Olen muuttanut vanhasta talosta uudempaan taloon. Vanhoissa metallisissa valaisimissa on vain kaksi mustaa johtoa mutta uudessa talossa katossa on valaisinta varten kolme johtoa, sininen, ruskea ja keltainen.
Kuinka laitan valaisimet?
Apua, valaisimien asennus
28
214
Vastaukset
- Anonyymi
Valaisimen saa kytkeä ainostaan siinä tapauksessa että osaa tehdä sen.
Täällä kyselemällä ei taidot parane vaan päinvastoin huononevat. Etsi jostain sähkömies tai joku joka osaa. - Anonyymi
Vihdoinkin kyselyikäinen saanut aikaiseksi aloituksen valaisimen johtojärjestyksestä !!
- Anonyymi
Ihan oikeesti nyt neuvoa! Mitä teen tuolle keltaisella johdolle? (Näkyy olevankin keltainen/vihreä)
Voiko noita vanhoja valaisimia edes laittaa uuteen taloon? - Anonyymi
Keltavihreän jätät kokonaan kytkemättä, jos sille ei ole valaisimessa selkeästi merkittyä paikkaa (esimerkiksi ruuvi, jonka luona on kuva ylösalaisin olevasta joulukuusesta suojamaadoituksen merkiksi).
Katossa olevat mustan ja sinisen kytket valaisimen mustiin johtoihin, yhden kumpaankin.
Jos niissä valaisimen mustissa on merkinnät "N" ja "L" niin sitten sininen N:ään ja musta L:ään. Jos mitään merkintöjä ei ole, niin sitten kummin vaan. - Anonyymi
Olisi kannattanut jättää suosiolla ne valaisimet sinne vanhaan taloon.
- Anonyymi
Kysy neuvoja täällä jos kysyt, mutta kytke huolella. Voi lähteä vaikka henki, jos menee pieleen. Mieluummin kysy joku tuttu paikalle, joka tuntee tuon paremmin.
- Anonyymi
Mikä siinä voi mennä pieleen jos kaksi johtoa kytkee, jos vielä sama kumminko päin ne kytkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä siinä voi mennä pieleen jos kaksi johtoa kytkee, jos vielä sama kumminko päin ne kytkee.
Siis kolme ja valaisimessa on kaksi, kolme tai enemmän.
- Anonyymi
Montako kommenttia vielä saamme tämän kertaiseen vedätysaloitukseen ??
- Anonyymi
Siis oikeastiko voi jättää tuon keltavihreän kytkemättä vaikka metallikuorinen/runkoinen valaisin?
Voi kuulostaa typerälle kysymys niistä jotka tietää mutta itse en oikeasti tiedä ja arvaatteko kuinka vaikeaa on saada joku ammattimies kytkemään kahta valaisinta kattoon. Moni ei lähde noin pienen homman takia ajamaan kymmeniä kilometrejä.- Anonyymi
Ei ole edes kyse siitä että voiko jättää kytkemättä vaan tilanteesta riippuen voi olla että sitä ei saa kytkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole edes kyse siitä että voiko jättää kytkemättä vaan tilanteesta riippuen voi olla että sitä ei saa kytkeä.
No missä tilanteessa sitä ei saa kytkeä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka silloin kun valaisin on kaksoiseristetty.
- Anonyymi
Ihan oikeasti voit jättää sen kytkemättä, jos valaisimessa ei ole sille paikkaa.
Koska olet muuttamassa niin varmaan valaisimet oli käytössä edellisessäkin osoitteessa, ja tuskin sielläkään oli keltavihreää kytketty mihinkään. Tai kenties siellä ei katossa edes ollut tarjolla keltavihreää piuhaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. jos huoneen pistorasiat maadoittamattomat -tässä on sitten vielä tiettyjä etäisyysmääräyksiä tuon asian suhteen.
Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksiPitääkö minun siis vetää vanhasta valaisimessa, valaisimen metallirungosta maajohdin vaikka ikkunan raosta ulos maahan?
Aika monimutkaista on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksiEntä jos valmistaja on tehnyt valaisimen niin että se on maadoitettava?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos valmistaja on tehnyt valaisimen niin että se on maadoitettava?
Ei ole sellaisia valaisimia vielä tehty joissa olisi huone mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö minun siis vetää vanhasta valaisimessa, valaisimen metallirungosta maajohdin vaikka ikkunan raosta ulos maahan?
Aika monimutkaista on.Kyllä, jos ehdoin tahdoin haluat rikkoa märäyksiä tai haluat tappaa jonkun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta pääsääntönä on että tilaa joka on aikoinaan katsottu käyttöolosuhteiltaan vaarattomaksi kun maahan johtavia yhteyksiä ei ole, ei saa muuttaa sellaiseksi ellei sitten pistorasioita myös muuteta maadoitetuksiOlen kuullut tuhansien kuolleen siihen kun muuten maadoittamattomassa tilassa olikin yksi maadoitettu laitteen runko. Tietyissä maissa tuo on top kympissä kaikista syistä mihin porukkaa kuolee.
- Anonyymi
Taas jännittää miten pitkäksi tämä vedätys venähtää...
- Anonyymi
Ehdottomasti sitä kannattaa odottaa hengittämättä...
- Anonyymi
Aeka kalliiks tulloo jos tiältä kaapunnista pitäsj vettee johto kattolampusta mualle.
- Anonyymi
Voit ottaa vaikkapa multaa muovikassiin ja muovikassi lähelle maadoitettavaa laitetta ja keltavihreän vedät vaan sinne muovikassiin ja multaa päälle
- Anonyymi
Eikös maadoitus ole aina, aina turva eikä vaara. Näin minä olen oppinut. Nämä höpöhöpö-sähköinsinöörit täällä vääntää väkisin asian päinvastoin
- Anonyymi
olet väärässä.
- Anonyymi
On olemassa pajoja, joissa valaisimia sähköistetään uudelleen. Viepä valaisin arvioitavaksi ja kuva katon asennuspaikasta.
Jos ei tarvita toimenpiteitä valaisimeen, saat ainakin tarvittavat neuvot.
Itse laitatin äskettäin kahteen vanhaan valaisimeen uudet sähköjohdot ja muita osia huonokuntoisten tilalle. Työ kyllä maksaa, joten aivan arvottomia valaisimia ei kannata korjauttaa.- Anonyymi
Siinäpä se juttu onkin, vanhat valaisimet tulisi maksamaan liikaa koska eivät ole mitään antiikki valaisimia. Siksi yritettävä kysellä ja kytkeä itse. Useasti kokeilemalla saan kytkettyä oikein kuten viimeksi kun asensin ulkovalaisimen rintamamiestaloon, otin mallia muista katkaisijoista mutta silti vasta kolmannella kerralla onnistui kytkentä oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951506Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231268- 501003
- 70940
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52863- 58853
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 102814
- 82810
- 32745