Tutkin KELA:n sivuja ja havaitsin että opintotukea on mahdollista saada kesältä kun suorittaa 3ov/tukikuukausi. No, enhän mä oikeasti mitään suorita, mutta aion vetää hatusta siihen lomakkeeseen muutaman kurssin. Ei ne sitä tukea varmaan takaisin peri vaikka ei suoritakkaan niitä. Ainakin KELA:n sivuilla lukee tällälailla:
"Opintotuen maksamista voidaan jatkaa, kun opiskelijalla on arviointia edeltävältä koko opiskeluajalta tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia keskimäärin 2,7 opintoviikkoa tukikuukautta kohti yliopisto-opinnoissa ja keskimäärin 3,2 opintoviikkoa tukikuukautta kohti ammattikorkeakouluopinnoissa."
Ja mulla riittää opintoviikot helposti vaikka nostaisinkin opintotukea kesältä.
Ainut vaan joka huolettaa on se että en ole ilmoittautunut läsnäolevaksi kesän ajaksi. Onko kellään kokemusta/tarkempaa tietoa?
Opintotuki kesäksi?
6
1451
Vastaukset
- noin
se menee. Kunhan koko vuodelta kertyy 2,7/3,2 ov/kk niin tukea voi hakea, vaikkei kesällä todellisuudessa opiskelisikaan. Tosta läsnäolevaksi ilmoittautumisesta en osaa sanoa varmaksi, mutta ainakaan UTUssa ei tarvi ilmoittautua läsnäolevaksi ku vasta elokuussa...
- Kisu
Kannattaa kuitenkin muistaa, että kesän ov:t lasketaan seuraavan lukuvuoden kiintiöön, ja kesän ov:t tarkistetaan alkusyksystä. Eli menneen lukuvuoden nopilla et pysty väittämään suorittaneesi kesäopintoja. Jos kuitenkin tulevan syksyn opintosi korvaavat kesän puuttuvat ov:t, niin ei tule ongelmia. Useat oppilaitokset ovat syynänneet noita kesätukia tavallista tarkemmin viime vuosina, tosin en muista, että selvityspyyntöä pahempaa olisi seurannut, kunhan kokonais-ov:n määrä vastaa saatuja tukikuukausia.
- eräs vaan
Eikös vielä kesäkuun opinnot lasketa edellisen vuoden tilille, näin muistelisin?
- opiekelija
eräs vaan kirjoitti:
Eikös vielä kesäkuun opinnot lasketa edellisen vuoden tilille, näin muistelisin?
Ihan samaa itsekkin mietin eli ainakin oman käsitykseni mukaan (yliopisto-opiskelija) kesän opintoviikot lasketaan edellisen lukukauden opintoviikoiksi. Meillä ainakin kertyneet opintoviikot tarkastetaan vasta syksyllä (eikä silloinkaan ihan heti koulujen alettua).
Itse olen parina kesänä nostanut kesäopintotukea juuri sillä perusteella, että olen edellisen lukuvuoden aika suorittanut tarvittavan määrän kursseja. - Jane
eräs vaan kirjoitti:
Kesäkuu kuuluu edelliseen lukukauteen. Heinäkuu on korkeakouluissa lomakuukausi. Elokuussa alkaa uusi lukuvuosi.
- shshs
Jane kirjoitti:
Kesäkuu kuuluu edelliseen lukukauteen. Heinäkuu on korkeakouluissa lomakuukausi. Elokuussa alkaa uusi lukuvuosi.
Lukuvuosi vaihtuu (ainakin Helsingin yliopistossa) 1.8. eli kesä-heinäkuun opinnot menevät edelliseen lukukauteen ja elokuun seuraavaan. Mutta harvemmin kai heinäkuussa on todellakaan mahdollista suorittaa mitään opintoja.
Ja tuosta läsnäolevaksi ilmoittautumisesta: ei ainakaan yliopistoissa tarvitse erikseen ilmoittautua läsnäolevaksi kesälle, vaan lukuvuoden ilmoittautuminen riittää (edellisenä) syksynä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803