Kuolemanhalu

Anonyymi

Olen kärsinyt masennuksesta vuosia. Koska olen kuitenkin pääosin pysynyt työelämässä, on hoitoni lopetettu muutama kuukausi sitten tuloksettomina. Halusin näin itse ja myös psykiatri oli samaa mieltä. Terapia ei tuonut apua enkä nähnyt siksi järkeä kuluttaa vähäisiä mielenterveysresursseja minuun. Lääkehoito jatkuu, mutta en ole kokenut lääkkeiden koskaan vaikuttavan mielialaani ja välillä olen ollut ilman lääkkeitä pitkiäkin aikoja.

Elämäni on pääosin siedettävää, vaikkakin joudun pinnistellä koko ajan pysyäkseni normaalissa elämässä mukana. Halu eristäytyä on hyvin vahva ja perheeellisenä on välillä vaikea löytää omaa aikaa, jota kuitenkin tarvitsen jatkuvasti. Osa-aikaisen työn lisäksi en juuri poistu kotoa kuin kauppaan kerran viikossa ja joskus pimeällä kävelylle. Ystäviäni ja sukulaisiani tapaan muutaman kerran vuodessa, kun on pakko.

Vaikeimpana koen jatkuvan halun kuolla. Ajattelen asiaa päivittäin. Pahempina kausina suunnittelin vakavissani itsemurhaa, mutta nykyään ymmärrän, ettei se ole vaihtoehto, koska lasteni isä on menehtynyt ja lapseni jäisivät orvoiksi. En voi tehdä sitä heille. Elämänhaluni on kuitenkin täysin poissa ja elämäni tuntuu pakkopullalta, josta en pääse eroon. En vain halua elää. Olen yrittänyt kaikenlaisia mindfullness-juttuja ja saada positiivisuutta elämään hyvillä ajatuksilla, harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti. Niistä ei ole mitään apua. Elämäni on nykyään kaikilta osin hyvällä mallilla, oikeastaan paremmin kuin koskaan. Silti olisin mieluiten kuollut, haluaisin hitaasti haihtua pois, niin ettei kukaan huomaisi ja lopulta unohtaisivat minun ikinä eläneenkään.

Miten saisin itselleni takaisin elämänhalun? Muistan sen tunteen joskus 10-15 vuoden takaa, kun ajattelin, että olisi kauheaa kuolla, koska elämässä on niin paljon mielenkiintoista koettavaa. En saavuta sitä enää mitenkään. Välillä olen vihainen siitä, että minun täytyy elää muiden takia, etten itse saa päättää elämästäni. Välillä tunnen surua siitä, etten pysty nauttia elämästä.

Miten te muut masennuksesta kärsivät olette saaneet pidettyä yllä halun elää?

0

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
        Maailman menoa
        225
        17134
      2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
        Maailman menoa
        169
        12184
      3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
        Maailman menoa
        41
        5970
      4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
        Maailman menoa
        64
        4852
      5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
        Henkirikokset
        13
        4756
      6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
        Maailman menoa
        19
        3947
      7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
        Maailman menoa
        84
        3575
      8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
        Maailman menoa
        133
        2997
      9. 258
        1405
      10. Mitä toivot joululahjaksi ja

mitä antaisit kaivatullesi? 😃
        Ikävä
        85
        1011
      Aihe