Olen 14v (täytän elokuussa 15v) poika ja huomasin viime kesänä, että mun selkään, rintaan ja kaulaan oli muutaman luomen ympärille ilmestynyt valkoinen kehä, kehän koko luomesta riippuen noin 5mm-3cm ja googlettamalla löysin, että kyseessä on haloluomi, eli pigmenttiluomi joka autoimmuunireaktion takia on tuhoutumassa ja pigmentti häviämässä luomen ympäriltä, kun valkosolut on alkaneet tuhoamaan luomea. Tänä kesänä niitä on ilmestynyt muutama lisää, ja niitä näköjään tulee lisää vain kesäisin, kun altistuu auringon UV-säteilylle. Haloluomia on mulla nyt kaksitoista: kolme rinnassa, kaksi selässä, kolme niskassa, yksi poskessa, yksi lantiolla ja yksi kaulassa, ja varmaan ensi kesänä niitä tulee taas lisää...
kysynkin nyt, että voivatko nuo haloluomet olla merkki ihosyövästä ja voivatko ne luomet hävitä? Ja tänä kesänä mulla on tullut niskaan kolme uutta haloluomea, mutta niissä kehä on enemmänkin punertava kuin vaalea, niin kuin muissa haloluomissa, niin onko se vaaran merkki? Niistä on myös kosmeettista haittaa, kun esim. Nuo niskan, kaulan ja naaman haloluomet näkyvät koko ajan, ja rannalla ollessa näkyy kaikki haloluomet, ja hyvä että enää viitsin ulos mennä kun kaikki varmaan ihmettelee että mitä nuo ovat, kun en ole kellään muulla ikinä nähnyt haloluomia, ja jossain lukikin että niitä on vain 1% väestöstä. Toivottavasti joku osaisi auttaa! Kiitos jo etukäteen kaikille ketkä viitsivät vastata!
Haloluomet
Anonyymi
1
1353
Vastaukset 1
- Anonyymi
Haloluomi häviää yleensä parissa vuodessa, ja valkea läiskä häviää itsekseen sen jälkeen. Halo sinänsä ei ennusta pahanlaatuisuutta. Mikäli luomi muuttuu epätarkkarajaiseksi, kutiavaksi tai kasvaa, se kannattaa yleensä poistaa kirurgisesti, jolloin saa myös samalla diagnoosin. Melanooma riskiä ei ole.
Tässä muutamia poimintoja googlen hausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211361- 671305
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331251- 1081245
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 109999
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94967Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182933- 89886
- 45871
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66801Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50696- 43666
- 58663
- 70646
- 98628
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087628Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123612- 67586
- 52574