TE-toimistot Uudellamaalla, laiton ohjeistus aktiivimallista

Anonyymi

TE-toimistot Uudellamaalla eivät noudata ”aktiivi­malli kakkosen” ehdottomuutta
STT:n näkemän ohjeen mukaan uutta mallia ei sovelleta työttömiin, joiden työt tai opiskelut ovat alkamassa viimeistään elokuun lopussa. Luvatuista 1 200 uudesta TE-toimistojen työntekijästä vain puolet on aidosti uusia.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008921708.html

Virkanilkit lusmuilevat eivätkä anna lain mukaan työttömille kuuluvaa palvelua.
Taidanpa tehdä tuosta kantelun oikeusasiamiehelle.

®167-176

44

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo itse aktiivimalli on täysin laiton ja Te toimiston /Kelan toimitavat oikeusvaltiota rapauttavia. Yleensä oikeustoimitapoja noudattaen päätöksenteossa kuullaan molempia osapuolia. Kela tekee toimeentulo päätökset suoraan TE toimiston lausumien pohjalta, jolloin virkamiestasolle nykyisten toimitapojen kautta on suoraan siirretty suoranaita yksilöön menevää toimivaltaa jota voidaan käyttää toimin kiristämiseksi . Toimitavat ovat lähtökohtaisesti nykyisellään oikeustoimikelvottomia, niin toimien kuin toimitapojen osalta.

      • Anonyymi

        Tuohon ei ole nopeaa eikä hygieenistä ratkaisutapaa olemassa, pitää vain valittaa aina noista päätöksistä ja jos mahdollista tuoda epäkohtaa julkisuuteen että mahdollisimman moni valittaa.
        Tuo koskee kaikkia viranomaisten tekemiä hallintopäätöksiä. Jo muutaman tuhannen valituksen lisäys voi saada ihmeitä aikaan eli siellä saattaa jokin ajatus tulla ison virkanilkin päähän, valitettavasti se voi olla myös sellainen miten estää valittaminen.
        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ei ole nopeaa eikä hygieenistä ratkaisutapaa olemassa, pitää vain valittaa aina noista päätöksistä ja jos mahdollista tuoda epäkohtaa julkisuuteen että mahdollisimman moni valittaa.
        Tuo koskee kaikkia viranomaisten tekemiä hallintopäätöksiä. Jo muutaman tuhannen valituksen lisäys voi saada ihmeitä aikaan eli siellä saattaa jokin ajatus tulla ison virkanilkin päähän, valitettavasti se voi olla myös sellainen miten estää valittaminen.
        ®167-176

        Milläs valitat jos ei ole te lausunnon osalta valitus/lausumis oikeutta ja Kela tekee sen pohjalta suoraan päätöksensä työmarkkinatuesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläs valitat jos ei ole te lausunnon osalta valitus/lausumis oikeutta ja Kela tekee sen pohjalta suoraan päätöksensä työmarkkinatuesta?

        TE-toimiston lausunto on työttömyysturvalain mukainen mutta Kelan on tehtävä toimeentulotukipäätös toimeentulotukilain mukaan. Kelan päätöksestä voi sitten hakea oikaisua ja valittaa edelleen hallinto-oikeuteen. Pelkkä karenssi ei ole toimeentulotukilain mukainen peruste alentaa toimeentulotukea vaikka käytännössä taitaa niin olla.
        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-toimiston lausunto on työttömyysturvalain mukainen mutta Kelan on tehtävä toimeentulotukipäätös toimeentulotukilain mukaan. Kelan päätöksestä voi sitten hakea oikaisua ja valittaa edelleen hallinto-oikeuteen. Pelkkä karenssi ei ole toimeentulotukilain mukainen peruste alentaa toimeentulotukea vaikka käytännössä taitaa niin olla.
        ®167-176

        Kysymys:

        "...Kela tekee sen pohjalta suoraan päätöksensä työmarkkinatuesta?"

        Vastaus:

        "...Kelan on tehtävä toimeentulotukipäätös toimeentulotukilain mukaan."

        Työmarkkinatuki vai toimeentulotuki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-toimiston lausunto on työttömyysturvalain mukainen mutta Kelan on tehtävä toimeentulotukipäätös toimeentulotukilain mukaan. Kelan päätöksestä voi sitten hakea oikaisua ja valittaa edelleen hallinto-oikeuteen. Pelkkä karenssi ei ole toimeentulotukilain mukainen peruste alentaa toimeentulotukea vaikka käytännössä taitaa niin olla.
        ®167-176

        Aivan ,mutta tuossa on sellainen bointti että viranomaisen joka laittaa päätöksen alulle ei ole oikaisumahdollisuutta eikä valitusoikeutta. Kelan päätöksestä kyllä, mutta jos virhe on lausunnon antajan, tuolloinhan siihen lausuntoon perustuva päätös voi olla oikea ja onkin, eikä itse virhe tule oikaistuksi. Kyllä muutoslautakunta on sitten seuraava tie, mutta tuo on ensinnäkin raskas tie ja ja harvemmin tuolta tulee oikaisua, sillä tuo taho ei ole varsinainen oikeuslaitoksen oikeusporras, vaan poliittinen lautakuntatie jonka toimivuus on toisella pohjalla kuin oikeuslaitoksen ja vain pieni prosenttuaalinen määrä valituksista menee ylipäätänsä läpi. Lautakunnissa istuu puolueiden jäseniä kuka miltäkin ammatilliselta pohjalta .Tuo on selkeä oikeudellinen vaje joka jo sinänsä vaikeutta oikeuden saamista Suomessa.

        https://yle.fi/uutiset/3-9760332

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/6330041/onko-ketaan-jonka-valitus-on-hyvaksytty-muutoks-h-ltkssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläs valitat jos ei ole te lausunnon osalta valitus/lausumis oikeutta ja Kela tekee sen pohjalta suoraan päätöksensä työmarkkinatuesta?

        Valita Suomi24-palstalla


    • Anonyymi

      Jos haluat sympatiaa, mene TE- palveluihin, siellä kusipäät odottaa, että pääsevät nöyryyttämään Sinua.

    • Anonyymi

      Työnhakua ei valvota
      Uuden lain mukaan työttömän pitäisi hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, mutta STT:n lähteiden mukaan tätä ei käytännössä valvota millään tavalla. Asiakkaan tehtävä on kertoa TE-toimiston nettisivuilla oma suunnitelma -osiossa, että on näin tehnyt. Asiantuntijan tehtäväksi jää käytännössä toimia kumileimasimena, jos suunnitelma on täytetty.
      https://yle.fi/uutiset/3-12520826

      Eli käytännössä voi valehdella niin palon kun huvittaa, virkanilkitkin valehtelevat järjestelmällisesti. Kyseessä on uusi valehtelijoiden klubi.
      ®167-176

      • Anonyymi

        Tuo laki pohjautuu lainsäätäjän omiin näkemyksiin ja haluihin. Niillä ei ole varsinaista oikeudellista laillisuuspohjaa ,sillä tuollainen laki ylittää jo lähtökohtaisesti lainsäätäjien toimivaltuudet. On saatu aikaan ns. laiton laki.

        Tuollaista yksilöön menevää valvontaa ja yksilöön meneviä "narun hyppäämis", vaatimuksia voidaan esittää valtioissa joissa ei kunnioiteta demokraattisen oikeusvaltion periaatteita, eikä yksilönvapautta ,vaan sitä voidaan käytännössä rajoitta diktatuurinen vallan alla tapahtuvien mielihalujen mukaisesti. Nuo nykyiset työvoimapoliittiset toimet ovat sisällöltään juuri tuon kaltaisia toimia .


      • Anonyymi

        "Asiakkaan tehtävä on kertoa TE-toimiston nettisivuilla oma suunnitelma -osiossa, että on näin tehnyt. Asiantuntijan tehtäväksi jää käytännössä toimia kumileimasimena, jos suunnitelma on täytetty."

        Ja työttömät eivät selviydy edes tuosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asiakkaan tehtävä on kertoa TE-toimiston nettisivuilla oma suunnitelma -osiossa, että on näin tehnyt. Asiantuntijan tehtäväksi jää käytännössä toimia kumileimasimena, jos suunnitelma on täytetty."

        Ja työttömät eivät selviydy edes tuosta.

        "Ja työttömät eivät selviydy edes tuosta."
        Monikaan ei uskalla tai osaa valehdella.

        Sähköinen asiointi ei voi olla ainoa asiointitapa, mites sitten toimitaan kun asiakas ei osaa tai halua käyttää sähköistä asiointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo laki pohjautuu lainsäätäjän omiin näkemyksiin ja haluihin. Niillä ei ole varsinaista oikeudellista laillisuuspohjaa ,sillä tuollainen laki ylittää jo lähtökohtaisesti lainsäätäjien toimivaltuudet. On saatu aikaan ns. laiton laki.

        Tuollaista yksilöön menevää valvontaa ja yksilöön meneviä "narun hyppäämis", vaatimuksia voidaan esittää valtioissa joissa ei kunnioiteta demokraattisen oikeusvaltion periaatteita, eikä yksilönvapautta ,vaan sitä voidaan käytännössä rajoitta diktatuurinen vallan alla tapahtuvien mielihalujen mukaisesti. Nuo nykyiset työvoimapoliittiset toimet ovat sisällöltään juuri tuon kaltaisia toimia .

        Laiton laki.. Jopas on taas tulkintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiton laki.. Jopas on taas tulkintaa.

        Laki itessään on varmaan perustuslain mukainen mutta sen soveltaminen käytännössä voi johtaa asiakkaiden perustuslain mukaisten oikeuksien polkemiseen. Laki suorastaaan yllyttää ihmisoikeus- ja virkarikoksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki itessään on varmaan perustuslain mukainen mutta sen soveltaminen käytännössä voi johtaa asiakkaiden perustuslain mukaisten oikeuksien polkemiseen. Laki suorastaaan yllyttää ihmisoikeus- ja virkarikoksiin.

        Luepa perustuslakivaliokunnan lausunto pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista. Eivät huomioineet lainkaan oikeutta valita oma työnsä. Löytyy muuten mm. YK:n ihmisoikeusjulistuksestakin, jota Suomen pitäisi noudattaa.

        23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa perustuslakivaliokunnan lausunto pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista. Eivät huomioineet lainkaan oikeutta valita oma työnsä. Löytyy muuten mm. YK:n ihmisoikeusjulistuksestakin, jota Suomen pitäisi noudattaa.

        23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.

        Etenkin kun varmasta työpaikasta kieltäytymisestä tulee karenssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa perustuslakivaliokunnan lausunto pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista. Eivät huomioineet lainkaan oikeutta valita oma työnsä. Löytyy muuten mm. YK:n ihmisoikeusjulistuksestakin, jota Suomen pitäisi noudattaa.

        23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.

        >>Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.<<<

        Mikäs ongelma tuossa nyt taas on?

        Voit hakea itse hHALUAMAASI työtä, kunhan sinulla riittää pätevyys kyseiseen tehtävään. Myös avoin hakemus lasketaan, eli vaikka avoimia paikkoja ei olisi juuri nyt tarjolla, voit silti lähettää CV:n haluamaasi tehtävään, ja työnhakuvelvoite on täyttynyt. Ainoa rajoite on, että et voi hakea esimerkiksi aivokirurgiksi tai liikennelentäjäksi ilman niihin vaadittavaa lakisääteistä pätevyyttä, vaikka ne kuinka olisivat toiveammattejasi. Tai no, hakea voit, mutta työkkäri ei hyväksy kyseisiä hakuja hakuvelvoitteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.<<<

        Mikäs ongelma tuossa nyt taas on?

        Voit hakea itse hHALUAMAASI työtä, kunhan sinulla riittää pätevyys kyseiseen tehtävään. Myös avoin hakemus lasketaan, eli vaikka avoimia paikkoja ei olisi juuri nyt tarjolla, voit silti lähettää CV:n haluamaasi tehtävään, ja työnhakuvelvoite on täyttynyt. Ainoa rajoite on, että et voi hakea esimerkiksi aivokirurgiksi tai liikennelentäjäksi ilman niihin vaadittavaa lakisääteistä pätevyyttä, vaikka ne kuinka olisivat toiveammattejasi. Tai no, hakea voit, mutta työkkäri ei hyväksy kyseisiä hakuja hakuvelvoitteeseen.

        Voit odottaa pankinjohtajan paikan vapautumista jossain syrjäseudulla, kunhan teet sen omilla rahoillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja työttömät eivät selviydy edes tuosta."
        Monikaan ei uskalla tai osaa valehdella.

        Sähköinen asiointi ei voi olla ainoa asiointitapa, mites sitten toimitaan kun asiakas ei osaa tai halua käyttää sähköistä asiointia.

        Asiakas opettelee tai siirtyy toimeentulotuelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa perustuslakivaliokunnan lausunto pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista. Eivät huomioineet lainkaan oikeutta valita oma työnsä. Löytyy muuten mm. YK:n ihmisoikeusjulistuksestakin, jota Suomen pitäisi noudattaa.

        23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.

        "Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta."

        Ellet käytä perustuslaillista oikeuttasi valita työpaikkaasi, niin valtiolla on perustuslaillinen vastuu työllistää sinut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki itessään on varmaan perustuslain mukainen mutta sen soveltaminen käytännössä voi johtaa asiakkaiden perustuslain mukaisten oikeuksien polkemiseen. Laki suorastaaan yllyttää ihmisoikeus- ja virkarikoksiin.

        Ei ole, sillä uudelleen lainsäädännön tulee olla suteessa muuhun lainsäädäntöön .Ennen kaikkea perutuslakiin ja kansainvälisiin lakeihin ,joiden kautta on mm. ihmisoikeudet määritelty.

        Nykyinen lainsäädännöllinen tilanne valtion hallinnon taholla johtuu, joka puhtaasta piittaamattomuudesta , siitä että perutuslakivaliokunta on politisoitunut ja asiat viedään läpi poliittisesta näkökulmasta tai puhtaasti osaamattomuudesta tulkita lakeja, jolloin läpi pääsee lakiehdotukseksi sellaisia asioita joiden kautta rikotaan niin Perutuslaillisia oikeuksia kuin ihmisoikeuksia . Kyseisenkaltainen oikeudellinen rapautuminen on vaaraksi oikeusvaltion säilymiselle .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa perustuslakivaliokunnan lausunto pohjoismaisesta työvoimapalvelumallista. Eivät huomioineet lainkaan oikeutta valita oma työnsä. Löytyy muuten mm. YK:n ihmisoikeusjulistuksestakin, jota Suomen pitäisi noudattaa.

        23. artikla. 1. Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan.

        Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta.

        Ei ja tuolla kosketaan yksilön vapauteen, sillä vaikka valintaa mihin haetaan ei tehtäisi ulkoiselta taholta, tuo on vaatimus joka työllistää työtöntä ,sillä se sisältää näytön hakemisesta jolloin on kyse valvonnasta jolla ehdollistetaan perustuslailiset oikeudet perusturvaan ja kun ollaan valmiita leikkaamaan tuosta on tuo teettämine pakonalaista ja uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys ja tällöin tulee kyseeseen kansainvälisen lainsäädännön kautta ihmisoikeus rikos. Varsinkin kun tiedetään että kaikki teettäminen joka ei ole vapaa ehtoista ja jolla sitoutetaan ihminen käyttämään aikaansa johonkin on hänelle työtä ja pakon alla tuo täyttää valtiollisen pakkotyön määreet. Kyseinen seikka on huomioitu alunperin lakeja rustatessa ja siksi perutuslaissa on oikeustoimeentuloon säädetty työttömyyden kohdatessa puhtaasti työttömyyden perusteella vastikkeettomasti ja subjektiivisesti koska tuo oikeus toimeentuloon on lähtökohtaisesti ihmisoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit odottaa pankinjohtajan paikan vapautumista jossain syrjäseudulla, kunhan teet sen omilla rahoillasi.

        Sinäkin voit jauhaa tyhjästä paskaa.


      • Anonyymi

        Valehtelu on poliitikon työkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ja tuolla kosketaan yksilön vapauteen, sillä vaikka valintaa mihin haetaan ei tehtäisi ulkoiselta taholta, tuo on vaatimus joka työllistää työtöntä ,sillä se sisältää näytön hakemisesta jolloin on kyse valvonnasta jolla ehdollistetaan perustuslailiset oikeudet perusturvaan ja kun ollaan valmiita leikkaamaan tuosta on tuo teettämine pakonalaista ja uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys ja tällöin tulee kyseeseen kansainvälisen lainsäädännön kautta ihmisoikeus rikos. Varsinkin kun tiedetään että kaikki teettäminen joka ei ole vapaa ehtoista ja jolla sitoutetaan ihminen käyttämään aikaansa johonkin on hänelle työtä ja pakon alla tuo täyttää valtiollisen pakkotyön määreet. Kyseinen seikka on huomioitu alunperin lakeja rustatessa ja siksi perutuslaissa on oikeustoimeentuloon säädetty työttömyyden kohdatessa puhtaasti työttömyyden perusteella vastikkeettomasti ja subjektiivisesti koska tuo oikeus toimeentuloon on lähtökohtaisesti ihmisoikeus.

        "...uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys..."

        Viimesijainen tuki on perustuslaissa taattu toimeentulotuki.

        Työttömän ensisijainen tuki on työttömyyskorvaus.

        Sekoitat kyseiset tuet keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiton laki.. Jopas on taas tulkintaa.

        Eikös se Suomessakin ole arvoteltu kovin tuota mielivaltaa ja sen pohjalta oikeustoimia itäisen naapurin suhteen?
        Nytkö sitten kuljemme itse samaa polkua ,niinkö? Kyllä kuule lainsäädännössäkin on rajansa ,kuten myös sen käyttämisessä toimiin ja ne tulevat oikeuskäsitteitä, sekä demokraattisista toimitavoista, että vallanjaon kautta päättäjille annetuista toimivaltuuksista, jotka kokevat myös ja etenkin eduskuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys..."

        Viimesijainen tuki on perustuslaissa taattu toimeentulotuki.

        Työttömän ensisijainen tuki on työttömyyskorvaus.

        Sekoitat kyseiset tuet keskenään.

        Tuo on saivartelua eikä muuten pidä paikkaansa. Työttömälle viimesijainen tukimuoto on työmarkkinatuki, sillä työikäinen on velvoitettu lainkautta olemaan työnhakija, jolloin hän on aina työmarkkinatuen varassa. Toimeentulotuki velvoittaa sitä ja jos ei ole ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

        Toimeentulotuki on siis täydentävätukimuoto ,jolla paikataan sosiaaliturvan aukkoja ,kuten esim. asumistukea ,mikäli ei ole muita tuloja ei tuota omavastuuta ole muutoin katettavissa.

        Toisaalta toimeentulotuen tarkoitus on toimia sosiaalilain puitteissa toimeentuloa editsäen eli kun tuo työmarkkinatuki on suuruudeltaan mitä on ei sen varassa ole perustavaa laatua olevia hankintoja mahdollista tehdä, niinpä esim hankintoja kuten silmälasit yms välttämättömyydet on tarkoitettu harkinnan varaisen tukimuodon kautta haettavaksi. Tuo on se perusidea.

        Tuota sosiaaliturvan tarkoitusta joka on edistää toimeentuloa ei voi katso nykyisten työvoimapoliittisten toimien tukevan ,silä taustalla on leikkaus. Eli tuo on suoraan sosiaalilain hengen vastainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ja tuolla kosketaan yksilön vapauteen, sillä vaikka valintaa mihin haetaan ei tehtäisi ulkoiselta taholta, tuo on vaatimus joka työllistää työtöntä ,sillä se sisältää näytön hakemisesta jolloin on kyse valvonnasta jolla ehdollistetaan perustuslailiset oikeudet perusturvaan ja kun ollaan valmiita leikkaamaan tuosta on tuo teettämine pakonalaista ja uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys ja tällöin tulee kyseeseen kansainvälisen lainsäädännön kautta ihmisoikeus rikos. Varsinkin kun tiedetään että kaikki teettäminen joka ei ole vapaa ehtoista ja jolla sitoutetaan ihminen käyttämään aikaansa johonkin on hänelle työtä ja pakon alla tuo täyttää valtiollisen pakkotyön määreet. Kyseinen seikka on huomioitu alunperin lakeja rustatessa ja siksi perutuslaissa on oikeustoimeentuloon säädetty työttömyyden kohdatessa puhtaasti työttömyyden perusteella vastikkeettomasti ja subjektiivisesti koska tuo oikeus toimeentuloon on lähtökohtaisesti ihmisoikeus.

        "...uhkana toimii viimesijaisen toimeentulon menetys ja tällöin tulee kyseeseen kansainvälisen lainsäädännön kautta ihmisoikeus rikos."

        Toimeentulotukea (viimesijainen etuus) ei menetä, vaikkei hakisi töitä.

        Työttömyyskorvaukset (ensisijainen etuus) menettää ensin määräajaksi, ellei huomautuksesta huolimatta hae töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja työttömät eivät selviydy edes tuosta."
        Monikaan ei uskalla tai osaa valehdella.

        Sähköinen asiointi ei voi olla ainoa asiointitapa, mites sitten toimitaan kun asiakas ei osaa tai halua käyttää sähköistä asiointia.

        Itse joudun käyttämään kirjaston tietokonetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo laki pohjautuu lainsäätäjän omiin näkemyksiin ja haluihin. Niillä ei ole varsinaista oikeudellista laillisuuspohjaa ,sillä tuollainen laki ylittää jo lähtökohtaisesti lainsäätäjien toimivaltuudet. On saatu aikaan ns. laiton laki.

        Tuollaista yksilöön menevää valvontaa ja yksilöön meneviä "narun hyppäämis", vaatimuksia voidaan esittää valtioissa joissa ei kunnioiteta demokraattisen oikeusvaltion periaatteita, eikä yksilönvapautta ,vaan sitä voidaan käytännössä rajoitta diktatuurinen vallan alla tapahtuvien mielihalujen mukaisesti. Nuo nykyiset työvoimapoliittiset toimet ovat sisällöltään juuri tuon kaltaisia toimia .

        "Tuo laki pohjautuu lainsäätäjän omiin näkemyksiin ja haluihin. Niillä ei ole varsinaista oikeudellista laillisuuspohjaa ,sillä tuollainen laki ylittää jo lähtökohtaisesti lainsäätäjien toimivaltuudet. On saatu aikaan ns. laiton laki."

        Perustuslaki pohjautuu lainsäätäjän omiin näkemyksiin ja haluihin. Niillä ei ole varsinaista oikeudellista laillisuuspohjaa ,sillä tuollainen laki ylittää jo lähtökohtaisesti lainsäätäjien toimivaltuudet. On saatu aikaan ns. laiton laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on saivartelua eikä muuten pidä paikkaansa. Työttömälle viimesijainen tukimuoto on työmarkkinatuki, sillä työikäinen on velvoitettu lainkautta olemaan työnhakija, jolloin hän on aina työmarkkinatuen varassa. Toimeentulotuki velvoittaa sitä ja jos ei ole ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

        Toimeentulotuki on siis täydentävätukimuoto ,jolla paikataan sosiaaliturvan aukkoja ,kuten esim. asumistukea ,mikäli ei ole muita tuloja ei tuota omavastuuta ole muutoin katettavissa.

        Toisaalta toimeentulotuen tarkoitus on toimia sosiaalilain puitteissa toimeentuloa editsäen eli kun tuo työmarkkinatuki on suuruudeltaan mitä on ei sen varassa ole perustavaa laatua olevia hankintoja mahdollista tehdä, niinpä esim hankintoja kuten silmälasit yms välttämättömyydet on tarkoitettu harkinnan varaisen tukimuodon kautta haettavaksi. Tuo on se perusidea.

        Tuota sosiaaliturvan tarkoitusta joka on edistää toimeentuloa ei voi katso nykyisten työvoimapoliittisten toimien tukevan ,silä taustalla on leikkaus. Eli tuo on suoraan sosiaalilain hengen vastainen.

        "Koska toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto, tulee aina ennen tuen myöntämistä selvittää kotitalouden mahdollisuudet saada toimeentulonsa turvatuksi omista tuloistaan tai muista tulonlähteistä."

        https://valtioneuvosto.fi/documents/1271139/57690442/Liite 2 Viimesijainen turva, perusturva ja asuminen ongelmaraportti koonti.pdf/a91aab7a-d326-029a-1db3-fc54e83a166f/Liite 2 Viimesijainen turva, perusturva ja asuminen ongelmaraportti koonti.pdf?t=1611745097233


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse joudun käyttämään kirjaston tietokonetta.

        Voit ja osaat käyttää kirjaston tietokonetta. Hieno homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työpaikan vapaaseen valintaan. Jos on pakko hakea jotain työpaikkaa työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla, ei se ole työpaikan vapaa valinta."

        Ellet käytä perustuslaillista oikeuttasi valita työpaikkaasi, niin valtiolla on perustuslaillinen vastuu työllistää sinut.

        "Ellet käytä perustuslaillista oikeuttasi valita työpaikkaasi, niin valtiolla on perustuslaillinen vastuu työllistää sinut."


        Väärin meni.

        Oikeus valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa sisältää samalla myös oikeuden olla valitsematta jotakin työtä, ammattia tai elinkeinoa.

        Jos valittua työtä ei ole tarjolla, silloin työttömyysaikaa turvataan Perustuslain 19 mukaisesti perustoimeentulon tuella, joka myös kansainvälisesti ratifioiutu.

        Valtiolla on velvollisuus suojella kansan työtä, se ei tarkoita suinkaan sitä että valtio alkaisi määräilemään työttömien sopimuspöydissä, vaan kaikissa tapauksissa työstä edelleen neuvotellaan mieluisat ja mukavat sopimukset, se on näiden lainsäädäntöjen tarkoitus ja niillä suojataan viime kädessä kansanvallan ja demokratian olemassaoloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ellet käytä perustuslaillista oikeuttasi valita työpaikkaasi, niin valtiolla on perustuslaillinen vastuu työllistää sinut."


        Väärin meni.

        Oikeus valita työnsä, ammattinsa tai elinkeinonsa sisältää samalla myös oikeuden olla valitsematta jotakin työtä, ammattia tai elinkeinoa.

        Jos valittua työtä ei ole tarjolla, silloin työttömyysaikaa turvataan Perustuslain 19 mukaisesti perustoimeentulon tuella, joka myös kansainvälisesti ratifioiutu.

        Valtiolla on velvollisuus suojella kansan työtä, se ei tarkoita suinkaan sitä että valtio alkaisi määräilemään työttömien sopimuspöydissä, vaan kaikissa tapauksissa työstä edelleen neuvotellaan mieluisat ja mukavat sopimukset, se on näiden lainsäädäntöjen tarkoitus ja niillä suojataan viime kädessä kansanvallan ja demokratian olemassaoloa.

        Sulla menee taas ammatti ja työ sekaisin.

        Voi kouluttautua vaikka raudoittajaksi, mutta se ei tarkoita, että sinulle olisi tarjolla raudoittajan töitä, joista voisit valita itsellesi mieluisimman.

        Ja jos olisi, niin sen jälkeen työskentelisit raudoittajana, etkä olisi enää työttömänä työnhakija TE-palveluitten piirissä.

        Et siis voi valita raudoittajan työtä, jos sellaista ei ole valittavana. Ellet sitten työllistä itse itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla menee taas ammatti ja työ sekaisin.

        Voi kouluttautua vaikka raudoittajaksi, mutta se ei tarkoita, että sinulle olisi tarjolla raudoittajan töitä, joista voisit valita itsellesi mieluisimman.

        Ja jos olisi, niin sen jälkeen työskentelisit raudoittajana, etkä olisi enää työttömänä työnhakija TE-palveluitten piirissä.

        Et siis voi valita raudoittajan työtä, jos sellaista ei ole valittavana. Ellet sitten työllistä itse itseäsi.

        Mikään muu Suomen perustuslaissa turvattu oikeus ei ole absoluuttinen kuin oikeus elämään. Kuolemanrangaistus on Suomessa poistettu.

        Kun perustuslaissa on turvattu oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, se EI tarkoita, että esim. pankkineiti voisi vaatia aina oikeutta tehdä pankkissa töitä, vaikka pankkien liiketoiminta on muuttunut siten, että pankeissa ei tarvita enää henkilökuntaa yhtä paljon kuin ennen.

        Työmarkkinatilanne rajoittaa mainitun perusoikeuden käyttämistä. Samanlaisia käytännön syistä syntyviä rajoituksia on muissakin perusoikeuksissa.

        Oikeus välttämättömään toimeentuloon (PL 19,1 §) koskee niitä, jotka eivät itse kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Oikeus riippuu henkilön omista kyvyistä.

        Oikeus työttömyyden ajalta perustoimeentuloon (PL 19,2 §) ei sekään ole ehdoton. Käytännön syistä työttömän on pyrittävä pois työttömyydestään. Muutoinhan kysymyksessä olisi kaikille kansalaisille tuleva oikeus, mutta niin ei laissa sanota, vaan kysymys on työttömyyden perusteella maksettava tuki. Se ei ole siis "kansalaispalkkaa".


    • Anonyymi

      Euroopan unioni on sitoutunut edistämään ulkosuhteissaan demokratiaa ja ihmisoikeuksia unionin perusperiaatteiden eli vapauden, demokratian, ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien kunnioittamisen ja oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

      Suomi vaan ei välitä noudattaa ihmisoikeuksia. ILOn periaatteiden mukaan kaikilla sen jäsenvaltioilla on velvollisuus poistaa pakkotyö. Paljon puppua tulee poliitikkojen suusta.

      "Työministeri Haatainen ILOn työkonferenssissa Genevessä: työelämän perusoikeudet kuuluvat kaikille"

      • Anonyymi

        "Suomi vaan ei välitä noudattaa ihmisoikeuksia. ILOn periaatteiden mukaan kaikilla sen jäsenvaltioilla on velvollisuus poistaa pakkotyö. Paljon puppua tulee poliitikkojen suusta."

        Jos mielestäsi työhakemusten lähettäminen on pakkotyötä, niin määritteletkö myös työttömyysajan ilmoitusten täyttämisen pakkotyöksi?


      • Anonyymi

        Työttömällä on velvollisuuksia, niin kuin jokaisella kansalaisella. Se ei ole "pakkotyötä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömällä on velvollisuuksia, niin kuin jokaisella kansalaisella. Se ei ole "pakkotyötä".

        Nuo velvollisuudet on säädetty laissa eikä siellä ole pakkotyötä eikä voikaan olla mutta asiat on käytännössä järjestelty niin ettei se kestä lähempää juridista tarkastelua.


    • Anonyymi

      Hylätyille pitäisi keksiä enemmän tekemistä. Asiassa oikeastaan paljon enemmän.

    • Anonyymi

      On se kummajuttu että ihmisoikeuksista ollaan huolissaan ympäri maailmaa ja auttamassa, mutta kun omista pitäisi huolehtia ,niin se ei sitten käy millään ja ihmisoikeudet joutaa romukoppaan.

      Vaikuttaa siltä että omia pitäisi jotenkin rankaista siitä että heidät on irtisanottu ,evätkä saa työtä syytä tai toisesta ja se antaisi oikeutuksen höykyttää sekä kohdella vaikeuksiin joutuneita miten sattuu. Vieden jopa ihmis - ja kansalaisoikeudet. Maksatteko te mieluummin ulkolaisten kansallisuuksien elättämisen ja suotte heille nuo oikeudet ennemmin ja toisin kuin omillenne?Niinkö on?

      • Anonyymi

        Jos ei ole valmis elämään suomalaisen yhteiskunnan lakien ja asetusten mukaisesti, menettää osin kansalaisoikeutensa.


    • Anonyymi

      Tuommoset höykyttäjät potku peerseeseen

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe