Hei!
Tarvitsen suht varjoisalle seinustalle sisäänkäynnin viereen näkösuojaksi köynnöksen. Aluksi oli aikomuksena istuttaa köynnöshortensia, mutta kasvun hitaus alkuvuosina muutti mieleni (10 vuoden päästä asun tod.näk. muualla).
Osaisiko kukaan kertoa omakohtaisia kokemuksia VILLIVIINISTÄ (säleikkö- tai imukärhi-)?
Esim. kasvunopeus (kuinka pian 2-3 metrinen?), hapan vaiko kalkittu maa, viihtyykö myös puolivarjossa/varjossa, miltä näyttää talvella, ym..
Villiviinin kasvunopeus?
5
9442
Vastaukset
- sari
Jessi, kaikkihan ne näyttää rumilta talvella,pelkät harmaan oksat.Imukärhivilliviini on ainakin nopea kasvamaan ja kyllä säleikköviinikin kasvaa hyvin.Kaikki riippuu tietysti maasta ja paikasta,valosta ym.
Koska se on suht' varjoisa paikka ehdottaisin siihen piippuköynnöstä, se on ainakin meillä kasvanut hirmuvauhtia.
Osta kunnon taimi tai kaksi ja laita se. Siinä on isot komeat lehdet ja siitä tulee hyvä näkösuoja.Meillä se on kasvanut muistaakseni kolme-neljä kesää ja menee katolla..kaksikerroksinen talo..ja sitä saa jatkuvasti katkoa. - Yrsa
Jos sinulla vain on mahdollisuus saada jostakin tuttaviltasi VANHAN villiviinin juurakkoa niin se menestyy paljon paremmin kuin taimitarhasta ostetut.
- Anonyymi
No, asutko nyt 17 vuoden päästä muualla?
- Anonyymi
Ainakin vanhoista juurista kasvaa nopoeastii uudelleen. Kannataa miettiä mihin istuttaa, voi tuhota rakennuksen kun levittäytyy jopa katolle ja rikkoo vesieristyksen.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/cb47bbf3-e969-4aa5-8ab6-12ae5cc8ac6c
Ihmetyttää kun näkee peittämässä ikkunat, seinät ja katollakin, en ainakaan itse antaisi villiintyä sillä tavalla.- Anonyymi
Rakennusten seinien viereen ei pitäisi istuttaa mitään, eikä vallankaan köynöksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1464834- 1843933
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1203619Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia432911- 1381886
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta421678Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?591340Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261299Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211271Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231213