Vitara 1.4S: Ahtopainnet vai laatikko

Anonyymi

Meillä on tollainen -18 vuoden Boosterjet Vitara. Kun sillä lähtee liikkeelle, niin tuntuu että se oikein ryntää. Ajattelin, että se johtuisi automaattilaatikosta mutta voisi kai se olla vanhan liiton 'turbopotkukin'.

Lähinnä mietin, onko tuossa laitteessa jotain tunnettua vikaa vai onko tuollainen ylenpalttinen pirteys peräti laitteen ominaisuus?

2

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Off-topic:

-"Käyttäjän vaatimuksia" seuraavalle autolle joskus viisi vuotta sitten:

-pienehkö kulutus = pienehkö auto kahdelle henkilölle
      -maineeltaan vähävikainen
      -(momentinmuunnin) automaatti (vene & traileri merestä tarkat peruuttelut ja pyörittelyt ahtaissa paikoissa traikku perässä.
      -neliveto edellisen ja yleisemminkin ahkeran eräjormailun johdosta muutenkin kuin vene perässä.

Kun variaattoria ja kaksoiskytkintä ei oikein kukaan suositellut vetohommiin, jossa koukkupaino mitataan välillä yli 85% saakka, niin automaatiksi valikoitui perinteinen ja luotettava ja kestävä momentinmuunnin. Kun Vitarassa ja kait yleisestikin Suzukeissa nelivetosysteemi on keskimääräistä pikkuautoa monipuolisempi ja Youtuben perusteella ristiriipunnat jne. näyttivät sujuvan kilpailijoita paremmin, alkoi härmistymään mikä merkki ja mikä malli seuraava tulisi olemaan.

Huolimatta varsin laajasta koeajelusta ainakin viidellä eri Vitaralla ja myös todella hankalissa keliolosuhteissa live-elämä tuotti silti yllätyksen. Yllätys oli positiivinen ja johtui siitä, miten hemmetin hyvin kaikki on toiminut ja yli ennakko-odotusten. Aikaisemmin olen kertonut kokemuksista vetää vene Vitaralla Suomen läpi Inarille, homman vaivattomuus yllätti silloinkin.

Veneen kiskominen aikaisemmin keskikokoisella etuveto-farkulla vierailla rampeilla oli aikaisemmin suurempi kuin pieni jännäämisen paikka. Kumia kärysi ja kytkin joutui koville, samalla kun pelotti sanooko se joku päivä sopimuksen irti. Se, miten eleettömästi täsmälleen sama traikku venepaketti nousee Vitaralla merestä, on vanha muistaen edelleen hämmästelyni aihe.

Yksi luotto-marjapaikoista on himppasen ohuesti hoidetun metsäautotien päässä ja matkalle sattuu vielä aivan hemmetinmoinen mäki. Kerran aikanaan pääsi kaatosade yllättämään ja takaisin tullessa mäen kiipeäminen sateen pehmentämällä tiellä etuvetoisella oli enempi rallimainen suoritus vauhtia äärimmillään pitämällä. Uutena samassa paikassa hiukan saman tyyppisissä olosuhteissa vasiten stoppasin rinteen pahimpaan paikkaan ja lähdin liikkeelle. Vaikutti sille, ettei yksikään rengas edes yrittänyt ruopaista sillä kertaa.

Kuten sanottu jo usein, yhteenkään aikaisempaan autoon en kokonaisuus huomioon ottaen ole ollut niin tyytyväinen kuin Vitaraan olen ollut. Ainoa asia, jonka kanssa joutuu hiukan säätämään l. kaatamaan takapenkin selkänojia, on edellistä farkkua pienemmät tavaratilat.
      -

Avaajalle:
      - Ykkönen on Vitarassa varsin tiuhaan välitetty ja liikkeelle voi hyvin lähteä kakkosvaihteella. Automaatin tietokone ei anna tehdä mitään vahingollista ja normilähtö on pehmeämpi kun viiksestä neppaat suoraan seuraavan vaihteen eli kakkosen. Vastaavasti raskaskin kuorma lähtee kevyesti liikkeelle ykkösvaihteella. Taajamissa kärrin tai traikun kanssa pidän Sport-modea valittuna.

• Anonyymi

Okei, eli tuo 'ylenpalttinen terhakkuus' on ominaisuus... pitäisi käydä koeajamassa samanlaista jossain, mutta sadan kilometrin säteellä ei ole yhtään samanlaisia kaupan.

Olen tässä kohti asiasta kiinnostunut, koska kaupoista on vielä alle 6kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      Vedonlyönti ja rahapelit
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe