Pitäisikö minulla olla diagnoosi?

Anonyymi

Helou, täällä kirjoittelee 14v (talvella 15) tyttö. Mulla on ollut viitisen vuotta ongelmia syömisen kanssa, mutta apua olen saanut siihen vasta kaksi vuotta. Käyn juttelemassa terapiassa kerran viikossa, minulla on mielialalääkitys ja käyn ravitsemusterapiassa. Olen ollut myös osastolla. Diagnoosia minulla ei kuitenkaan ole, vaikka ongelmani on kaikkien tiedossa ja siitä puhutaan syömishäiriönä. Nykyään syön enemmän ja voin vähän paremmin, mutta paino ei vaan nouse. Mittari ovat 176cm ja 46 kg. Olenko oikeasti alipainoinen? Miksi paino ei nouse, vaikka yritän syödä? Parhaina päivinä saan melkein 1000kaloria syötyä ja se on suurta edistystä aiempaan verrattuna. Minua huimaa usein, pyörtyilen ja en pysty urheilemaan tai kävelemään pitkiä matkoja. Minulla on diagnosoitu anemia kolme vuotta sutten, mutta miten se on mahdollista, kun en edes ole kovin alipainoinen? Kylkiluut, solisluut ja lapaluut paistavat esiin. Tietääkö joku, mitä voisin tehdä ja pitäisikö minulla olla diagnoosi? Kiitos paljon avusta!!
-lumia

8

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1000 kalria ei riitä koska sä kulutat enemmän kuin syöt.Ja silloin kun kuluttaa enemmän kuin syö ei paino nouse.Olet todella alipainoinen ja nälkiintynyt.

      Aikuista vastaava painoindeksi on noin 15.3 kg/m2.

      Lapsi on huomattavan alipainoinen. Lääkärin arvio olisi tarpeen.

      Tämän pituisen ja ikäisen lapsen normaalipainon alue on 50.9 - 75.4 kg. Kasvuiän aikana normaalipainoisen lapsen painon tulee nousta.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon vastauksesta!
        En tiedä, miten on mahdollista että kulutan enemmän kuin syön, koska en harrasta yleisesti ottaen liikuntaa. Kiitos kuitenkin mielipiteestä. Useiden lääkärien kanssa olen jutellut, siitä ei ole huolta, ja he kaikki ovat silmittömän huolissaan syömishäiriöstäni.
        -lumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta!
        En tiedä, miten on mahdollista että kulutan enemmän kuin syön, koska en harrasta yleisesti ottaen liikuntaa. Kiitos kuitenkin mielipiteestä. Useiden lääkärien kanssa olen jutellut, siitä ei ole huolta, ja he kaikki ovat silmittömän huolissaan syömishäiriöstäni.
        -lumia

        Et tiennyt että jo elimistön perustoiminnat kuluttavat energiaa .Pelkästään se että sä hengität kuluttaa energiaa tai pelkkä makaaminen ja nukkuminen kuluttaa energiaa.Energiaa siis kuluu kun vaan olet hengissä.Ei tarvitse liikuntaa vaan energian kulutusta sanotaan perusaineenvaihdunnaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tiennyt että jo elimistön perustoiminnat kuluttavat energiaa .Pelkästään se että sä hengität kuluttaa energiaa tai pelkkä makaaminen ja nukkuminen kuluttaa energiaa.Energiaa siis kuluu kun vaan olet hengissä.Ei tarvitse liikuntaa vaan energian kulutusta sanotaan perusaineenvaihdunnaksi.

        Selvä, kiitos selvennyksestä. Paljonko minun pitäisi syödä päivässä? Onko minulla anoreksia?
        -lumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä, kiitos selvennyksestä. Paljonko minun pitäisi syödä päivässä? Onko minulla anoreksia?
        -lumia

        Kyllä on.Eikö sinulla ole hoitosuhdetta terveydenhuollossa? Eivätkö he hoida sun alipainoa ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on.Eikö sinulla ole hoitosuhdetta terveydenhuollossa? Eivätkö he hoida sun alipainoa ollenkaan?

        Enemmän keskitytään hoitamaan anemiaa ja raudannpuutosta, alipainolle ei ole tehty mitään, vaikka olen ollut painoindeksin mukaan "merkittävän alipainoinen" noin seitsemän vuotta. En oikein tiedä, miten alipainoa pitäis hoitaa, mutta mulla on kaloritaulukko jonka mukaan pitöisi syödä. Mun syömosiä ei kukaan kuitenkaan valvo eikö asiaan ole puututtu sen suuremmin, vaikka olen käynyt puhumassa jo pitkään. Enemmänkin minulle halutaan tunkea muita diagnooseja (masennus, ahdistus) ja puhua niistä, vaikka olen yrittönyt selittää, että syöminen on se ongelma.
        -lumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän keskitytään hoitamaan anemiaa ja raudannpuutosta, alipainolle ei ole tehty mitään, vaikka olen ollut painoindeksin mukaan "merkittävän alipainoinen" noin seitsemän vuotta. En oikein tiedä, miten alipainoa pitäis hoitaa, mutta mulla on kaloritaulukko jonka mukaan pitöisi syödä. Mun syömosiä ei kukaan kuitenkaan valvo eikö asiaan ole puututtu sen suuremmin, vaikka olen käynyt puhumassa jo pitkään. Enemmänkin minulle halutaan tunkea muita diagnooseja (masennus, ahdistus) ja puhua niistä, vaikka olen yrittönyt selittää, että syöminen on se ongelma.
        -lumia

        Ravitsemusterapeutin tehtäviin kuuluu laatia esim ruokavalio.Mutta sulla on sellanen hoitotaho joka ei jaksa perehtyä tekemään ruokavaliosuunnitelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ravitsemusterapeutin tehtäviin kuuluu laatia esim ruokavalio.Mutta sulla on sellanen hoitotaho joka ei jaksa perehtyä tekemään ruokavaliosuunnitelmaa.

        Just niin. Oon yrittäny selittää, että tarviin oikeeta apua, mutta kaikki mitä ne siellä ravitsemusterapiassa sanoo on se, et ne uhkailee nenämahaletkuilla ja osastolla mutta kukaan ei tarkalleen ottaen kerro mulle MITEN mun pitäisi mun ruokavaliota muuttaa. Mitä mun pitäis syödä enemmän, miten voisin urheilla silleen, ettei se ois haitallista keholle yms
        -lumia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe