Åländsk reservistförening får grönt ljus

Anonyymi

av Utrikesministeriet.Utrikesministeriet har gett klartecken åt den åländska reservistföreningen.men föreningen får inte kopplas till Försvarsmakten eller Försvarsministeriet.

40

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Medlemmarna har frivilligt gjort värnplikt eller flyttat till Åland som vuxna från fastlandet ?

      • Anonyymi

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.

        Suomalainen armeija on korkeatasoinen ja arvostettu. Siksi moni käy sen vapaaehtoisenakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen armeija on korkeatasoinen ja arvostettu. Siksi moni käy sen vapaaehtoisenakin.

        Det gör ju kvinnor alltid ,frivilligt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det gör ju kvinnor alltid ,frivilligt.

        Det räknas alltid som merit om man gjort värnplikt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det gör ju kvinnor alltid ,frivilligt.

        Fin merit med militärtjänst avklarad.


      • Anonyymi

        Bra att det finns personer i "reserv ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bra att det finns personer i "reserv ".

        Finland har stor reserv, en av störst.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fin merit med militärtjänst avklarad.

        Till olika yrken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Till olika yrken.

        Aldrig är det negativt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.

        Merit till många yrkesutbildningar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fin merit med militärtjänst avklarad.

        Det är alltid positivt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.

        Där är alltid någon från Åland.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.

        Det finns en viss reserv av åländska soldater.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.

        Merit inom många yrken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.

        Räknas alltid som plus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.

        Alltid merit med militärutbildning.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merit inom många yrken.

        Det är bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varje år gör någon ålänning värnplikt i Nylands brigad.

        Det gör dom.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det gör ju kvinnor alltid ,frivilligt.

        Riktigt populärt är det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte alls så ovanligt som folk tror.Bra utbildning för dem som tänker sig blivande yrke som polis eller liknande.

        Bra att gjort militärtjänst.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finland har stor reserv, en av störst.

        Det är väldigt bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen armeija on korkeatasoinen ja arvostettu. Siksi moni käy sen vapaaehtoisenakin.

        Bra utbildning för kommande yrke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det gör ju kvinnor alltid ,frivilligt.

        Mer och mer kvinnor hela tiden.


    • Anonyymi

      Vid behov finns där ändå utbildat folk, det är bra.

      • Anonyymi

        Sen finns ju också sjöbevakningen och vanlig polis förstås,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen finns ju också sjöbevakningen och vanlig polis förstås,

        Men deras kvalitét i Finland och i skären varierar olovligt mycket. Språkkunskaperna är även de klart underkända för snittet. Då man talar svenska är det i och för sig en lättnad om myndigheten inte kan svenska i de få fall där de yrkar på vad som helst. Man har ingen lust att bli tilltalad av myndighet och tar man själv kontakt med dem så är det resursbrist och andra förklaringar. Får se hur något så enkelt som förnyande av passet blir i sommar?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Men deras kvalitét i Finland och i skären varierar olovligt mycket. Språkkunskaperna är även de klart underkända för snittet. Då man talar svenska är det i och för sig en lättnad om myndigheten inte kan svenska i de få fall där de yrkar på vad som helst. Man har ingen lust att bli tilltalad av myndighet och tar man själv kontakt med dem så är det resursbrist och andra förklaringar. Får se hur något så enkelt som förnyande av passet blir i sommar?

        Kan de inte svenska som rör sig i Åländska skärgården ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kan de inte svenska som rör sig i Åländska skärgården ?

        De bör kunna det klanderfritt i hela skärgården (och resten av Finland också som statlig myndighet) och så är inte fallet. Inte ens nära.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        De bör kunna det klanderfritt i hela skärgården (och resten av Finland också som statlig myndighet) och så är inte fallet. Inte ens nära.

        Det är alltså inga språkkrav för dem ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det är alltså inga språkkrav för dem ?

        Klart att det är men då straffbarheten saknas för inkompetens bland dem som jobbar och dem som anställer de inkompetenta, fortsätter nedgången av kunnande.
        Det man själv kan göra i de få situationer som uppstår, är att inte kompensera den inkompetentas problem med egen kunskap, genom att t.ex. byta språk.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Klart att det är men då straffbarheten saknas för inkompetens bland dem som jobbar och dem som anställer de inkompetenta, fortsätter nedgången av kunnande.
        Det man själv kan göra i de få situationer som uppstår, är att inte kompensera den inkompetentas problem med egen kunskap, genom att t.ex. byta språk.

        Det gör de flesta ändå,tyvärr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det gör de flesta ändå,tyvärr.

        Man byter till finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man byter till finska.

        Lättare så.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lättare så.

        Vad är det för fel på er? Hur skall ni någonsin ens kunna bibehålla ert modersmål om ni ständigt bjuder på rövknull?
        För de finlandssvenskar som har en maka/make som inte efter 3 månader av äktenskap pratar och skriver svenska, ge dem ett ultimatum och släng slöfockarna bland andra fennon om statusen är den samma efter ett fullt år av äktenskap.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vad är det för fel på er? Hur skall ni någonsin ens kunna bibehålla ert modersmål om ni ständigt bjuder på rövknull?
        För de finlandssvenskar som har en maka/make som inte efter 3 månader av äktenskap pratar och skriver svenska, ge dem ett ultimatum och släng slöfockarna bland andra fennon om statusen är den samma efter ett fullt år av äktenskap.

        Språkbråk i äktenskapet är kanske inte så väldigt vanligt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Språkbråk i äktenskapet är kanske inte så väldigt vanligt.

        Så man accepterar en lat/attitydproblematisk maka/make? Man tar endast upp saken då man ser alldeles för många äktenskap där finnen är den slattriga som inte lär sig svenska i en utsträckning där den är användbar.
        Då de som skriver om sina finskspråkiga hälfter här på spalten aldrig beskriver den finskspråkiga hälftens kunskaper i svenska, kan man bara dra slutsatsen att det är som annanstans; finnen talar endast finska. Företag har nuförtiden enorma problem med detta faktum då så många förmän på industrigolven är inkapabla att kommunicera med annan än finskspråkig arbetskraft. Är den enda möjligheten att byta förmännen med?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Så man accepterar en lat/attitydproblematisk maka/make? Man tar endast upp saken då man ser alldeles för många äktenskap där finnen är den slattriga som inte lär sig svenska i en utsträckning där den är användbar.
        Då de som skriver om sina finskspråkiga hälfter här på spalten aldrig beskriver den finskspråkiga hälftens kunskaper i svenska, kan man bara dra slutsatsen att det är som annanstans; finnen talar endast finska. Företag har nuförtiden enorma problem med detta faktum då så många förmän på industrigolven är inkapabla att kommunicera med annan än finskspråkig arbetskraft. Är den enda möjligheten att byta förmännen med?

        Det är bra förslag, byt förmännen.


    • Anonyymi

      Bra sak nuförtiden synnerligen...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe