Koneen vaihto edessä. Mikä kannattaisi laittaa ja miksi? Tiloista hyvä pääsy huoltamaan koneen eteen ja taakse sekä luukun kautta styyran puolelle. Säästänen Volvon vetolaitteen potkurin, mutta kaikki muu menee uusiksi.
Sähkömoottori ei ole vaihtoehto, kun pelkkä Oceanvolt-motti näkyi maksavan 12 k€ ja siihen akut toisen 12 k€. Kukahan noita muuten ostelee noilla hinnoilla?
Hyvä dieselkone 36-jalkaiseen purkkariin
24
793
Vastaukset
- Anonyymi
Odottelen sen sähkömoottorifanaatikon ja valvontakamerajeesuksen kannanottoja?
Osta minkä satut kohtuuhinnalla saamaan. Itse laittaisin Yanmarin (omaani laitoin Betan, hyvä kone, sama kalu kuin Nanni), Solessa on Mitsun peruskone.
Mutta Yanmarin kun laitat kerran, moottorihuolet ovat historiaa koko veneen loppuiän.....- Anonyymi
Edellisessä veneessä oli Yanmar, joka kyllä tuntui olevan ikiliikkuja. Mutta ovatko nykyiset sen kummempia kuin muut teollisuusdieseleihin perustuvat. Eli taitaa olla sama, onko moottori shibaura (=Yanmar), Kubota tai Mitsubishi.
Nykyiseen veneeseen vaihdoin Bukhin Kubota Betaan, jossa huoltokohteet olivat hyvin etupuolella.
- Anonyymi
Sähköt on kannattavia, jos pärjää perämoottorilla tai jollain omalla virityksellä. Taloudellisesti kannattavaa se ei vielä ole sisäkoneissa. Mutta jos uusi vene maksaa 250te, saattaa olla varaa laittaa 15te vielä sähkökoneeseen, jos sellaisen haluaa.
- Anonyymi
Aloittajalla ei selvästikään ollut haluja sijoittaa sähkö koneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajalla ei selvästikään ollut haluja sijoittaa sähkö koneeseen.
Aloittajana voin kertoa, että haluja olisi, mutta 30 k€ sijoitus sähkömoottoriin tuntuu aika hurjalta, kun veneen arvokaan ei ole paljoa tuota suurempi. Siksi diesel. Uusi vene olisi kokolailla eri asia aivan kuten edellä esitetään. Toki mielelläni kuulen, jos Oceanvoltille löytyy jokin hintakilpailukykyinen vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajana voin kertoa, että haluja olisi, mutta 30 k€ sijoitus sähkömoottoriin tuntuu aika hurjalta, kun veneen arvokaan ei ole paljoa tuota suurempi. Siksi diesel. Uusi vene olisi kokolailla eri asia aivan kuten edellä esitetään. Toki mielelläni kuulen, jos Oceanvoltille löytyy jokin hintakilpailukykyinen vaihtoehto.
No asiahan on juuri niin että et halua koska se ei ole järkevää. Sen ymmärsi ihan aloituksesta, sitä yritin tuoda esille. Varmasti pystyisit investoimaan jos vain haluaisit.
- Anonyymi
Mikä kone ja vetolaite on nyt? Oliko sopiva? Vanha vetolaite, potkuri ja moottoripukki rajaavat valikoimaa, jos nuo haluaa säästää.
Tuskin Yanmar sopii Volvon vetolaitteeseen millään keinolla. Ei edes Volvot kaikkiin. Muihin merkkeihin voi löytyä sovitteet.- Anonyymi
Kone on VP 2030 ja S-vetolaite VP 120
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kone on VP 2030 ja S-vetolaite VP 120
Miksi haluat vaihtaa noin "uuden" makeavesijäähdytteisen koneen?
- Anonyymi
Kyllä kai vetolaitteen vaihtaa samalla uuteen kun moottorinkin....
Jos 400 tonnia ajettuun autoon vaihtaa moottorin, vaihteistokin alkaa olla tiensä päässä.
Kerralla kuntoon ja sillä selvä. Ei se vetolaite ole niin merkittävä lisäkustannus ja vaihto käy nopeammin ilman sovitteiden kanssa ropaamista.
Uusi kone vetolaitteineen ja kauluskumeineen ja samalla kaikki konehuoneen sähkövedot ja läpiviennit uusiksi. Äänieristeiden uusiminen tyhjään konetilaan on fiksu veto. Itse ostin Meluttoman kerroseristettä ja liimasin kiinni. Veneessä on yhtä hiljaista kuin autossa koneen käydessä.- Anonyymi
Vetolaite on paljon moottoria hitaammin kuluva laite. Ei kunnossa olevaa ole mitään hyvää syytä vaihtaa ja sovite on yksi pulttikiinnityksellä oleva valmis osa. Sitten on vaivalloisempi tapaus, jos valmista sovitetta ei ole saatavana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetolaite on paljon moottoria hitaammin kuluva laite. Ei kunnossa olevaa ole mitään hyvää syytä vaihtaa ja sovite on yksi pulttikiinnityksellä oleva valmis osa. Sitten on vaivalloisempi tapaus, jos valmista sovitetta ei ole saatavana.
Hitaammin kuluva? Okei. Kuinka yleisesti dieselmoottori kuluu loppuun hupikäytössä olevassa purjeveneessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hitaammin kuluva? Okei. Kuinka yleisesti dieselmoottori kuluu loppuun hupikäytössä olevassa purjeveneessä?
Harvemmin kuluu, mutta merivesijäähdytteisenä syöpyy.
Aloittajan speksissä oli kuitenkin säilytettävänä vetolaite ja potkuri, mikä rajaa merkittävästi moottorivalikoimaa. Ei ole vielä kerrottu vanhan koneen eikä vetolaitteen mallia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin kuluu, mutta merivesijäähdytteisenä syöpyy.
Aloittajan speksissä oli kuitenkin säilytettävänä vetolaite ja potkuri, mikä rajaa merkittävästi moottorivalikoimaa. Ei ole vielä kerrottu vanhan koneen eikä vetolaitteen mallia.Moni asia moottorissa, varsinkin sähköpuolella syöpyy makeavesijäähdytteisessäkin. Liikkuvia osiakin on paljon enemmän kuin vetolaitteessa.
- Anonyymi
Tee tai teetä peruskorjaus tulee varmasti puolet halvemmaksi ja et saa turpaan jälleen myydessä, niin pahasti.
- Anonyymi
Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.
Ostaa vaan uuden Volvon jos taloudellisesti ei tee tiukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja ei maininnut, mikä pannu on nyt, mutta vetolaitemaininnan perusteella veikkaan Volvoa. Esim. 1980-luvun Volvoihin kuten 2003 (joka sinänsä on oikein hyvä kone) ei välttämättä enää saa hyvin osia. Itselläni on tuollainen ja piti jokunen vuosi sitten uusia kiertovesipumppu (ei merivesipumppu vaan se motin sisäinen) ja sen löytäminen olikin aikamoinen haaste.
Beta marinen koneen ottaisin uutena koneena , VP en huolisi ollenkaan, koska afer sale onnetonta ja tuki alkaa hiipua liian aikaisin ja varaosia ei saa helposti jos ollenkaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Beta marinen koneen ottaisin uutena koneena , VP en huolisi ollenkaan, koska afer sale onnetonta ja tuki alkaa hiipua liian aikaisin ja varaosia ei saa helposti jos ollenkaan!
Taitaa riippua paikkakunnasta tuo Volvon tilanne. Itsellä on kokemusta kahdesta Stadissa toimivasta Volvo-pajasta ja se toinen niistä, Itä-Helsingissä sijaitseva, on mielestäni aina palvellut loistavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa riippua paikkakunnasta tuo Volvon tilanne. Itsellä on kokemusta kahdesta Stadissa toimivasta Volvo-pajasta ja se toinen niistä, Itä-Helsingissä sijaitseva, on mielestäni aina palvellut loistavasti.
Ei ollut kysymys jälleen myyjistä vaan tehtaan toimituksista.
VP esimerkiksi on lopettanut iäkkäämpoenb2000 luvun EDC boxien valmistuksen ainakin tiettyihin koneisiin ja tämän suljetun "äly yksikön" tiltatessa kone on vainaa sitä myöten, jollet löydä jostain purkaamolta...
- Anonyymi
Kysy tarjouksia mahdollisimman monesta paikasta. Itsellä tais olla reilusti yli tuplat hinyaeroa halvimman ja kalleimman välillä. Kallein tais olla SUV: asennus 7 keur moottori, peti ja varusteet, nostot jne...
Lopulta pärjättiin vanhalla moottoripedillä ja asennus nostoineen 700. Ite otettiin vanha kone irti ja laitettiin letkut ja sähköt kiinni. - Anonyymi
Peruskorjaus maksaa nykyisin enemmän kuin uusi kone.
Vanhaan pitää löytää osat ja vielä koneistamo, joka osaa tehdä homman - ja ilmaiseksi ei poraa/hoonaa, hio kampuran kauloja, tasapainota ja koekasaa moottoria, lisäksi pitäisi rempata ruiskutuspumppu, suuttimet, siirtopumppu, vesipumppu ja laturikin olisi fiksua laittaa kuntoon uusilla laakereilla.
Kansiremppa vaatii ohjainten kunnostuksen, kannen oikaisun, vähintään venttiilien hionnan ja seetit, mahdollisesti uudet venttiilit. Jakopää on uusittava, lohkon taso oikaistava. Päälle tiivistesarja ja työt.
Kokemusta on useamman auto- ja merimoottorin remppaamisesta ja vaikka itse pystyn hommaamaan osat, purkamaan ja kokoamaan moottorin, silti kaupasta kokonaisena ostettu uusi kone uuden takuulla on halvempi!!!- Anonyymi
Juu, peruskunnostus etenkin Volvon koneille on utopiaa. Volvon varaosahinnat on järjettömän kovat. Tai ehkä sitten, jos kutsuu peruskunnostukseksi koneen maalausta ja hihnojen ja nesteiden vaihtoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, peruskunnostus etenkin Volvon koneille on utopiaa. Volvon varaosahinnat on järjettömän kovat. Tai ehkä sitten, jos kutsuu peruskunnostukseksi koneen maalausta ja hihnojen ja nesteiden vaihtoa.
Ruotsissa taitaa olla asiat toisin. Vaikuttaa siltä, että siellä koneelle annetaan systemaattisesti toinen elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32311539- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112598- 1631928
- 1291901
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131388Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921238Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401060- 85954