Ostettiin mökille vanha Suzuki 4hp perämoottori.
Ensiajelulla moottori toimi ensin hyvin vartin verran, sitten sammui eikä ole sen koommin inahtanutkaan.
Koneesta tiputtelee sinistä nestettä hyvin hitaasti. Parisen desiä yön aikana.
Soitettiin myyjälle jonka mukaan syynä olisi liika moottoriöljy ja että tankki pitää nyt tyhjentää.
(Myyjä alunperin ohjeisti tekemään 2% seoksen ja myöhemmin 3%. Päädyttiin tekemään n.2,5% seos.)
Onko myyjän ohje tyhjentämisestä oikein vai mitä tässä pitäisi tehdä? Onko prossat todella noin tarkat että puolen prosentin liika aiheuttaa tämän?
Olisin erittäin kiitollinen avusta, itse en ymmärrä moottoreiden päälle oikein mitään…
Apua tietämättömälle
4
141
Vastaukset
- Anonyymi
Onko vitsi vai ei, siitä huolimatta ilmoitan, että 2 desilitraa yön aikana tippuva määrä on h:n paljon!
- Anonyymi
Ei noin pieni liikaöljy aiheuta mitään muuta, kuin tyhjäkäynnillä pientä käryn lisääntymistä. Eikä tankkia tarvitse tyhjentää, kun lisäät vain puhdasta bensaa.
Katoitko tulpat, onko ne karstoittunu tukkoon. Jos ne on nykimisen jäljiltä kuivat, luultavasti kaasuttimen suuttimet on tukossa. Toinen mahdollisuus on, että bensapumpun kalvo on poksahtanu puhki. - Anonyymi
Olikohan kyse 2T vai 4T koneesta?
2T koneeseen tulee laittaa 2t-öljyä noin 2% bensan sekään, ei lainkaan moottoriöljyä minnekään!
4T-koneeseen laitetaan 100% moottoriöljyä oikeaan paikkaan, eikä todellakaan bensan sekään!
Kyseisten konetyyppien ohjeita ei missään tapauksessa saa sotkea toisiinsa.
Jos noin pienestä 4T-koneesta valuu 2dl öljyä pihalle, ei konetta voi käyttää, ja korjauttaminen ei liene taloudellisesti kannattavaa. Paitsi jos kone oli väärällä kyljellään, eikä konetta ole lainkaan käytetty öljyn poistumisen jälkeen.
Noin pienissä koneissa on usein kopan sisäinen polttoainesäiliö, jos sen ilmanottoruuvi on kiinni, ei kone saa polttoainetta, mikä estää myös ehjän koneen käynnistymisen. - Anonyymi
En malta olla huomauttamatta, että, jos kyseessä on 2-tahti kone jossa bensan seassa pitää olla öljyä, niin ainoa oikea öljy on TC-W3 (Two Cycle Water cooled). vaikka monet käyttävät mopo ja ja muita ilmajäähdytykseen soveltuvien koneiden öljyjä. Itse käytän järjestelmällisesti noin 1,5 % seosta, Ja käyttämäni öljy on yleensä sinistä väriltään. Arvaan, että tässä tapauksessa kone on ollut maissa ja öljy (?) on valunut siten että sen määrää on voitu arvioida edes jollakin tarkkuudella.
Itse olen joskus ihmetellyt öljyn tippumista milloin mistäkin, pakokanavaan tiivistyy 2-tahtisissa öljyä, joka otollisissa olosuhteissa valuu - yleensä vesistöön., jolloin määrä jää hämäräksi. Öljyn täytössäkin tapahtuu välillä hieman läikkymistä, ja on ihan uskomatonta miten pieni öljymäärä saa aikaan valtavan "öljylautan", pisarakin näyttää kauhistuttavalta ympäristötuholta peilikirkkaassa vedessä.
Ongelman selvittelyssä auttaisi varmaan jos olisi tarkempia tietoja koneesta ja käytetyistä öljyistä. Koneen tyyppimerkinnästä selviää jo onko se 2-tahti vai 4-tahti, jotta ei tarvise arvata.
Onnea ongelman selvittämiseen. Itse olen saanut pajon apua tältä palstalta, kun aloitin perämoottoriveneilyn parikymmentä vuotta sitten. Yritän myös jakaa vähäistä kokemustani muille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185