Oletteko rakentaneet keskimoottoripaattiin laippaperäsintä ja mitkä ovat vaikutukset?
Flap rudder
16
245
Vastaukset
- Anonyymi
Tämäntapainen siis ja tiedän, että näitä on tehty paljonkin, mutta käyttökokemukset ja toiminta kiinnostaa. Mitä tekisit toisin? https://www.youtube.com/watch?v=qgyp61BjHA8
- Anonyymi
En ole tehnyt.
Kaikissa veneissäni on ohjausjärjestelmä ollut valmiina.- Anonyymi
Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.
Ei kai.
Aika monelta kuitenkin onnistuu.
- Anonyymi
En ole rakentanut, mutta vene mallilleni on tarjolla tuollainen peräsin ratkaisu.
Olen lukenut ja nähnyt videon jossa vertaillaan vakio ja tuota taittuvaa peräsintä.
Vene kääntyy puole pienempi säteisellä ympyrällä eteen päin ajaessa. Lisäksi satama manovereissa helpottaa huomattavasti, kun eteen päin koneella potkaisu on tehokkaampi, kuin vakio peräsimellä.
Hintava ja asennuskin vaatii osaamista saati valmistus, niin eipä ole yleistynyt vs keula/peräpotkuri.- Anonyymi
Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.
En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.
Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.
Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.
Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.
Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.
Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.
Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.
Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.
Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.
Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.
Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.Jäi vielä mainitsematta, että peräsimelle on toinenkin englannin kielinen nimi jolla voit hakea lisää tietoa ja inspiraatiota...
articulated ruder
Tuolla haulla gookelista
- Anonyymi
Laivoille systeemistä on suurta apua varsinkin autopilotilla, koska ohjaus reagoi nopeasti ja alus menee suorempaa linjaa, eli rullaus vähenee. Samaa voisi ajatella myös pikkuveneissä. https://www.youtube.com/watch?v=cOX4X7duDvo
- Anonyymi
Ei kai ohjausta eteenpäin tarvitse tehostaa. Kun peräsin on potkurivirrassa niin kyllä kääntyy. Ongelma on peruutettaessa, johon tuokaa viritys ei mitään auta. Enemmän hyötyä olisi tunneliperäsimestä. Se tosin ottaa huippuja jonkin verran pois suuremman vastuksen takia. Ns. paaluveto tehostuu kun virtaus ei pääse karkaamaan potkurin lapojen päistä.
- Anonyymi
Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.
Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.
Olen tutkinut vuosien aikana hinaajien tunneleita ja niissä on lavan ja tunnelin välissä yhden (1mm) rako. Eli jotakin sata vuotta vanhoissa. Kääntyvässä on hieman enemmän, mutta vain n. pari-kolme milliä. Tunnelin muoto on tosiaan "siipimäinen" ja mahdollisimman tehokas suureen työntövoimaan.
- Anonyymi
Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.
Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?
Esim tankkauspaikat, laiturit ja näitähän riittää, koska usein sattuu juurikin kaikenmaailman sokkeloita, kun paljon vesillä liikkuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8710556Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen
"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1418814Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906087Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita
näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään624317Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut574245Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi814093Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503729Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi683207Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73127IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k702985