Vitara 1.4S: Ahtopainnet vai laatikko

Anonyymi

Meillä on tollainen -18 vuoden Boosterjet Vitara. Kun sillä lähtee liikkeelle, niin tuntuu että se oikein ryntää. Ajattelin, että se johtuisi automaattilaatikosta mutta voisi kai se olla vanhan liiton 'turbopotkukin'.

Lähinnä mietin, onko tuossa laitteessa jotain tunnettua vikaa vai onko tuollainen ylenpalttinen pirteys peräti laitteen ominaisuus?

2

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Off-topic:

      -"Käyttäjän vaatimuksia" seuraavalle autolle joskus viisi vuotta sitten:

      -pienehkö kulutus = pienehkö auto kahdelle henkilölle
      -maineeltaan vähävikainen
      -(momentinmuunnin) automaatti (vene & traileri merestä tarkat peruuttelut ja pyörittelyt ahtaissa paikoissa traikku perässä.
      -neliveto edellisen ja yleisemminkin ahkeran eräjormailun johdosta muutenkin kuin vene perässä.

      Kun variaattoria ja kaksoiskytkintä ei oikein kukaan suositellut vetohommiin, jossa koukkupaino mitataan välillä yli 85% saakka, niin automaatiksi valikoitui perinteinen ja luotettava ja kestävä momentinmuunnin. Kun Vitarassa ja kait yleisestikin Suzukeissa nelivetosysteemi on keskimääräistä pikkuautoa monipuolisempi ja Youtuben perusteella ristiriipunnat jne. näyttivät sujuvan kilpailijoita paremmin, alkoi härmistymään mikä merkki ja mikä malli seuraava tulisi olemaan.

      Huolimatta varsin laajasta koeajelusta ainakin viidellä eri Vitaralla ja myös todella hankalissa keliolosuhteissa live-elämä tuotti silti yllätyksen. Yllätys oli positiivinen ja johtui siitä, miten hemmetin hyvin kaikki on toiminut ja yli ennakko-odotusten. Aikaisemmin olen kertonut kokemuksista vetää vene Vitaralla Suomen läpi Inarille, homman vaivattomuus yllätti silloinkin.

      Veneen kiskominen aikaisemmin keskikokoisella etuveto-farkulla vierailla rampeilla oli aikaisemmin suurempi kuin pieni jännäämisen paikka. Kumia kärysi ja kytkin joutui koville, samalla kun pelotti sanooko se joku päivä sopimuksen irti. Se, miten eleettömästi täsmälleen sama traikku venepaketti nousee Vitaralla merestä, on vanha muistaen edelleen hämmästelyni aihe.

      Yksi luotto-marjapaikoista on himppasen ohuesti hoidetun metsäautotien päässä ja matkalle sattuu vielä aivan hemmetinmoinen mäki. Kerran aikanaan pääsi kaatosade yllättämään ja takaisin tullessa mäen kiipeäminen sateen pehmentämällä tiellä etuvetoisella oli enempi rallimainen suoritus vauhtia äärimmillään pitämällä. Uutena samassa paikassa hiukan saman tyyppisissä olosuhteissa vasiten stoppasin rinteen pahimpaan paikkaan ja lähdin liikkeelle. Vaikutti sille, ettei yksikään rengas edes yrittänyt ruopaista sillä kertaa.

      Kuten sanottu jo usein, yhteenkään aikaisempaan autoon en kokonaisuus huomioon ottaen ole ollut niin tyytyväinen kuin Vitaraan olen ollut. Ainoa asia, jonka kanssa joutuu hiukan säätämään l. kaatamaan takapenkin selkänojia, on edellistä farkkua pienemmät tavaratilat.
      -

      Avaajalle:
      - Ykkönen on Vitarassa varsin tiuhaan välitetty ja liikkeelle voi hyvin lähteä kakkosvaihteella. Automaatin tietokone ei anna tehdä mitään vahingollista ja normilähtö on pehmeämpi kun viiksestä neppaat suoraan seuraavan vaihteen eli kakkosen. Vastaavasti raskaskin kuorma lähtee kevyesti liikkeelle ykkösvaihteella. Taajamissa kärrin tai traikun kanssa pidän Sport-modea valittuna.

      • Anonyymi

        Okei, eli tuo 'ylenpalttinen terhakkuus' on ominaisuus... pitäisi käydä koeajamassa samanlaista jossain, mutta sadan kilometrin säteellä ei ole yhtään samanlaisia kaupan.

        Olen tässä kohti asiasta kiinnostunut, koska kaupoista on vielä alle 6kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      56
      7825
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5921
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      63
      5405
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5303
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4632
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      108
      2349
    7. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1241
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      4
      1185
    9. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      37
      1036
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

      Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      45
      1006
    Aihe