Tuli tuossa puljattua Castello 533HT/Mercury60 paketin kanssa. XXL:stä halvat Jobe Allegre Combo sukset ja vetoköysi.
Vetopiste laitettiin kattokaiteeseen ja kovaa yritystä. Muutama tunti puljattiin useamman henkilön kanssa, josko vedestä pääsisi ylös, muttei onnistunut.
Lyhennettiin sitten köyttä 5m ja veneestä kaikki (patjoja myöten) paino pois ml. avustaja, sitten homma rupesi toimimaan. Vieläkään ei lähde 'kuin hauki rannasta', mutta sentää pääsee pystyyn. Sittenhän meneekin jo kevyesti 20kn hiihtäjä perässä.
Auttaisiko erilainen potkuri, tai jotain muut kikka?
Vesihiihto/potkuri
8
367
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän epäilen että kattokaide ei ole suunniteltu kestämään vesihiihtoköydestä aiheutuvaa vetoa. Kiinnitä vetoköysi mieluummin niin että molempiin takaknaapeihin moottorin takaa kulkeva köysi poikittain ja tähän kiinni varsinainen vetoköysi. Kun veto on alempana, voima joka nostaa veneen keulaa pienenee ja liukuunnousu helpottuu. Kai kiihdytyksessä apumies istui keulassa?
- Anonyymi
Köysi oli poikittaislaudassa, joka oli kiinnetty kaiteeseen tolppien kohdalle. Olet oikeassa, parimetrisen putken keskelle kiinnitetty köysi olisi varmuudella rikkonut kaiteen.
Tuo Y-köysi knaappeihin oli yksi ajatus, mutta moottorin ollessa perälaudan ulkopuolella, hiihtäjän mennessä sivulle on toisen Y-haaran löystyvä köysi vaarassa mennä potkuriin.
Apumiehen keulaan ryntääminen köyden kiristyessä ei ollut riittävä apu, vaan piti jättää kokonaan rannalle ja kipparin hoidella sekä vene, että köysi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köysi oli poikittaislaudassa, joka oli kiinnetty kaiteeseen tolppien kohdalle. Olet oikeassa, parimetrisen putken keskelle kiinnitetty köysi olisi varmuudella rikkonut kaiteen.
Tuo Y-köysi knaappeihin oli yksi ajatus, mutta moottorin ollessa perälaudan ulkopuolella, hiihtäjän mennessä sivulle on toisen Y-haaran löystyvä köysi vaarassa mennä potkuriin.
Apumiehen keulaan ryntääminen köyden kiristyessä ei ollut riittävä apu, vaan piti jättää kokonaan rannalle ja kipparin hoidella sekä vene, että köysi.Ei se naru mene potkuriin jos et ala peruuttelemaan. Kelluva naru tietysti vielä vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köysi oli poikittaislaudassa, joka oli kiinnetty kaiteeseen tolppien kohdalle. Olet oikeassa, parimetrisen putken keskelle kiinnitetty köysi olisi varmuudella rikkonut kaiteen.
Tuo Y-köysi knaappeihin oli yksi ajatus, mutta moottorin ollessa perälaudan ulkopuolella, hiihtäjän mennessä sivulle on toisen Y-haaran löystyvä köysi vaarassa mennä potkuriin.
Apumiehen keulaan ryntääminen köyden kiristyessä ei ollut riittävä apu, vaan piti jättää kokonaan rannalle ja kipparin hoidella sekä vene, että köysi.Y-haara laitetaan niin kireälle, ettei se voi tipahtaa kavitaatiolevyn ohi. Ihan perusratkaisu. Parempi pienissä veneissä on laittaa vielä ploki köyteen, jolloin hiihtäjän veto ei käännä venettä yhtä voimakkaasti. Noin isossa veneessä tuo ei ole tarpeen.
- Anonyymi
Jotain on pahasti pielessä, jos ei edes kahdella suksella tahdo päästä ylös 60 hv koneella. Ei ole potkurin vaihto ratkaisu.
Trimmi täysin alas ja painoa keulaan. Hiihtäjälle edes suunnilleen oikea asento eli sukset lähes vaakatasossa eikä pystyssä. Kärjät niukasti pinnalla. 100 kg äijä nousee helposti 20 hv koneellakin, jos ei väkisin yritä estää.- Anonyymi
>sukset lähes vaakatasossa eikä pystyssä. Kärjät niukasti pinnalla
Kiitti, tämä oli se puuttuva lenkki. Nyt rupesi hiihtäjät pääsemään pinnalle.
Tässä vielä koottuna
0) Vetopiste veneen painopisteen kohdalla (tässä tapauksessa HT:n takareunassa)
1) Kelluntaliiveillä säädetään ettei vedessä olija kaadu sivulle vaan kelluu suorassa
2) Polvet rintaan
3) Naru suorana suksien välistä
4) Nilkat ojennettuna, suksien kärjet aavistuksen pinnalla
5)Käsivarret suorana, polvet jäävät käsien väliin, pitämään pakettia kasassa
6) Köysi kireälle reilulla tyhjäkäynnillä, hiihtäjä tulee hieman perässä
7)Kaasu kerralla täysin auki (riippuen tietty teho/painosuhteesta)
8)Alkuun voi pysytellä kyykyssä, noustaan rauhallisesti ylös vauhdin kiihtyessä
9) Nopeuden noustua 16kn voi lähteä pienentämään kaasua
10) 20kn on jo hyvä vetonopeus, sukset tulevat kevyesti perässä
- Anonyymi
Hanki potkuri, jossa on pari tuumaa pienempi nousu.
- Anonyymi
Aikoinaan päästiin hyvin plaaniin hetekan jäykistevanerilla, vetoveneenä vesimäkärä ja 10 hv Mercury... Tosin oltiin keskenkasvuisia kuten arvata saattaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849