10 neuvoa, joita köyhä ei halua kuulla

Vähävaraiset joutuvat kuulemaan itseään rikkaammilta typeriä neuvoja, joista ei ole oikeasti mitään apua. Tätä kutsutaan termillä richsplainaus.
Richsplainaus on Amerikasta Suomeen rantautunut termi, jolla tarkoitetaan sitä, kun varakkaampi ihminen antaa itsestään selviä, typeriä tai muuten älyttömiä neuvoja itseään köyhemmälle ihmiselle. Yleensä tällaisessa tilanteessa varakkaampi ei ymmärrä toisen elämäntilannetta ja puhuu vain omasta, hyväosaisen näkökulmasta. Richplainaus tulee kahden sanan yhdistelmästä rich (rikas) ja explain (selittää).

Pienituloisuutta ja köyhyyttä mitataan Suomessa eri tavoin. Tällä hetkellä esimerkiksi noin kahdeksalla prosentilla suomalaisista ei riitä tulot kohtuulliseksi katsotulla minimibudjetilla elämiseen. Sitä paitsi ei ole sanottua, että kalliimpi olisi aina laadukkaampaa. köyhyys ei ole vain rahan puutetta, vaan usein se myös kaventaa mahdollisuuksia osallistua erilaisiin asioihin, mikä taas voi johtaa ulkopuolisuuden tunteeseen. Toisaalta vaikka toimeentulo parantuisikin yhtäkkiä, ihminen ei välttämättä koe, että hänen tilanteensa olisi kunnossa.

”Juurekset ovat halpoja, syö niitä. Myös metsät ovat marjoja pullollaan.”
– Juurekset tai marjat ovat varmaan ihan hyviä sekä köyhille että rikkaille, mutta ne eivät ratkaise köyhyysongelmaa.
Ihmisen toimeentulo muodostuu monista eri tekijöistä, joissa ruoka saattaa olla pieni murunen kokonaisuudesta. On myös tutkimuksia, joissa on havaittu, että nälkäisen ihmisen ajatukset pyörivät syömisen ja ruuan ympärillä.
– Jos selviytymistä voisi miettiä vähemmän, voimavaroja vapautuisi muiden asioiden tekemiseen. "Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Mekin ollaan harkittu kakkosautosta luopumista, koska kyllähän siihen menee rahaa."
– Tällainen kommentti kertoo siitä, että ihmisten kokemukset ovat etääntyneet toisistaan: suurituloiset eivät tunne pienituloisten elämää tai päinvastoin.

Yhteiskunnan kannalta on huono juttu, että sosiaaliset etäisyydet kasvavat niin paljon, ettei pystytä enää samastumaan toisen arkeen. Tämä voi vahvistaa epäluottamusta.
– Jos köyhyys ei kosketa omaa tai lähipiirin arkea, ei välttämättä tiedä, mistä puhuu, kun puhuu köyhyydestä.

Köyhä haluaa upporikkaitakin kun ne omassa ajatus piirissä esim>
"Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto on ay-puolen kovatuloisin. Hänen ansiotulonsa olivat vuonna 2018 260 322 euroa. Aallon ansiotulot nousivat selvästi. 2017 ne olivat 200 000 euron luokkaa. Taas vuonna 2021 Aallon ansiotulot jo ylitti
300 000 €.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nain-tienasivat-tyomarkkinapomot-ay-johtajalle-yli-25-000-kk/d7964909-4584-4c29-98db-4b4f9c29499a

mm lakkoja ja irtisanomisia hoitajille vaatineet Ayjohtajat tienasi Millarikka 15 000 €
kuukaudessa, Silja Paavola 13 000 € kuukaudessa. Bonuksia lakoista..

18

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En löytänyt tuosta sitä kymmentä neuvoa, jotka Yliväpeli otsikossaan lupasi.

• Tarkoitus olikin että itse ne etsiä, ettei nyt kaikki tule valmiina -jos siihen tottunut.
        Demarit jo kuin pikkulapsia, ettei itse tehdä omiakaan ratkaisujaan, että kaikki olisi valmiina pöytään katettuna.
        Ja kun oikein lukee ajatuksella, niin kyllä siitä 10 löytyy, mutta pitää itsekkin eläytyä mukaan.
        Muilla elättää itsensä, ja sitten haukkua maksajansa. mm marjoja on metsät pullollaan, miksi nekin muilla poimittaa, jos itsellä paikat preerassa, niin marjaan vain, ja pakastimessa hyvin säilyvät talven ajan, siitä pikkuhiljaa napostella terveellistä ruuan jatketta.

• Tarvitsemme lisää tuloeroja ja eriarvoisuutta mikä luo tervettä kansalaisten välistä kilpailua yhteiskuntaan.

• Anonyymi
        Yliväpeli_Orhonen kirjoitti:

Tarkoitus olikin että itse ne etsiä, ettei nyt kaikki tule valmiina -jos siihen tottunut.
        Demarit jo kuin pikkulapsia, ettei itse tehdä omiakaan ratkaisujaan, että kaikki olisi valmiina pöytään katettuna.
        Ja kun oikein lukee ajatuksella, niin kyllä siitä 10 löytyy, mutta pitää itsekkin eläytyä mukaan.
        Muilla elättää itsensä, ja sitten haukkua maksajansa. mm marjoja on metsät pullollaan, miksi nekin muilla poimittaa, jos itsellä paikat preerassa, niin marjaan vain, ja pakastimessa hyvin säilyvät talven ajan, siitä pikkuhiljaa napostella terveellistä ruuan jatketta.

Haista nyt Pankkis huilu! Vasemman jalan saappaanikin on fiksumpi kuin sinä. Pysty sai taas sopivasti narautettua sinut siitä että lupasit otsikoinnillasi jotakin lukijalle, mutta et kyennyt sitä tekemään, taaskaan. Selityksesi olivat vielä säälittävämpiä. Demareiden vika, että sinä olet satusetä? Ja miten witussa sinä sait taas sotkettua ay-liikkeen ja Riku Aallon tähänkin asiaan? Onko sinulla olemassaoleva diagnoosi syyntakeettomuudesta?

• Anonyymi

Itse olen koettanut välttää köyhyyttä sillä, että olen aina neuvotellut itse itselleni työsopimuksen jossa on riittävä palkka. Aika hyvin on mennyt. Sen verran on jäänyt, että olen ostellut metsäpalstoja, joista voi sitten edullisesti kerätä marjoja ja sieniä, kuusenkerkkääkin olen joskus jalostanut ruokapöytään. Hirviporukkaankin pääsin kun maat seuralle vuokrasin, siis ilman rahallista korvausta, liha olkoon vastikkeena riittävä.

Kun palstoihin kuuluu vielä oikeus kalavesiin varsin kalarikkaalla järvellä, niin sieltäkin on edullista ja ennenkaikkea hyvää ja terveellistä ruokaa tullut. Osassa tuluksia on peltoakin, ihan sellaista kunnon kivennäismaata jossa juurekset hyvin menestyy. Niitä harrastuksen vuoksi kasvattelen myös.

Tässäpä se paradoksi onkin. Voidakseen elää edullisesti pitää olla varallisuutta. Köyhän on ostettava niin lihat kuin kalat, perunat kuin sipulit. Itse saan ne suht edullisesti omatoimimenetelmällä, ja jää rahaa mitä sijoittaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haista nyt Pankkis huilu! Vasemman jalan saappaanikin on fiksumpi kuin sinä. Pysty sai taas sopivasti narautettua sinut siitä että lupasit otsikoinnillasi jotakin lukijalle, mutta et kyennyt sitä tekemään, taaskaan. Selityksesi olivat vielä säälittävämpiä. Demareiden vika, että sinä olet satusetä? Ja miten witussa sinä sait taas sotkettua ay-liikkeen ja Riku Aallon tähänkin asiaan? Onko sinulla olemassaoleva diagnoosi syyntakeettomuudesta?

Kommari vain haistattaa ! Kuin täynnä sulla Pankkolängvitsi on pakasteesi talven varalle, tämä kysymys kuuluisi syksyyn. Luulen ettei ole mitään, nekin makaroonit kaupan hyllyllä.
        Ja huudat viisauksiasi miten tulisi toimia, ja jotka toimii, niille withuilet. ettei saisi mukaasi mitään varata pitkään talveen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommari vain haistattaa ! Kuin täynnä sulla Pankkolängvitsi on pakasteesi talven varalle, tämä kysymys kuuluisi syksyyn. Luulen ettei ole mitään, nekin makaroonit kaupan hyllyllä.
        Ja huudat viisauksiasi miten tulisi toimia, ja jotka toimii, niille withuilet. ettei saisi mukaasi mitään varata pitkään talveen.

Niinpä niin, kommariahan sitä taas syytellään vailla minkäänlaista älyä ja perustetta. Olet 100 %:n persu. Jos ei kuulu samoin ajattelevien joukkoon, on kommari.

Ja mitä nuo makaroonit nyt tähän liittyi? Pakkasi menee ihan sekaisin, kun lätinöiltäsi putoaa pohja pois.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos itse asiaa harrastat, luulisi sinun tietävän, että se laite, johon pakastetaan, on nimeltään pakastin. Pakaste on se tuote, joka pakastimeen on laitettu.

Loppujen lopuksi itse korjatusta sadosta ei normiperheessä kerry kovinkaan paljon pakasteita. Lähinnä marjoja ja mehuja, mutta harvat kuluttavat niitä suuria määriä, vaikka terveellistä se olisikin. Kulutuksen määrä ei ole sidoksissa köyhyyteen tai rikkauteen, vaan lähinnä tottumukseen lapsesta lähtien. Kaikki eivät ole oppineet kaipaamaan kaurapuuron päälle tai veden sekaan "höystettä", eivätkä siis osta marjoja ja mehuja kaupastakaan.

Länsisuomalaiset tutustuivat sieniin vasta, kun Karjalan siirtolaiset levittäytyivät alueelleen, mutta suurelle osalle ne ovat outoja vieläkin. Omenoiden ja harvojen pakastuskelpoisten pihakasvien kasvatus vaatii omakotitalon, kesämökin tai jonkinlaisen vuokraviljelypalstan. Kerrostalossa asuvan pakastin on edellä mainituista syistä johtuen melkoisen vajaasti täytetty, oli sitten rikas tai köyhä.

• Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Jos itse asiaa harrastat, luulisi sinun tietävän, että se laite, johon pakastetaan, on nimeltään pakastin. Pakaste on se tuote, joka pakastimeen on laitettu.

Loppujen lopuksi itse korjatusta sadosta ei normiperheessä kerry kovinkaan paljon pakasteita. Lähinnä marjoja ja mehuja, mutta harvat kuluttavat niitä suuria määriä, vaikka terveellistä se olisikin. Kulutuksen määrä ei ole sidoksissa köyhyyteen tai rikkauteen, vaan lähinnä tottumukseen lapsesta lähtien. Kaikki eivät ole oppineet kaipaamaan kaurapuuron päälle tai veden sekaan "höystettä", eivätkä siis osta marjoja ja mehuja kaupastakaan.

Länsisuomalaiset tutustuivat sieniin vasta, kun Karjalan siirtolaiset levittäytyivät alueelleen, mutta suurelle osalle ne ovat outoja vieläkin. Omenoiden ja harvojen pakastuskelpoisten pihakasvien kasvatus vaatii omakotitalon, kesämökin tai jonkinlaisen vuokraviljelypalstan. Kerrostalossa asuvan pakastin on edellä mainituista syistä johtuen melkoisen vajaasti täytetty, oli sitten rikas tai köyhä.

Metsiä meillä on, ei sieltä poimiminen tarvitse omakotitaloa.

• Anonyymi kirjoitti:

Metsiä meillä on, ei sieltä poimiminen tarvitse omakotitaloa.

Ei metsissä omenapuita kasva, eikä niissä ole pihojakaan.

• Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Tarvitsemme lisää tuloeroja ja eriarvoisuutta mikä luo tervettä kansalaisten välistä kilpailua yhteiskuntaan.

Alkuun boitaisiin luopua kaikista yritystuista ja maataloustuista koska niistä ei ole mitään hyötyä köyhulleäsitten ne kaikki barat käytetään köyhien elättämiseen
        Edes kerran.

Niis daavta köyhätkin nauttia joskus luksusrömästä jonka kustaantaa rikaille k aiken aikaa

Siis köyhä on se jolla omaisutta alle miljoona

• Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Ei metsissä omenapuita kasva, eikä niissä ole pihojakaan.

Ihan hyvin voisi kasvaa, jos istutettu, kyllä olen tavannut metsässä omenapuitakin.
        Laiskuus teillädemareilla, että yhteiskunta huolehtii pakastimen täytönkin Pystyyn_kuollut tuo esille.

• Anonyymi kirjoitti:

Alkuun boitaisiin luopua kaikista yritystuista ja maataloustuista koska niistä ei ole mitään hyötyä köyhulleäsitten ne kaikki barat käytetään köyhien elättämiseen
        Edes kerran.

Niis daavta köyhätkin nauttia joskus luksusrömästä jonka kustaantaa rikaille k aiken aikaa

Siis köyhä on se jolla omaisutta alle miljoona

Viljasta tullut tänä syksynä ennätyssato. Pitäisikö tukia leikata?

• Anonyymi
        Yliväpeli_Orhonen kirjoitti:

Tarkoitus olikin että itse ne etsiä, ettei nyt kaikki tule valmiina -jos siihen tottunut.

Avaustasi lukiessani ihmettelin, miten Orhonen on oppinut noin hyvää suomenkieltä. Mutta sehän onkin lainaa, unohdit vain linkin siihen. Tässä se on:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/17/syo-juureksia-ne-ovat-halpoja-10-neuvoa-joita-koyha-ei-halua-kuulla

Tuo edellinen viestisi on sitä omaa kieltäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä niin, kommariahan sitä taas syytellään vailla minkäänlaista älyä ja perustetta. Olet 100 %:n persu. Jos ei kuulu samoin ajattelevien joukkoon, on kommari.

Ja mitä nuo makaroonit nyt tähän liittyi? Pakkasi menee ihan sekaisin, kun lätinöiltäsi putoaa pohja pois.

Pankkolängvitsi ei osaa edes makarooneihin porata reikiä, nekin muut joutuu poraamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pankkolängvitsi ei osaa edes makarooneihin porata reikiä, nekin muut joutuu poraamaan.

Poraako Pankkomajuri makarooneihin reikiä? No eipä tarvitse enää ihmetellä omituista ajatuksenkulkuasi :)

• Anonyymi

Aristoteles kirjoitti rikkaiden olevan ajatuksineen yksinkertaisia, he luulevat kaikkien tavoittelevan samoja asioita. Eläke Varma maksaa entiselle johtajalleen yli kolmensadan tuhannen euron vuotuista eläkettä. Toisin sanoen hän syö eläkeyhtiön "kuormasta" isoa siivua, tilaisuus tekee jne.

• Anonyymi

Orhonen ei mainitse sanallakaan muista suurituloisista esim. EK:n Häkämiehestä, MTK:n Marttilasta tai Suomen Yrittäjien Pentikäisestä. Nämä ovat ilmeisesti Yliväpeli Orhosen kirjoissa niitä köyhiä?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      11161
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3688
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2650
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      258
      2591
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1835
    6. 209
      1348
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1254
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1200
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1089
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      1039
    Aihe