Plaanaako kölivene?

Anonyymi

Jos kölivene painaa 10 tonnia, niin kuinka paljon tarvitaan nopeutta, että se plaanaa?

11

829

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Plaanaa" ei ole kovinkaan täsmällinen ilmaisu ja sille ei ole mitään yksiselitteistä määrittelyä. Jollekin pulpettiveneelle liukukynnys on selvä ja ei oikein voi edes ajaa kuin selkeästi plaanissa tai ei.

      Purjeveneet ovat runkomuodoltaan uppoumarunkoisia tai puoliplaanaavia ehkä joitain purjelautoja lukuun ottamatta. Niille on mahdotonta määritellä plaanausta yksiselitteisesti.

      Plaanauksella tarkoitetaan sitä, että hydrodynaamiset voimat kannattavat merkittävän osan veneen painosta eli se nousee korkeampaan kulkuasentoon. Miten paljon pitää nousta?

      Joillekin riittää jo peräaallon irtoaminen peräpeilistä, mutta tämä tapahtuu selkeästi uppoamanopeudella useimmilla purjeveneillä.

      • Anonyymi

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Näytä linkki oppikirjaan, jossa on yksiselitteinen määritelmä. Frouden lukukin voidaan määritellä monella tapaa. Usein se määritellään paikallaan olevan veneen vesilinjan mukaan, mutta voidaan määritellä myös uppoaman kuutiojuuren, V-rungon leveyden tai todellisen liikkeessä olevan vesilinjan mukaan. Vesilinjahan muuttuu reilusti useimmilla liukuvilla veneillä, joten se soveltuu huonosti määrittelemään plaanaamista. Eihän se ilmassa oleva osa runkoa vaikuta enää mitään (paitsi aerodynamiikkaan ja painopisteeseen).

        Purjeveneiden runkomuodolla ei näy selkeää rajaa missä ollaan keula-aalto ylitetty.

        Machin luku 1 on hyvin selkeästi määritelty raja. Tosin sen aiheuttamat ongelmat tulevat jo aiemmin eli tavallisilla ei-yliäänilentokoneilla ei voi lentää 0,99 tai edes 0,9 Machin luvulla, koska jo silloin äänennopeus ylitetään paikallisesti, jolloin siivet, potkurit jne. eivät enää toimi kuten selkeästi aliäänialueella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        1) Veneeni vesilinja on 8,78 m sen kelluessa laiturissa. Veneeni kiertää maapallon akselin ympäri reilut 800 km/h yhdessä laiturin ja sen alla olevan veden kanssa maapallon pyörimisen seurauksena. Plaanaako se tuossa tilanteessa?

        2) Vedän veneen trailerille Saksassa, ja lähden hinaamaan sitä autobahnilla 200 km/h vauhdilla tien suhteen. Plaanaako veneeni silloin? riippuuko asia siitä mihin ilman suuntaan veneeni tien suhteen liikkuu, ja siitä millä leveysasteella vene hinaushetkellä tarkalleen on? Molemmillahan on vaikutusta siihen kuinka kovaa veneeni tuolloin kulkee siinä inertiaalissa, jossa maapallon massakeskipiste on paikoillaan.
        Mikä onkaan Frouden luku? Millä vesilinjapituudella se pitää laskea? Vene on kokonaan kuivilla, joten märän osuuden pituus on nolla. Silloin Frouden luku on ääretön, olettaen että vesilinjapituus lähestyy nollaa positiiviselta puolelta, en osaa mieltää negatiivista puolta fysikaalisesti oikeaksi missään tilnateessa. Vai lasketaanko sittenkin sillä samalla 8,78 m pituudella, jolla veneeni kellui laiturissa?
        Olisiko parempi mitata veneen vauhtia auringon suhteen, silloin päästellään sentään noin 30 000 m /s vauhdilla. Joko nyt plaanataan, vai vieläkö pitäisi päästä kovempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?

        "Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?"

        Alla olevalla videolla mennään kyllä paljon yli runkonopeuden, vaikka ei teknisesti plaanissa ollakkaan. Mutta kyllä melkein 20 solmua yksirunkoisella noin 10 metrisellä purjeveneellä on ihan kunnoitettava nopeus.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZO8qnR5YxZU


    • Anonyymi

      Pelkkä paino ei kerro yhtään mitään. 6 metrinen 10 tonnia painava vene on painava vs. 16 metrinen 10 tonnia painava vene joka ei ole.

    • Anonyymi

      Syksy tulee ja sarjakysyjä on päässyt tuvan lämpöön pc: n ääreen. Mitä seuraavaksi?

      • Anonyymi

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.

        Hä kierosti esitteli itsensä pc sarjakyselijäksi ,🤥


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      375
      4057
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1486
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      111
      1347
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1114
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      14
      947
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      59
      927
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      890
    8. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      12
      887
    9. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      869
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      861
    Aihe