Flap rudder

Anonyymi

Oletteko rakentaneet keskimoottoripaattiin laippaperäsintä ja mitkä ovat vaikutukset?

16

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole tehnyt.
      Kaikissa veneissäni on ohjausjärjestelmä ollut valmiina.

      • Anonyymi

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.

        Ei kai.
        Aika monelta kuitenkin onnistuu.


    • Anonyymi

      En ole rakentanut, mutta vene mallilleni on tarjolla tuollainen peräsin ratkaisu.

      Olen lukenut ja nähnyt videon jossa vertaillaan vakio ja tuota taittuvaa peräsintä.

      Vene kääntyy puole pienempi säteisellä ympyrällä eteen päin ajaessa. Lisäksi satama manovereissa helpottaa huomattavasti, kun eteen päin koneella potkaisu on tehokkaampi, kuin vakio peräsimellä.

      Hintava ja asennuskin vaatii osaamista saati valmistus, niin eipä ole yleistynyt vs keula/peräpotkuri.

      • Anonyymi

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.

        Jäi vielä mainitsematta, että peräsimelle on toinenkin englannin kielinen nimi jolla voit hakea lisää tietoa ja inspiraatiota...

        articulated ruder

        Tuolla haulla gookelista


    • Anonyymi

      Laivoille systeemistä on suurta apua varsinkin autopilotilla, koska ohjaus reagoi nopeasti ja alus menee suorempaa linjaa, eli rullaus vähenee. Samaa voisi ajatella myös pikkuveneissä. https://www.youtube.com/watch?v=cOX4X7duDvo

    • Anonyymi

      Ei kai ohjausta eteenpäin tarvitse tehostaa. Kun peräsin on potkurivirrassa niin kyllä kääntyy. Ongelma on peruutettaessa, johon tuokaa viritys ei mitään auta. Enemmän hyötyä olisi tunneliperäsimestä. Se tosin ottaa huippuja jonkin verran pois suuremman vastuksen takia. Ns. paaluveto tehostuu kun virtaus ei pääse karkaamaan potkurin lapojen päistä.

      • Anonyymi

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.

        Olen tutkinut vuosien aikana hinaajien tunneleita ja niissä on lavan ja tunnelin välissä yhden (1mm) rako. Eli jotakin sata vuotta vanhoissa. Kääntyvässä on hieman enemmän, mutta vain n. pari-kolme milliä. Tunnelin muoto on tosiaan "siipimäinen" ja mahdollisimman tehokas suureen työntövoimaan.


      • Anonyymi

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?

        Esim tankkauspaikat, laiturit ja näitähän riittää, koska usein sattuu juurikin kaikenmaailman sokkeloita, kun paljon vesillä liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe