kesällä kun oli ollut pari viikkoa hellettä ja kuivaa keliä. Tuntui että siitä tulpan aukosta oikein höyry nousi, niin kosteaa siellä oli.
Miten tuota sitten voisi välttää? Koittaa tietysti välttää sitä, että auto kastuisi, eli pitää tallissa tai katoksessa tai vaikka suojapressun alla kun ei aja sillä. Toinen minkä voi tehdä on se, että tiivistää ne koteloon tehdyt poraukset jollakin massalla.
Ja sitten jos ja kun sinne kuitenkin kosteutta menee sinne koteloon, niin tuulettaa niitä säännöllisesti ja varmistaa että poistoreijät on varmasti auki.
Kuka sitten jaksaa noin paljon harrastaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.714921Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113349Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202632Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571675- 471556
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941302
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191073Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.71985IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51875