Plaanaako kölivene?

Anonyymi

Jos kölivene painaa 10 tonnia, niin kuinka paljon tarvitaan nopeutta, että se plaanaa?

11

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Plaanaa" ei ole kovinkaan täsmällinen ilmaisu ja sille ei ole mitään yksiselitteistä määrittelyä. Jollekin pulpettiveneelle liukukynnys on selvä ja ei oikein voi edes ajaa kuin selkeästi plaanissa tai ei.

      Purjeveneet ovat runkomuodoltaan uppoumarunkoisia tai puoliplaanaavia ehkä joitain purjelautoja lukuun ottamatta. Niille on mahdotonta määritellä plaanausta yksiselitteisesti.

      Plaanauksella tarkoitetaan sitä, että hydrodynaamiset voimat kannattavat merkittävän osan veneen painosta eli se nousee korkeampaan kulkuasentoon. Miten paljon pitää nousta?

      Joillekin riittää jo peräaallon irtoaminen peräpeilistä, mutta tämä tapahtuu selkeästi uppoamanopeudella useimmilla purjeveneillä.

      • Anonyymi

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        Näytä linkki oppikirjaan, jossa on yksiselitteinen määritelmä. Frouden lukukin voidaan määritellä monella tapaa. Usein se määritellään paikallaan olevan veneen vesilinjan mukaan, mutta voidaan määritellä myös uppoaman kuutiojuuren, V-rungon leveyden tai todellisen liikkeessä olevan vesilinjan mukaan. Vesilinjahan muuttuu reilusti useimmilla liukuvilla veneillä, joten se soveltuu huonosti määrittelemään plaanaamista. Eihän se ilmassa oleva osa runkoa vaikuta enää mitään (paitsi aerodynamiikkaan ja painopisteeseen).

        Purjeveneiden runkomuodolla ei näy selkeää rajaa missä ollaan keula-aalto ylitetty.

        Machin luku 1 on hyvin selkeästi määritelty raja. Tosin sen aiheuttamat ongelmat tulevat jo aiemmin eli tavallisilla ei-yliäänilentokoneilla ei voi lentää 0,99 tai edes 0,9 Machin luvulla, koska jo silloin äänennopeus ylitetään paikallisesti, jolloin siivet, potkurit jne. eivät enää toimi kuten selkeästi aliäänialueella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä SD runko jonka suunniteltu max nopeus on 18 solmua ja matka nopeus 15 solmua. Muutamman kerran on vauhti lähtenyt nousemaan isossa pitkässä allokossa (mainiki) ja kölillinen puoli plaanari on lähtenyt liukuun nopeuden noustua 21 solmuun. Tämä aiheuttanut vaara tilanteen, kun vene borchasi aallokon ala mäessä, voimakkasti kallistuen.

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plaanaamiselle on selkeä määritelmä. se tapahtuu Frouden luvulla noin 1, kun runko nousee aiheuttamansa häiriön ts. keula-aallon etupuolelle. Vähän samaan tapaan kuin lentokone ylittää äänivallin machin luvulla 1.
        On totta, että asiaa sotkevat muun muassa kanoottirungot, joissa ei liukuunlähtöä huomaa. Hydrodynaamisilla kantovoimilla ei ole niin suurta vaikutusta kanooteille.
        Alkuperäiseen kysymykseen, massalla ei ole merkitystä vaan vesilinjapituudella. Erittäin harva kölivene nousee plaaniin, jotkut surffaavat ja ovat puoliplaanissa.

        1) Veneeni vesilinja on 8,78 m sen kelluessa laiturissa. Veneeni kiertää maapallon akselin ympäri reilut 800 km/h yhdessä laiturin ja sen alla olevan veden kanssa maapallon pyörimisen seurauksena. Plaanaako se tuossa tilanteessa?

        2) Vedän veneen trailerille Saksassa, ja lähden hinaamaan sitä autobahnilla 200 km/h vauhdilla tien suhteen. Plaanaako veneeni silloin? riippuuko asia siitä mihin ilman suuntaan veneeni tien suhteen liikkuu, ja siitä millä leveysasteella vene hinaushetkellä tarkalleen on? Molemmillahan on vaikutusta siihen kuinka kovaa veneeni tuolloin kulkee siinä inertiaalissa, jossa maapallon massakeskipiste on paikoillaan.
        Mikä onkaan Frouden luku? Millä vesilinjapituudella se pitää laskea? Vene on kokonaan kuivilla, joten märän osuuden pituus on nolla. Silloin Frouden luku on ääretön, olettaen että vesilinjapituus lähestyy nollaa positiiviselta puolelta, en osaa mieltää negatiivista puolta fysikaalisesti oikeaksi missään tilnateessa. Vai lasketaanko sittenkin sillä samalla 8,78 m pituudella, jolla veneeni kellui laiturissa?
        Olisiko parempi mitata veneen vauhtia auringon suhteen, silloin päästellään sentään noin 30 000 m /s vauhdilla. Joko nyt plaanataan, vai vieläkö pitäisi päästä kovempaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?

        "Ollaan mekin menty reilusti yli 10 solmua Finn 26:lla (jonka loki ei osannut näyttää yli 9,9), mutta onko se plaanaamista että mennään "alamäkeen" yli runkonopeuden? Entä jos menee vaikka voimakkaan vuorovesivirran mukana ja GPS sanoo että mennään yli runkonopeuden vaikkei mennä?"

        Alla olevalla videolla mennään kyllä paljon yli runkonopeuden, vaikka ei teknisesti plaanissa ollakkaan. Mutta kyllä melkein 20 solmua yksirunkoisella noin 10 metrisellä purjeveneellä on ihan kunnoitettava nopeus.

        https://www.youtube.com/watch?v=ZO8qnR5YxZU


    • Anonyymi

      Pelkkä paino ei kerro yhtään mitään. 6 metrinen 10 tonnia painava vene on painava vs. 16 metrinen 10 tonnia painava vene joka ei ole.

    • Anonyymi

      Syksy tulee ja sarjakysyjä on päässyt tuvan lämpöön pc: n ääreen. Mitä seuraavaksi?

      • Anonyymi

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        …. Väittää kirjoittaja, joka on syksyn kunniaksi nostanut ketjun, jossa on esitetty kysymys keskikesällä.

        Hä kierosti esitteli itsensä pc sarjakyselijäksi ,🤥


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe