Kankeat jäsenet

Anonyymi

Tuntuu, että joka paikkaa särkee. Varsinkin aamulla kävely on sellaista köpöttämistä, ettei oikein etene. Päivän mittaan kyllä vähän notkistuu, mutta kyykkäily ei innosta. Mitä ohjeita, lääkkeitä yms. löytyisi tähän vaivaan. Vai onko vaan todettava, että "vanhuus ei tule yksinään"? Ihan nuori olen kyllä mieleltäni.

28

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tee kuten soutaja Pertti Karppinen ja osta telkkaroissa mainostettu luonnontuote.

• Anonyymi

Tuote jota pitää mainostaa ?
        Siinä jo luulisi ihmisten älyävät että se on humpuukia ja ainut auttaminen joka siitä tulee on rahat myyjälle .
        Kuinka moni on saanut maksa arvot korkealle näistä ns luonnontuotteista, ihmiset haksahtaa sanaan” luonto” eivätkä ota selvää miten näitä ” lääkkeitä” edes valmistetaan ,

• Anonyymi

Olen aina ihmetellyt näitä perttikarppisia ja lignellejä, jotka lähtevät tällaiseen humpuukiin mukaan mutta toisaalta, jos raha on tärkeintä niin mitäpä sitä ei tekisi!

• Anonyymi

Yleispätevää kaikille sopivaa ohjetta ei varmaan ole kun kaikki on niin yksilöllistä mikä toimii kenelläkin.
      Joillakin keho herää aamuvenyttelyllä, jota voi tehdä jo sängyssä ennen ylös nousua.

Itse aloitin muutama vuosi sitten glukosamiinin käytön nivelkipuihin kun turhaan ensin kokeilin paljon mainostettuja hainrusto ym tuotteita.
      Glukosamiinin aloitettuani kivut hävisi kahdessa viikossa ja samantien kankeuskin. Jalat on toki edelleen "tönköt" vähän aikaa pitkän pyöräilylenkin tai kävelylenkin jälkeen kun en ikinä harrasta mitään venyttelyä ja lämmittelyä ennen tai jälkeen lenkin, mutta menee ohitse kun en jää paikalleni pitemmäksi aikaa.
      Syväkyykytkin onnistuu helposti.

Kotona en istu pitkiä aikoja kerrallaan, nousen vähintään tunnin välein jaloittelemaan ja usein myös kerran - pari kyykkään samalla, tai nousen varpailleni ja lasken alas muutaman kerran.
      Yleensä myös istuessa käytän mittojen mukaan tekemääni jalkarahia jolle nostan jalat suoraksi "lepäämään".

Liike on lääke ja olen huomannut että mitä vähemmän liikkuu niin sen kankeammaksi käy.

Nyt kun helteet taas kiusaa ettei jaksa lenkille lähteä niin pakko kotona liikkua ettei kangistu liikaa ja siihen auttaa mikä jumppaliike tahansa, jos ei muuta niin vaikka tanssii itsekseen kunhan liikkuu eikä istu paikoillaan koko aikaa.

• Anonyymi

Käyn kuntoutuksessa.
        On salilaitteita ja sitten makaan ventyksessä 20 - 30 minuuttia.
        Jotenkin selkänikamat venyy.
        On auttanut.

• Anonyymi

Jooga auttaa, mene kansalaisopiston joogajumppaan heti kun pääset. Aloita siitä helpoimmasta, vaikkapa tuolijoogasta. Alkuun on paras olla joogaohjaajan avustamana jotta tekee liikkeet oikein.

• Anonyymi

Tokihan kivut on syytä selvittää, kankeus kuuluu ikään. Ei pysy vetreänä ilman jumppaliikkeitä, tasapainoharjoituksia ja venytyksiä, niitä pitää tehdä lähes päivittäin, ei mitenkään rehkimällä, muutama helppo liike riittää. Ei kannata yrittää liian vaikeita, ei niitä pitkään viitsi tehdä. Käsien ja jalkojen pyöristystä, pään ja vartalon kiertoja, tuolilta istumasta nousua ja rapuissa ylös ja alas, varpaille nousua venyttäen itseään mahdollisimman pitkäksi. Nilkkojen pyöritystä voi tehdä televisiota katsoessa.
      Jos et ole liikkunut tähän asti, en tiedä pitääkö ensin selvittää kipujen syy vai auttaisiko niihin suoraan lempeät liikkuvuutta edistävät liikkeet. Jos ei kivun takia pysty liikkeitä tekemään niin kai sitten ensin on pyrittävä selättämään kivut.

• Anonyymi

Ihteäni on auttanut kun olen pitänyt välillä paastoja.
        On vetreämpi kun kroppa puhdistuu.

Joo, sitten tulee takaisin, mutta lievempänä.
        Pitää taas pienen kuurin, ja pysyy jotenkin kunnossa.
        Kesällä helppoa. Kesällä tulee muutenkin liikuttua.

Itse hieron jalkoja.
        Kerää keltaisia kuisman kukkia, ja laita ne vaikka oliiviöljyyn lasipurkkiin ja anna olla pari viikkoa auringossa. Kiva lahja tuomisiksikin-
        Muuttuu punaiseksi, siilaa kukat pois ja on hyvää hieromaöljyä!
        Sillä vaan hierot jalkojasi televiisiota katsellessa, pidä pyyhe alla.

• Anonyymi

Onko oire alkanut yhtäkkiä vai ollut jo pidempään? Jos liikunta ja venyttelyt ei auta voisit käydä lekurissa jossa voitaisiin sulkea pois tietyt sairaudet.
      Siili

• Anonyymi

Ihan niin , kun käy lääkärissä niin saa avun vaivoihinsa

• Anonyymi

Aloitin n. 10 vuotta sitten liikkumisen: kevyttä kahvakuulaa ja circuitia. Siitä asti olen käynyt keppi- ym. ryhmissä ja kuntosalilla, aina kun korona on sallinut. Silti olen jäykkä ja kintut kipuilee aamuisin. Toiseen jalkaan tuli heti kohta saliliikunnan aloittamisen jälkeen valtaisa, pitkä suonikohju (hameen ja caprien käyttö jäi!), tosin tämä jalka ei vaivaa toista enempää. T. Köpö, köpö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin , kun käy lääkärissä niin saa avun vaivoihinsa

Onkohan näin. Yleiseltä puolelta ei saa aikoja ja hoitohommatkin siirtyvät ja siirtyvät. Yksityisellä kyllä avun saa, mutta maksaa maltaita. Viisainta yrittää yksinään.

• Anonyymi

Kun viitsii liikkua vähän ei kangistu.

• Anonyymi

ei kyllä näillä helteillä jaksa mitään kunto-lenkkeliyä !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei kyllä näillä helteillä jaksa mitään kunto-lenkkeliyä !!!

Ei tarvitsekaan kuntolenkkeillä. Kunhan sohvaperunakin nousee ylös
        ja lähtee edes vähän liikkeelle.

• Anonyymi

Mene tänän saunaan. Nautin saunasta yli kaiken siitä huolimatta että huomen aamu kun herän oloni aloiten tekijän kuvaama. Miksi? Minulla on pehmutkudos reuma ja kuomenna kun aamun virkkuna herän noin kello 5. Ei mikään kehossani pelaa 3h. Koska sauna on myrkkyä pehmut kudosreumaisille seraava päivä.kestän sauna huluna vanhana naisena , Mutoinkin aamut samaa.Kaiken tottu.Säät vaikutaa myös paljon.periksi ei annetta.Joskus on jopa hyviä päivä ilman kipuilua ja jäykyttä.Like on lääke kaikeen kipuun myös reuma säryt.kuin nivelrikko säryt ja likuminen kyllä lähtee kun liikkuu.

• Anonyymi

Minäkin olen "saunahullu". Asun kerrostaloasunnossa ja täällä minulla on oma sauna, yleensä saunonkin noin viitenä iltana viikossa, mutta en nyt helteiden aikana sillä saunan lämmitys lämmittäisi liikaa asuntoa. Eilen kauppareissuilla kävellessä tajuttoman kuuma ilma ulkona, myös varjossa, ihan kuin höyrysaunassa, mutta ilman sitä höyryä. Vaikka kotonani on lämmin, niin ei kyllä noin kuuma kuin ulkosalla. Kastelen t-paidan vedellä ja se viilentää vähäksi aikaa, jos on tarvis esim. siivota.

• Anonyymi

Sama vika...oli ja aloitin joka-aamuisen venyttelyn. Ihan muutamia perusliikkeitä lattialla noin 5 minuuttia ja kroppa on huomattavasti vetreämpi mm. ei tarvitse pestä hampaita selkä vinossa kun se venyttelyssä oikenee normaaliin asentoon

• Anonyymi

Teen kevyet aamuvetreytysliikkeeni sängyssä. Se on paljon miellyttävämpää
        ja se riittää. Ei eläkeläisikäisen ole suotava repäistä heti aamulla.
        Verenkierto ei pysy mukana ja alkaa huippaamaan.

• Anonyymi

Se on semmoista koko yön touhuilu maatessa. Jotta vasta aamulla on olemassa.

• Anonyymi

Herää vasta päivällä jolloin nivelet ovat notkeat

• Anonyymi

kunto ainakin laskee näitten helteiden aikana, ei jaksa kuin välttämättömät asia, ja max pientä kevyttä kävelyä, ei siis varsinaista "liikuntaa" !

• Anonyymi

Helteillä liika liikunta on riski ainakin eläkeiässä oleville. Ei sydän kestä.

• Anonyymi

Niin laskee kunto. Ryhmäliikunnat kesätauolla, salit kiinni. Piti piha- ym. kiireiden jälkeen aloittaa taas ihana sauvakävely luontopoluilla, mutta eihän tässä perskutin helteessä pysty. Toivottavasti keli "normalisoituu" pian tutuksi Suomen suvisääksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin laskee kunto. Ryhmäliikunnat kesätauolla, salit kiinni. Piti piha- ym. kiireiden jälkeen aloittaa taas ihana sauvakävely luontopoluilla, mutta eihän tässä perskutin helteessä pysty. Toivottavasti keli "normalisoituu" pian tutuksi Suomen suvisääksi.

Olen kerännyt kuisman kukkia, laittanut ne öljyyn lasipurkkiin ja aurinkoon.
        Jo kolme isoa lasipurkkia. Tulee purppuranpunaista öljyä.

Kyllä on hyvä talvella hieroa kipeitä jalkojaan!

Suosittelen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kerännyt kuisman kukkia, laittanut ne öljyyn lasipurkkiin ja aurinkoon.
        Jo kolme isoa lasipurkkia. Tulee purppuranpunaista öljyä.

Kyllä on hyvä talvella hieroa kipeitä jalkojaan!

Suosittelen!

Tietysti se öljy maksaa jotain.
        Mutta maksaavathan ne hierontaöljytkin.

Mikä on muuten edullisin öljy?

• Anonyymi

Ei ole mitään särkyjä tms. Polvi kipuilee joskus ennen matalapainetta. Lueskelin vyöruususta, ja siinä sanottiin että amitripyliiniä määrätään kipukynnyksen nostamiseksi. Työterveyslääkäri sähläsi lääkkeekseni Triptylin. Mahtaako se vaikuttaa.

• Anonyymi

Jos Tripptylin vaikuttava aine on amitriptyyli ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe