Flap rudder

Anonyymi

Oletteko rakentaneet keskimoottoripaattiin laippaperäsintä ja mitkä ovat vaikutukset?

16

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole tehnyt.
      Kaikissa veneissäni on ohjausjärjestelmä ollut valmiina.

      • Anonyymi

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on kyseessä ohjauksen tehostamisesta kääntyvän laipan avulla. Sen tekeminen ei kai jokaiselta onnistu.

        Ei kai.
        Aika monelta kuitenkin onnistuu.


    • Anonyymi

      En ole rakentanut, mutta vene mallilleni on tarjolla tuollainen peräsin ratkaisu.

      Olen lukenut ja nähnyt videon jossa vertaillaan vakio ja tuota taittuvaa peräsintä.

      Vene kääntyy puole pienempi säteisellä ympyrällä eteen päin ajaessa. Lisäksi satama manovereissa helpottaa huomattavasti, kun eteen päin koneella potkaisu on tehokkaampi, kuin vakio peräsimellä.

      Hintava ja asennuskin vaatii osaamista saati valmistus, niin eipä ole yleistynyt vs keula/peräpotkuri.

      • Anonyymi

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän menee teeseitse hommiksi, jos on mahdollisuus siihen, mutta kiinnostaa myös että miten kääntyy pakituksessa? Peräsin pitänee olla vanhaa pienempi koska se on paljon tehokkaampi ja ohjauskaapelin rasitus ei tule liian raskaaksi.

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko pakituksen olevan kovastikkaan tehokkaampi, koska potkuri virta ei peräsimeen osu ja taitos on suhteellisen pieni.

        Peräsin auttaa vasta pakittaessa, kun vaihtaa vapaalle, siihen suuntaan, jossa potkurin pyörimis suunnan apu ei auta.

        Potkurin "prop walk" yhdessä eteen päin tehostuneena kääntävänä voimana on homman idea ja antaa paljon apua.

        Lisänä tulee hieman riskiä, kun muuttuu monimutkaisemmaksi tuo peräsin.

        Olen nähnyt muutamia yksinkertaisempia ratkaisuja, hitsattu laipat n.5cm peräsimen takareunaan molemmin puolin 45° kulmassa koko korkeudelta, tämä ohjaa virtausta hyvin käännettäessä, kuten hakemassasi ratkaisussa, mutta ei jarruta niin kovasti eteen päin ajaessa.

        Parempi olisi varmaan kaarevat laipat, niin virtaus olisi jouhevampaa, ehkä. Väittivät parantaneen ohjausta.

        Jäi vielä mainitsematta, että peräsimelle on toinenkin englannin kielinen nimi jolla voit hakea lisää tietoa ja inspiraatiota...

        articulated ruder

        Tuolla haulla gookelista


    • Anonyymi

      Laivoille systeemistä on suurta apua varsinkin autopilotilla, koska ohjaus reagoi nopeasti ja alus menee suorempaa linjaa, eli rullaus vähenee. Samaa voisi ajatella myös pikkuveneissä. https://www.youtube.com/watch?v=cOX4X7duDvo

    • Anonyymi

      Ei kai ohjausta eteenpäin tarvitse tehostaa. Kun peräsin on potkurivirrassa niin kyllä kääntyy. Ongelma on peruutettaessa, johon tuokaa viritys ei mitään auta. Enemmän hyötyä olisi tunneliperäsimestä. Se tosin ottaa huippuja jonkin verran pois suuremman vastuksen takia. Ns. paaluveto tehostuu kun virtaus ei pääse karkaamaan potkurin lapojen päistä.

      • Anonyymi

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunneli pitäisi olla potkurin kohdalla, että pakitukseen antaisi apua.

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja jotta siitä saisi hyödyn, niin muoto on myös tärkeä.

        Olen tutkinut vuosien aikana hinaajien tunneleita ja niissä on lavan ja tunnelin välissä yhden (1mm) rako. Eli jotakin sata vuotta vanhoissa. Kääntyvässä on hieman enemmän, mutta vain n. pari-kolme milliä. Tunnelin muoto on tosiaan "siipimäinen" ja mahdollisimman tehokas suureen työntövoimaan.


      • Anonyymi

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, eli juuri ahtaissa paikoissa, joissa usein ollaan, olisi valtava apu jos vene kääntyisi mahdollisimman nopeasti ainakin eteenpäin. Flap Rudder työntää paikaltaan lähtiessä perän suoraan sivulle ja sanoisin, että se on suuri apu laiturista irrotessa. Peruuttaminen on ongelma, johon ei ole juuri muuta tietä, kuin keulapotkuri tai se kääntyvä tunneli, tai Kitchen Rudder, jolla sitten kaikki manooverit ovat lastenleikkiä mutta ei onnistu vanhaan veneeseen huonostikaan.

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ollaan usein ahtaissa paikoissa, eikö veneillä olla vesillä missä on tilaa?

        Esim tankkauspaikat, laiturit ja näitähän riittää, koska usein sattuu juurikin kaikenmaailman sokkeloita, kun paljon vesillä liikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe