Olisiko täällä apuja.
Latoin noin 5m puuveneesee 15 hp perämoottori. Kone lienee oikealla korkeudella veneen pohjaan nähden, mutta vene kyntää keula pystyssä, Moottorin kulma muuttaminen perlevyyn ei auta, korkeintaa tuntuu et potkuri jopa "ilmaa sotkee".
Puuvene kyntää
7
126
Vastaukset
- Anonyymi
Jos veneesi on liikkuvaa mallia niin vaihda kone 50 heppaiseen ja ongelma poistuu.
- Anonyymi
Vaihda varmuuden vuoksi kuitenkin 100- 200 kilowattiseen.
- Anonyymi
Jos potkuri sotkee ilmaa niin kyllä vika on just siinä potkurissa. Ei kun vähän eri mallista rusettia alle niin johan sitten pelittää. Hyvä.
T. Saalar - Anonyymi
Laita trimmitasot
- Anonyymi
Puuveneitä on niin erilaisia. Oletan että veneesi kuitenkin on tasaperäinen. Itse olen soutanut tasaperäisellä soutuveneellä, tehty enne kun perämoottoreita edes oli ylesesti käytössä.
Puuveneitä, perämoottorille suunniteltuja, minulla on ollut 2 erilaista, toisen alkuperäinen kone oli 35 Hp tuulilasivene, aika raskas , tarvitsi ainakin 30 HP moottorin noustaakseen liukuun.
Toisen veneen alkuperäinen moottori lienee ollut 8-10 hp, edelllinen omistaja teki vahvistuksia perään ja käytti 50 HP konetta, mikä teki veneen huomattavan epävakaaksi. Itse käytin 20 HP konetta. Vene oli aika pyöreäpohjainen, eikä siinä ollut liukukynnystä, vaan nopeus nousi aika tasaisesti tehon mukana n. 17 sulmuun.
Asiallisia vastauksia voisi saada jos kuvailisit venettä ja sen käyttäytymistä tarkemmin, 15 HP ei ehkä riitä liukukynnyksen ylittymiseen, jos se on ihan hilkulla niin joissakin veneissä kynnyksen saa ylittymään siirtämällä painoa keulaan, ei ole tavatonta että raskaammin kuormattu vene saadaan liukuun kun yksi henkilö siirtyy keulaan hetkeksi. Minulla on ollut pienempiä veneitä, pikkumoottoreilla, joissa kyntäys yhdellä henkilöllä perässä istuen on saatu hallintaan lisäpainolla keulassa, esim. hiekalla täytetty 20 l. kanisteri .
Hyvä kysymys on myös, minkälaiselle teholle vene on suunniteltu, mutta siihen voi olla mahdotonta saada vastausta.
Eli " liikaa painoa" takana voisi olla yksi ongelma - siis moottori henkilö. Näissä tapauksissa myös yksi ratkaisu painavilla henkilöillä on jatkovarren käyttäminen kahvaohjatuissa perämoottoreissa, jolloin voi itse siirtyä ohjaamaan keskituhtolle avoveneissä. Nopeassa veneessä tämä kyllä saattaa olla kovin riskialtista. Itse en ole käyttänyt tätä tapaa edes hitailla veneillä, koska koneen hallittavuus heikkenee ja veneilen ajoittain aika ruuhkaisella aluella.
Ja lopuksi, liivit aina päällä valmiiksi ja turvakytkin käytössä (jos sellinen on) erityisesti kokeiluissa , veneen käyttäytymisen kokeilut ovat usein tavallista riskipitoisempia tilanteita ja yllätyksiä eri muodossa voi sattua.- Anonyymi
Ja ääni täältä myös tuolle pitkälle kepille jolla ohjataan keulasta niin ei ole takapainoa.
”Ja lopuksi, liivit aina päällä valmiiksi ja turvakytkin käytössä (jos sellinen on) erityisesti kokeiluissa , veneen käyttäytymisen kokeilut ovat usein tavallista riskipitoisempia tilanteita ja yllätyksiä eri muodossa voi sattua.”
Tämä on hyvä. Jess!
T. Saalar - Anonyymi
Tehoa on vähänlaisesti. 5m puuvene painaa jo jonkunverran. Laita 25- 30 hp ja oikea rikipituus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176