Mopo liikenteessä

Anonyymi

Moi!
Mulla ois nyt vähän kysyttävää kokeneemille mopoilijoille. Oisko teillä jotain vinkkejä mopolla liikenteessä ajamiseen. Multa löytyy tosiaan mopokortti ja perus mopon hallinta ja käyttö kunnossa. Liikenteessä ajaminen vaan vähän aiheuttaa hankaluuksia.
Oon kyllä tosiaan vasta alle viikon liikenteessä kulkenu mopolla, mutta mites esimerkiks noi risteykset? Jos on tilanne että on pakko pysähtyä, poljetteko vaihteen ykköselle(sillähän on helpoin lähtee liikkeelle) sillon kun ootte paikoillaan vai jo matkalla risteykseen eli ennen kun ootte pysähtyny. Mä oon nimittäin vasta paikallaan polkenu pienemmälle ja sitte ku tuleekin tilaa mennä ja takana odottaa autoja ei vaihde meinaakkaa mennä pienemälle tai muut joutuu takana oottaan. Sitten tulee pieni jännitys ja päättääki lähtee isommalla vaihteella liikeelle meinaa mopo sammahtaa keskelle tietä. Oisko jotain vinkkiä tälläsiin tilanteisiin ja millon se vaihde kannattaa laittaa pienemälle?
Toinen juttu on just vaihteen vaihtaminen pienemälle. Mulla meinaa alkaa mopo huutaan kun vaihdan pienempään ja mopo saattaa tehä pienen nykäsyn. Voiko olla että kaasu on jääny päälle vähän vai miten se käytännössä tehään? Kun isommalle vaihdetaan kytkimen liike on nopee mutta kun vaihdetaan pienemälle miten homma sillon tapahtuu? Päästänkö kytkimen rauhallisesti pois vai miten?
Toki nää on varmaan semmosia asioita mitä tekemällä oppii:) tuntuu vaan olevan mulla vähän epävarmuutta vielä kun tosiaan liikenneajo ja muutenki mopot ihan uus juttu mulle. Arvostaisin jos pystyisitte vastaan tai antaan vinkkejä!

4

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos mopo nykäsee kun vaihdat pienemmälle vaihdetta niin siinä on just jääny se kaasu ainakin vähän päälle. Ja kun on vaihtanut vaihteen niin kytkimen voi päästää nopeesti pois (riippumatta vaihtoiko vaihteita isommalle vai pienemmälle). Ja tohon loppuun liitteyen niin rohkeutta ja itseluottamusta lisää vaan. Ja niinku jo sanoit niin tekemällä ja ajan kanssa nää oppii kyllä (sekä luottamusta saa lisää). Tsemppiä

    • Anonyymi

      No ainakin kannattaa noin aluksi ajella vastaantulevien kaistaa pitkin. Jos auto tulee vastaan niin painat tööttiä, kyllä ne väistää.
      Kypärää ei kannata käyttää alkuun koska se häiritsee havainnointia.
      Keulimaan opit kun ensin käynnistät mopon ja sitten nostat etupyörän vaikka kahden auton renkaan päälle, istut ja kaasu ihan kunnolla auki, ykkösvaihde tietysti päälle, tai jos automaatti, niin ei sitäkään.

    • Vaihteet vaihtuu parrmmin ku vaihat ne jo liikkeesä ennen risteystä pienemmälle ja sillon jos mopo nykäsee ku vaihat pienemmälle vaihat vaihteen liian kovissa vauheissa jolloin se moottorijarruttaa mikä on huonoks kakstahtikoneelle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe