Kuolemanhalu

Anonyymi

Olen kärsinyt masennuksesta vuosia. Koska olen kuitenkin pääosin pysynyt työelämässä, on hoitoni lopetettu muutama kuukausi sitten tuloksettomina. Halusin näin itse ja myös psykiatri oli samaa mieltä. Terapia ei tuonut apua enkä nähnyt siksi järkeä kuluttaa vähäisiä mielenterveysresursseja minuun. Lääkehoito jatkuu, mutta en ole kokenut lääkkeiden koskaan vaikuttavan mielialaani ja välillä olen ollut ilman lääkkeitä pitkiäkin aikoja.

Elämäni on pääosin siedettävää, vaikkakin joudun pinnistellä koko ajan pysyäkseni normaalissa elämässä mukana. Halu eristäytyä on hyvin vahva ja perheeellisenä on välillä vaikea löytää omaa aikaa, jota kuitenkin tarvitsen jatkuvasti. Osa-aikaisen työn lisäksi en juuri poistu kotoa kuin kauppaan kerran viikossa ja joskus pimeällä kävelylle. Ystäviäni ja sukulaisiani tapaan muutaman kerran vuodessa, kun on pakko.

Vaikeimpana koen jatkuvan halun kuolla. Ajattelen asiaa päivittäin. Pahempina kausina suunnittelin vakavissani itsemurhaa, mutta nykyään ymmärrän, ettei se ole vaihtoehto, koska lasteni isä on menehtynyt ja lapseni jäisivät orvoiksi. En voi tehdä sitä heille. Elämänhaluni on kuitenkin täysin poissa ja elämäni tuntuu pakkopullalta, josta en pääse eroon. En vain halua elää. Olen yrittänyt kaikenlaisia mindfullness-juttuja ja saada positiivisuutta elämään hyvillä ajatuksilla, harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti. Niistä ei ole mitään apua. Elämäni on nykyään kaikilta osin hyvällä mallilla, oikeastaan paremmin kuin koskaan. Silti olisin mieluiten kuollut, haluaisin hitaasti haihtua pois, niin ettei kukaan huomaisi ja lopulta unohtaisivat minun ikinä eläneenkään.

Miten saisin itselleni takaisin elämänhalun? Muistan sen tunteen joskus 10-15 vuoden takaa, kun ajattelin, että olisi kauheaa kuolla, koska elämässä on niin paljon mielenkiintoista koettavaa. En saavuta sitä enää mitenkään. Välillä olen vihainen siitä, että minun täytyy elää muiden takia, etten itse saa päättää elämästäni. Välillä tunnen surua siitä, etten pysty nauttia elämästä.

Miten te muut masennuksesta kärsivät olette saaneet pidettyä yllä halun elää?

0

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

        Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
        Maailman menoa
        424
        1839
      2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

        Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
        Maailman menoa
        189
        1491
      3. Minua itkettää tämä tilanne

        Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
        Ikävä
        109
        1411
      4. Miksi koulut pakottavat

        Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
        Maailman menoa
        163
        1372
      5. Mitkä oli suurimmat

        Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
        Ikävä
        45
        1046
      6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

        Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
        Suomi24 Blogi ★
        0
        980
      7. Minulla oli tunteita

        Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
        Ikävä
        63
        966
      8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

        Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
        Ikävä
        119
        923
      9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

        Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
        Maailman menoa
        93
        900
      10. Se katse silloin

        Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
        Ikävä
        32
        886
      Aihe