Ostettiin mökille vanha Suzuki 4hp perämoottori.
Ensiajelulla moottori toimi ensin hyvin vartin verran, sitten sammui eikä ole sen koommin inahtanutkaan.
Koneesta tiputtelee sinistä nestettä hyvin hitaasti. Parisen desiä yön aikana.
Soitettiin myyjälle jonka mukaan syynä olisi liika moottoriöljy ja että tankki pitää nyt tyhjentää.
(Myyjä alunperin ohjeisti tekemään 2% seoksen ja myöhemmin 3%. Päädyttiin tekemään n.2,5% seos.)
Onko myyjän ohje tyhjentämisestä oikein vai mitä tässä pitäisi tehdä? Onko prossat todella noin tarkat että puolen prosentin liika aiheuttaa tämän?
Olisin erittäin kiitollinen avusta, itse en ymmärrä moottoreiden päälle oikein mitään…
Ensiajelulla moottori toimi ensin hyvin vartin verran, sitten sammui eikä ole sen koommin inahtanutkaan.
Koneesta tiputtelee sinistä nestettä hyvin hitaasti. Parisen desiä yön aikana.
Soitettiin myyjälle jonka mukaan syynä olisi liika moottoriöljy ja että tankki pitää nyt tyhjentää.
(Myyjä alunperin ohjeisti tekemään 2% seoksen ja myöhemmin 3%. Päädyttiin tekemään n.2,5% seos.)
Onko myyjän ohje tyhjentämisestä oikein vai mitä tässä pitäisi tehdä? Onko prossat todella noin tarkat että puolen prosentin liika aiheuttaa tämän?
Olisin erittäin kiitollinen avusta, itse en ymmärrä moottoreiden päälle oikein mitään…
Vastaukset 4
Vanhimmat
Onko vitsi vai ei, siitä huolimatta ilmoitan, että 2 desilitraa yön aikana tippuva määrä on h:n paljon!
Ei noin pieni liikaöljy aiheuta mitään muuta, kuin tyhjäkäynnillä pientä käryn lisääntymistä. Eikä tankkia tarvitse tyhjentää, kun lisäät vain puhdasta bensaa.
Katoitko tulpat, onko ne karstoittunu tukkoon. Jos ne on nykimisen jäljiltä kuivat, luultavasti kaasuttimen suuttimet on tukossa. Toinen mahdollisuus on, että bensapumpun kalvo on poksahtanu puhki.
Olikohan+kyse+2T+vai+4T+koneesta?
2T+koneeseen+tulee+laittaa+2t-öljyä+noin+2%+bensan+sekään,+ei+lainkaan+moottoriöljyä+minnekään!
4T-koneeseen+laitetaan+100%+moottoriöljyä+oikeaan+paikkaan,+eikä+todellakaan+bensan+sekään!
Kyseisten+konetyyppien+ohjeita+ei+missään+tapauksessa+saa+sotkea+toisiinsa.
Jos+noin+pienestä+4T-koneesta+valuu+2dl+öljyä+pihalle,+ei+konetta+voi+käyttää,+ja+korjauttaminen+ei+liene+taloudellisesti+kannattavaa.+Paitsi+jos+kone+oli+väärällä+kyljellään,+eikä+konetta+ole+lainkaan+käytetty+öljyn+poistumisen+jälkeen.
Noin+pienissä+koneissa+on+usein+kopan+sisäinen+polttoainesäiliö,+jos+sen+ilmanottoruuvi+on+kiinni,+ei+kone+saa+polttoainetta,+mikä+estää+myös+ehjän+koneen+käynnistymisen.
En+malta+olla+huomauttamatta,+että,+jos+kyseessä+on+2-tahti+kone+jossa+bensan+seassa+pitää+olla+öljyä,+niin+ainoa+oikea+öljy+on+TC-W3+(Two+Cycle+Water+cooled).+vaikka+monet+käyttävät+mopo+ja+ja+muita+ilmajäähdytykseen+soveltuvien+koneiden++öljyjä.+Itse+käytän+järjestelmällisesti+noin+1,5+%+seosta,++Ja+käyttämäni+öljy+on+yleensä+sinistä+väriltään.++Arvaan,+että+tässä+tapauksessa+kone+on+ollut+maissa+ja+öljy+(?)+on+valunut+siten+että+sen+määrää+on+voitu+arvioida+edes+jollakin+tarkkuudella.
Itse+olen+joskus+ihmetellyt+öljyn+tippumista+milloin+mistäkin,+pakokanavaan+tiivistyy+2-tahtisissa+öljyä,+joka+otollisissa+olosuhteissa+valuu+-+yleensä+vesistöön.,+jolloin+määrä+jää+hämäräksi.+Öljyn+täytössäkin+tapahtuu+välillä+hieman+läikkymistä,+ja+on+ihan+uskomatonta+miten+pieni+öljymäärä+saa+aikaan+valtavan+"öljylautan",+pisarakin+näyttää+kauhistuttavalta+ympäristötuholta+peilikirkkaassa+vedessä.+
Ongelman+selvittelyssä+auttaisi+varmaan+jos+olisi+tarkempia+tietoja+koneesta+ja+käytetyistä+öljyistä.++Koneen+tyyppimerkinnästä++selviää+jo+onko+se+2-tahti+vai+4-tahti,+jotta+ei+tarvise+arvata.
Onnea+ongelman+selvittämiseen.+Itse+olen+saanut+pajon+apua+tältä+palstalta,+kun+aloitin+perämoottoriveneilyn+parikymmentä+vuotta+sitten.+Yritän+myös+jakaa+vähäistä+kokemustani+muille.