Kannattaako kerrostaloasunto yrittää myydä itse?

Anonyymi

Tätä on täällä varmaan monta kertaa kysytty, mutta kysytään nyt vielä.

Asunnon myyjällä on oman käsitykseni mukaan vastuu jos asunnosta löytyy jotain "virheitä" eikä välittäjän.

Asunto on pk-seudulla vuonna 1986 rakennettu kerrostalokaksio.

Asia olisi eri, jos kyseessä olisi esim. omakotitalo, silloin luultavasti kannattaisi käyttää välittäjää.

Välittäjää käyttämällä saisi ehkä paremmat kuvat asunnosta, mutta en oikein keksi muuta plussaa. Välittäjä ei tietäisi kuitenkaan asunnosta ja ympäristöstä varmastikaan paljoakaan.

Toivoisin kommentteja ihmisiltä jotka ovat itse myyneet asuntonsa ja mikseivät ole välittäjää käyttäneet.

24

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se asunnon myyminen itse ole kovin vaikeaa, vaikka työtähän se teettää. Pitää ottaa selville kaikista asiakirjoista jne. Etuovea kun selailin, niin melkein kaikki myynnissä olevat asunnot oli myynnissä välittäjän kautta. En oikein keksi miksi niin harva myy itse asuntoaan...

      • Anonyymi

        "Ei se asunnon myyminen itse ole kovin vaikeaa, vaikka työtähän se teettää. Pitää ottaa selville kaikista asiakirjoista jne. Etuovea kun selailin, niin melkein kaikki myynnissä olevat asunnot oli myynnissä välittäjän kautta. En oikein keksi miksi niin harva myy itse asuntoaan..."

        Jaa, johtuisiko siitä, että välyspalkkion maksun jälkeen jää asuntoaan myyvälle enemmän rahaa käteen kun itse myyvälle. Tämä siis tutkitttu fakta.

        Ostajat eivät luota itsemyyjään ja tiedostavat välittäjäkaupan antavan enemmän suojaa.

        Poikkeusenä edellisestä alle 10 vuotta vanhat kerrostalot ydinkeskustan lipeillä!


    • Anonyymi

      Koska kysytään seuraavan kerran ?

    • Anonyymi

      Up. Itselläkin asunnon myynti on nyt ajankohtainen. Asunto kerrostalossa myös. En oikein keksi mitään järkevää syytä miksei voisi yrittää myydä ensin asuntoa itse ilman välittäjää, jos tietää kuitenkin asunnon markkina-arvon suunnilleen.

      • Anonyymi

        "Up. Itselläkin asunnon myynti on nyt ajankohtainen. Asunto kerrostalossa myös. En oikein keksi mitään järkevää syytä miksei voisi yrittää myydä ensin asuntoa itse ilman välittäjää, jos tietää kuitenkin asunnon markkina-arvon suunnilleen."

        Mistä tiedät sen markkina-arvon? Itsemyyjillä ei ole käytössään samoja tilastoja kuin välittäjillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Up. Itselläkin asunnon myynti on nyt ajankohtainen. Asunto kerrostalossa myös. En oikein keksi mitään järkevää syytä miksei voisi yrittää myydä ensin asuntoa itse ilman välittäjää, jos tietää kuitenkin asunnon markkina-arvon suunnilleen."

        Mistä tiedät sen markkina-arvon? Itsemyyjillä ei ole käytössään samoja tilastoja kuin välittäjillä...

        No ehkä ei ole käytössä samoja tilastoja, mutta kyllä näistä aika hyvän suuntaa antavan arvion saa:

        https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
        https://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot

        Esimerkiksi tästä samasta kerrostalosta myytiin 2-3 kk sitten täsmälleen samanlainen asunto kuin itselläni on (kävin huvikseni asunnon esittelyssä) ja jälkeenpäin katsoin sitten millä hinnalla asunto oli mennyt kaupaksi asuntojen.hintatiedot.fi kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä ei ole käytössä samoja tilastoja, mutta kyllä näistä aika hyvän suuntaa antavan arvion saa:

        https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
        https://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot

        Esimerkiksi tästä samasta kerrostalosta myytiin 2-3 kk sitten täsmälleen samanlainen asunto kuin itselläni on (kävin huvikseni asunnon esittelyssä) ja jälkeenpäin katsoin sitten millä hinnalla asunto oli mennyt kaupaksi asuntojen.hintatiedot.fi kautta.

        "Esimerkiksi tästä samasta kerrostalosta myytiin 2-3 kk sitten täsmälleen samanlainen asunto kuin itselläni on (kävin huvikseni asunnon esittelyssä) ja jälkeenpäin katsoin sitten millä hinnalla asunto oli mennyt kaupaksi asuntojen.hintatiedot.fi kautta"

        Et voi tietää, koska kyseinen palvelu ei erittele edes yksittäsisten katujen toteutuneita hintoja.

        Kerroppa nyt ensin mikä välitysliike sitä myi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkiksi tästä samasta kerrostalosta myytiin 2-3 kk sitten täsmälleen samanlainen asunto kuin itselläni on (kävin huvikseni asunnon esittelyssä) ja jälkeenpäin katsoin sitten millä hinnalla asunto oli mennyt kaupaksi asuntojen.hintatiedot.fi kautta"

        Et voi tietää, koska kyseinen palvelu ei erittele edes yksittäsisten katujen toteutuneita hintoja.

        Kerroppa nyt ensin mikä välitysliike sitä myi?

        En muista mikä välitysliike asuntoa myi.

        Kyllä tosta palvelusta näkee esim. oman asuinalueen myydyistä asunnoista tarpeeksi tietoa: asuntotyyppi, koko m2, rakennusvuosi, asunnon kunto jne. Sen perusteella voi suunnilleen arvioida oman asunnon arvon.

        Tietysti kannattaa myös käyttää esim. kolmea välittäjää jotka käyvät asunnossa ja tekevät ilmaisen arvion asunnon arvosta. Ei se sen vaikeampaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkiksi tästä samasta kerrostalosta myytiin 2-3 kk sitten täsmälleen samanlainen asunto kuin itselläni on (kävin huvikseni asunnon esittelyssä) ja jälkeenpäin katsoin sitten millä hinnalla asunto oli mennyt kaupaksi asuntojen.hintatiedot.fi kautta"

        Et voi tietää, koska kyseinen palvelu ei erittele edes yksittäsisten katujen toteutuneita hintoja.

        Kerroppa nyt ensin mikä välitysliike sitä myi?

        Ihme jauhamista.
        Kyllä noista osviittaa saa.
        Varsin hyvin.


    • Anonyymi

      Asunnon myyjän pitää osata stailata sisustus tyylikkääksi, henkilö ,joka ei ole kiinnostunut sisustuksesta tuskin siinä onnistuu. Viehättävät kuvat herättävät kiinnostuksen.

    • Anonyymi

      Vanhan kerrostalo osakkeen ostajia ei juuri stailaukset kiinnosta vaan hinta edellä mennään vahvasti , myy itse , säästyt välittäjän palkkiosta , helppoa rahaa .

      • Anonyymi

        Vaikka ei stailaukset kiinnosta, sitä tehokkaammin vaikuttaa potentiaalisiin ostajiin.

        Toiseksi niin itse myyvän asunnosta ei helposti kiinnostuta. Voit joutua pitämään myynnissä vuoden ja koko ajan maksat vastikkeet. Niillä olisi hyvin maksanut välittäjän palkkion ja olisit itsekin saanut rahat asunnosta kuukausia aikaisemmin vieläpä vähemmällä vaivalla. Kannattaa katsoa kokonaisuutta, jos rahalla on väliä.

        Sanotaan niin, että asunnon myynti-ilmoitus happanee parissa kuukaudessa. Itse myyden näin käy melkein aina ja joudut alentamaan pyyntihintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ei stailaukset kiinnosta, sitä tehokkaammin vaikuttaa potentiaalisiin ostajiin.

        Toiseksi niin itse myyvän asunnosta ei helposti kiinnostuta. Voit joutua pitämään myynnissä vuoden ja koko ajan maksat vastikkeet. Niillä olisi hyvin maksanut välittäjän palkkion ja olisit itsekin saanut rahat asunnosta kuukausia aikaisemmin vieläpä vähemmällä vaivalla. Kannattaa katsoa kokonaisuutta, jos rahalla on väliä.

        Sanotaan niin, että asunnon myynti-ilmoitus happanee parissa kuukaudessa. Itse myyden näin käy melkein aina ja joudut alentamaan pyyntihintaa.

        No, välittäjät rahastaa niin paljon, että voin myydä edullisemmin juuri siksi.


    • Anonyymi

      Tottakai myin oman itse. Otin
      pari kuvaa ja laitoin nettiin, toriin.

      Olen myynyt myös omia autoja, veneen.

      En keksi miksi maksaisin toiselle 500, 1000eur kun se on itseltä pois.

    • Anonyymi

      "Asunto on pk-seudulla vuonna 1986 rakennettu kerrostalokaksio."

      Jaa, iso kaksio vai pieni?

      Yksiöt ja pienet kaksiot ovat tällä hetkellä myyntikevotonta ongelmajätettä Helsingissä ja Vantaalla.

      Mutta kunhan kyseessä on isompi kaksio, niin kyllä sen saa myytyä., mutta mitään himmelihintoja ei todellakaan kannata tavoitella!

      • Anonyymi

        Mä ostaisin mielelläni. Yksityiseltä.


    • Anonyymi

      Ehkä kannattaa yrittää myydä, olen itse ostamassa ja kyllä on hankalaa. Löydät ilmoituksen ja laitat viestiä välittäjälle. Viikon päästä tulee vastaus, että ootko vielä kiinnostunut ja kai ne toivoo, ettet olisi. 3 päivää vänkäsin, että ei haittaa vuokralainen asunnossa, haluaisin silti nähdä asunnon. Halusi näyttää muita asuntoja, eli remonttikohteita, mitä en nyt halunnut nähdä. Toimistolla oli myös samanhintaisia remontoituja asuntoja myynnissä, niitä ei voinut edes puhua. Jäi todella nihkeä kuva ja eipä tuo kysynyt edes, missä hintaluokassa liikun.

    • Anonyymi

      Nyt on niin huonot talousnäkymät eritoten Suomessa että myynti ja ostomahdollisuudet heikkenevät kokoajan.
      Asunto sijoittaminen Suomen kaltaisiin maihin ei ole enään järkevällä pohjalla missä kaikki tuontitavarat tuodaan meriteitse joka kallistuu yhä. Siinä samassa suomalainen ruoka tulee myös kallistumaan ja elonkustannukset suomessa nousevat yhä.
      Kalliita asuntoneliöitä on todella vaikea myydä ellei myyjä laske roimasti pyyntihintaa.

    • Anonyymi

      Jos hallitsee lakiasiat eikä pelkää huijareita voi itse yrittää myydä.
      Itse luottaisin enemmän kiinteistövälittäjään. Kun kyseessä on taloyhtiö, on taloyhtiö vastuussa asunnosta niiltä osin mitä taloyhtiön vastuualueeseen kuuluu. Esim. putkistoista, viemäreistä jne.
      Kerrostalo ei ole omakotitalo.
      Kuntotarkastuksiakin voi teetättää myös kerrostalohuoneistoihin, mutta pintaviat ovat kyllä helposti nähtävillä. Se mikä ei näy kuuluu taloyhtön vastuualueeseen kuten kph: n vesieristeet, vesikalusteet jne.
      Huijareitakin asuntokaupoilla on liikkeellä, joilla ei ole rahaa ostaa, mutta ostavat siitä huolimatta.
      Tarkkana täytyy olla eikä luottaa Helppo- Heikkeihin ja kravattimiehiin.
      Myös myyjät voivat myydä asuntoa jota eivät edes omista joten ostajankin on oltava tarkkana.

      • Anonyymi

        Eipä noihin ns. lakiasioihin perehtyminen vie kuin muutaman tunnin kerrostaloasuntoa myytäessä. Vaikka käyttäisi välittäjää, joka ei osaisi hommaansa kunnolla ja syntyisi ongelmia, vastuu olisi kuitenkin myyjällä, ei välittäjällä.


      • Anonyymi

        "Se mikä ei näy kuuluu taloyhtön vastuualueeseen kuten kph: n vesieristeet, vesikalusteet jne."

        Ei ole kylläkään ihan noin. Itse asiassa taloyhtiö ei välttämättä vastaa yhtään mistään.

        Eli kerroppa mikä asiakirja on se tärkein kun ostaa asunto-osaketta. Missä asiakirjassa voidaan melkein rajattomasti poiketa asunto-osakeyhtiöläin kunnossapitovastuujaosta.

        Annan jopa vinkin, sen asiakirjan nimi alkaa kirjaimella Y....


      • Anonyymi

        Tuo on selvästi valle-välittäjän kommentti.


    • Anonyymi

      Unohda stailaukset, kuvauta asunto ammattikuvaajalla , ulkoa/alueesta drone-kuvat.
      Katso, että kuvaaja kuvaa kohteen katsojan korkeudelta eikä lattian rajasta. Siitä mm. tunnistaa ammattilaisen.

    • Anonyymi

      Nyt kun etsin asuntoa, niin kyllä mieluummin välittäjän kautta. Ei oikein kiinnosta pari suttuista kuvaa torissa, tekstillä "myynnissä kaunis asunto". Välittäjien ilmoituksessa on valmiina neliöt, lämmitysmuodot kuin taloyhtiön remontitkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe