Apua tietämättömälle

Anonyymi

Ostettiin mökille vanha Suzuki 4hp perämoottori.

Ensiajelulla moottori toimi ensin hyvin vartin verran, sitten sammui eikä ole sen koommin inahtanutkaan.
Koneesta tiputtelee sinistä nestettä hyvin hitaasti. Parisen desiä yön aikana.
Soitettiin myyjälle jonka mukaan syynä olisi liika moottoriöljy ja että tankki pitää nyt tyhjentää.
(Myyjä alunperin ohjeisti tekemään 2% seoksen ja myöhemmin 3%. Päädyttiin tekemään n.2,5% seos.)

Onko myyjän ohje tyhjentämisestä oikein vai mitä tässä pitäisi tehdä? Onko prossat todella noin tarkat että puolen prosentin liika aiheuttaa tämän?

Olisin erittäin kiitollinen avusta, itse en ymmärrä moottoreiden päälle oikein mitään…

4

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko vitsi vai ei, siitä huolimatta ilmoitan, että 2 desilitraa yön aikana tippuva määrä on h:n paljon!

• Anonyymi

Ei noin pieni liikaöljy aiheuta mitään muuta, kuin tyhjäkäynnillä pientä käryn lisääntymistä. Eikä tankkia tarvitse tyhjentää, kun lisäät vain puhdasta bensaa.
      Katoitko tulpat, onko ne karstoittunu tukkoon. Jos ne on nykimisen jäljiltä kuivat, luultavasti kaasuttimen suuttimet on tukossa. Toinen mahdollisuus on, että bensapumpun kalvo on poksahtanu puhki.

• Anonyymi

Olikohan kyse 2T vai 4T koneesta?

2T koneeseen tulee laittaa 2t-öljyä noin 2% bensan sekään, ei lainkaan moottoriöljyä minnekään!
      4T-koneeseen laitetaan 100% moottoriöljyä oikeaan paikkaan, eikä todellakaan bensan sekään!
      Kyseisten konetyyppien ohjeita ei missään tapauksessa saa sotkea toisiinsa.

Jos noin pienestä 4T-koneesta valuu 2dl öljyä pihalle, ei konetta voi käyttää, ja korjauttaminen ei liene taloudellisesti kannattavaa. Paitsi jos kone oli väärällä kyljellään, eikä konetta ole lainkaan käytetty öljyn poistumisen jälkeen.
      Noin pienissä koneissa on usein kopan sisäinen polttoainesäiliö, jos sen ilmanottoruuvi on kiinni, ei kone saa polttoainetta, mikä estää myös ehjän koneen käynnistymisen.

• Anonyymi

En malta olla huomauttamatta, että, jos kyseessä on 2-tahti kone jossa bensan seassa pitää olla öljyä, niin ainoa oikea öljy on TC-W3 (Two Cycle Water cooled). vaikka monet käyttävät mopo ja ja muita ilmajäähdytykseen soveltuvien koneiden öljyjä. Itse käytän järjestelmällisesti noin 1,5 % seosta, Ja käyttämäni öljy on yleensä sinistä väriltään. Arvaan, että tässä tapauksessa kone on ollut maissa ja öljy (?) on valunut siten että sen määrää on voitu arvioida edes jollakin tarkkuudella.

Itse olen joskus ihmetellyt öljyn tippumista milloin mistäkin, pakokanavaan tiivistyy 2-tahtisissa öljyä, joka otollisissa olosuhteissa valuu - yleensä vesistöön., jolloin määrä jää hämäräksi. Öljyn täytössäkin tapahtuu välillä hieman läikkymistä, ja on ihan uskomatonta miten pieni öljymäärä saa aikaan valtavan "öljylautan", pisarakin näyttää kauhistuttavalta ympäristötuholta peilikirkkaassa vedessä.

Ongelman selvittelyssä auttaisi varmaan jos olisi tarkempia tietoja koneesta ja käytetyistä öljyistä. Koneen tyyppimerkinnästä selviää jo onko se 2-tahti vai 4-tahti, jotta ei tarvise arvata.

Onnea ongelman selvittämiseen. Itse olen saanut pajon apua tältä palstalta, kun aloitin perämoottoriveneilyn parikymmentä vuotta sitten. Yritän myös jakaa vähäistä kokemustani muille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6267
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      46
      1695
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1334
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      45
      1008
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      320
      991
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      45
      903
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      889
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      866
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      847
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      845
    Aihe