Apua, valaisimien asennus

Anonyymi

Olen muuttanut vanhasta talosta uudempaan taloon. Vanhoissa metallisissa valaisimissa on vain kaksi mustaa johtoa mutta uudessa talossa katossa on valaisinta varten kolme johtoa, sininen, ruskea ja keltainen.
Kuinka laitan valaisimet?

28

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valaisimen saa kytkeä ainostaan siinä tapauksessa että osaa tehdä sen.
      Täällä kyselemällä ei taidot parane vaan päinvastoin huononevat. Etsi jostain sähkömies tai joku joka osaa.

    • Anonyymi

      Vihdoinkin kyselyikäinen saanut aikaiseksi aloituksen valaisimen johtojärjestyksestä !!

    • Anonyymi

      Ihan oikeesti nyt neuvoa! Mitä teen tuolle keltaisella johdolle? (Näkyy olevankin keltainen/vihreä)
      Voiko noita vanhoja valaisimia edes laittaa uuteen taloon?

    • Anonyymi

      Keltavihreän jätät kokonaan kytkemättä, jos sille ei ole valaisimessa selkeästi merkittyä paikkaa (esimerkiksi ruuvi, jonka luona on kuva ylösalaisin olevasta joulukuusesta suojamaadoituksen merkiksi).

      Katossa olevat mustan ja sinisen kytket valaisimen mustiin johtoihin, yhden kumpaankin.
      Jos niissä valaisimen mustissa on merkinnät "N" ja "L" niin sitten sininen N:ään ja musta L:ään. Jos mitään merkintöjä ei ole, niin sitten kummin vaan.

    • Anonyymi

      Olisi kannattanut jättää suosiolla ne valaisimet sinne vanhaan taloon.

    • Anonyymi

      Kysy neuvoja täällä jos kysyt, mutta kytke huolella. Voi lähteä vaikka henki, jos menee pieleen. Mieluummin kysy joku tuttu paikalle, joka tuntee tuon paremmin.

      • Anonyymi

        Mikä siinä voi mennä pieleen jos kaksi johtoa kytkee, jos vielä sama kumminko päin ne kytkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä voi mennä pieleen jos kaksi johtoa kytkee, jos vielä sama kumminko päin ne kytkee.

        Siis kolme ja valaisimessa on kaksi, kolme tai enemmän.


    • Anonyymi

      Montako kommenttia vielä saamme tämän kertaiseen vedätysaloitukseen ??

    • Anonyymi

      Siis oikeastiko voi jättää tuon keltavihreän kytkemättä vaikka metallikuorinen/runkoinen valaisin?
      Voi kuulostaa typerälle kysymys niistä jotka tietää mutta itse en oikeasti tiedä ja arvaatteko kuinka vaikeaa on saada joku ammattimies kytkemään kahta valaisinta kattoon. Moni ei lähde noin pienen homman takia ajamaan kymmeniä kilometrejä.

      • Anonyymi

        Ei ole edes kyse siitä että voiko jättää kytkemättä vaan tilanteesta riippuen voi olla että sitä ei saa kytkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole edes kyse siitä että voiko jättää kytkemättä vaan tilanteesta riippuen voi olla että sitä ei saa kytkeä.

        No missä tilanteessa sitä ei saa kytkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No missä tilanteessa sitä ei saa kytkeä?

        Vaikka silloin kun valaisin on kaksoiseristetty.


      • Anonyymi

        Ihan oikeasti voit jättää sen kytkemättä, jos valaisimessa ei ole sille paikkaa.

        Koska olet muuttamassa niin varmaan valaisimet oli käytössä edellisessäkin osoitteessa, ja tuskin sielläkään oli keltavihreää kytketty mihinkään. Tai kenties siellä ei katossa edes ollut tarjolla keltavihreää piuhaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No missä tilanteessa sitä ei saa kytkeä?

        Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
        Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
        Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksi

        Pitääkö minun siis vetää vanhasta valaisimessa, valaisimen metallirungosta maajohdin vaikka ikkunan raosta ulos maahan?
        Aika monimutkaista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
        Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksi

        Entä jos valmistaja on tehnyt valaisimen niin että se on maadoitettava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos valmistaja on tehnyt valaisimen niin että se on maadoitettava?

        Ei ole sellaisia valaisimia vielä tehty joissa olisi huone mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö minun siis vetää vanhasta valaisimessa, valaisimen metallirungosta maajohdin vaikka ikkunan raosta ulos maahan?
        Aika monimutkaista on.

        Kyllä, jos ehdoin tahdoin haluat rikkoa märäyksiä tai haluat tappaa jonkun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
        Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksi

        Olen kuullut tuhansien kuolleen siihen kun muuten maadoittamattomassa tilassa olikin yksi maadoitettu laitteen runko. Tietyissä maissa tuo on top kympissä kaikista syistä mihin porukkaa kuolee.


    • Anonyymi

      Taas jännittää miten pitkäksi tämä vedätys venähtää...

      • Anonyymi

        Ehdottomasti sitä kannattaa odottaa hengittämättä...


    • Anonyymi

      Aeka kalliiks tulloo jos tiältä kaapunnista pitäsj vettee johto kattolampusta mualle.

      • Anonyymi

        Voit ottaa vaikkapa multaa muovikassiin ja muovikassi lähelle maadoitettavaa laitetta ja keltavihreän vedät vaan sinne muovikassiin ja multaa päälle


    • Anonyymi

      Eikös maadoitus ole aina, aina turva eikä vaara. Näin minä olen oppinut. Nämä höpöhöpö-sähköinsinöörit täällä vääntää väkisin asian päinvastoin

      • Anonyymi

        olet väärässä.


    • Anonyymi

      On olemassa pajoja, joissa valaisimia sähköistetään uudelleen. Viepä valaisin arvioitavaksi ja kuva katon asennuspaikasta.

      Jos ei tarvita toimenpiteitä valaisimeen, saat ainakin tarvittavat neuvot.

      Itse laitatin äskettäin kahteen vanhaan valaisimeen uudet sähköjohdot ja muita osia huonokuntoisten tilalle. Työ kyllä maksaa, joten aivan arvottomia valaisimia ei kannata korjauttaa.

      • Anonyymi

        Siinäpä se juttu onkin, vanhat valaisimet tulisi maksamaan liikaa koska eivät ole mitään antiikki valaisimia. Siksi yritettävä kysellä ja kytkeä itse. Useasti kokeilemalla saan kytkettyä oikein kuten viimeksi kun asensin ulkovalaisimen rintamamiestaloon, otin mallia muista katkaisijoista mutta silti vasta kolmannella kerralla onnistui kytkentä oikein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe