Voisikohan olla nivelreumaa 18 vuotiaalla

Anonyymi

Moi. Olen 18 vuotias miehenalku. Minua on vaivannut 3 vuotta lihasten ja nivelten särky. Sitä on vaikea kuvailla mitä särkee. Sormia ainakin ja pohjelihaksia ja polvea. Kävin lääkärissä pari vuotta sitten ja lääkärit huomasivat minulla yliliikkuvat nivelet. Laittoivat oireet yliliikkuvien nivelten piikkiin ja fysioterapeutti antoi venyttelyohjeita. Laboratoriokokeita otettiin myös niissä ei silloin näkynyt mitään poikkeavaa. Särky on semmoista että koko kehoa särkee tai ainakin siltä se tuntuu. Jalat sormet ja kaikki tähän asti toiminut niinkuin pitää.

6

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Reuma ei katso ikää, siis voi tulla missä iässä tahansa.
      Sinulta on kuitenkin otettu kokeita, eikä niissä ole näkynyt mitään.

      Tosin olen itse sitä mieltä, että ei reuma välttämättä näy alkuvaiheessa verikokeissa, koska joskus, kun jollain reuma todetaan, niin sanotaan, että on jo aika pitkällä, huolimatta siitä, vaikka olisi jo aiemmin ( ennen toteamista ) kokeita tehty.

      Yksi vaihtoehto saattaisi olla nivelrikko, sekään kun ei välttämättä liity ikään tai ikääntymiseen, vaikkakin taitaa olla ikääntyvien ihmisten " kansansairaus ".

    • Anonyymi

      Harrastatko paljon liikuntaa? Voiko olla rasitusta? En tiedä miten venyttelet yleensä, mutta varsinkin ylipitkiä venytyksiä ja ääriasentoja kannattaa välttää. Sillä nimittäin saa paikat todella kipeäksi, itsellä kävi niin. Tutkiinko sinulta verikokeissa myös natrium. Minulta otettiin 7 pulloa verta ja tutkittiin paljon eri tulehdusarvoja sekä natrium arvot . Minulla natrium oli liian matala ja lihasten nykimistä ja särkyä paljon. Siitä menen vielä lisätutkimuksiin. Lihakset ihan tukossa ihan pienestä.
      Minulla on myös ollut epämääräisiä kipuja ympäri kroppaa.
      Pohjelihaksen kireys vaikuttaa muuten polveen ja polvi voi tuntua kipeältä. Minulla oli nimittäin juuri pohjelihas jumissa tuosta sivulta. Pohkeet meni aivan juttujaan ja polvia särki.
      Mutta ilman kuvantamistutkimuksia ei voi tietää onko kyseessä nivelrikko. Olen ostanut poronluuliemijauhoa jonka pitäisi olla hyväksi nivelille. Minulla nivelissä rahisee, mutta ikääkin on 40v.

    • Anonyymi

      Nivelten hyvänlaatuinen yliliikkuvuus on tavallinen syy nivelkipuihin ja laaja-alaisiin särkyoireisiin. Diagnoosi varmentuu nivelten yliliikkuvuuden testauksella. Yliliikkuvuuteen liittyvät oireet voivat vähentyä iän myötä. Näin sanottiin netissä. Yleistä nuorilla naisilla mutta ihan hyvin voi koskea myös miehiä.

    • Anonyymi

      Itsekin mielenkiinnolla odotan vastausta tähän.
      Perheenjäsenellä myös samat vaivat. Eli kroonista lihas- ja nivelkipuja ja huomattavaa lihasjäykkyyttä. Käynyt useasti vuosien aikana lääkärissä, mutta ainoa hoito on grammaset pamolit. Fysioterapeutti määräsi myös kuminauhajumppaa ja venyttelyä.
      En tiedä "liikkuvista nivelistä", mutta nuorena hän oli hyvin notkea.

    • Anonyymi

      Oletko jo käynyt fysiatrin puheilla? Jos et ole, niin varaa aika tai pyydä lähete ym. Fysiatri on juuri se erikoislääkäri jonka alaa on juuri tuollaiset tuki-ja liikuntaelimistön sairaudet esim. lihas-ja nivelkivut.
      Tavislääkärit vain määrää lääkkeitä ja fysioterapiaa ja fyssarit antaa jotain kuminauhajumppaohjeita.

      • Anonyymi

        No niin tekee se fysiatrikin, ei ne mitään poppamiehiä ole nekään.
        Liikettä ja lääkettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe