Siinähän se tulikin. :) Kun teette ite puuroa rotille, niin mitä kaikkea sekoitatte siihen?
Mulla ei oo hirveesti tietämystä tästä oikeasta ruokinnasta, tai lähinnä mistään määristä... ihan mutu-tuntumalla oon kokkaillu. Viimeksi kun annoin puuroa, niin siinä oli 4-viljan puuroa, kananmunaa ja kuoria, piimää, mössättyä banaania.
Muuten ruokin rottani lähinnä jyväsekoituksella ja koirannappuloilla, puuroa rotat saa yleensä n. kerta viikkoon. Lisänä tietysti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, ei kuitenkaan joka päiväistä.
Mitä laitatte puuromössöön?
9
1567
Vastaukset
Peruspuuroon (kaura- tai 4 viljan hiutaleita) sekoitan omalle neljän rotan ja yhden hiiren porukalle puoli purkkia mangososetta - muut vauvanruuat eivät jätkille maistu. Lisäksi yleensä hiukan banaania tai omenaa, varsinkaan jälkimmäinen ei muuten maistu. Mössöä menee tuolla porukalla parisen desiä kaikkiaan.
Piimää ja _keitettyä_ kananmunaa voi puuroon sekoittaa, mutta ei enempää kuin kerran viikkoon eikä suuria määriä kerrallaan. Rotilla tulee olla kalkkikivi (ei markettien mineraalikiveä!), josta ne saavat tarvitsemansa kalsiumin. Ainakin omani jyrsivät kiveä mielestäni sen verran, ettei tarvitse raaputtaa siitä pieniä määriä ruuan sekaan.
Tuoreruoka kuuluu rottien päivittäiseen ruokavalioon aivan kuten jyväseos ja koiranruoka. Palstan seuraavalla sivulla olen nimimerkki siimahännän "Sopiva ruokavalio?" -kysymyksiin vastannut hieman pidemmän kaavan mukaan, lue sieltä lisää.
http://members.fortunecity.com/rotankolo- Harri
"Tuoreruoka kuuluu rottien päivittäiseen ruokavalioon aivan kuten jyväseos ja koiranruoka."
Hyvin harvat rotat kestää päivittäistä koiran ruoan syöntiä, kyllä sun pitäisi se tietää. Tulee rupia ja muita ihovaivoja jos saa liikaa eläinproteiinia ja koiran ruoasta saa! Noin kaksi kertaa viikossa koiranruokaa tai muuta liharuokaa on hyvä. Harri kirjoitti:
"Tuoreruoka kuuluu rottien päivittäiseen ruokavalioon aivan kuten jyväseos ja koiranruoka."
Hyvin harvat rotat kestää päivittäistä koiran ruoan syöntiä, kyllä sun pitäisi se tietää. Tulee rupia ja muita ihovaivoja jos saa liikaa eläinproteiinia ja koiran ruoasta saa! Noin kaksi kertaa viikossa koiranruokaa tai muuta liharuokaa on hyvä.Mulla toi nappula on sitä markettiversiota, ei mitään laadukasta nappulaa tai missä olisi lihaa yli 20%. Jossain noissa palstoilla yms. keskusteluissa asiasta on puhuttu ja että tuo "huonompi" koirannappula sopisi melko hyvin rotille. En kuitenkaan pidä sitä pääasiallisena ravintona.
Entäs sitte noi suola/mineraalikivet? Vasta jostain kuulin/luin, että niiden tarve on varsinaista huu-haata... Vain el.kauppojen rahastusta?- kirsikka
NoSugar kirjoitti:
Mulla toi nappula on sitä markettiversiota, ei mitään laadukasta nappulaa tai missä olisi lihaa yli 20%. Jossain noissa palstoilla yms. keskusteluissa asiasta on puhuttu ja että tuo "huonompi" koirannappula sopisi melko hyvin rotille. En kuitenkaan pidä sitä pääasiallisena ravintona.
Entäs sitte noi suola/mineraalikivet? Vasta jostain kuulin/luin, että niiden tarve on varsinaista huu-haata... Vain el.kauppojen rahastusta?mie ruukaan laittaa myös hedelmiä sekä joskus hieman hunajaa puuron sekaan. onko tuo suola ja mineraalikivi sama asia kuin kalkkikivi? suolakiveähän annetaan kaneille? sopiiko ne myös rotille?
kirsikka kirjoitti:
mie ruukaan laittaa myös hedelmiä sekä joskus hieman hunajaa puuron sekaan. onko tuo suola ja mineraalikivi sama asia kuin kalkkikivi? suolakiveähän annetaan kaneille? sopiiko ne myös rotille?
Harri: Olen syöttänyt omille rotilleni noin kesästä -02 tähän kevääseen saakka koiranruokaa pääasiallisena kuivamuonana - harvemmin olen ostanut jyviä. Nyt olen siirtynyt taas jyväseokseen, mutta silti mukana on koiranruokaa. Tiedän myös monia kasvattajia, joiden rotat saavat perusruokana matalaproteiinista koiranruokaa, eikä rotille ole tullut iho-ongelmia. Omani ovat voineet erittäin hyvin.
Ruoan laatu on valittava tarkoin; markettien ruuat ovat huonolaatuisia ja niissä on kaikissa eräitä lisäaineita (en nyt juuri muista koodeja), jotka ovat erittäin haitallisia. Periaatteessa tuo "huonompi" sopii rotille koska siinä ei ole niin paljon lihaa, muta eipä siinä ole juuri muutakaan terveellistä. Koiranruuan pitää myös olla light-versiota; rasvaa max. 9 % ja proteiinia alle 20 %.
Kalkkikivi on omansa, suola- ja mineraalikivi omansa. Eivät siis samoja asioita. Eläinkaupoissa on saatavilla yleensä molempia, marketeissa vain tuota suolakiveä. Rotille ei ole syytä antaa suolakiveä kuin ehkä kesähelteillä, jolloin runsaamman juomisen vuoksi suolaa poistuu elimistöstä normaalia enemmän. Kalkkikiveksi käy myös ns. seepiasuomu, joka on alunperin tarkoitettu linnuille, mutta jota olen joskus antanut rotille ja hyvin on kelvannut.
Suolakivi ei siis ole välttämätön, kalkkikivi on. Etenkin kasvuikäiset rotat tarvitsevat kalkkia, mutta myös aikuiset, koska rottien hampaat kasvavat jatkuvasti. Hampaiden kunnon vuoksi kalkki on välttämätöntä.
http://members.fortunecity.com/rotankolo- Monen rotan huoltaja
Rotta-Leena kirjoitti:
Harri: Olen syöttänyt omille rotilleni noin kesästä -02 tähän kevääseen saakka koiranruokaa pääasiallisena kuivamuonana - harvemmin olen ostanut jyviä. Nyt olen siirtynyt taas jyväseokseen, mutta silti mukana on koiranruokaa. Tiedän myös monia kasvattajia, joiden rotat saavat perusruokana matalaproteiinista koiranruokaa, eikä rotille ole tullut iho-ongelmia. Omani ovat voineet erittäin hyvin.
Ruoan laatu on valittava tarkoin; markettien ruuat ovat huonolaatuisia ja niissä on kaikissa eräitä lisäaineita (en nyt juuri muista koodeja), jotka ovat erittäin haitallisia. Periaatteessa tuo "huonompi" sopii rotille koska siinä ei ole niin paljon lihaa, muta eipä siinä ole juuri muutakaan terveellistä. Koiranruuan pitää myös olla light-versiota; rasvaa max. 9 % ja proteiinia alle 20 %.
Kalkkikivi on omansa, suola- ja mineraalikivi omansa. Eivät siis samoja asioita. Eläinkaupoissa on saatavilla yleensä molempia, marketeissa vain tuota suolakiveä. Rotille ei ole syytä antaa suolakiveä kuin ehkä kesähelteillä, jolloin runsaamman juomisen vuoksi suolaa poistuu elimistöstä normaalia enemmän. Kalkkikiveksi käy myös ns. seepiasuomu, joka on alunperin tarkoitettu linnuille, mutta jota olen joskus antanut rotille ja hyvin on kelvannut.
Suolakivi ei siis ole välttämätön, kalkkikivi on. Etenkin kasvuikäiset rotat tarvitsevat kalkkia, mutta myös aikuiset, koska rottien hampaat kasvavat jatkuvasti. Hampaiden kunnon vuoksi kalkki on välttämätöntä.
http://members.fortunecity.com/rotankoloRotta-Leena, olen samalla kannalla kuin nimimerkki Harri. Minulla on ollut monta rottaa jotka ovat saaneet iho-oireita liiallisesta eläinproteiinista. Ihovaivat ovat kadonneet kun olen vähentänyt koirannappuloiden syöttämistä näille herkille rotille entisestään. Tiedän myös monia muita rottia joiden ihon haavat ja ruvet ynnä muut vaivat, etenkin kaulassa ja päässä, ovat johtuneet yksinomaan koirannappuloiden ja -makkaran liiallisesta syöttämisestä. Ja puhun nyt hyvälaatuisista koiranruoista, en markettien halpispapanoista. Kerran tai korkeintaan kahdesti viikossa annan omilleni lihaperäistä ravintoa.
Rotta ei ole koira. - Piiipi
Monen rotan huoltaja kirjoitti:
Rotta-Leena, olen samalla kannalla kuin nimimerkki Harri. Minulla on ollut monta rottaa jotka ovat saaneet iho-oireita liiallisesta eläinproteiinista. Ihovaivat ovat kadonneet kun olen vähentänyt koirannappuloiden syöttämistä näille herkille rotille entisestään. Tiedän myös monia muita rottia joiden ihon haavat ja ruvet ynnä muut vaivat, etenkin kaulassa ja päässä, ovat johtuneet yksinomaan koirannappuloiden ja -makkaran liiallisesta syöttämisestä. Ja puhun nyt hyvälaatuisista koiranruoista, en markettien halpispapanoista. Kerran tai korkeintaan kahdesti viikossa annan omilleni lihaperäistä ravintoa.
Rotta ei ole koira.Saako makkaraa muuten todella antaa rotille? Eihän se ole terveellistä ihmisellekään... Siis suolasta ja rasvasta. Entä lihapullia?
- Monen rotan huoltaja
Piiipi kirjoitti:
Saako makkaraa muuten todella antaa rotille? Eihän se ole terveellistä ihmisellekään... Siis suolasta ja rasvasta. Entä lihapullia?
Itse en ainakaan antaisi.
Monen rotan huoltaja kirjoitti:
Rotta-Leena, olen samalla kannalla kuin nimimerkki Harri. Minulla on ollut monta rottaa jotka ovat saaneet iho-oireita liiallisesta eläinproteiinista. Ihovaivat ovat kadonneet kun olen vähentänyt koirannappuloiden syöttämistä näille herkille rotille entisestään. Tiedän myös monia muita rottia joiden ihon haavat ja ruvet ynnä muut vaivat, etenkin kaulassa ja päässä, ovat johtuneet yksinomaan koirannappuloiden ja -makkaran liiallisesta syöttämisestä. Ja puhun nyt hyvälaatuisista koiranruoista, en markettien halpispapanoista. Kerran tai korkeintaan kahdesti viikossa annan omilleni lihaperäistä ravintoa.
Rotta ei ole koira.Tietoni perustuvat omiin kokemuksiini sekä erään kasvattajan kokemuksiin, joka on syöttnyt koiranruokaa rotilleen muistaakseni vuodesta -98 ja hänellä rottia on (tai oli, kasvatus nyttemmin loppunut) kerrallaan pari-kolmekymmentä. Iho-ongelmia ei tosiaan ole tullut, mutta eiköhän ole parasta seurata omiaan ja katsoa kuka kestää mitäkin ja kuka ei. Meillä koiranruoka kuuluu päivittäiseen ruokaan, mutta luonnollisesti seuraan mahd. ongelmien ilmenemistä.
http://members.fortunecity.com/rotankolo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751