Puuvene kyntää

Anonyymi

Olisiko täällä apuja.
Latoin noin 5m puuveneesee 15 hp perämoottori. Kone lienee oikealla korkeudella veneen pohjaan nähden, mutta vene kyntää keula pystyssä, Moottorin kulma muuttaminen perlevyyn ei auta, korkeintaa tuntuu et potkuri jopa "ilmaa sotkee".

7

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos veneesi on liikkuvaa mallia niin vaihda kone 50 heppaiseen ja ongelma poistuu.

      • Anonyymi

        Vaihda varmuuden vuoksi kuitenkin 100- 200 kilowattiseen.


    • Anonyymi

      Jos potkuri sotkee ilmaa niin kyllä vika on just siinä potkurissa. Ei kun vähän eri mallista rusettia alle niin johan sitten pelittää. Hyvä.

      T. Saalar

    • Anonyymi

      Laita trimmitasot

    • Anonyymi

      Puuveneitä on niin erilaisia. Oletan että veneesi kuitenkin on tasaperäinen. Itse olen soutanut tasaperäisellä soutuveneellä, tehty enne kun perämoottoreita edes oli ylesesti käytössä.

      Puuveneitä, perämoottorille suunniteltuja, minulla on ollut 2 erilaista, toisen alkuperäinen kone oli 35 Hp tuulilasivene, aika raskas , tarvitsi ainakin 30 HP moottorin noustaakseen liukuun.

      Toisen veneen alkuperäinen moottori lienee ollut 8-10 hp, edelllinen omistaja teki vahvistuksia perään ja käytti 50 HP konetta, mikä teki veneen huomattavan epävakaaksi. Itse käytin 20 HP konetta. Vene oli aika pyöreäpohjainen, eikä siinä ollut liukukynnystä, vaan nopeus nousi aika tasaisesti tehon mukana n. 17 sulmuun.

      Asiallisia vastauksia voisi saada jos kuvailisit venettä ja sen käyttäytymistä tarkemmin, 15 HP ei ehkä riitä liukukynnyksen ylittymiseen, jos se on ihan hilkulla niin joissakin veneissä kynnyksen saa ylittymään siirtämällä painoa keulaan, ei ole tavatonta että raskaammin kuormattu vene saadaan liukuun kun yksi henkilö siirtyy keulaan hetkeksi. Minulla on ollut pienempiä veneitä, pikkumoottoreilla, joissa kyntäys yhdellä henkilöllä perässä istuen on saatu hallintaan lisäpainolla keulassa, esim. hiekalla täytetty 20 l. kanisteri .

      Hyvä kysymys on myös, minkälaiselle teholle vene on suunniteltu, mutta siihen voi olla mahdotonta saada vastausta.

      Eli " liikaa painoa" takana voisi olla yksi ongelma - siis moottori henkilö. Näissä tapauksissa myös yksi ratkaisu painavilla henkilöillä on jatkovarren käyttäminen kahvaohjatuissa perämoottoreissa, jolloin voi itse siirtyä ohjaamaan keskituhtolle avoveneissä. Nopeassa veneessä tämä kyllä saattaa olla kovin riskialtista. Itse en ole käyttänyt tätä tapaa edes hitailla veneillä, koska koneen hallittavuus heikkenee ja veneilen ajoittain aika ruuhkaisella aluella.

      Ja lopuksi, liivit aina päällä valmiiksi ja turvakytkin käytössä (jos sellinen on) erityisesti kokeiluissa , veneen käyttäytymisen kokeilut ovat usein tavallista riskipitoisempia tilanteita ja yllätyksiä eri muodossa voi sattua.

      • Anonyymi

        Ja ääni täältä myös tuolle pitkälle kepille jolla ohjataan keulasta niin ei ole takapainoa.

        ”Ja lopuksi, liivit aina päällä valmiiksi ja turvakytkin käytössä (jos sellinen on) erityisesti kokeiluissa , veneen käyttäytymisen kokeilut ovat usein tavallista riskipitoisempia tilanteita ja yllätyksiä eri muodossa voi sattua.”

        Tämä on hyvä. Jess!

        T. Saalar


      • Anonyymi

        Tehoa on vähänlaisesti. 5m puuvene painaa jo jonkunverran. Laita 25- 30 hp ja oikea rikipituus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe