Plaanaako kölivene?

Anonyymi

Jos kölivene painaa 10 tonnia, niin kuinka paljon tarvitaan nopeutta, että se plaanaa?

11

854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Plaanaa" ei ole kovinkaan täsmällinen ilmaisu ja sille ei ole mitään yksiselitteistä määrittelyä. Jollekin pulpettiveneelle liukukynnys on selvä ja ei oikein voi edes ajaa kuin selkeästi plaanissa tai ei.

      Purjeveneet ovat runkomuodoltaan uppoumarunkoisia tai puoliplaanaavia ehkä joitain purjelautoja lukuun ottamatta. Niille on mahdotonta määritellä plaanausta yksiselitteisesti.

      Plaanauksella tarkoitetaan sitä, että hydrodynaamiset voimat kannattavat merkittävän osan veneen painosta eli se nousee korkeampaan kulkuasentoon. Miten paljon pitää nousta?

      Joillekin riittää jo peräaallon irtoaminen peräpeilistä, mutta tämä tapahtuu selkeästi uppoamanopeudella useimmilla purjeveneillä.

      • Anonyymi

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Näytä linkki oppikirjaan, jossa on yksiselitteinen määritelmä. Frouden lukukin voidaan määritellä monella tapaa. Usein se määritellään paikallaan olevan veneen vesilinjan mukaan, mutta voidaan määritellä myös uppoaman kuutiojuuren, V-rungon leveyden tai todellisen liikkeessä olevan vesilinjan mukaan. Vesilinjahan muuttuu reilusti useimmilla liukuvilla veneillä, joten se soveltuu huonosti määrittelemään plaanaamista. Eihän se ilmassa oleva osa runkoa vaikuta enää mitään (paitsi aerodynamiikkaan ja painopisteeseen).

        Purjeveneiden runkomuodolla ei näy selkeää rajaa missä ollaan keula-aalto ylitetty.

        Machin luku 1 on hyvin selkeästi määritelty raja. Tosin sen aiheuttamat ongelmat tulevat jo aiemmin eli tavallisilla ei-yliäänilentokoneilla ei voi lentää 0,99 tai edes 0,9 Machin luvulla, koska jo silloin äänennopeus ylitetään paikallisesti, jolloin siivet, potkurit jne. eivät enää toimi kuten selkeästi aliäänialueella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        1) Veneeni vesilinja on 8,78 m sen kelluessa laiturissa. Veneeni kiertää maapallon akselin ympäri reilut 800 km/h yhdessä laiturin ja sen alla olevan veden kanssa maapallon pyörimisen seurauksena. Plaanaako se tuossa tilanteessa?

        2) Vedän veneen trailerille Saksassa, ja lähden hinaamaan sitä autobahnilla 200 km/h vauhdilla tien suhteen. Plaanaako veneeni silloin? riippuuko asia siitä mihin ilman suuntaan veneeni tien suhteen liikkuu, ja siitä millä leveysasteella vene hinaushetkellä tarkalleen on? Molemmillahan on vaikutusta siihen kuinka kovaa veneeni tuolloin kulkee siinä inertiaalissa, jossa maapallon massakeskipiste on paikoillaan.
        Mikä onkaan Frouden luku? Millä vesilinjapituudella se pitää laskea? Vene on kokonaan kuivilla, joten märän osuuden pituus on nolla. Silloin Frouden luku on ääretön, olettaen että vesilinjapituus lähestyy nollaa positiiviselta puolelta, en osaa mieltää negatiivista puolta fysikaalisesti oikeaksi missään tilnateessa. Vai lasketaanko sittenkin sillä samalla 8,78 m pituudella, jolla veneeni kellui laiturissa?
        Olisiko parempi mitata veneen vauhtia auringon suhteen, silloin päästellään sentään noin 30 000 m /s vauhdilla. Joko nyt plaanataan, vai vieläkö pitäisi päästä kovempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?

        "Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?"

        Alla olevalla videolla mennään kyllä paljon yli runkonopeuden, vaikka ei teknisesti plaanissa ollakkaan. Mutta kyllä melkein 20 solmua yksirunkoisella noin 10 metrisellä purjeveneellä on ihan kunnoitettava nopeus.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZO8qnR5YxZU


    • Anonyymi

      Pelkkä paino ei kerro yhtään mitään. 6 metrinen 10 tonnia painava vene on painava vs. 16 metrinen 10 tonnia painava vene joka ei ole.

    • Anonyymi

      Syksy tulee ja sarjakysyjä on päässyt tuvan lämpöön pc: n ääreen. Mitä seuraavaksi?

      • Anonyymi

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.

        Hä kierosti esitteli itsensä pc sarjakyselijäksi ,🤥


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

      kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      186
      6315
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      100
      3451
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      11
      2742
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      110
      2309
    5. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      161
      1789
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      112
      1609
    7. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      13
      1494
    8. On se tullut jo ihan kaikilta osin selväksi

      Ei tämä meidän juttu tule koskaan etenemään.
      Ikävä
      129
      1267
    9. Montako naista

      On menossa mun lisäksi?
      Ikävä
      15
      1194
    10. Elämäni biisi vieraslista la 11.10. yllättää iloisesti - Nämä huippujulkkikset sinisille sohville!

      Elämäni Biisi vieraina lauantaina ovat mm. Ellen Jokikunnas ja Esko Eerikäinen sekä liuta muita julkkiksia. Tämä jakso v
      Tv-sarjat
      12
      1180
    Aihe