Flap rudder

Anonyymi

Oletteko rakentaneet keskimoottoripaattiin laippaperäsintä ja mitkä ovat vaikutukset?

16

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole tehnyt.
      Kaikissa veneissäni on ohjausjärjestelmä ollut valmiina.

      • Anonyymi

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.

        Ei kai.
        Aika monelta kuitenkin onnistuu.


    • Anonyymi

      En ole rakentanut, mutta vene mallilleni on tarjolla tuollainen peräsin ratkaisu.

      Olen lukenut ja nähnyt videon jossa vertaillaan vakio ja tuota taittuvaa peräsintä.

      Vene kääntyy puole pienempi säteisellä ympyrällä eteen päin ajaessa. Lisäksi satama manovereissa helpottaa huomattavasti, kun eteen päin koneella potkaisu on tehokkaampi, kuin vakio peräsimellä.

      Hintava ja asennuskin vaatii osaamista saati valmistus, niin eipä ole yleistynyt vs keula/peräpotkuri.

      • Anonyymi

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.

        Jäi vielä mainitsematta, että peräsimelle on toinenkin englannin kielinen nimi jolla voit hakea lisää tietoa ja inspiraatiota...

        articulated ruder

        Tuolla haulla gookelista


    • Anonyymi

      Laivoille systeemistä on suurta apua varsinkin autopilotilla, koska ohjaus reagoi nopeasti ja alus menee suorempaa linjaa, eli rullaus vähenee. Samaa voisi ajatella myös pikkuveneissä. https://www.youtube.com/watch?v=cOX4X7duDvo

    • Anonyymi

      Ei kai ohjausta eteenpäin tarvitse tehostaa. Kun peräsin on potkurivirrassa niin kyllä kääntyy. Ongelma on peruutettaessa, johon tuokaa viritys ei mitään auta. Enemmän hyötyä olisi tunneliperäsimestä. Se tosin ottaa huippuja jonkin verran pois suuremman vastuksen takia. Ns. paaluveto tehostuu kun virtaus ei pääse karkaamaan potkurin lapojen päistä.

      • Anonyymi

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.

        Olen tutkinut vuosien aikana hinaajien tunneleita ja niissä on lavan ja tunnelin välissä yhden (1mm) rako. Eli jotakin sata vuotta vanhoissa. Kääntyvässä on hieman enemmän, mutta vain n. pari-kolme milliä. Tunnelin muoto on tosiaan "siipimäinen" ja mahdollisimman tehokas suureen työntövoimaan.


      • Anonyymi

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?

        Esim tankkauspaikat, laiturit ja näitähän riittää, koska usein sattuu juurikin kaikenmaailman sokkeloita, kun paljon vesillä liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2158
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1246
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1173
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe